Pagina 1 van 2
Nieuwe job met veel kilometers
Geplaatst: 13.11.2013 - 16:12
door emjee
Per 1 januari heb ik een andere baan waardoor ik ongeveer 50.000km per jaar ga rijden. Op dit moment heb ik een XC70 2.5T MY2005 met 207.000 kilometers achter de rug. Het aantal kilometers wat ik ga rijden zorgen ervoor dat ik aan het twijfelen ben wat te doen. Blijf ik de XC rijden, bouw ik LPG in of ga ik voor een qua inruil-aanschafprijs voor een V70/XC diesel.
Als ik wat gegevens in Excel invoer (brandstofprijs, verbruik, wegenbelasting, verzekering) is een V70 (vorige model) D5, handgeschakeld, 163PK 250 euro per maand goedkoper dan het aanhouden van mijn XC. Het rijden op LPG in de XC scheelt ongeveer 225 per maand. Hierbij ben ik uitgegaan van een 5 tal keer benzinetanken en 5x de flashlube vullen. De installatiekosten van de LPG tank van 2500 euro heb ik hierin nog niet meegenomen.
Mijn XC is in prima conditie en ik ben er zeer content mee. In maart nog een nieuwe koppeling+vliegwiel laten plaatsen en eind september fluitend door de beurt en APK. Kortom eigenlijk geen enkele reden om deze weg te doen behalve het grote verschil in maandkosten...
Bij LPG hoor en lees je zeer positieve dingen maar natuurlijk ook de horrorverhalen. Bovendien sta ik dan om de dag aan de pomp. Bij een D5 lees je overal dat ie veel kilometers aankan mits goed en regelmatig onderhouden.
Ik ben benieuwd naar jullie advies/mening hierover.
Geplaatst: 13.11.2013 - 16:16
door Ben
Bij Schaap in Emmeloord staat mijn oude XC70 D5 weer te koop. Degene die hem na mij had heeft er in een jaar maar 10.000 in gereden, veel te weinig voor een diesel. Er staat nu pas 132.000 op de teller. Fijne auto.
Geplaatst: 13.11.2013 - 16:26
door emjee
Dat is zeker een mooie koets maar wel helaas boven budget
Voordat ik naar andere auto's ga ik kijken wil ik eerst een beslissing nemen over welke keuze in moet nemen.
Geplaatst: 13.11.2013 - 16:32
door Kwartel
Wat is je budget? Maakt het voor ons ook wat makkelijker te helpen zoeken
Persoonlijk zou ik bij dit soort kilometers voor een diesel gaan, maarja dat is ook omdat ik zelf helemaal geen ervaring heb met LPG. Daarnaast zou het praktische euvel van om de dag moeten tanken mij wel tegenstaan denk ik. Van de andere kant bevalt deze auto je goed en weet je wat je in huis hebt. lastig inderdaad!
Geplaatst: 13.11.2013 - 16:44
door Hans oet Twent
@Emjee;
Ratio en Emotie gaat soms niet samen....

I know. Mijn 2.4D GT MY 2006 heb ik uitgerekend en het omslagpunt lag voor mij ongeveer bij 16-17-18K
Ik zou ongeveer tussen de 12 en 15K per jaar gaan rijden en heb voor een diesel gekozen. Uiteindelijk reed ik veel meer dan de uitgerekende km. In 3 jr 70K gereden. EN met heel veel plezier!
Zou ik nu in jouw schoenen staan dan ging ik voor een diesel. Je hebt nog even de tijd om te zoeken, leuk om te doen, en een exemplaar te vinden waar jouw onderbuikgevoel vrolijk van gaat worden.
Met ander woorden doen waarvan jij denkt dat goed is. LPG is niet mijn ding. Heb 2 LPG auto´s gehad. Altijd meer storing gevoelig dan Diesel.Daarom voor een diesel gekozen. Gekocht met de bedoeling om hem af te rijden. Vorig jaar heb ik de keus moeten maken tussen Ratio en Emotie...... Ratio heeft gewonnen.
Geplaatst: 13.11.2013 - 16:51
door VolvoTech
Nou zoek ik een benzine .... en heb een diesel... PM?
Geplaatst: 13.11.2013 - 16:56
door emjee
@Kwartel: Met deze auto weet ik inderdaad hoe er mee om is gegaan en hij/zij bevalt ook prima.
@Hans oet Twent: met mijn huidige aantal kilometers van 20.000km pj heeft de emotie het al een keer gewonnen

. Bij 50k is het aanhouden van de XC me denk ik toch een beetje te gortig.
Qua budget zal het een diesel worden rond de 10K. Bijvoorkeur zilver met leer.
Geplaatst: 13.11.2013 - 16:57
door emjee
@Volvotech: kom maar door met die PM

Geplaatst: 13.11.2013 - 17:07
door Fredhead
Ook mijn keuze zou voor een diesel zijn.
De ombouw naar lpg kost ook geld en om vervolgens meerdere keren per week aan de pomp te staan zou ik persoonlijk geen zin in hebben.
Zoals Hans al zei, ratio en emotie.
Sta zelf met mijn S60 gemiddeld 1 keer per week aan de pomp en dat vind ik meer dan genoeg

Geplaatst: 14.11.2013 - 09:48
door emjee
Een duidelijke voorkeur voor diesel rijden dus...ik ga me eens hierop richten.
Tips voor een goede D5 zijn welkom

Geplaatst: 14.11.2013 - 11:01
door Erik V70
Waarom gaat je voorkeur bij dat aantal kilometers uit naar handgeschakeld?
Geplaatst: 14.11.2013 - 11:14
door emjee
Mijn voorkeur gaat niet specifiek uit naar een handbak maar qua verbruik is dit wel iets gunstiger. Bij 1:15 voor hand en 1:13 voor GT scheelt dit ongeveer 60 eurie per maand in mijn berekening. Een geartronic rijdt natuurlijk relaxer dat is wel waar.
Geplaatst: 14.11.2013 - 11:15
door Ben
Als je veel files gaat tegenkomen zou ik zeker voor een automaat kiezen.
Geplaatst: 14.11.2013 - 12:01
door lint
Een automaat/geartronic past veel beter bij het comfortabele karakter van een V70/XC70.
Geplaatst: 14.11.2013 - 12:01
door Thijs
Als je in de 2006 of 2007 jaren komt scheelt de handbak ook nog eens een wegenbelasting categorie.
Geplaatst: 16.11.2013 - 09:09
door Dieselross
Ik heb een diesel, maar het valt zwaar tegen wat deze per maand kost.
Vooral de wegenbelasting is duur.
Dit zijn mijn werkelijke kosten:
Brandstofverbruik p.100 km 8,2 liter (1 op 12,2)
Aantal liters per jaar getankt 4100 liter
Brandstofprijs per liter € 1,3700
Kilometers per jaar 50.000 km
Kosten
Afschrijving per jaar € 1.540,00
Verzekering per jaar € 421,00
Wegenbelasting per jaar € 1.800,00
Lidmaatschap Wegenwacht € 93,00
Onderhoudkosten € 1.000,00
Brandstofkosten per jaar € 5.617,00
Jaarlijkse kosten € 10.471,00
Maandelijkse kosten € 872,58
Kosten per km per jaar € 0,21
Geplaatst: 16.11.2013 - 09:10
door Ben
Laat je onderhoud bij de Volvodealer doen?
Dan kun je je de kosten van het WW-lidmaatschap besparen.
Geplaatst: 16.11.2013 - 09:21
door JeroenSpock
93 euro op ruim 10.000 maakt ook niet meer uit
Geplaatst: 16.11.2013 - 09:45
door Ben
Alle beetjes helpen Jeroen

Geplaatst: 16.11.2013 - 11:18
door MN-NL
21 cent per kilometer met een XC70 is toch netjes?