102 pk vs 115pk

Geproduceerd bij NedCar in Born
Ollecram
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40

Beste mensen,

Ben sinds enige tijd op zoek naar een Volvo V40 diesel (volgende week zaterdag een proefrit in een V40 bij Van Hemmen in Westerbroek!).

Omdat mijn vrouw en ik een paar keer per jaar naar Spanje gaan, vroeg ik me af wat beter is. Een 102 pk of 115 pk?

Zelf denk ik dat de 102 pk voldoende moet zijn. We hebben geen sleurhut en we nemen geen "tonnen" aan bagage mee. Het enige wat ik wil is met een constante sneheid van 140 km per uur blijven rijden (praat dan natuurlijk over snelweg). Ook heuvel op in b.v. Frankrijk. Moet toch kunnen met een 102 pk?

O ja, is het bij een snelheid van 140 nog makkelijk om een gesprek te voeren? 'k Heb wel een proefrit a.s. zaterdag, maar wil me toch wel een beetje aan de snelheid houden.... 8-[


Alvast dank!

Marcel
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

onthoud wel dat de 115pk behoorlijk wat meer koppel heeft ten opzichte van de 102pk. Dat kan in de bergen behoorlijk schelen!
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

En vergeet niet dat bij een occasion de verschillen in (nieuw)prijs tussen een 102 Pk en een 115 Pk nagenoeg niet meer aanwezig zijn!
Ik zou dus voor hetzelfde geld zeker op zoek gaan naar een 115 Pk versie.
Maar als ik een strakke en mooie 102 Pk zou tegen komen (het zgn lot uit de loterij) dan zou ik er zeker serius over denken, aangezien er geen sleurhut o.i.d. in het spel is.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Ollecram
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40

Wat ik belangrijk vind, is een snelheid van pak'm beet 140 vasthouden op een omhoog lopend stuk snelweg. Hiervoor een dieseltje gehad (Citroen) met 70 pk. Met die auto moest ik echt een flinke aanloop nemen als ik in de verte de snelweg omhoog zag lopen. Uiteindelijk hield ik dan een snelheid van 100 km per uur over (met 150 begonnen). Dat wil ik dus niet meer....

Ben iemand die niet zo heel erg veel geeft om snelle acceleratietijden....

Hoe dan ook, ik wil naar 22 jaar rijbewijs eens een echte auto!! :evil:
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... ubmit.y=15
de verschillen op een rijtje. Zoals je ziet zit er weinig verschil in maar met de 115pk kun je net wat meer opschieten
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Mijn broer heeft de 102pk versie en ik heb zelf met erg veel geluk en toeval de 115pk versie. Ik moet eerlijk toegeven dat een kale auto zonder aanhanger weinig verschil heeft. De 115pk versie is iets directer op het gas en ook bij het optrekken is de 115pk versie iets heftiger. De dauw in je rug voel je iets meer. Zoals ik al zei ben ik met veel toeval tegen een 115pk versie aangelopen, maar k zou er niet speciaal naar opzoek gaan. Maar misschien is het verschil groter als er een caravan achter zit. Daar kan ik dus niet over oordelen.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

als je een mooie 102pk tegenkomt zou je die toch ook kunnen laten chippen voor een paar honderd euries?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

met chippen zit je zelfs ver boven de 115pk!
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Met die 102 pk kom je de berg wel op hoor. Als je te veel snelheid verliest schakel je gewoon even terug. Cruise control kan ook erg helpen want dat reageert veel sneller op helling wijzigingen dan jijzelf.
Gebruikersavatar
vox
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 28.02.2006 - 21:37
Locatie: Gelderland

Rij zelf een 102 pk, wilde eventueel wel een 115pk alleen kwam deze auto tegen en heb de knoop doorgehakt en niet meer verder gezocht naar een 115pk. Ik heb er geen spijt van, geen centje pijn, rijdt erg lekker. Zoals remon al zegt heb je met een 115 pk meer koppel 215Nm tov 265Nm. Dus trekt net ff wat sneller op en dat voel je wel. Verder mag je bij allebij evenveel trekken 1400 kg aanhanger geremd, de top 185 km/h tov 195 km/h en van 0 naar 100 12,0 sec tov 10,5 sec. Dat zijn volgens mij de grootste verschillen. Dus ik zou gewoon op zoek gaan naar een v40 die qua uitvoering, km's, prijs jou het beste uitkomt. En sta je voor de keus van 102 of 115 pk, dan pak je natuurlijk de 115PK. Succes
V40 1.9D Ph2 102 PK Atlantic Blue bouwjaar 2000
Ollecram
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40

En hoe zit het met het motorgeluid op constante snelheid?
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

geluid bij 100/120 km/u 67,5/70,5 dB.
dit is van 115pk versie, dus eigenlijk gewoon keurig stil
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik rijd nu een maandje met een V40 115pk rond. Moet zeggen dat de wagen boven verwachting goed trekt. En ook lekker stil is. Een zeer aangename reispartner met daarbij een keurig verbruik van ongeveer 1:18 op de lange baan. (naar Spanje zeker dus)

De 115 pk is net ff wat soepeler en schakelluier te rijden. Maar zoals gezegt, het maakt niet zo'n wereldverschil met de 102 pk versie hoor. En aanloopjes zul je nooit meer hoeven te nemen, gewoon cruisecontrol aan en 140 constant :razz:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Ollecram
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40

hans anesthesie schreef:Ik rijd nu een maandje met een V40 115pk rond. Moet zeggen dat de wagen boven verwachting goed trekt. En ook lekker stil is. Een zeer aangename reispartner met daarbij een keurig verbruik van ongeveer 1:18 op de lange baan. (naar Spanje zeker dus)

De 115 pk is net ff wat soepeler en schakelluier te rijden. Maar zoals gezegt, het maakt niet zo'n wereldverschil met de 102 pk versie hoor. En aanloopjes zul je nooit meer hoeven te nemen, gewoon cruisecontrol aan en 140 constant :razz:
Dan ga ik in ieder geval niet speciaal op zoek naar een 115 pk. De V40 die ik a.s. zaterdag ga bekijken is een 102 pk... Als ie er dan nog is.... Heb van Hemmen wel gezegd dat als hij de auto voor die tijd kan verkopen, dat dan ook gewoon moet doen.
Najreg
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08.12.2005 - 14:48
Locatie: Zwolle

Vorig jaar met een 102pk naar de wintersport geweest. Vol bagage en 3 volwassenen. Over de duitse autobaan met cc op 140, geen probleem met hellingen, ook in de bergen ging het bijzonder goed.
V40 Phase2 102Pk (2001) verkocht nu autoloos (vrouw opel astra van de zaak)
saab 9-3 ss 2.2 Tid 2003.
Ollecram
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40

Najreg schreef:Vorig jaar met een 102pk naar de wintersport geweest. Vol bagage en 3 volwassenen. Over de duitse autobaan met cc op 140, geen probleem met hellingen, ook in de bergen ging het bijzonder goed.
Dan voldoet de 102 pk prima voor mij!

Ben benieuwd hoe het zaterdag gaat......
Gebruikersavatar
vox
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 28.02.2006 - 21:37
Locatie: Gelderland

ik zou gewoon ff zoeken naar een dealer waar ze een 102 en 115 pk hebben staan en dan lekker rijden met die twee. zelfde weg, zelfde omstandigheden en vergelijk ze dan met elkaar.
V40 1.9D Ph2 102 PK Atlantic Blue bouwjaar 2000
Ollecram
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40

Hoera! De auto is niet verkocht in de tussentijd.... Morgen echt proefrijden.

Nog dingen waar ik op moet letten???
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20778
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Her en der staan al wel wat tips.

Maar luister goed of de motor niet te rauw klinkt, oftewel niet soepel loopt. (mag echt niet).
De motor moet goed oppakken, enz. En natuurlijk kijken naar de D-riem. Is die op tijd (elke 120.000 km) vervangen.

Verder ziet ie er netjes uit. Banden goed etc. etc.

En natuurlijk succes met het rijden. Je zult mekaar best kunnen verstaan. ook bij 140. Dat kan zelfs bij mijn 480 die toch echt wat meer interieurlawaai heeft.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

@Hans,

Volgens mij kan dat verbruik van jou nog wel iets lager op zo`n lange afstand met constante snelheid. Ik rijd nu gecombineerd 50/50 bebouwde kom snelweg 1 op 19,25. Dit haal ik in de winter niet hoor. Maar in de zomer kan ik dit toch wel halen.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”