Per 1 januari heb ik een andere baan waardoor ik ongeveer 50.000km per jaar ga rijden. Op dit moment heb ik een XC70 2.5T MY2005 met 207.000 kilometers achter de rug. Het aantal kilometers wat ik ga rijden zorgen ervoor dat ik aan het twijfelen ben wat te doen. Blijf ik de XC rijden, bouw ik LPG in of ga ik voor een qua inruil-aanschafprijs voor een V70/XC diesel.
Als ik wat gegevens in Excel invoer (brandstofprijs, verbruik, wegenbelasting, verzekering) is een V70 (vorige model) D5, handgeschakeld, 163PK 250 euro per maand goedkoper dan het aanhouden van mijn XC. Het rijden op LPG in de XC scheelt ongeveer 225 per maand. Hierbij ben ik uitgegaan van een 5 tal keer benzinetanken en 5x de flashlube vullen. De installatiekosten van de LPG tank van 2500 euro heb ik hierin nog niet meegenomen.
Mijn XC is in prima conditie en ik ben er zeer content mee. In maart nog een nieuwe koppeling+vliegwiel laten plaatsen en eind september fluitend door de beurt en APK. Kortom eigenlijk geen enkele reden om deze weg te doen behalve het grote verschil in maandkosten...
Bij LPG hoor en lees je zeer positieve dingen maar natuurlijk ook de horrorverhalen. Bovendien sta ik dan om de dag aan de pomp. Bij een D5 lees je overal dat ie veel kilometers aankan mits goed en regelmatig onderhouden.
Ik ben benieuwd naar jullie advies/mening hierover.
Nieuwe job met veel kilometers
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40890
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Bij Schaap in Emmeloord staat mijn oude XC70 D5 weer te koop. Degene die hem na mij had heeft er in een jaar maar 10.000 in gereden, veel te weinig voor een diesel. Er staat nu pas 132.000 op de teller. Fijne auto.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- emjee
- 2nd Gear member
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19
Dat is zeker een mooie koets maar wel helaas boven budget 
Voordat ik naar andere auto's ga ik kijken wil ik eerst een beslissing nemen over welke keuze in moet nemen.

Voordat ik naar andere auto's ga ik kijken wil ik eerst een beslissing nemen over welke keuze in moet nemen.
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
"Veiligheid is een keuze"
- Kwartel
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
- Locatie: Bemmel
Wat is je budget? Maakt het voor ons ook wat makkelijker te helpen zoeken 
Persoonlijk zou ik bij dit soort kilometers voor een diesel gaan, maarja dat is ook omdat ik zelf helemaal geen ervaring heb met LPG. Daarnaast zou het praktische euvel van om de dag moeten tanken mij wel tegenstaan denk ik. Van de andere kant bevalt deze auto je goed en weet je wat je in huis hebt. lastig inderdaad!

Persoonlijk zou ik bij dit soort kilometers voor een diesel gaan, maarja dat is ook omdat ik zelf helemaal geen ervaring heb met LPG. Daarnaast zou het praktische euvel van om de dag moeten tanken mij wel tegenstaan denk ik. Van de andere kant bevalt deze auto je goed en weet je wat je in huis hebt. lastig inderdaad!
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10565
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
@Emjee;
Ratio en Emotie gaat soms niet samen....
I know. Mijn 2.4D GT MY 2006 heb ik uitgerekend en het omslagpunt lag voor mij ongeveer bij 16-17-18K
Ik zou ongeveer tussen de 12 en 15K per jaar gaan rijden en heb voor een diesel gekozen. Uiteindelijk reed ik veel meer dan de uitgerekende km. In 3 jr 70K gereden. EN met heel veel plezier!
Zou ik nu in jouw schoenen staan dan ging ik voor een diesel. Je hebt nog even de tijd om te zoeken, leuk om te doen, en een exemplaar te vinden waar jouw onderbuikgevoel vrolijk van gaat worden.
Met ander woorden doen waarvan jij denkt dat goed is. LPG is niet mijn ding. Heb 2 LPG auto´s gehad. Altijd meer storing gevoelig dan Diesel.Daarom voor een diesel gekozen. Gekocht met de bedoeling om hem af te rijden. Vorig jaar heb ik de keus moeten maken tussen Ratio en Emotie...... Ratio heeft gewonnen.
Ratio en Emotie gaat soms niet samen....

Ik zou ongeveer tussen de 12 en 15K per jaar gaan rijden en heb voor een diesel gekozen. Uiteindelijk reed ik veel meer dan de uitgerekende km. In 3 jr 70K gereden. EN met heel veel plezier!
Zou ik nu in jouw schoenen staan dan ging ik voor een diesel. Je hebt nog even de tijd om te zoeken, leuk om te doen, en een exemplaar te vinden waar jouw onderbuikgevoel vrolijk van gaat worden.
Met ander woorden doen waarvan jij denkt dat goed is. LPG is niet mijn ding. Heb 2 LPG auto´s gehad. Altijd meer storing gevoelig dan Diesel.Daarom voor een diesel gekozen. Gekocht met de bedoeling om hem af te rijden. Vorig jaar heb ik de keus moeten maken tussen Ratio en Emotie...... Ratio heeft gewonnen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Nou zoek ik een benzine .... en heb een diesel... PM?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- emjee
- 2nd Gear member
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19
@Kwartel: Met deze auto weet ik inderdaad hoe er mee om is gegaan en hij/zij bevalt ook prima.
@Hans oet Twent: met mijn huidige aantal kilometers van 20.000km pj heeft de emotie het al een keer gewonnen
. Bij 50k is het aanhouden van de XC me denk ik toch een beetje te gortig.
Qua budget zal het een diesel worden rond de 10K. Bijvoorkeur zilver met leer.
@Hans oet Twent: met mijn huidige aantal kilometers van 20.000km pj heeft de emotie het al een keer gewonnen

Qua budget zal het een diesel worden rond de 10K. Bijvoorkeur zilver met leer.
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
"Veiligheid is een keuze"
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27272
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ook mijn keuze zou voor een diesel zijn.
De ombouw naar lpg kost ook geld en om vervolgens meerdere keren per week aan de pomp te staan zou ik persoonlijk geen zin in hebben.
Zoals Hans al zei, ratio en emotie.
Sta zelf met mijn S60 gemiddeld 1 keer per week aan de pomp en dat vind ik meer dan genoeg
De ombouw naar lpg kost ook geld en om vervolgens meerdere keren per week aan de pomp te staan zou ik persoonlijk geen zin in hebben.
Zoals Hans al zei, ratio en emotie.
Sta zelf met mijn S60 gemiddeld 1 keer per week aan de pomp en dat vind ik meer dan genoeg

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- emjee
- 2nd Gear member
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19
Mijn voorkeur gaat niet specifiek uit naar een handbak maar qua verbruik is dit wel iets gunstiger. Bij 1:15 voor hand en 1:13 voor GT scheelt dit ongeveer 60 eurie per maand in mijn berekening. Een geartronic rijdt natuurlijk relaxer dat is wel waar.
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
"Veiligheid is een keuze"
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40890
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Als je veel files gaat tegenkomen zou ik zeker voor een automaat kiezen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Als je in de 2006 of 2007 jaren komt scheelt de handbak ook nog eens een wegenbelasting categorie.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Dieselross
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
- Locatie: Zwolle
Ik heb een diesel, maar het valt zwaar tegen wat deze per maand kost.
Vooral de wegenbelasting is duur.
Dit zijn mijn werkelijke kosten:
Brandstofverbruik p.100 km 8,2 liter (1 op 12,2)
Aantal liters per jaar getankt 4100 liter
Brandstofprijs per liter € 1,3700
Kilometers per jaar 50.000 km
Kosten
Afschrijving per jaar € 1.540,00
Verzekering per jaar € 421,00
Wegenbelasting per jaar € 1.800,00
Lidmaatschap Wegenwacht € 93,00
Onderhoudkosten € 1.000,00
Brandstofkosten per jaar € 5.617,00
Jaarlijkse kosten € 10.471,00
Maandelijkse kosten € 872,58
Kosten per km per jaar € 0,21
Vooral de wegenbelasting is duur.
Dit zijn mijn werkelijke kosten:
Brandstofverbruik p.100 km 8,2 liter (1 op 12,2)
Aantal liters per jaar getankt 4100 liter
Brandstofprijs per liter € 1,3700
Kilometers per jaar 50.000 km
Kosten
Afschrijving per jaar € 1.540,00
Verzekering per jaar € 421,00
Wegenbelasting per jaar € 1.800,00
Lidmaatschap Wegenwacht € 93,00
Onderhoudkosten € 1.000,00
Brandstofkosten per jaar € 5.617,00
Jaarlijkse kosten € 10.471,00
Maandelijkse kosten € 872,58
Kosten per km per jaar € 0,21
XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40890
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Laat je onderhoud bij de Volvodealer doen?
Dan kun je je de kosten van het WW-lidmaatschap besparen.
Dan kun je je de kosten van het WW-lidmaatschap besparen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9275
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
93 euro op ruim 10.000 maakt ook niet meer uit
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40890
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Alle beetjes helpen Jeroen 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70