850 2.5 10v 144 PK 1997

Voor kenners: de "Roffel"
kajotan
2nd Gear member

Beste Volvo-fanaten!

Vorige week heb ik mijn 440 verkocht, en ben gaan zoeken naar een 850. Gisteren heb ik een mooi exemplaar gevonden uit 1997, 202.000 km gelopen en 3 eigenaren gehad. Compleet Volvo onderhouden, alle stempels zitten erbij. Nou zijn er 2 dingen waar ik graag wat over wil vragen:

- Tijdens de proefrit ging de temperatuurmeter erg langzaam omhoog, uiteindelijk stond hij iets onder het midden. Vandaag 30 km snelweg gereden en kwam max 2 mm omhoog (nog lang niet in het midden dus). Volgens mij kan dit meerdere oorzaken hebben:
1. Meter zelf kapot, maar denk het niet omdat hij gisteren nog wel omhoog kwam.
2. Temperatuursensor (?) kapot, hoe is dit te checken/meter en waar zit deze? Ik gok op het thermostaathuis oid?
3. Thermostaat gaat niet open, ik zal morgen eens kijken of de leidingen van de radiateur warm worden. Ook viel mij op dat de kachel niet superrrr warm wordt.
4. Iets met koelvloeistof/koppakking? Dit lijkt mij onwaarschijnlijk omdat de auto prima rijdt, geen witte rook, koelvloeistof netjes op niveau was (in tegenstelling tot de olie, die stond iets onder het minimum).

- Als ik wegrijd hoor je sóms een soort krakend geluid linksvoor. Dit geluid is kort hoorbaar en ''redelijk'' hard (lastig omschrijven). Het klinkt als 1 ferme KRAK. Ik vermoed dat dit iets in de vering is, veerschotel?
Ik heb het geluid alleen gehoord na een tijdje stilstaan en dan wegrijden, tijdens een rit (bijv bij wachten voor een stoplicht) hoor je het volgens mij niet. Iemand een idee waar ik zoeken moet?

APK is nieuw, gisteren gekeurd en alleen ruitenwissers en bovenste motorsteun vervangen. Het lijkt me als een veer geknapt is dit dus met de APK moest zijn opgemerkt.

Alvast bedankt!!

Groet!

P.s. Jullie zijn vast gek op foto's, dus zie onder! :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
c70_ibo
2nd Gear member

thermostaat is defect
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
kajotan
2nd Gear member

Hoe is dat te controleren?
Bedankt v je reactie.
robert31
2nd Gear member

Precies de symptomen die jij beschrijft, kachel niet warm en niet op temp komen. Vervangen is 15min werk en kost 20€ aan materialen...
Grt Rob
c70_ibo
2nd Gear member

inderdaad zoals je beschrijft is je thermostaat kapot. Hij blijft dan openstaan en je motor wordt contunu gekoeld.

Als je stilstaat en gas blijf geven zal de temperatuur wel in het midden komen. Maar zodra je begint te rijden zal hij weer gaan dalen.

Als je het zeker wilt weten.

-start de auto geef ongeveer 2000 toeren gas contunu totdat de temperatuur meter in het midden komt. Ook zet de verwarming aan als hij goed warm is dan merk je duidelijk het verschil dat het wel warm kan worden.

-als hij goed warm is ga een rechte stuk weg op waar je ongeveer 80-100 mag rijden. en rij contunu dezelfde snelheid, je zult merken dat je temperatuur meter weer gaat dalen en dat je kachel niet meer warm wordt

Succes
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
elianmars
5th Gear member

robert31 schreef:Precies de symptomen die jij beschrijft, kachel niet warm en niet op temp komen. Vervangen is 15min werk en kost 20€ aan materialen...
Grt Rob
Mits de boutjes van het thermostaathuis los willen :razz:

Ga er niet op meppen, want dan kan het thermostaathuis scheuren en dan is het iets langer werk dan 15 minuten.

Wat betreft het "kraken" bij wegrijden. Gebeurt dit alleen in het begin van een rit? Zo ja, dan zou dit de zelftest van het abs systeem kunnen zijn.

Als je het vaker hoort per rit, is het iets anders.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
lint
Geartronic member

Dat is een mooie 850 geworden!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
kajotan
2nd Gear member

Dank allen!

Heb de motor 10 min stationair laten lopen en de meter stond netjes in het midden. Onder het rijden komt de meter niet/nauwelijks omhoog, ook voelde de kachel veel warmer tijdens het stationair draaien.

Welke thermostaat moet ik hebben? Ik zie verschillende typen als ik op kenteken kijk, die opent bij 90 graden of bij 92 graden. Ik lees dat Renault deze Volvo motor ook gebruikt met thermostaat die bij 90 graden opent, en Volvo bij 92.
Weet iemand welke van de 2 ik moet hebben?

Bron: http://forum.renaultsafrane.nl/viewtopi ... 5eb7b2cbd2
kajotan
2nd Gear member

elianmars schreef:
robert31 schreef:Precies de symptomen die jij beschrijft, kachel niet warm en niet op temp komen. Vervangen is 15min werk en kost 20€ aan materialen...
Grt Rob
Mits de boutjes van het thermostaathuis los willen :razz:

Ga er niet op meppen, want dan kan het thermostaathuis scheuren en dan is het iets langer werk dan 15 minuten.

Wat betreft het "kraken" bij wegrijden. Gebeurt dit alleen in het begin van een rit? Zo ja, dan zou dit de zelftest van het abs systeem kunnen zijn.

Als je het vaker hoort per rit, is het iets anders.
Ik zag dat het 2 torxjes zijn, zal deze vooraf wel even inspuiten met kruipolie en hopen dat ze goed los gaan.
Is eventueel voorzichtig verwarmen een optie? Of is dit een no-go.

Het kraken gebeurt alleen aan het begin van een rit, ik heb het in ieder geval tijdens een rit nog niet gehoord.
Kun je wat vertellen over die zelftest v/d ABS? Hoort dit zo, of niet?
robert31
2nd Gear member

Zo rond de 30(dacht ik)km hoor je even een kraakje. Dat hoort zo.
Grt Rob
kajotan
2nd Gear member

Wat is dat kraakje dan precies?
Weet iemand welke thermostaat ik moet hebben?

Ik zit er ook over te denken een universele OBD2 uitlezer te kopen, maar heeft deze 850 eigenlijk wel OBD2??
elianmars
5th Gear member

OBD2 lezer gaat niet werken op een 850.

Het kraakje dat je hoort is de abs pomp die een zelftest doet. Klinkt een beetje hetzelfde als wanneer je de remmen in de abs trapt.

Het hoort zo en kan dus geen kwaad.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
kajotan
2nd Gear member

Ik heb in Vida gekeken en zie op mijn motortype dat er over 2 verschillende thermostaten wordt gesproken (qua openingstemperatuur). Wie weet welke ik moet hebben?
robert31
2nd Gear member

Maakt niet zoveel uit. Als je veel in warme landen rijdt neem je er 1 die wat eerder opengaat. Beetje persoonlijke voorkeur.
kajotan
2nd Gear member

Ok... kon me al haast niet voorstellen dat die 2 graden eerder of later open gaan zo veel uit zou maken. Bestel wel gewoon de goedkoopste, 92 graden.
kajotan
2nd Gear member

Vandaag een nieuwe thermostaat gevonden. Zit nu in Vadis te kijken of er nog bijzonderheden zijn vwb de installatie. Klopt het dat de radiateur geen vuldop heeft maar dit via het expansievat moet?? Ik dacht dat een radiateur altijd zelf een vuldop/overdrukventiel heeft...
Zouden jullie de brandstofleiding weghalen/loshalen bij de thermostaat om meer ruimte te krijgen voor de achterste torx?
robert31
2nd Gear member

Gewoon vullen via het expansievat. Ik zelf heb nooit de brandstofleiding weggehaald, was een klusje van niks. Er loopt ook niet zoveel koelmiddel uit hoor! Beetje voorzichtig doen met de boutjes slang met deksel eraf, thermostaat eruit peuteren. Daarna de boel schoonmaken en het nieuwe spul erin. Beetje koelmiddel erin en warmdraaien met open dop tot je ziet dat de boel gaat circuleren en er geen bubbels meer komen. Niet vergeten om de kachel op heet te zetten, dan kan daar ook geen lucht in blijven. Waarschijnlijk komt er niet zoveel lucht in, maar voor de zekerheid....
kajotan
2nd Gear member

Zo... Vanavond 't klusje geklaard, vervangen stelt inderdaad niks voor en de torx'jes gingen prima los (wel vanmiddag al ff in de kruipolie gezet, voor het geval dat dát helpt :) ).
Echter, toen ik begon zag ik dat het rond de aftapnippel wat vochtig/groenig was, dacht dat de nippel niet meer goed sloot. Na een tijdje warm draaien/ontluchten zag ik druppels onder de radiateur hangen. Na een proefritje werden dit nog meer druppels.
Helaas dus, beetje domper na de aankoop van vrijdag... maar de radiateur is volgens mij gewoon lek.

Zie foto. Druppel vallen naar beneden waar de druppel op de foto ook hangt, aftapnippel blijft kurkdroog......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
robert31
2nd Gear member

He, das wel balen zeg. Dat wil je niet net na de aanschaf.
Ligt eraan wat je wilt nieuw of gebruikt maar op het volvo 850 forum zijn er zat die wat hebben liggen en evt voor je kunnen inbouwen voor 'iets' minder geld....
kajotan
2nd Gear member

Thnx.

Heb je me daar geregistreerd, nu wachten op goedkeuring v/d beheerder :)

Ik zag dat de goedkoopste imitatie 80,- incl verzendkosten kost, nu zal dit vast slechtere kwaliteit dan Volvo zijn en dus geen 20 jaar meegaan..... Maar hopelijk is dit voor enkele jaren voldoende, de ervaringen via internet wat ik erover vond zijn in ieder geval wel positief.

Een 2e hands kost zo'n 50-75 zag ik op marktplaats, en dan is de staat ervan natuurlijk afwachten....

Overigens, het inbouwen wil ik zelf doen. Op Youtube heeft ene FCP verschillende 850 filmpjes gepost, waardoor stap-voor-stap een radiateur inbouwen, dus dat moet wel lukken.

Bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”