T5, flushen automaat, type olie en stage 1chiptuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
ErikatDenHaag
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.09.2013 - 11:55

Beste mede-Volvorijders,

Recentelijk, maandje of twee geleden, heb ik na enig speurwerk een T5 aangeschaft. Tot op heden zeeeer tevreden na mijn Opel Astra van 17 jaar oud...

De T5 is van 2000, heeft 240k op de teller, automaat geartronic....: het Walhalla.... Echter als je een auto, ook een Volvo, koopt van grofweg 13 jaar jong koop je ook het achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar. Wist ik en had ik dus ook al een potje voor.

Onderhoud zover (los van regulier onderhoud agv slijtage of achterstallig onderhoud) in willekeurige volgorde:
- vier nieuwe zomerbanden
- vier nieuwe winterbanden en tweedehands velgen
- complete motorblokflush incl. filter agv het heeeeel lang niet verversen (hooguit aanvullen) van de olie
- nieuwe bovenste motorsteun
- rechtsachter nieuwe stabilisatorstang
- Links- en rechtsvoor draagarmrubber vervangen
- bij ETS1 ABS-unit (?) linksvoor vervangen

Op nog wat kleine klusjes na (achterbank niet plat te krijgen, rechter spiegel gesloopt door dader waarvan ik hoop dat ie echt op t kerkhof ligt, etc, etc....) dit voor wat betreft de kennismaking.

Ik struin al enige tijd over dit forum mbt het volgende vraag (de afzonderlijke onderdelen zie ik wel, maar niet in combinatie met elkaar:

Ik overweeg (heb al besloten :twisted: ) een stage 1 tuning te laten doen. Naar wat ik hier lees is dat de auto dan een wat soepeler en nog prettiger rijgedrag krijgt, de top vind ik wat minder belangrijk. Echter er is mij door mensen van wie ik denk dat ze er wat vanaf weten dan wel geadviseerd, zeker gezien de olieverversing van de vorige eigenaren, de automaat te laten flushen.

Na enig zoekwerk denk ik dat GS Powerflush dan het voor mij meest aangewezen adres is. Zover zo goed. Echter als ik bij GS navraag doe stelt hij dat dat dan of de synthetische of Volvo minerale olie is. Wat ik echter elders hoor is dat ik omdat ik stage 1 tuning wil laten doen beter voor een dikkere olie kan gaan. Bij GS krijg ik hier niet echt een duidelijk antwoord op. Let wel dit is zeker geen kwaadsprekerij naar GS toe, ik wil alleen zeker weten dat ik zo dadelijk de juiste keus maak!

Dus.... mijn vraag is nu: hoe zit dat nou met de olie? Kan ik de standaard synthetische of minerale olie van GS gebruiken of moet GS een ander soort / type olie in de automaat doen?

Ik ben benieuwd naar de reacties, enne, blijf svp bij het onderwerp...., anders zie ik door de bomen het bos niet meer.

Iedereen bij voorbaat dank voor de reacties....

Groet van Erik
en daar is 'ie dan (tatataaaaaa): V70 2.3 T5 2000Opel Astra 1.6 1996
Citroen AX
Renault Scenic
Ford Escort
FIAT iets ...
nog een Opel manta
Opel Manta
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Opmerkelijk dat er in een automaat andere olie zou moeten als je stage 1 tuning erop zou hebben. Ik heb er nog nooit van gehoord.. Ik zou flushen met olie met de standaard door Volvo voorgeschreven specs.
DIkkere olie gaat volgens mij niet meer voldoen aan de specificaties en lijkt mij eerder schade toebrengen. NB, ben zeker geen automaat expert en er zijn er op dit forum die dat wel zijn....
Weet wel iets van tuning af en an te bevelen is om eerst stage 0 uit te voeren, en dan moeten er nog wel wat andere olien worden vervangen etc.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14588
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Beste Erik,

Ik heb een redelijke zware tuning erin laten zetten die je technisch maximaal wel( of niet voor sommigen) erin kan laten zetten en doe dat al bijna 9 jaar.
Wat daarbij hoort is gewoon de goede olie in je carter en een goed onderhouden automaat. Dat laatste over olie ed Daar zijn al heeeeeele topics over geschreven.

Ik spreek alleen vanuit 9 jaar en meer dan 500.000km ervaring en laat elke 80.000km mijn automaat flushen ( inderdaad bij forumsponsor GS )
De bak schakelt helemaal goed en is gevuld met 100% synthetische olie. Volgens mijn 'ervaring gerichte opinie' is het dikker olie verhaal "kul". Wat als in berggebied woont. denk eens na aan verschil in belasting Nederland of Alpen als domicilie.

Zoveel extreme omstandigheden, op de beroemde caravan trekken na bij Luik en daar dan een gewenste snelheid omhoog van 100km/u, komen wij n niet tegen en je hebt als goed bestuurder ook de opdracht technisch verantwoord je materiaal in te zetten toch...

Ik zou gewoon bij GS in Uden gaan kijken, of hij komt bij je aan de deur, en hij werkt samen met Volvotune die op maat gemaakte tuning realiseert. Mijn ervaring is goed, en ook hier geldt, er zijn er meer die het doen.

Er zijn ook meer goede tuners, bijv Fasttech maar het voordeel bij Volvotune is dat je hier onderhoud, flushen en tuning op een en dezelfde plek bij elkaar zit voor een zeer acceptabele prijs. Daarnaast kijkt volvotune je files een voor een na en dat voel je in je auto echt waar!. Gewoon bellen en je eigen mening vormen. Je mag mij PM als je mijn relaas wilt horen en ervaringen op dat adres.
gr Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
TPRPowerflush
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 20.01.2013 - 22:30
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Het is heel simpel, in de automaat moet altijd een ATF welke het juiste additievenpakket bezit,
Bij een v70 5 en 6 traps is dat het JWS3309 addictieven pakket, zowel GS als wij zullen alleen de juiste olie bij de Powerflush gebruiken.
Wij doen beiden veel spoelingen van Volvo's en kennen het belang en prestaties van de juiste ATF bij het spoelen, wij nemen beslist geen risico, laten we dat voorop stellen.
Er zijn mensen die zo graag minerale olie in de bak willen omdat hier iemand dat heeft lopen verkondigen, geloof me, je wilt juist geen minerale olie in de automaat hebben.
Maar als je er op staat kan je dat krijgen,
Maar je doet je zelf ( en de automaat wel tekort _

Waarom? mineraal kan gewoon niet tegen hoge temperarturen, en zal snel kapot slaan, en dat zal zeker resulteren tot een hogere slijtage aan de diverse componenten ( lees het brein ) van de automaat.
Een goede volsyntheet die zowel wij ( TPR Powerflush als GS Powerflush ) gebruiken is 100% geschikt voor de Volvo automaten.

Een volsyntneet is gewoon de beste drager van de additieven en zal altijd de beste performance geven , en het langst meegaan.

Nu over dikke en dunne olie, de juiste ATF voor de Volvo heeft altijd de zelfde ( lees juiste ) viscositeit, anders zal hij ook niet compatible kunnen zijn met de JWS3309 vrijgaves..

Mocht je de motorolie bedoelen, ik ben een felle tegenstander van 0W olie en al helemaal in een V70 van die leeftijd en dergelijke km standen,
Ja, het is Volvo voorschrift, tja, dit heeft alleen met homologatie te maken om te voldoen aan de diverse E normeringen, E3, E4, E5 etc.

Als je daar meer over wilt weten dan hoor ik het wel.
Een goed onderbouwde olieles is nooit weg hier op het forum...
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl

voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
ErikatDenHaag
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.09.2013 - 11:55

Beste allen,

Ik was even mijn eigen post kwijt en zie net de reacties pas...; excuses! maar erg hartelijk dank voor de reacties, daar kan ik wat mee.

Ik ga nu nadenken bij wie ik eea ga laten doen... De flush bij GS dan, tuning ga ik nog uitzoeken maar pas ergens rond maart 2014 als ik zeker weet dat alles goed werkt en ik een stage 0 heb afgewerkt.... Maar het hoe is opgelost, en daar ging het om.

Dank!, Erik
en daar is 'ie dan (tatataaaaaa): V70 2.3 T5 2000Opel Astra 1.6 1996
Citroen AX
Renault Scenic
Ford Escort
FIAT iets ...
nog een Opel manta
Opel Manta
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

TPRPowerflush schreef:Het is heel simpel, in de automaat moet altijd een ATF welke het juiste additievenpakket bezit,
Bij een v70 5 en 6 traps is dat het JWS3309 addictieven pakket, zowel GS als wij zullen alleen de juiste olie bij de Powerflush gebruiken.

Er zijn mensen die zo graag minerale olie in de bak willen omdat hier iemand dat heeft lopen verkondigen, geloof me, je wilt juist geen minerale olie in de automaat hebben.
Waarom willen wij geen minerale olie in de bak hebben en Volvo juist wel???

Ik ga er van uit dat er geen domme mensen bij Volvo rond lopen die zomaar een minerale olie in de bak willen hebben.

Het is ook erg vreemd dat je je zelf tegen spreekt.
Je vind zelf dat er inderdaad een olie in moet die moet voldoen aan de JWS3309 eisen, maar ondertussen heb ik nog steeds geen officieel document gezien dat de BG olie daar aan voldoet. Dat BG zelf een lijstje uitgeeft zegt helemaal niets.

Alleen Volvo, en Mobil leveren de juiste voorgeschreven olie.
De rest roept alleen maar dat die van hun ook gebruikt kan worden. Dat is heel wat anders dan ook daadwerkelijk voldoen aan de juiste specificaties.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14588
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja wat ik wel weet van de frma's Ganzeboom Almelo en Thomassen LUnteren, gespecialiseerd in automaat revisie, dat de dezelfde automaat o.a. bij de transporter Vokswagen er onder hangt en daar zit af fabriek syntheet olie in. En raad eens:
Veel minder schade aan die bakken. Volgens mij is hier al kilometers tekst over geschreven waarom volvo dit en andere dat doen.
Ik hou het bij syntheet in de automaat al meer dan 500.000km en geen probleem.

En automaten worden voor veel auto's gemaakt in dezelfde fabriek. Vind ik raar dat bijna overal syntheet in gaat behalve zou dat bij volvo niet kunnen?
Ik vertrouw op GS Powerflush en info van voorgenoemde reparateurs! :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Ik ga ook voor de minerale olie JWS3309. Hij doet het al bijna 180.000 km goed en de volgende 180 ook met mineraal.
Helaas zijn de geleerden het niet met elkaar eens, maar diverse amerikaanse sites zijn vrij duidelijk voorwat betreft Volvo: minerale olie
Wel is duidelijk dat de slip bij synthetische olie iets meer zal zijn en uiteraard heb je daar dan meer warmte ontwikkeling van.
Het voordeel van synthetisch is dat die daar beter tegen kan. :wink:

Ook is duidelijk dat wij het hier niet eens worden. :P
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14588
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou ja wij zijn het wel eens Alex. En ach al die waarden gaan toch pas bij extremen spelen denk ik.
Weet wel dat de olie weleens boven de 100gr Celcius komt bij gebruik in de stad en dat dan de eigenschappen olie ietje veranderen.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

:P @Bover, inderdaad bij extreem gebruik misschien, maar wat Turbodesk ook al aangaf: Volvo gebruikt niet voor niets mineraal.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14588
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ha ha….. ho ho……. foutje in de communicatie!!

@Alex: jij voor mineraal :( en ik syntheet. WE rijden beiden lekker door
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Vandaag geflusht en wat er uit kwam was nog redelijk rood, in ieder geval zeker niet zo zwart als er ooit uit mijn oude V70 kwam.
Hij schakelde goed en nu nog beter...... Moet ook wel met die minerale Mobil JWS3309 \:D/
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”