Nieuwe job met veel kilometers

Gebruikersavatar
emjee
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19

Per 1 januari heb ik een andere baan waardoor ik ongeveer 50.000km per jaar ga rijden. Op dit moment heb ik een XC70 2.5T MY2005 met 207.000 kilometers achter de rug. Het aantal kilometers wat ik ga rijden zorgen ervoor dat ik aan het twijfelen ben wat te doen. Blijf ik de XC rijden, bouw ik LPG in of ga ik voor een qua inruil-aanschafprijs voor een V70/XC diesel.

Als ik wat gegevens in Excel invoer (brandstofprijs, verbruik, wegenbelasting, verzekering) is een V70 (vorige model) D5, handgeschakeld, 163PK 250 euro per maand goedkoper dan het aanhouden van mijn XC. Het rijden op LPG in de XC scheelt ongeveer 225 per maand. Hierbij ben ik uitgegaan van een 5 tal keer benzinetanken en 5x de flashlube vullen. De installatiekosten van de LPG tank van 2500 euro heb ik hierin nog niet meegenomen.

Mijn XC is in prima conditie en ik ben er zeer content mee. In maart nog een nieuwe koppeling+vliegwiel laten plaatsen en eind september fluitend door de beurt en APK. Kortom eigenlijk geen enkele reden om deze weg te doen behalve het grote verschil in maandkosten...

Bij LPG hoor en lees je zeer positieve dingen maar natuurlijk ook de horrorverhalen. Bovendien sta ik dan om de dag aan de pomp. Bij een D5 lees je overal dat ie veel kilometers aankan mits goed en regelmatig onderhouden.

Ik ben benieuwd naar jullie advies/mening hierover.
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40890
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Bij Schaap in Emmeloord staat mijn oude XC70 D5 weer te koop. Degene die hem na mij had heeft er in een jaar maar 10.000 in gereden, veel te weinig voor een diesel. Er staat nu pas 132.000 op de teller. Fijne auto.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
emjee
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19

Dat is zeker een mooie koets maar wel helaas boven budget :-(

Voordat ik naar andere auto's ga ik kijken wil ik eerst een beslissing nemen over welke keuze in moet nemen.
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Wat is je budget? Maakt het voor ons ook wat makkelijker te helpen zoeken :)

Persoonlijk zou ik bij dit soort kilometers voor een diesel gaan, maarja dat is ook omdat ik zelf helemaal geen ervaring heb met LPG. Daarnaast zou het praktische euvel van om de dag moeten tanken mij wel tegenstaan denk ik. Van de andere kant bevalt deze auto je goed en weet je wat je in huis hebt. lastig inderdaad!
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@Emjee;
Ratio en Emotie gaat soms niet samen....:-( I know. Mijn 2.4D GT MY 2006 heb ik uitgerekend en het omslagpunt lag voor mij ongeveer bij 16-17-18K

Ik zou ongeveer tussen de 12 en 15K per jaar gaan rijden en heb voor een diesel gekozen. Uiteindelijk reed ik veel meer dan de uitgerekende km. In 3 jr 70K gereden. EN met heel veel plezier!
Zou ik nu in jouw schoenen staan dan ging ik voor een diesel. Je hebt nog even de tijd om te zoeken, leuk om te doen, en een exemplaar te vinden waar jouw onderbuikgevoel vrolijk van gaat worden.

Met ander woorden doen waarvan jij denkt dat goed is. LPG is niet mijn ding. Heb 2 LPG auto´s gehad. Altijd meer storing gevoelig dan Diesel.Daarom voor een diesel gekozen. Gekocht met de bedoeling om hem af te rijden. Vorig jaar heb ik de keus moeten maken tussen Ratio en Emotie...... Ratio heeft gewonnen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Nou zoek ik een benzine .... en heb een diesel... PM?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
emjee
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19

@Kwartel: Met deze auto weet ik inderdaad hoe er mee om is gegaan en hij/zij bevalt ook prima.

@Hans oet Twent: met mijn huidige aantal kilometers van 20.000km pj heeft de emotie het al een keer gewonnen :-). Bij 50k is het aanhouden van de XC me denk ik toch een beetje te gortig.

Qua budget zal het een diesel worden rond de 10K. Bijvoorkeur zilver met leer.
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
Gebruikersavatar
emjee
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19

@Volvotech: kom maar door met die PM :-)
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27272
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ook mijn keuze zou voor een diesel zijn.
De ombouw naar lpg kost ook geld en om vervolgens meerdere keren per week aan de pomp te staan zou ik persoonlijk geen zin in hebben.

Zoals Hans al zei, ratio en emotie.
Sta zelf met mijn S60 gemiddeld 1 keer per week aan de pomp en dat vind ik meer dan genoeg :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
emjee
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19

Een duidelijke voorkeur voor diesel rijden dus...ik ga me eens hierop richten.

Tips voor een goede D5 zijn welkom :P
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Waarom gaat je voorkeur bij dat aantal kilometers uit naar handgeschakeld?
Gebruikersavatar
emjee
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19

Mijn voorkeur gaat niet specifiek uit naar een handbak maar qua verbruik is dit wel iets gunstiger. Bij 1:15 voor hand en 1:13 voor GT scheelt dit ongeveer 60 eurie per maand in mijn berekening. Een geartronic rijdt natuurlijk relaxer dat is wel waar.
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40890
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Als je veel files gaat tegenkomen zou ik zeker voor een automaat kiezen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29284
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een automaat/geartronic past veel beter bij het comfortabele karakter van een V70/XC70.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Als je in de 2006 of 2007 jaren komt scheelt de handbak ook nog eens een wegenbelasting categorie.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

Ik heb een diesel, maar het valt zwaar tegen wat deze per maand kost.
Vooral de wegenbelasting is duur.
Dit zijn mijn werkelijke kosten:

Brandstofverbruik p.100 km 8,2 liter (1 op 12,2)

Aantal liters per jaar getankt 4100 liter
Brandstofprijs per liter € 1,3700
Kilometers per jaar 50.000 km

Kosten
Afschrijving per jaar € 1.540,00
Verzekering per jaar € 421,00
Wegenbelasting per jaar € 1.800,00
Lidmaatschap Wegenwacht € 93,00
Onderhoudkosten € 1.000,00
Brandstofkosten per jaar € 5.617,00

Jaarlijkse kosten € 10.471,00
Maandelijkse kosten € 872,58

Kosten per km per jaar € 0,21
XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40890
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Laat je onderhoud bij de Volvodealer doen?
Dan kun je je de kosten van het WW-lidmaatschap besparen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9275
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

93 euro op ruim 10.000 maakt ook niet meer uit
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40890
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Alle beetjes helpen Jeroen ;-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

21 cent per kilometer met een XC70 is toch netjes?
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”