Pagina 1 van 6

Hoeveel pech wil je hebben met je R AWD 2003?

Geplaatst: 25.11.2013 - 22:43
door Jeroen-V70R
Goedendag mede forummers!

Je hebt van die dagen dat alles tegen zit, was bij mij vanochtend aan het begin van een nieuwe week.

Auto gestart vanochtend, wil wegrijden, ja hoor, band rechtsachter lek, kwam al niet als een verassing want mijn garage had mij afgelopen week al geattendeerd op een hobbel in de wang van de band. Ik denk, reservewiel eronder en vanavond via internet bestel ik een nieuwe band die dan morgen in huis is. Bewuste keuze overigens want anders betaal ik de hoofdprijs voor een huismerk bandje. 8)

Hop naar Wijchen gereden om te golfen, alles leuk en aardig, draai je de snelweg op breekt je achterkant uit, iets wat nog niet eerder had meegemaakt! Dan is het best wel even corrigeren met zo'n zeepkist op zo'n belachelijk iel reservewieltje...

A73 op richting Arnhem, linkerbaan, ploft dat wieltje uit elkaar! :shock: goed, gas terug, natuurlijk vrachtwagens rechts maar we hebben de vluchtstrook gehaald. ANWB gebeld, verkeerspolitie erbij ( die de ''R" wel leuk vonden ) met de melding van de ANWB dat de reserveband ook niet meer te repareren was, zover reikte mijn kennis ook. :roll:

De beste man van de ANWB had voor mij een band gevonden in Wolfheze, was aan het mopperen over de maat 235/35/19 91Y, en het was die of niets. Tsja balen, want via internet had ik vanavond mijn eigen merk banden kunnen kiezen en was goedkoper uit geweest dan €319,80... Maar ja, geen keus op dat moment natuurlijk.

Op de berger gewacht, wilt de auto starten om erop te rijden, ja hoor, accu leeg! Pfff...
Zo weer geregeld natuurlijk, die vrachtwagen op, makkelijk is anders doordat de auto verlaagd is en twee spoilers voor zijn aangebracht... :wink:

In Wolfheze aangekomen bij het ANWB service center is er netjes de nieuwe Continental band erop gelegd. Totale vertragingstijd door deze bak ellende vandaag, 5 uur. :x

Nu het volgende, de auto is verlaagd dmv veren, 3 maanden niets aan de hand geweest totdat de melding kwam Chassis Service Instell Vereist, deze heb ik nu continu met het indraaien naar rechts. De dealer heeft de auto uitgelezen en zegt dat de storing LA vandaan komt maar weten ook niet precies hoe.

De band die ik er vanochtend afdraaide is net een jaar oud, perfect profiel en netjes, maar schrok me kapot van de binnenkant, hele happen rubber eruit en maximaal canvas en ijzerdraadjes staken uit!!! Toen links gekeken en hier was het verhaal precies hetzelfde, levensgevaarlijk!!! :shock: Deze band wordt uiteraard ook vervangen!

3 maanden geleden is de auto nog opnieuw uitgelijnd, is het hier fout gegaan of door de werking icm storing FourC?

Iedereen die een idee kan hebben, plaats het! Ik ben het spuugzat en ben blij dat zo is afgelopen als jullie begrijpen wat ik bedoel...

Geplaatst: 25.11.2013 - 23:09
door Silver_R
Tjemig man, wat een verhaal.
Hoop dat het gauw en fatsoenlijjk wordt opgelost.
Sterkte

Geplaatst: 25.11.2013 - 23:17
door VolvoTech
Jemig man. typisch gevalletje van ARGHHH
Kan me zo niet 123 voorstelling maken van hoe het er uit ziet en hoe dat zou kunnen komen.
Heb je foto van de band die er nog op zit?

Geplaatst: 25.11.2013 - 23:22
door t_w
Pfff, lekker verhaal!

Wat bedoel je met 'binnenkant van de band'?
De binnenschouder?

En heb je misschien wat foto's van de banden in kwestie?

Geluk bij een ongeluk dat er verder geen schade is... Zoals je zegt, 't is een hele 'boot' als je op zo'n thuisbrenger rijdt ;)

Geplaatst: 25.11.2013 - 23:41
door Jeroen-V70R
Ik zal morgen een foto proberen te maken van de band die er nog onder ligt... Het hele loopvlak is puntgaaf tot de "laatste" lijn, helemaal weg! Ik kreeg al vaker de reactie dat mijn banden enorm naar binnen staan, optisch bedrog vond ik, maar daar twijfel ik nu ook aan!! Ongelooflijk, het zijn golven geworden ipv vlak, en op de diepste punten van die golven zit niets meer dan ijzerdraad en touw... Heeeeeel vreemd!!

Geplaatst: 26.11.2013 - 00:08
door Gerald de Groot
Da's echt balen. Vaak wordt met uitlijnen de afstelling van de achteras niet meegenomen, misschien bij jou ook? Heb je het uitlijnrapport nog?

Geplaatst: 26.11.2013 - 00:10
door lint
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, geen idee wat het kan zijn met die banden, misschien toch een productiefout?

Geplaatst: 26.11.2013 - 00:33
door Jeroen-V70R
Uitlijnrapport heb ik, en alle vier de assen zijn uitgelijnd. Produktie fout lijkt mij onwaarschijnlijk... Ik ben bang voor de werking van de FourC...

Geplaatst: 26.11.2013 - 08:00
door MN-NL
Ik las ergens dat je de auto flink verlaagd hebt. Zou toch nog eens naar de combi verlagen-fourC-uitlijnen kijken...

Als de achterwielen optisch ver naar binnen staan, zal dat ook in de realiteit wel zo zijn. Een wiel dat goed uitgelijnd staat kan evengoed een totaal verkeerde camber hebben (wielvlucht). Met genoemde slijtage tot gevolg en dat moet je ook in de rijeigenschappen van de auto hebben gemerkt.

Geplaatst: 26.11.2013 - 08:39
door Silver_R
Het was mij ook al opgevallen dat je veel negatief camber hebt onder de R.
Kan natuurlijk heel goed de oorzaak zijn van de bizarre banden slijtage.
Donderdag lukt wel?

Geplaatst: 26.11.2013 - 11:38
door Jeroen-V70R
Laat je de auto juist uitlijnen om dat allemaal goed te hebben toch inclusief camber? Met rijden nooit iets opgevallen, de wegligging is perfect! Het probleem moet wel worden opgelost, desnoods de normale veren er weer onder als dit het probleem geeft.

Geplaatst: 26.11.2013 - 11:40
door Jeroen-V70R
Donderdag lukt gewoon Sjoerd... ( als de andere band het nog even houd ) :wink:
Zal vandaag foto posten...

Geplaatst: 26.11.2013 - 11:43
door MN-NL
In principe heb je gelijk, maar als je 'uitlijnen' tegen de fastfitter zegt dan neemt ie soms ook de korte weg (4x toespoor controle, klaar is kees).

Je kunt niet straffeloos zo'n eind omlaag met de auto, dan moet je ook de hele wielgeometrie onder de loep nemen en opnieuw instellen, waarbij je vaak tegen de grenzen van de insteltoleranties aanloopt. Het is immers niet zo bedoeld af-fabriek.

Terug naar origineel voorkomt een heleboel uitdagingen ;-)

Geplaatst: 26.11.2013 - 11:48
door Laguna-S60
T is een stukkie rijden maar een echt goede uitlijner is deze: http://www.uitlijnspecialist.nl/index.php

Geplaatst: 26.11.2013 - 12:03
door Jeroen-V70R
Is jammer dat zo'n mafkees die daar in is gespecialiseerd mij daar niet op attendeerd met alle gevolgen nu... Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel goed voor zo'n auto zorgen!

Geplaatst: 26.11.2013 - 12:25
door The Volvoboy
Tsjonge wat een gedoe zeg.... Terug naar origineel dan maar weer? 8-[

Geplaatst: 26.11.2013 - 12:33
door diesel01
Jeroen-V70R schreef:Is jammer dat zo'n mafkees die daar in is gespecialiseerd mij daar niet op attendeerd met alle gevolgen nu... Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel goed voor zo'n auto zorgen!
Met fourC op advance is mijn XC60 een kart en onplezierig voor passagiers en soms ook bestuurder :wink:
Op dagen dat het stevig waait heb ik hem op advance staan wanneer ik op de snelweg rijdt.
Een verlaging en advance lijkt mij een niet normaal te rijden auto, vanwaar de verlaging?

Geplaatst: 26.11.2013 - 13:37
door Jeroen-V70R
Is prima mee te rijden, je merkt er verder niets van behalve in bochten. De standen van FourC blijven verder gewoon werken, comfort, sport en Advanced. Ik vind het beter smoelen, vandaar de keuze.

Geplaatst: 26.11.2013 - 13:44
door diesel01
Aah oke, in dit geval kost het dus tijd en geld in de vorm van een slechte sporing en daardoor een setje banden.
Grappig dat wat de één oncomfortabel vind, vind de ander prima rijden.

Geplaatst: 26.11.2013 - 14:04
door lint
diesel01 schreef:Aah oke, in dit geval kost het dus tijd en geld in de vorm van een slechte sporing en daardoor een setje banden.
Grappig dat wat de één oncomfortabel vind, vind de ander prima rijden.
Afstelling van vering en demping blijf altijd afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.
Dat maakt het Four C onderstel ook zo handig, kan je afhankelijk van je stemming een bijpassende afstelling van het onderstel kiezen.