Hallo allemaal,
Ik had in een ander topic een aanvullende vraag gesteld. Daar werd voor gesteld een nieuw topic te openen, dus bij deze.
Ik heb een vraag omtrent tuning van een D5 163pk diesel.
Ik heb een Ford Mondeo mk3 TDCI gehad. Daar had ik het volgende mee gedaan:
- Katalysator leeg geklopt,
- RVS freeflow uitlaat,
- EGR met een Blind plaatje dicht gemaakt,
- Inlaat gereinigd,
- Sport inlegfilter van Pipercross,
- Cold Air intake aangelegd met rechtstreekse aanvoer,
- Chiptuning.
Nu was ik voornemens om de Volvo origineel te laten, maar ik krijg toch weer de kriebels. Dus zit ik erover te denken om de katalysator leeg te kloppen. Bij mijn Ford ging dat ongestraft. Geen foutmeldingen of emissie storingen en jaren lang probleemloos door de keuring gekomen. Nou ben ik voor de keuring niet zo bang. Ik weet alleen niet wat voor sensoren er in de uitlaat zitten van de D5.
Daarom maar de vraag hier. Zijn er al mensen die de katalysator leeg geklopt hebben? Zo ja, geeft dat een software storing die weg geschreven moet worden?
Ik wil de auto ook laten tunen, daarbij wil ik dan de EGR elektronisch laten dichten. Daarna inlaat reinigen.
Misschien de middendemper laten vervangen voor een rechte buis. Om de uitlaat alvast een beetje meer freeflow te maken. Ik wil niet weer zo'n pak met geld uitgeven aan een RVS pijp. En ik wil de look van de originele uitlaat niet kwijt.
Ik hoor het graag.
Decatten 2005 D5 163pk
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
- Volvo-Forum Beheer
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 04.05.2008 - 11:59
- Contacteer:
Verplaatst naar het juiste board
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
Excuses. Ik moet nog een hoop leren. :oops:
Ik heb een stukje tekst gevonden waarin staat waar ik bang voor ben, de storing met de Lambda Sonde
Werking van de katalysator
De katalysator zet giftige gassen om in minder gevaarlijke uitlaatgassen. De katalysator bevindt zich vlakbij de motor. Hier is de temperatuur het hoogst en kan de katalysator het best functioneren. De lambdasonde controleert de samenstelling van de gassen. Afhankelijk van de waarde die de lambdasonde doorgeeft aan het motormanagement, wordt lucht of brandstof toegevoegd aan de giftige gassen. Hierna gaan deze hete uitlaatgassen door duizenden buisjes in de katalysator. De buisjes zijn voorzien van een coating van rhodium en platina. Deze edelmetalen zorgen vervolgens voor een chemische reactie waardoor de gassen van eigenschap veranderen. De uitlaatgassen zijn nu minder schadelijk voor het milieu.
Ik heb een stukje tekst gevonden waarin staat waar ik bang voor ben, de storing met de Lambda Sonde
Werking van de katalysator
De katalysator zet giftige gassen om in minder gevaarlijke uitlaatgassen. De katalysator bevindt zich vlakbij de motor. Hier is de temperatuur het hoogst en kan de katalysator het best functioneren. De lambdasonde controleert de samenstelling van de gassen. Afhankelijk van de waarde die de lambdasonde doorgeeft aan het motormanagement, wordt lucht of brandstof toegevoegd aan de giftige gassen. Hierna gaan deze hete uitlaatgassen door duizenden buisjes in de katalysator. De buisjes zijn voorzien van een coating van rhodium en platina. Deze edelmetalen zorgen vervolgens voor een chemische reactie waardoor de gassen van eigenschap veranderen. De uitlaatgassen zijn nu minder schadelijk voor het milieu.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Volgens mij kan volvotune.nl een hoop van je wensen invullen, is ook niet duur.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Deze: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=56713 doorgelezen?
Of deze: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=55662
Of deze: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=55662
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
Ik ben ervan overtuigd dat volvotune mij kan helpen. Wat ik graag wil weten is of ik een foutmelding krijg als de kat leeg is.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29015
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Volgens mij is het zeer verstandig om eerst de eerder genoemde topic's goed door te lezen, daar wordt alles uitgebreid besproken!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
Ja, ik had deze onderwerpen al eens doorgespit. Hele verhitte discussies.mjeuring schreef:Deze: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=56713 doorgelezen?
Of deze: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=55662
Ik respecteer een ieders mening over onderwerpen over aanpassing aan auto die slecht voor het milieu zijn en wel of niet mogen. Maar als je mijn lijstje met aanpassingen leest van mijn vorige auto dan schemert mijn kant al een beetje door. Ik ben mij bewust van wat wel en niet mag en ik draag de gevolgen hiervan, indien nodig.
Ik wil heel graag weten wat de technische/software gevolgen zijn als ik dergelijke zaken wil aanpassen.
Van de Egr ben ik al uit. Ik wil nu graag weten hoe het met de katalysator zit. Is er ook een decat buis verkrijgbaar? Voor de Mondeo weet ik dat die in gb te bestellen is.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
Edit, ik heb geen roetfilter
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik kan me niet voorstellen dat je een foutmelding krijgt van een Kat die leeg gehaald is. Dat gebeurt alleen met een roetfilter die af fabriek is geleverd.
Het is wel zo dat je de lambda sonde moet laten zitten in de Kat.
Het zal echter niet niet veel uithalen om de Kat te verwijderen qua vermogenswinst. Vraag me af of je het gaat merken.
Het is wel zo dat je de lambda sonde moet laten zitten in de Kat.
Het zal echter niet niet veel uithalen om de Kat te verwijderen qua vermogenswinst. Vraag me af of je het gaat merken.
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
Ik heb me laten vertellen dat, hoe beter de turbo zijn uitlaatgassen kwijt kan,hoe meer lucht hij kan aanzuigen. Daarom heb ik toen onder mijn Ford flow dempers gehad en ook een decat. Je haalt de obstructies uit het uitlaat traject. Ik kon bij mijn Ford het toen best goed vernemen dat hij sneller op pakte.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN