Pagina 1 van 2
Auto start niet meer
Geplaatst: 07.12.2013 - 12:41
door flipjebetuwe23
Hoi
Heb even een vraag over een probleem met starten van de auto.
Na het probleem vorige week donderdag te hebben gehad. Start de
Auto vandaag weer niet
Volvo assistance gebeld donderdag met startkabels weer aan de praat gekregen en een half uur rond gereden om op te laden (advies ANWBmonteur).
Vrijdags naar de dealer geweest maar deze konden
Geen probleem vinden. Is er maar een 1uur geweest
Accu is vorig jaar vervangen bij de dealer ivm net startproblemen toen
Bij meten toen was de accu defect
Toen het probleem vorige week kwam heb ik al wel een paar keer gehad dat de klok op streepjes stond en geen tijd
Ook heb ik in die tijd vaak de lampjes van ABS en STC storing branden
Maat deze gaan weer automatisch naar een tijdje weer uit
Ook viel het mij donderdag op dat de auto wel opslot gaat met afstandbediening maar toen ik hem dicht wilde doen met de sleutel de andere deuren niet mee opslot gingen (was met draaiende motor)
Heeft iemand een idee hoe dit kan
Ps laat spanning op display van cfe geeft +/- 13,4volt aan
Alvast bedankt
Geplaatst: 07.12.2013 - 12:55
door flipjebetuwe23
Aanvullende info
ANWB auto net gestart en accu laad op met 14,4 volt
Dit zo toch genoeg moeten zijn
Geplaatst: 07.12.2013 - 13:07
door Battlecruiser
Massaverbinding gecontroleerd?
Geplaatst: 07.12.2013 - 13:16
door lint
Ergens een lekstroom?
Geplaatst: 07.12.2013 - 13:23
door flipjebetuwe23
lint schreef:Ergens een lekstroom?
Hoe kan ik dat het beste meten ?
Accu massa pool los daar een ampère meter tussen hangen
En dan kijken hoeveel ampère er gebruikt wordt
Of
Is er een andere manier om dat te meten
Ivm stuurbediening radio die ik dan overnieuw moet programmeren
Deze zit namelijk achter de radio

Geplaatst: 07.12.2013 - 13:25
door JosW
lint schreef:Ergens een lekstroom?
Kwam ook in mij op. Ik heb begrepen dat de zoektocht daar naar behoorlijk ingewikkeld kan zijn. Is uitlezen een optie? Kom er maar in Mario.
Geplaatst: 07.12.2013 - 13:25
door lint
flipjebetuwe23 schreef:lint schreef:Ergens een lekstroom?
Hoe kan ik dat het beste meten ?
Accu massa pool los daar een ampère meter tussen hangen
En dan kijken hoeveel ampère er gebruikt wordt
Of
Is er een andere manier om dat te meten
Ivm stuurbediening radio die ik dan overnieuw moet programmeren
Deze zit namelijk achter de radio

Ja, zoals je zelf al aangeeft met een amperemeter de lekstroom meten.
Geplaatst: 07.12.2013 - 13:29
door JosW
De vraag is, als er inderdaad sprake is van lekstroom waar die dan vandaan komt.
Geplaatst: 07.12.2013 - 13:38
door JosW
Belangrijke suggestie van een ex-forumbijdrager:
"het probleem zit voor 95% in de dynamo,een defecte diode zorgt voor leegtrekken van de accu,terwijl hij toch goed bijlaadt."
Geplaatst: 07.12.2013 - 13:51
door flipjebetuwe23
JosW schreef:Belangrijke suggestie van een ex-forumbijdrager:
"het probleem zit voor 95% in de dynamo,een defecte diode zorgt voor leegtrekken van de accu,terwijl hij toch goed bijlaadt."
Hoe kan ik dit controleren
Of moet ik daar voor naar de garage/dealer
Geplaatst: 07.12.2013 - 13:59
door JosW
flipjebetuwe23 schreef:JosW schreef:Belangrijke suggestie van een ex-forumbijdrager:
"het probleem zit voor 95% in de dynamo,een defecte diode zorgt voor leegtrekken van de accu,terwijl hij toch goed bijlaadt."
Hoe kan ik dit controleren
Of moet ik daar voor naar de garage/dealer
Ja.
Geplaatst: 07.12.2013 - 14:30
door flipjebetuwe23
Kwam deze net nog tegen test rapport van 29/11/2013
van de dealer
Test rapport start test
9.96v normaal
Verbruiker uit 14.03v
Verbruiker aan 12.34v
Dioderimpel
Rimpel gedetect.
0.23v normaal
Accu test
Laad toestand 12,34v
Waarde 520SAE
Gemeten 454A
Accu ok + laden
Accu conditie 87%
Laadconditie 67%
Misschien helpt dit voor suggesties van wat het kan zijn
meten
Geplaatst: 07.12.2013 - 16:07
door flipjebetuwe23
is al een hele tijd geleden dat ik een ampèremeter(die ik handmatig moet instellen) heb gebruikt
hopelijk staat hij goed in gesteld
dit is als de auto ongeveer een min of drie/vier op slot is
laagste waarde was 0,73 deze waarde was meteen bij het begin toen ik meten
toen de sloten met afstand open /dicht gedaan en toen gekeken naar de waardes deze bouwt af tot de 0,80 die je op de foto ziet
mocht ik het fout doen dan hoor ik het graag

Geplaatst: 07.12.2013 - 16:13
door Steven Volvo
Als de auto niet start omdat de accu leeg is door de lekstroom, dan moet je dit dus een te lage accuspanning meten. Is dit gedaan door anwb toen ze kwamen?
Toen mijn accu leeg was en ik wilde starten, hoorde ik de hele relaiskast klikken en van wat er op net dashboard verscheen snapte ik ook weining.
Kun je misschien bepaalde verbruikers uitzetten door het relais even te verwijderen en het zo te lokaliseren?
Geplaatst: 07.12.2013 - 16:18
door flipjebetuwe23
de test rapporten zijn van de dealer
ben ik vergeten er bij te zetten
de heren van de ANWB hebben niet gemeten aan de accu deze hebben alleen maar de kabels er op gezet en toen laten starten
wel heeft de gene die vandaag kwam de laadstroom gemeten en deze was zo als hier boven al aan gegeven goed
Geplaatst: 08.12.2013 - 00:49
door wim de jong
Ik vind 0,8A ( is 800 mA ) nog een heleboel lekstroom als alles uit staat.
Je hebt een benzine motor, dus de accu is iets van 40 - 50 Ah.
Als de accu vol is, kun je 1 A aftappen gedurende 40 uur. Maar je moet minimaal 40% capaciteit overhebben om te kunnen starten, maar in de winter met koude temperaturen veel meer.
Dus na een nacht (ongeveer 12 uur) heeft de accu eigenlijk al niet meer de benodigde capaciteit om te kunnen starten.
Laat de Ampere tang zitten, en verwijder een voor een de zekeringen nadat de auto 30 minuten uit staat. Als bij verwijderen van 1 bepaalde zekering de lekstroom behoorlijk zakt, kun je via het boekje zien welke verbruikers achter die zekering zit. Dan is het wat gerichter zoeken.
Geplaatst: 08.12.2013 - 10:17
door Waltersan
Het is duidelijk dat de lekstroom te hoog is. Dit moet zakken naar 0,03 A (uit mijn hoofd), echter dat is pas na ruim 10 minuten.
Ik zou de "zekering-uittrek" methode gaan doen.
Geplaatst: 08.12.2013 - 10:49
door flipjebetuwe23
Zal vandaag eens verder gaan kijken
Dat met de zekeringen gaat nog wel lukken
Ook nog een kennis gesproken die het had over de diode in de dynamo
Met de opmerking dat die waarschijnlijk overleden is
Maar om dat te checken moet er wat meer los
En daar voel ik me niet echt comfortabel bij om dat zelf te doen
Dit was ook al aangeven optie van Josw
Geplaatst: 08.12.2013 - 11:38
door flipjebetuwe23
Ben even gaan meten
Als ik zekering nr 32 er uit haal (dashboard)
Dan zakt naar 0,09A
Geplaatst: 08.12.2013 - 11:43
door lint
Nu even opzoeken welke gebruikers er over die zekering gaan.