Review USB/SD/Line in/Bluetooth interface van VolvoTech

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
t_w
4th Gear member

En zo staat er nog een review van Volvotech op dit forum :D

Zoals in dit topic reeds beschreven, kreeg ik een leuke verrassing van VolvoTech.

Zomaar een upgrade van de in mei dit jaar gekochte USB interface voor de originele SC-900 radio van m'n V70 :razz:

Dus bij deze maar even een review van het apparaat.

In the box:
Afbeelding
  • A: De interface zelf.
    Aan de achterkant, 2 stekkers. 1 naar de radio, deze sluit je aan op de 6-CD wisselaar uitgang (kabel E in de foto) en 1 naar de Bluetooth interface (B).
    Aan de voorkant, de USB poort, een SD-card slot en een 3.5mm jack voor de line in.
  • B: De Bluetooth interface
    Op de bovenkant een knop, functie kom ik nog op terug. Aan de kant waar de kabel het kastje binnenkomt, zitten wederom 2 3.5mm jack's voor de microfoon (D) en de afstandsbediening (C).
  • C: De afstandsbediening
    Schakelaar met dezelfde functie als de knop op de bluetooth interface.
  • D: Microfoon
    Te gebruiken voor de carkit functie
  • E: Kabel tussen de interface en de originele Volvo radio, in mijn geval een SC-900
Afbeelding

Bij de V70 heb je redelijk wat ruimte als je het dashboardkastje uitbouwt. Daar zat ook de 'oude' USB interface geplaatst, 'gebroederlijk' naast de parrot carkit (blauwe behuizing).
Dus de oude interface eruit gehaald en de nieuwe maar op dezelfde positie weer ingebouwd. De Bluetooth interface zit er ook naast, ik ga dan de afstandsbediening gebruiken als knop en niet de knop die op de Bluetooth interface zelf zit.

Afbeelding

Ook wel leuk om te zien is hoe de techniek binnen een bedrijf evolueert.
Zo ziet bijvoorbeeld de behuizing van de interface er beter uit dan de vorige. Dat was een metalen gezette behuizing. De behuizing van de nieuwe is wat mooier vorm gegeven, met nette kappen waar de tekst in is verwerkt i.p.v. op gedrukt / geprint. Niet dat dat veel doet aan qua kwaliteit, maar meer voor de looks.

Ook een aardig verschil, de stekker verbinding. Links de 'oude', rechts de nieuwe.
Afbeelding

Al met al is het 'plug and play', snel te installeren...

En dan de werking.
De USB werking kende ik al van de 'oude' en die is wederom goed.
Ik wil graag de originele radio behouden en dan is dit gewoon een ideale oplossing. Je scrolt door de nummers heen met 'next' en 'previous', in mijn geval kun je 6 mappen maken omdat het origineel ook een 6CD wisselaar is. Je gebruikt dan de knoppen om de CD te wisselen om naar de andere map te gaan. Per map 99 nummers dus een kleine 600 nummers op de USB.

So far so good!

Nu het nieuwe deel, over bluetooth muziek streamen vanaf je mobiel.
Je kunt het apparaat ook als carkit gebruiken. Een aantal knoppen van de radio doen dan dienst als opneem / ophang knop.
Echter ben ik erg blij met mijn Parrot, omdat die ook het telefoonboek laat zien. Plus, ik heb destijds juist de relatief 'oude' 3100 gekocht, omdat die erg mooi op de plek past waar normaal het 'muntenbakje' zit. Ik vind het zelf niet zo mooi om zo'n carkit prominent op je dashboard te plakken.

Afbeelding

Dus, ik was erg benieuwd of ik zowel de parrot carkit als de music stream tegelijkertijd over bluetooth kon laten communiceren.
Vooral omdat je dan eigenlijk 2 apparaten hebt die een 'carkit' functie hebben.

Nou, dat gaat dus gewoon goed! 8)

Mijn mobiel draait op android, en daar kun je per Bluetooth apparaat instellen wat hij moet doen. Voor de Parrot heb je enkel de keuze: 'Telefoon-audio'. Dat heb ik dan ook maar zo gelaten.
Voor de Bluetooth module (apparaat naam is BTM) heb je de volgende keuzes:
Afbeelding

En nu dus de 'Telefoon-audio' uitgeschakeld en de 'Media-audio' ingeschakeld.
Kind kan (blijkbaar) de was doen :D

Dus nu werkt mijn carkit nog gewoon via de parrot en kan ik muziek streamen vanaf m'n mobiel. Werkt echt perfect!

De schakelaar (C van de eerste foto), zorgt voor de switch tussen USB en Bluetooth. Dus, je kiest met je originele radio de 6CD wisselaar, dan wordt in eerste instantie de USB ingang gelezen. Druk je dan op de knop van de afstandsbediening, schakelt hij om naar Bluetooth.
Ik heb de afstandsbediening achter de Parrot geplaatst. Dat bakje gebruik ik toch niet meer sinds de carkit erin zit. En zo zit 'ie niet zo in het zicht (vind ik netter / mooier)

En dan krijg je dus dit:
Afbeelding

Valt er dan helemaal niets te 'zeuren' in dit positieve verhaal? :D

2 Kleine puntjes:
  • Volgens de handleiding moest ik nog een beveiliginscode invullen om te koppelen met de BTM. Echter koppelde het apparaat ook zonder code.
  • De afstandsbediening. Is deze functie niet aan een knop op de radio te koppelen? Ik ga maar even voor het gemak uit van niet, aangezien de gemaakte keuze voor de afstandsbediening waarschijnlijk alleen maar extra kosten met zich mee brengt.
Recapitulerend:
Hier ga ik nog veel plezier van hebben! 8)
Eenvoudig aan te sluiten, prima geluidskwaliteit en het werkt gewoon allemaal probleemloos.

Oja, de 'oude' unit gaat in de 'verkoop'.
Ik zal hem hier wel op het forum plaatsen. Hij mag weg voor de verzendkosten, of voor niets als je hem komt ophalen ;)

Groet,
Thijs
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

•Volgens de handleiding moest ik nog een beveiliginscode invullen om te koppelen met de BTM. Echter koppelde het apparaat ook zonder code.
VT>> is correct bij de laatste firmware ;-)
(handleiding loopt achter bij de firmware!)

•De afstandsbediening. Is deze functie niet aan een knop op de radio te koppelen? Ik ga maar even voor het gemak uit van niet, aangezien de gemaakte keuze voor de afstandsbediening waarschijnlijk alleen maar extra kosten met zich mee brengt.
VT>> Correct, is erg lastig. maar wordt nog aan gewerkt!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Doeke Dobma
5th Gear member

Ik heb ook zo'n IAU7 ofzo, met die nieuwe stekker. Vorig jaar op de VKB gekocht bij VT. Die van mij is dan natuurlijk geschikt voor de HU-series. Ik ben er erg tevreden over, doet het prima.
Soms is ie wel in de war. Display doet dan CD6 TRK11, maar hij speelt CD1 track 1... Even een nummertje doorspoelen en hij doet het weer.

Zijn er voor deze apparaatjes ook firmware upgrade's mogelijk?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Firmware upgrades zijn er natuurlijk, maar alleen voor HW1.0 en als je 'm "vorig jaar" op de VKB hebt gekocht dan denk ik dat het nog niet 1.0 was...
Anders even een mail met foto van het apparaat aub.

"in de war", da's vaak de USB stick die niet helemaal gestructureerd alles doorgeeft. Even alles er af, formatteren en opnieuw er op doet 't 'm vaak wel.
EN zorg dat er niks in de "root" van de stick staat, daar verslikt de unit zich wel in namelijk.
Alles in mapjes CD01, CD02 etc.
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
prwi
3rd Gear member

Mooi verslag. Het apparaat lijkt overigens spreken op mijn Yatour. Vraagje: schakelt de BT module automatisch uit ? Dat is nl een irritatie puntje bij mijn setup: ik moet handmatig de BT module aanzetten. (schakelt na 20 min inacitiviteit automatisch uit).
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Nee, BT gaat gewoon netjes aan en blijft aan totdat de radio weer uit gaat...
www.volvotech.eu

prwi
3rd Gear member

VolvoTech schreef:Nee, BT gaat gewoon netjes aan en blijft aan totdat de radio weer uit gaat...
Dat heb ik nu ook, ik wil graag: contact aan = BT aan.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

prwi schreef:
VolvoTech schreef:Nee, BT gaat gewoon netjes aan en blijft aan totdat de radio weer uit gaat...
Dat heb ik nu ook, ik wil graag: contact aan = BT aan.
Als je VT interface hebt kunnen we upgraden...
www.volvotech.eu

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”