Olielekkage na lekkage na lekkage...

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Hi allemaal,

Mijn S40 uit 96', 1.8 16v, G3, blijft maar olie lekken.
Eerst de oliekeering bij de aandrijfas, toen de kleppendekselpakking, maar nu is er weer een andere pakking geploft.
Kan dit komen door een probleem met de carterontluchting oid?
Wat zijn nog meer redenen voor pakkingen om spontaan te gaan lekken? Momenteel loopt er gewoon motorolie op m'n rechtervoorwiel (hoe weet ik ook niet), dus ik begin er wel moe van te worden. Tis overigens minder dan 1 liter per 1000km, maar ik kan je verzekeren dat dit toch een zooi rommel onder en op (ja, het waait gewoon onder de auto op de auto!) de auto geeft, naast de nodige bevlekkingen van perkeergelegenheden...

Zaterdag breng ik hem weer weg, misschien kan ik ze wat nuttige tips meegeven voor de reparatie... Alvast bedankt voor het meedenken.
General
3rd Gear member
Contacteer:

Op je rechtvoorwiel???
Dan is waarschijnlijk je oliefilter lek!
Die zit daar namelijk vlakbij.
Kijk eens of je deze met de hand wat vaster kan draaien.
(misschien zit ie te los, waardoor deze lekt)
Afbeelding
_________";Some people and performances are beyond words";________
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Oke, moet ik wel even uitvissen hoe ik erbij kom.
Bij m'n ouwe audi'tje paste ik gewoon naast de motor in het motorruim, maar 't volvo'tje is wat beter voorzien :P

Overigens zit er overal olie, het komt steeds op de aandrijfas rechtsvoor terecht.. dus dan sproeit het gewoon flink in de rondte.

Ander vraagje, oliefilter kan ik vinden, weet hoe die dingen eruit zien, maar hoe vind ik de carterontluchting?
Ik heb ook (nog) geen VADIS, dus kan dit soort dingen nog niet zelf opzoeken.

Heb 't beestje net maar even flink gewassen, de achterkant zit/zat onder de olie natuurlijk.. zal niet best voor de lak zijn.
General
3rd Gear member
Contacteer:

Nigel schreef:Oke, moet ik wel even uitvissen hoe ik erbij kom.
Eventjes op de buik voor de auto gaan liggen... dan zie je het filter al zowat naast het wiel zitten.
Je kan er makkelijk met de hand bij!
Afbeelding
_________";Some people and performances are beyond words";________
Robbocop
2nd Gear member
Contacteer:

Bij mij ook ooit gebeurd. Je kunt er inderdaad goed bij met de hand. Anders even snel naar de garage.

Groet Rob.
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Oke, meteen (met zaklamp) gaan kijken, maar de lekkage zit verder naar achteren. Het oliefilter zit daar inderdaad op een maffe plek, maar dat hele deel van de motor, incl het filter is kurkdroog, stukje naar achteren zit een deel van het spatbord en daarachter rond de aandrijfas is het een oliesoep. Verder over de hele bodem naar achteren dus olie onder de auto :( De logica was dat er langs de klepdekselpakking olie naar beneden zou lopen op de aandrijfas en vandaar uit zou het zich verspreiden.

Bedankt voor de tip in ieder geval, kunnen jullie me nog een tipje geven waar de carterontluchting zit en hoe ik hierbij kom/dit schoonmaak?
Aangezien ik het idee heb dat er meer olie lekt als ik een tijdje op de snelweg gereden heb begrijp ik uit diverse artikeltjes online dat het dan heel goed de carterontluchting kan zijn. Door de overdruk die ontstaat ploft de zwakste pakking vroeg of laat...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”