Lege accu - Auto starten met tweede losse accu?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
KarsV
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.02.2011 - 10:46

Ik heb hier een tweede losse accu in goede en geladen conditie.

Stel dat de accu in mijn V70 binnenkort leeg zou zijn.

Kan ik dan de auto starten door de losse accu bij de auto te zetten, en deze vervolgens met startkabels aan de lege accu te verbinden? Plus op plus, min op min?

Of is dit een methode die niet werkt? Zo wel, zijn er nog aandachtspunten die ik over het hoofd zie?

Bedankt voor jullie reacties.

- Kars
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Lijkt me geen probleem, mits de accu sterk genoeg is natuurlijk. Lijkt me net zo te functioneren als zo'n accu starter die je bij de autoonderdelen boer kunt kopen. Je moet wel even wachten met starten zodat je eigen accu even kan opladen voor een minuutje of 5 a 10.

Waarom de vraag eigelijk? Verwacht je dat je accu leeg gaat?
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

moet geen probleem zijn
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Ja dat kan zonder problemen echter nooit de min polen met elkaar verbinden maar de kabel van de minpool bij je auto aan een goed massapunt leggen; bij voorkeur het motorblok.

Eerst de plus polen verbinden en dan pas de min kabel aansluiten. Loshalen in omgekeerde volgorde.
Of dat bij een V70 ook zo is weet k niet maar veel auto's hebben in de motorruimte speciale punten om starthulpkabels aan te sluiten. Het instructieboekje kan je daar vast meer over vertellen.
Wel ook uiteraard uitzoeken waarom je accu leeg is geraakt: slijtage/ouderdom of een diepgaandere oorzaak !

Succes
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
KarsV
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.02.2011 - 10:46

Bedankt voor jullie feedback.

De losse accu die ik nu heb liggen, is een oudere die naar het lijkt langzaam leeg loopt. Die ligt nu aan de druppellader.

Ik wil voor de momenten dat ik echt direct weg moet (i.v.m. mijn werk) een backup hebben. Daarvoor zou ik die oude accu dan standby willen hebben liggen.

De accu die ik nu in mijn V70 heb liggen is echter nieuw, dus ik verwacht zeker geen problemen. Maar ja, met kleine kinderen kan er wel eens een lampje aan blijven staan natuurlijk. Dat soort dingen.

Goed om te weten dat ik deze losse accu dan als backup kan gebruiken, zonder hem helemaal in te hoeven bouwen.

Ik heb al zo'n jumpstarter liggen, maar in het recente verleden lukte het me niet om mijn V70 daarmee aan te krijgen toen de accu leeg was. Misschien een te zware motor voor zo'n kleine starter?
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

KarsV schreef:Bedankt voor jullie feedback.

De losse accu die ik nu heb liggen, is een oudere die naar het lijkt langzaam leeg loopt. Die ligt nu aan de druppellader.

Ik wil voor de momenten dat ik echt direct weg moet (i.v.m. mijn werk) een backup hebben. Daarvoor zou ik die oude accu dan standby willen hebben liggen.

De accu die ik nu in mijn V70 heb liggen is echter nieuw, dus ik verwacht zeker geen problemen. Maar ja, met kleine kinderen kan er wel eens een lampje aan blijven staan natuurlijk. Dat soort dingen.

Goed om te weten dat ik deze losse accu dan als backup kan gebruiken, zonder hem helemaal in te hoeven bouwen.

Ik heb al zo'n jumpstarter liggen, maar in het recente verleden lukte het me niet om mijn V70 daarmee aan te krijgen toen de accu leeg was. Misschien een te zware motor voor zo'n kleine starter?
Dat kan zeker, maar zoals al in een eerdere reactie aangegeven dien je een minuutje 5 a 10 te wachten zodat de accu even kan bijladen, doe je dit niet dan krijgt de jump-starter of bijvoorbeeld de accu van een andere auto bij het overstarten een flinke klap als jij gaat starten. Een beetje gas geven bij overstarten is ook niet slecht om zo vermogen in de accu te behouden.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
bobdelaplae
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.12.2013 - 14:00

Zo n reservebatterij heb ik ook altijd opgeladen thuis staan, of bij twijfel in de wagen, startkabels erbij.
Een oude kan opeens de geest geven bij intrede winter.
Je kan ook altijd wel je vrienden helpen, in nood.
Succes.
Vind dit goede tactiek.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik heb het al eerder naar voren gebracht, maar een booster accu heeft mij al verschillende keren op weg geholpen toen de accu slecht werd van mijn V70 classic.
En hij heeft zelfs al een keer mijn V70 - D5 (vrij zware diesel) ook aan de praat gekregen toen het handschoenenvakje open bleef staan.....na drie dagen hoorde ik alleen een paar droge klikken, maar mbv dit ding sloeg hij ook direct aan bij -12C (dus incl voorgloeitijd), starten en lopen.

http://www.alcatronic.nl/acculaders/jum ... essor.html
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”