Tsja daar sta je dan, Denk je wat kan er mis gaan. Krijg je telefoon van je garage. APK resultaat. Je auto is afgekeurd. Grrrrrrrrrrr denk je dan..
Uitlaatgaswaarde te hoog. Maakt niet uit of hij op Gas of op Benzine staat, de waardes zijn te hoog. Nou lekker dan. Bedankt. En wat kost dat geintje?
Volgens de garage moet er een Lambdasonde vervangen worden. de voorste. Maar is het dit niet dan kan het ook nog meer worden.
Schiet je niet echt lekker mee op met dit soort verklaringen maar het is niet anders.
Lampje op het dashboard (Motormanagement) brand al wel een hele tijd, ook bij de vorige APK, maar was geen echt punt van aandacht.
Hoe nu verder. Is de diagnose juist van mijn garage of heeft er iemand andere ideeën. Ik hoor graag jullie mening jongens
APK Afkeur op uitlaatgaswaarde
- johan191
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Groeten, Johan
Volvo v70 2.4 LPG G3 bouwjaar 2001
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat lampje brandt blijkbaar omdat er iets mis is wat gemeten wordt door de lambdasonde. Vreemd om dan die sonde te vervangen en niet te onderzoeken waarom er iets mis gaat met de verbranding. Want daar gaat het om, foute uitlaatgassen door foute verbranding.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- lint
- Geartronic member
Ik vrees dat de garage gelijk heeft en dat de lambda sonde vervangen moet worden. Het motormanagementlampje brandt niet voor niets.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- johan191
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ben ik met je eens Mark. dat ga ik mijn garage ook zeker vertellen. Want blijkt het die sonde niet te zijn dan betaal je dat ding wel. en die voorste is niet echt goedkoop. Vorige keer was het geen probleem en brandde dat lampje ook.
Gevoelsmatig vind ik de conclusie van mijn garage kort door de bocht.
Ben er wel al jaren kind aan huis en heb nog nooit geen slechte bevindingen met de beste man gehad, dat wil ik natuurlijk ook graag zo houden. Met andere woorden........
Wat kunnen nog meer de boosdoeners zijn van dit probleem.
Gevoelsmatig vind ik de conclusie van mijn garage kort door de bocht.
Ben er wel al jaren kind aan huis en heb nog nooit geen slechte bevindingen met de beste man gehad, dat wil ik natuurlijk ook graag zo houden. Met andere woorden........
Wat kunnen nog meer de boosdoeners zijn van dit probleem.
Groeten, Johan
- johan191
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Stond te veel informatie in zonder echte aanknopingspunten volgens de garage.
De inhoud is nu gewist.
De inhoud is nu gewist.
Groeten, Johan
- Fredhead
- Geartronic member
Maar diezelfde lambdasonde zorgt er ook voor dat de computer het juiste mengsel kan regelen.Msuidgeest schreef:Dat lampje brandt blijkbaar omdat er iets mis is wat gemeten wordt door de lambdasonde. Vreemd om dan die sonde te vervangen en niet te onderzoeken waarom er iets mis gaat met de verbranding. Want daar gaat het om, foute uitlaatgassen door foute verbranding.
Kapotte lambda = kortgezegd een onjuiste verbranding
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- johan191
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ferdi,
Dank voor je informatie. Is zit dus wel een vorm van waarheid in het verhaal van mijn garage.
Dank voor je informatie. Is zit dus wel een vorm van waarheid in het verhaal van mijn garage.
Groeten, Johan
Gezien hij op gas loopt, zou het ook nog de klepspeling cq lekke klep kunnen zijn.
Maar ik gok ook eerst op de lamda sonde.
Trouwens vreemd dat je rond blijft rijden met een storingslampje dat brandt.
Wist je dat door een defecte lambdasonde het verbruik met zeker 15 % omhoog gaat?
Dus tel uit je winst. :oops:
Ik hoop trouwens dat de kat nog heel is, want die vindt die extra brandstof ook niet fijn.
Maar ik gok ook eerst op de lamda sonde.
Trouwens vreemd dat je rond blijft rijden met een storingslampje dat brandt.
Wist je dat door een defecte lambdasonde het verbruik met zeker 15 % omhoog gaat?
Dus tel uit je winst. :oops:
Ik hoop trouwens dat de kat nog heel is, want die vindt die extra brandstof ook niet fijn.
- Fredhead
- Geartronic member
Die zit er zeker injohan191 schreef:Ferdi,

Als de lambda zelf stuk is gaat deze een onjuist signaal naar de computer sturen en deze maakt op basis van het verkeerde signaal een verkeerd mengsel.
Grote kans dat als deze vervangen is het lampje uit is en de CO weer dik in orde is. Blok zal mogelijk ook weer iets fijner lopen.
- johan191
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ferdi, bedankt, daar zat ik op te wachten
!! En Alex maak mij effe niet beroerder dan ik al ben. Volgens mijn garage en mijn gevonden informatie rijden er veel auto's rond met een brandend motormanagement lampje.
a.s. Dinsdag hoop ik meer te weten wanneer de sonde vervangen is. Wel een krankzinnig duur onderdeel voor dat kleine beetje wat hij groot is. Pffffffffff.
Het is dat die Volvo zo lekker rijdt, anders zou ik bijna weer heimwee krijgen naar mijn oude liefde de VW T4. Sorry !!!!!
gr,
Johan

a.s. Dinsdag hoop ik meer te weten wanneer de sonde vervangen is. Wel een krankzinnig duur onderdeel voor dat kleine beetje wat hij groot is. Pffffffffff.
Het is dat die Volvo zo lekker rijdt, anders zou ik bijna weer heimwee krijgen naar mijn oude liefde de VW T4. Sorry !!!!!
gr,
Johan
Groeten, Johan
Dat een niet technisch persoon denkt, hij rijdt nog prima dus waarom zou ik.......
Maar dat een garage je het advies geeft om door te rijden is triest.
Heb je het al even uitgerekend wat het je het afgelopen jaar aan extra brandstof heeft gekost?
Ik denk dat je daar al een nieuwe lambdasonde voor had gehad.
Maar dat een garage je het advies geeft om door te rijden is triest.
Heb je het al even uitgerekend wat het je het afgelopen jaar aan extra brandstof heeft gekost?
Ik denk dat je daar al een nieuwe lambdasonde voor had gehad.
- Johan s60
- 6th Gear member
Ik heb met mijn vorige s60 bij 350000 km ook de voorste lambda sensor moeten vervangen, deze liep ook op LPG, dus het kan best zo zijn.
De sensor reageerde nergens op (spanning moet snel fluctueren)
Het koste toen (2010) 304 euro
bij de Volvo dealer
Lijkt me dat ze zo'n ding toch kunnen testen, hoe dan ook door rijden kan gevaarlijk voor de motor zijn (verbrande kleppen door te arm mengsel)
De sensor reageerde nergens op (spanning moet snel fluctueren)
Het koste toen (2010) 304 euro

Lijkt me dat ze zo'n ding toch kunnen testen, hoe dan ook door rijden kan gevaarlijk voor de motor zijn (verbrande kleppen door te arm mengsel)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Fredhead
- Geartronic member
Kan je ook, ding kan je doormeten, vraag me zo even de waardes niet maar met een multimeter is te testen of een lambda het nog doet of niet.Johan s60 schreef:Lijkt me dat ze zo'n ding toch kunnen testen
- johan191
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Bedankt Volvo genoten.
Ik ben weer een stuk wijzer en laat het dinsdag op mij af komen. Ik reed lange tijd aardig zuinig, alleen sinds de laatste 2 maanden zie ik wat toename in het brandstofverbruik. Op basis van de gegeven reacties zeg ik daarom alvast één en één is twee. Jullie hebben gelijk.
Maar daarvoor zit ik natuurlijk ook op dit forum
Nu nog hopen dat mijn garage er ook zo over gaat denken.
Ik ben weer een stuk wijzer en laat het dinsdag op mij af komen. Ik reed lange tijd aardig zuinig, alleen sinds de laatste 2 maanden zie ik wat toename in het brandstofverbruik. Op basis van de gegeven reacties zeg ik daarom alvast één en één is twee. Jullie hebben gelijk.
Maar daarvoor zit ik natuurlijk ook op dit forum

Nu nog hopen dat mijn garage er ook zo over gaat denken.
Groeten, Johan
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
V70xc 2002 bij 210.000km. Obbe las op computer Lambdasond defect.
Ik merkte er met rijden niets van en dat check engine lampje brandt (bijna) constant met allerlei waarschuwingen van gemeten (over/onder)waarden; zoals brandstofleiding lek, spiegelspanning te laag etc etc. Maar even later bij beurt & apk zei dealer Serva: afkeur ivm uitlaatgasmeting. Nieuwe Lambdasond erin (voorraad) en meting okee!
Ik merkte er met rijden niets van en dat check engine lampje brandt (bijna) constant met allerlei waarschuwingen van gemeten (over/onder)waarden; zoals brandstofleiding lek, spiegelspanning te laag etc etc. Maar even later bij beurt & apk zei dealer Serva: afkeur ivm uitlaatgasmeting. Nieuwe Lambdasond erin (voorraad) en meting okee!
- johan191
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Jullie horen dinsdag nog van mij het eindresultaat, zodat daarna ook dit topic weer netjes afgesloten kan worden met een hopenlijk juiste denkwijze en oplossing 

Groeten, Johan
- johan191
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Klinkt gelijk aan mijn probleem. Ik wacht dinsdag rustig af APK is al 4 dagen verlopen nu. Schande.mees schreef:V70xc 2002 bij 210.000km. Obbe las op computer Lambdasond defect.
Groeten, Johan
- hugha002
- 2nd Gear member
Dat is niet zo mooi. Indien je de installatie achteraf in hebt laten bouwen kan je terug naar de gasinbouwer die dan de foutcodes uitleest van je LPG installatie. En als je motor stationair pendelt kan je overwegen een extra vacuümslang te plaatsen. Dit zou de gasinbouwer moeten weten.
Het mengsel is te arm en dat kan motorschade opleveren.
En anders is het misschien toch de lambdasonde. Ben benieuwd of het lampje ook brand als je een tijd op benzine hebt gereden. Bij mij ging die uit na 1.000 km op benzine in Spanje (LPG moeilijk verkrijgbaar daar). Na overschakelen op gas kwam de melding weer.
Veel succes. We lezen het morgen wel.
Het mengsel is te arm en dat kan motorschade opleveren.
En anders is het misschien toch de lambdasonde. Ben benieuwd of het lampje ook brand als je een tijd op benzine hebt gereden. Bij mij ging die uit na 1.000 km op benzine in Spanje (LPG moeilijk verkrijgbaar daar). Na overschakelen op gas kwam de melding weer.
Veel succes. We lezen het morgen wel.
V70, MY01, 2.4, 140 pk, LPG G3, verbruik ca. 1 op 9,0 km, 236.000 km VERKOCHT helaas
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
- johan191
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Mijn verbruik zal altijd op 9.3l op 100km.
momenteel (sinds vanochtend) zit ik op 10.2l op 100km.
Dit is inderdaad gestegen.
Nog een reden om aan te nemen dat de garage het bij het juiste eind heeft.
momenteel (sinds vanochtend) zit ik op 10.2l op 100km.
Dit is inderdaad gestegen.
Nog een reden om aan te nemen dat de garage het bij het juiste eind heeft.
Groeten, Johan