Pagina 1 van 2

Kleine afstanden.....en toch een 1.6 D Drive S/s kopen ?

Geplaatst: 04.11.2013 - 10:36
door Johan van Namen
We rijden sind's 2001 een Volvo S 40 europa 1.8 benzine , heel goed over tevreden.
We willen nu een jongere S 40 ( 2009-2010 ) , op een Vlaamse internet-site beweerde iemand dat het roetfilter goed heet moet zijn voodat het zijn werk doet en dat het bij veel kleine afstanden dicht gaat zitten , is dit waar ?

Bij welke km. stand moet je het roetfilter vervangen ?

Geplaatst: 04.11.2013 - 12:19
door lint
Het is voor geen enkele auto/motor goed om alleen maar kleine afstanden te rijden.
Vooral bij diesels met regeneratie roetfilters moet je de boel goed warm rijden om het regeneratie proces in gang te zetten. Als het regeneratieproces niet doorlopen kan worden verstopt het filter.

Geplaatst: 07.11.2013 - 15:20
door Johan van Namen
enkele aanvullingen

We rijden 13000 km/jaar , kinderen naar school is misschien wel de kortste afstand , 3 km even stoppen en weer 3 km terug.

We twijfelen tussen een S 40 1.6 benzine en een S 40 1.6 D Drive s/s.

Aanschafprijs ( 2009-2010 ) is denk ik ongeveer gelijk.

Als alle kosten ongeveer gelijk zijn , moeten we de auto kiezen die voor het milieu het minst vervuilend is.

We hebben gelukkig al een reactie , maar we willen er meer.

Werkt het roetfilter in onze situatie ?
Roetfilter vervangen , wat kost dit ?
Mensen die veel km/jaar rijden , hebben soms toch ook kleine afstanden ?

Geplaatst: 07.11.2013 - 15:33
door Longone
Tja, stel even dat afschrijving, onderhoud en reparatie ongeveer gelijk is.

Dan betaal je met diesel ca. 70 Euro per maand meer wegenbelasting.

Je brandstofvoordeel is echter maar 1100 x (ca. 13 cent - ca. 9 cent) = 44 Euro.

(Met deze korte afstanden ga ik even uit van 9 ct/km diesel en 13 ct/km benzine)

En inderdaad, elke 120.000 km mag er een nieuw roetfilter van 500 Euro op.

Dus: Benzine is in dit geval de betere keus.

Geplaatst: 07.11.2013 - 16:03
door Kwartel
Ik zou kostentechnisch inderdaad ook geen diesel aanbevelen met deze afstanden. Of je zou het per se willen vanwege de rijeigenschappen o.i.d.

Geplaatst: 07.11.2013 - 16:20
door dutchlimits
Gewoon voor benzine gaan.

Geplaatst: 07.11.2013 - 16:23
door t5power
Voor dat geld zou ik een mooie 5 cylinder benzine kopen, klinkt en rijdt veel beter! Ook minder gecompliceerd (geen roetfilter, dure injectoren en turbo) dus kan er minder kapot.

Geplaatst: 07.11.2013 - 16:29
door Fredhead
Maar een 5 cilinder lust met zulke ritjes wel een aardig slokje.
Zou persoonlijk voor de 1.6 of 1.8 benzine kiezen en de diesel links laten. Je gaat gegarandeerd problemen krijgen door de kleine stukjes en het roetfilter, etc dat niet warm wordt

Geplaatst: 07.11.2013 - 17:45
door Fons099
Geen diesel nemen.
Ik stond iedere 2 maanden met een verstopt filter bij de garage.
Ik rij 2x3km per dag en heb gekozen voor een 2.4 benzine. Heerlijk!

Geplaatst: 07.11.2013 - 18:29
door xxbv92
Als je s40 uit 2001 nog goed is dan zou ik er lekker mee blijven rijden,
Kosten aan de nieuwere modellen liggen hoger en zijn er aanzienlijk meer is mijn ervaring.

Geplaatst: 08.11.2013 - 00:29
door lint
Bij het beschreven gebruik van de auto is in jouw geval benzine slimmer.

Geplaatst: 14.11.2013 - 14:36
door Johan van Namen
Bedankt voor de reacties.

We hebben nu een S 60 T3 Business 1.6 benzine gekocht.

Vrijdag 22 nov. kunnen we hem ophalen.

Deze auto moet volgens de opgaven en volgens de verbruiksthermometer erg zuinig zijn ( 6,6 l / 100 km of 1 op 15,2 )

We zijn zeer benieuwd.

Geplaatst: 14.11.2013 - 15:21
door Kwartel
Gefeliciteerd! veel plezier er mee :)

Wat voor een kleur trouwens?

Geplaatst: 14.11.2013 - 15:25
door t5power
Nette wagen! Hier iemand die er 7.4 l/100 mee haalt: http://www.spritmonitor.de/en/detail/470144.html

Geplaatst: 14.11.2013 - 15:35
door Fredhead
Ga er met zulke korte afstanden maar niet teveel vanuit dat je de 1 op 15 gaat halen.
Denk dat je er met 1 op 13 wel bent

Geplaatst: 14.11.2013 - 16:34
door Fons099
Als verbruik maatgevend is, zou ik zowiezo nooit een Volvo kopen.

Jammer dat hier niet de vele andere (ook) positieve punten van een volvo naar voren komen.

Geplaatst: 14.11.2013 - 16:36
door Fredhead
Hoezo jammer? Er wordt hier in dit geval gevraagd wat wijsheid is en dan gaat het topic wel ineens een hele andere wending krijgen als dat ook nog vermeld moet worden.
Staan volgens mij topics genoeg die die punten wel bevatten

Geplaatst: 14.11.2013 - 17:22
door lint
Inderdaad, TS heeft een aantal antwoorden op zijn specifieke vraag gehad, wat wil je dan nog meer!

Geplaatst: 14.11.2013 - 19:37
door Johan van Namen
Op de site van autoweek staat erg veel , maar ook lijsten van alle modellen S 40 en S 60 die zijn uitgebracht , hierop heb ik b.v. kunnen zien dat het door Volvo opgegeven verbruik van de 1.6 d Drive s/s zeker niet gehaald wordt ( je klikt dan op verbruiksmonitor )

Voor de S 60 1.6 T3 was de verbruiksmonitor wel gelijk aan de opgegeven hoeveelheid door Volvo , maar we moeten het inderdaad nog in de praktijk zien .
Ik ga binnen enkele dagen die van 7,4 / 100 km nakijken.

De kleur is zwart metallic , er lijkt een beetje een bruine gloed in te zitten ( mijn vrouw vond dit erg mooi ) , onze s 40 europa is overigens ook zwart metallic.

Voor ons is het wel een bijzonder moment , 'k ben 43 , 12 jaar Renault 18 gereden, daarna door mijn vrouw bij Volvo gekomen en na bijna 13 jaar Volvo s 40 wil ik geen ander merk.

Geplaatst: 20.11.2013 - 08:36
door Bartk
om even weer on topic te komen, wij hebben een V50 DrivE, nu bijna 3j en nog geen 13.000Km op de teller. 1 keer per maand geef ik m'n firmawagen aan het vrouwtje zodat ik er een keer met de V50 naar m'n werk kan rijden, om zo toch wat toeren te kunnen maken. Nog geen enkel mechanisch probleem mee gehad, hij gaat natuurlijk wel gewoon op jaarlijkse controle en onderhoud.