Mijn vader overweegt een XC60 aan te schaffen. In aanmerking komt o.a. een D3 GT FWD MJ 2011 (163 PK). Rijdt een AWD niet fijner dan een FWD?
Is dit een mooie combinatie of is een D5 GT AWD een mooiere combinatie?
Verbruik e.d. speelt geen rol. Hij rijdt nu al 13 jaar in een S70 2.5 TDI met op dit moment een kilometerstand van 535.000.
Wel of geen AWD?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
In de winter leer je het fijne van AWD wel kennen. De auto is veel koersvaster, vooral in de bochten.
En het hele jaar door heb je nooit meer last van voorwielslip (zelfs DSTC kan dat niet helemaal voorkomen bij een FWD) bij het stevig wegrijden.
En het hele jaar door heb je nooit meer last van voorwielslip (zelfs DSTC kan dat niet helemaal voorkomen bij een FWD) bij het stevig wegrijden.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21177
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
+1Battlecruiser schreef:In de winter leer je het fijne van AWD wel kennen. De auto is veel koersvaster, vooral in de bochten.
En het hele jaar door heb je nooit meer last van voorwielslip (zelfs DSTC kan dat niet helemaal voorkomen bij een FWD) bij het stevig wegrijden.
Het brandstof verbruik is wel fors, maar als dat niet uitmaakt zou ik voor een AWD gaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29526
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Zelf rijden in de beide versies en dan een keus maken is het verstandigst. Daarnaast speelt ook het kostenaspect een rol, AWD is iets duurder in het gebruik.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Volvo T56
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 22:49
- Locatie: Groningen
Als iets duurder/kosten geen probleem is: All Wheel!
Gereden:
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
Vind het zeker geen gemis en ben 100kg lichter, verbruik is goed en wat een onzin met die voorwielen doorslippen, nog nooit last van gehad hoor, zal een andere oorzaak voor zijn lijkt mij.
Bij eventueel wegglippen met de achterkant doe je iets niet goed lijkt mij :
.
Wegligging is zeker zeer goed ook op hoge snelheid.
Bij eventueel wegglippen met de achterkant doe je iets niet goed lijkt mij :
Wegligging is zeker zeer goed ook op hoge snelheid.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
En toch kan je bij fors optrekken voorwielspin krijgen met FWD, zelfs met DSTC, met mijn V70N meermaals meegemaakt vooral bij nat wegdek.
Met mijn AWD XC60 nooit geen wielspin gehad.
Verbruik is 0.5L/100km meer met de XC60 D3 AWD GT dan de V70 24D GT, dus dat verschil valt reuze mee.
Ik hoefde ook geen AWD maar eens je het gehad hebt, wil je niet meer terug....
Met mijn AWD XC60 nooit geen wielspin gehad.
Verbruik is 0.5L/100km meer met de XC60 D3 AWD GT dan de V70 24D GT, dus dat verschil valt reuze mee.
Ik hoefde ook geen AWD maar eens je het gehad hebt, wil je niet meer terug....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Tja, wat zal ik eens zeggen op zoveel onzin?euerw schreef:Vind het zeker geen gemis en ben 100kg lichter, verbruik is goed en wat een onzin met die voorwielen doorslippen, nog nooit last van gehad hoor, zal een andere oorzaak voor zijn lijkt mij.
Bij eventueel wegglippen met de achterkant doe je iets niet goed lijkt mij :.
Wegligging is zeker zeer goed ook op hoge snelheid.
Een nat wegdek bij een stoplicht dat een beetje helt, is dus met een sterke auto van 200+ Pk een beetje doorslippen totdat de DSTC ingrijpt en dat duurt een seconde of wat.
Wegglippen met de achterkant met een FWD is supermakkelijk, met een AWD een stuk minder makkelijk. Kom dat maar eens uittesten in het deel van Nederland waar het écht vriest: Oost-Nederland.
Heb jaren met beide types Volvo gereden en praat dus geen onzin.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- renezzzz
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
- Locatie: Gex
Tuurlijk is een D5 AWD fijner dan een D3 FWD. Of het dit de meerprijs waard is voor je vader... Geen idee: proefrijden. Heeft hij het met de vorige auto gemist? Het is geen enorm verschil en het grootste gedeelte van de tijd merk je er niets van (natuurlijk afhankelijk van je rijstijl en dagelijkse parcours). Dat gezegd hebbende, ik vind zelf dat een XC60 AWD moet hebben, maar goed dat is slechts een mening.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zelf heb ik echt nóóit slip. Niet op de aangedreven as én niet van de achteras. Kwestie van je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden, lijkt me. Ontbreekt het je aan zelfdiscipline of aan voertuigbeheersing, óf speelt geld geen rol, kan het een welkome aanvulling zijn op een automobiel. Bovendien geldt altijd: wat er niet op zit, kan ook niet kapot!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Bij ons strooien ze nooit zo veel, dus slippen is kinderspel....
Ook de grootste supermachogeweldenaarsflinkekerels onder de chauffeurs staan regelmatig achterstevoren als ik er gewoon voorbijrijd.
Bovendien rijd niemand natuurlijk zo supergeweldig als jullie, dus is voor het gewone publiek, zoals ik, een heel goede en veilige optie, dat AWD.
Ik snap de debating-truc van sommigen wel: "je bent een sukkel, want je kan niet rijden als je AWD nodig vindt", maar dat maakt weinig indruk op me. Er worden te veel slippartijtjes gemaakt door geweldige chauffeurs. Ik ga er andersom ook niet voetstoots van uit dat een ander niet genoeg meegemaakt heeft of te sukkelig rijd in de winter. En alleen ervaring met beide systemen geldt: doe het een paar jaar en je wil niet meer terug.
Met al mijn vorige Volvo's was het stukken lastiger om ongestoord door te rijden in de winter als het glad was.
Daar komt bij dat een AWD op al die leuke zandweggetjes in mijn deel van Nederland stukken beter uit de verf komt dan een FWDtje.
Ook de grootste supermachogeweldenaarsflinkekerels onder de chauffeurs staan regelmatig achterstevoren als ik er gewoon voorbijrijd.
Bovendien rijd niemand natuurlijk zo supergeweldig als jullie, dus is voor het gewone publiek, zoals ik, een heel goede en veilige optie, dat AWD.
Ik snap de debating-truc van sommigen wel: "je bent een sukkel, want je kan niet rijden als je AWD nodig vindt", maar dat maakt weinig indruk op me. Er worden te veel slippartijtjes gemaakt door geweldige chauffeurs. Ik ga er andersom ook niet voetstoots van uit dat een ander niet genoeg meegemaakt heeft of te sukkelig rijd in de winter. En alleen ervaring met beide systemen geldt: doe het een paar jaar en je wil niet meer terug.
Met al mijn vorige Volvo's was het stukken lastiger om ongestoord door te rijden in de winter als het glad was.
Daar komt bij dat een AWD op al die leuke zandweggetjes in mijn deel van Nederland stukken beter uit de verf komt dan een FWDtje.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- renezzzz
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
- Locatie: Gex
Jemmig, zware dag gehad?Battlecruiser schreef:Bij ons strooien ze nooit zo veel, dus slippen is kinderspel....
Ook de grootste supermachogeweldenaarsflinkekerels onder de chauffeurs staan regelmatig achterstevoren als ik er gewoon voorbijrijd.
Bovendien rijd niemand natuurlijk zo supergeweldig als jullie, dus is voor het gewone publiek, zoals ik, een heel goede en veilige optie, dat AWD.
Ik snap de debating-truc van simmigen wel: "je bent een sukkel, want je kan niet rijden als je AWD nodig vindt", maar dat maakt weinig indruk op me. Er worden te veel slippartijtjes gemaakt door geweldige chauffeurs. En alleen ervaring met beide systemen geldt: doe het een paar jaar en je wil niet meer terug.
Met al mijn vorige Volvo's was het stukken lastiger om ongestoord door te rijden in de winter als het glad was.
Daar komt bij dat een AWD op al die leuke zandweggetjes in mijn deel van Nederland stukken beter uit de verf komt dan een FWDtje.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik ben nog nooit op een zandweggetje beland en voel ook niet de behoefte dat ooit eens te proberen. En de wegen worden hier inderdaad goed sneewvrij gemaakt/gehouden, dus ik red mij prima met mijn FWD'tje....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Jemmig, zware dag gehad?[/quote]
Die debating-truc is nog veel ouder.
Trapt niemand meer in.
Die debating-truc is nog veel ouder.
Trapt niemand meer in.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- renezzzz
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
- Locatie: Gex
Je had me door...Battlecruiser schreef:Die debating-truc is nog veel ouder.
Trapt niemand meer in.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
Kleine reactie van mij nog, heb ook alles gereden en getest op de weg en naast, op een zandpad komt achter er pas bij als het echt niet anders is, als je fwd op snelheid kan houden kom je ver zat, in Toscane niets anders dan zand en berg wegen gereden en ging prima, je staat hoog op de wielen dus kan het makkelijk.
Als het superglad is gaat AWD ook net zo goed, dus.....voertuig beheersing lijkt mij.
P.s.: denk dat mijn autootje genoeg vermogen heeft om door te slaan met de voorwielen maar ik rij liever vlot weg ......
Als het superglad is gaat AWD ook net zo goed, dus.....voertuig beheersing lijkt mij.
P.s.: denk dat mijn autootje genoeg vermogen heeft om door te slaan met de voorwielen maar ik rij liever vlot weg ......
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- Volvo T56
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 22:49
- Locatie: Groningen
Algemeen: Als je het niet hebt, denk je het niet nodig te hebben, als je het wel hebt weet je wel beter 

Gereden:
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 10.02.2008 - 19:38
Anders gezegd: als je het kunt betalen, heb je het nodig.
V60 MY 14 D4 summum, geartronic, power blue, business pack connect, driver support line, scandinavian line, luxury line
XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
- jaapburg
- 4th Gear member
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
- Locatie: Alkmaar
Vind het persoonlijk wel prettig om awd te hebben! Wil natuurlijk niemand tegen het hoofd stoten maar een XC met fwd..... 

Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Mijn studiootje in Amstelveen ligt in een doodlopende weg, er wordt nooit geruimd of gestrooit, dus trek je plan maar.
Met mijn Mazda 6 destijds een keer 5 keer moeten proberen om de lichte helling op te geraken, ik dacht echt dat ik er nooit meer uit geraakte.
Met de XC60 verleden winter, netjes recht gezet in de richting van de helling, en voor de fun bruut het gas erop, en de XC60 gaf geen krimp, hij stoof die besneeuwde helling op.
Zoals eerder al vermeld, ik hoefde ook geen AWD, maar als je er eens van geproefd hebt, en de extra kosten maken je niet uit is het wel erg leuk (en veilig)
Zonet ook nog de wintervelgen erop gezet, dus waar blijft die sneeuw nu !
Met mijn Mazda 6 destijds een keer 5 keer moeten proberen om de lichte helling op te geraken, ik dacht echt dat ik er nooit meer uit geraakte.
Met de XC60 verleden winter, netjes recht gezet in de richting van de helling, en voor de fun bruut het gas erop, en de XC60 gaf geen krimp, hij stoof die besneeuwde helling op.
Zoals eerder al vermeld, ik hoefde ook geen AWD, maar als je er eens van geproefd hebt, en de extra kosten maken je niet uit is het wel erg leuk (en veilig)
Zonet ook nog de wintervelgen erop gezet, dus waar blijft die sneeuw nu !

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D