Beste Zweedsgeoriënteerden,
Afgelopen twee nachten is het alarm van mijn 2005 S80 afgegaan. Ik heb er geen boeven bij gezien, en twee aardbevingen achter elkaar lijkt me ook sterk, dus het moet een andere oorzaak hebben gehad. Drie vraagjes aan u experts:
1. De accuspanning zat onder de 12 Volt. Kan het alarm daardoor spontaan afgaan? Ik wist dat ie aan vervanging toe was, dus ik heb 'm vanmorgen meteen vervangen.
2. Toen ik vandaag naar de zaak reed, kwam een mug in het interieur voorbijvliegen. Is die interieursensor zo gevoelig dat zo'n klein insect voor boef wordt aangezien?
3. Toen ik de auto aan het eind van vandaag startte, gaf het infodisplay aan dat het alarm toch weer was afgegaan, en de mug vloog ook nog vrolijk rond. Accu is dus nieuw, mug lijkt me toch een beetje onwaarschijnlijk, kan het alarm ook door iets anders getriggerd worden?
Alvast bedankt voor een reactie,
Vincent -
Kan een mug het alarm laten afgaan?
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mug kan het alarm zeker af laten gaan.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Spinnen en blaadjes ook. Een ijsmatje die met de zijkanten in de auto hangt en begint te bewegen tgv wind of aardbevingen ook.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
BEWEGING!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Contacteer:
Het begin: De Hamershof in Leusden >:D!geulwijk schreef:
Vincent -
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mijn 10 cm grote elandmonteur hing achter in de auto met een zuignapje aan het raam.
Nadat het alarm afgegaan was bleek het zuignapje losgegaan te zijn en was de kleine elandmonteur 2 cm gezakt en daar op de rand van de achterbank blijven zitten.
De bewegingssensor die voor naast de voorruit zit, had op 3 meter afstand die 2 cm geregistreerd.
Nadat het alarm afgegaan was bleek het zuignapje losgegaan te zijn en was de kleine elandmonteur 2 cm gezakt en daar op de rand van de achterbank blijven zitten.
De bewegingssensor die voor naast de voorruit zit, had op 3 meter afstand die 2 cm geregistreerd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 4th Gear member
Kan het niet de alarmsirene zijn die storingen begint te veroorzaken ?
Ook veel besproken op dit forum.
Ook veel besproken op dit forum.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
- geulwijk
- 2nd Gear member
Wel, na een week 's nachts de accu losgekoppeld te hebben, en overdags geen vals alarm te hebben gehad, is dat vandaag toch weer gebeurd, juist terwijl ik het aankomende nacht weer zou aandurven om mijn S80 met geactiveerd alarm onder het raam van the girl next door te parkeren. De afgelopen week heb ik dagelijks in de wagen gereden, heb geen nieuwe insecten ontmoet, de oorzaak moet dan toch ergens anders liggen. Vandaag dus de melding "Alarm actief controleer auto" en een nerveus knipperend rood lampje in de cockpit.
Slagschip-s60 brengt me hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=38654
Kan een bijna 9 jaar oude kapotte sirene dan ook de deursloten willekeurig ontgrendelen tijdens het rijden, en net nadat de auto op slot is gegaan? Dat is namelijk een vervelende storing die er nog steeds in zit. Dat werd trouwens met een canbus function extender uit Vlaardingen nog verergerd: ook het dak ging spontaan open met diverse andere vreemde spookeffecten. Die CFE heb ik daarom niet meer. Offe, wordt het alarm juist getriggerd door slechte deursloten?
Wat nu: eerst bij de dealer uitlezen, wellicht met onterechte meldingen vanwege slechte accu in sirene? Of eerst de accu in die sirene bekijken? Dat uitbouwen staat hier:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 11&t=17479
Maar de plaatjes worden bij mij niet zichtbaar. Aangezien ik nog geen enkele sleutelervaring met Zweedsen heb, zie ik graag eerst een paar blootplaatjes voor ik er mijn gereedschap in steek. Iemand?
Alvast bedankt weer!
Slagschip-s60 brengt me hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=38654
Kan een bijna 9 jaar oude kapotte sirene dan ook de deursloten willekeurig ontgrendelen tijdens het rijden, en net nadat de auto op slot is gegaan? Dat is namelijk een vervelende storing die er nog steeds in zit. Dat werd trouwens met een canbus function extender uit Vlaardingen nog verergerd: ook het dak ging spontaan open met diverse andere vreemde spookeffecten. Die CFE heb ik daarom niet meer. Offe, wordt het alarm juist getriggerd door slechte deursloten?
Wat nu: eerst bij de dealer uitlezen, wellicht met onterechte meldingen vanwege slechte accu in sirene? Of eerst de accu in die sirene bekijken? Dat uitbouwen staat hier:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 11&t=17479
Maar de plaatjes worden bij mij niet zichtbaar. Aangezien ik nog geen enkele sleutelervaring met Zweedsen heb, zie ik graag eerst een paar blootplaatjes voor ik er mijn gereedschap in steek. Iemand?
Alvast bedankt weer!
Volvo S80 Executive 2005 Ash Gold Pearl (oftewel beige..)
- Morgenstond
- 5th Gear member
Dat hoeft niet, zeg ik uit eigen ervaring. De accu van de alarmsirene is ook kapot in mijn S60, maar geen storingsmelding op het display. Alleen afgaan van het alarm op volstrekt willekeurige momenten, maar dan zonder geluid, want de sirene is kapot. Tegenwoordig draai ik 'm, heel ouderwets, met de sleutel op slot.geulwijk schreef:Dat heb ik ook gelezen, maar ik begrijp dat de melding in het display dan iets zegt over vereiste service? Bij mij staat er slechts dat het alarm is afgegaan.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik zou eerst eens naar die sloten (laten) kijken! Dat is echt het zwakste onderdeel van alle S60/V70/S80-ers. Als die sloten niet goed functioneren, kan je alarm daar op deze manier op reageren. Je krijgt overigens geen storingen van een CFE/VCE, maar defecten aan de auto kunnen daardoor wel (extra) opvallen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- geulwijk
- 2nd Gear member
Maar die sloten gaan soms open kort nadat ik de wagen op slot heb gezet. Het alarm gaat dan niet af. En als het alarm wel spontaan af is gegaan zijn de sloten nog netjes dicht. Wanneer ik tijdens het rijden alle sloten dicht doe met de knop in de deur, springt er soms spontaan een willekeurige open, zonder dat er een melding in het display verschijnt dat er een portier geopend is. Dus krijgt het alarm toch ook geen signaal dat er een deur wordt geopend? Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Hoe controleer ik die portiersloten? Ze zitten met die verschrikkelijke dikke klinknagels vast dus even loshalen lijkt nogal problematisch.
Hoe controleer ik die portiersloten? Ze zitten met die verschrikkelijke dikke klinknagels vast dus even loshalen lijkt nogal problematisch.
- Morgenstond
- 5th Gear member
Dat openspringen heb ik ook gehad bij een S80, maar dat was altijd hetzelfde slot. Het zou wel heel toevallig zijn dat ze alle vier tegelijk de geest aan het geven zijn, maar goed, alles kan natuurlijk ...
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
- Oceanracer
- Geartronic member
Het alarm wordt pas enige tijd ná het afsluiten van de wagen geactiveerd. Dat zou een reden kunnen zijn dat het alarm niet op dat moment reageert. Daarbij worden de sloten niet geactiveerd door het alarm, dus slecht functioneren van het alarm heeft geen gevolgen voor je sloten. Het omgekeerde is echter veel logischer, bijvoorbeeld door spanningsval tijdens de storing van het slot waar een alarm altijd wél op reageert.
Een kapot slot is altijd een versleten slot. Je zult de auto moeten laten uitlezen om er achter te komen welk slot de boosdoener is. Even het slot verwijderen en aan de buitenkant zien wat er is mis, is onmogelijk. Je kunt het slot verwijderen zonder uitboren, maar bedenk dat het geen haastklusje is. Veel geduld is écht noodzakelijk!
Een kapot slot is altijd een versleten slot. Je zult de auto moeten laten uitlezen om er achter te komen welk slot de boosdoener is. Even het slot verwijderen en aan de buitenkant zien wat er is mis, is onmogelijk. Je kunt het slot verwijderen zonder uitboren, maar bedenk dat het geen haastklusje is. Veel geduld is écht noodzakelijk!
- geulwijk
- 2nd Gear member
Dat klinkt plausibel, als er een willekeurig slot weer opent gebeurt dat direct na het sluiten, alarm is dan inderdaad nog niet actief. Maar ze doen het alle vier in willekeurige volgorde, dus ineens allemaal versleten na 7 jaar? Waardoor worden de sloten nog meer getriggerd open te gaan? Alleen maar door het contact in het slot zelf? Of kan een defecte deurmodule (of zoiets) dat ook aansturen? Ook al is het hier nu een klein beetje off-topic, toch even snel de vraag hoe je die sloten los krijgt zonder die zware klink/popnagels uit te boren, en een globaal idee van wat zo'n slot kost.
Nu nog even over het alarm, misschien handig om te weten: als je de zekering van de sirene verwijderd, werkt de afstandsbediening, knipperen de knipperlichten, en blijven de sensoren registreren: na starten verschijnt dan ook de melding dat het alarm actief is geweest. Wanneer er niets aan de hand was, verschijnt de melding dat het alarm service vereist. Dus een tip om bij die laatste melding altijd eerst de zekering te controleren en niet meteen naar de dealer te gaan. En heb je een hekel aan sirenes die zomaar afgaan, of is ie kapot en ga je de sirene niet vervangen gewoon zekering eruit. Het lampje in het dashboard blijft knipperen ter afschrikking van tuig en ongedierte.
Nu nog even over het alarm, misschien handig om te weten: als je de zekering van de sirene verwijderd, werkt de afstandsbediening, knipperen de knipperlichten, en blijven de sensoren registreren: na starten verschijnt dan ook de melding dat het alarm actief is geweest. Wanneer er niets aan de hand was, verschijnt de melding dat het alarm service vereist. Dus een tip om bij die laatste melding altijd eerst de zekering te controleren en niet meteen naar de dealer te gaan. En heb je een hekel aan sirenes die zomaar afgaan, of is ie kapot en ga je de sirene niet vervangen gewoon zekering eruit. Het lampje in het dashboard blijft knipperen ter afschrikking van tuig en ongedierte.
- Oceanracer
- Geartronic member
Sloten via de sloop doen ca € 75,00 en bij de dealer rond de € 250,00 per stuk, wel te verstaan. Maar je deurmodule is inderdaad ook verdacht, dat zijn ook niet de meest betrouwbare dingen. Maar soms helpt schoonmaken van de printplaat wel eens.
Sloten verwijderen is gewoon de aansluitingen losmaken, de schroeven losdraaien en dan het slot naar "buiten" manoeuvreren. Bij die van de voorste portieren moet wel 1 popnagel worden uitgeboord, trouwens.
En nog even over jouw tip: Je moet het dan wel voor lief nemen dat na IEDERE START je een melding in de BC krijgt....
Sloten verwijderen is gewoon de aansluitingen losmaken, de schroeven losdraaien en dan het slot naar "buiten" manoeuvreren. Bij die van de voorste portieren moet wel 1 popnagel worden uitgeboord, trouwens.
En nog even over jouw tip: Je moet het dan wel voor lief nemen dat na IEDERE START je een melding in de BC krijgt....