Wellicht hoort dit, geen idee, maar na koude start moet mijn V70 (T5 '01 geartronic) wel erg aangespoord worden om een beetje vooruit te gaan. Geen bokken/stotteren, gewoon een slome auto waarbij het pedaal echt een stuk dieper ingedwud moet worden. Zodra de auto warm is (snel) is er allemaal geen probleem, rijdt zoals een T5 hoort te rijden. Ook als de auto maar 1 uur heeft stil gestaan, rij je lekker vloeiend weg.
Geen foutmeldingen oid, geen achterstallig onderhoud.
Herkent iemand dit?
Nogmaals, de auto rijdt wel. Er is gewoon een opmerkelijk verschil in hoeverre het pedaal naar beneden moet tov. als de motor (half)warm is.
Moet er wel bij zeggen, dat het verbruik volgens het boekje is maar het lijkt alsof ie de 1e "koude" km ongeveer 1:1 rijdt. Bewijs heb ik (nog) niet. Wellicht loopt ie veel te rijk dan. Neem aan dat dat trouwens wel een foutmelding op zou moeten leveren(?).
inhouden koude start
- devnullT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:01
Dat is nu juist het "probleem", de auto trekt prima. Alleen bij koude start voelt de auto traag (ik rij overigens zeer rustig met een koude motor, dan nog valt het op). Lijkt me dat bij een niet goed functionerende TCV de turbodruk altijd veel te laag is.
2011 V70 2.0T R-Design
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
defecte koudstart-verrijking? (heb ik dat goed gespeld?)
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
- devnullT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:01
Volgens mij zonder "-" er tussen?Steven Volvo schreef:defecte koudstart-verrijking? (heb ik dat goed gespeld?)

Ik heb geen idee, maar zou die dan niet juist te arm lopen.
Inmiddels een mager "bewijs", gisteren zet mijn vrouw de auto neer met notitie dat brandstof lampje net ging branden.devnullT4 schreef:Moet er wel bij zeggen, dat het verbruik volgens het boekje is maar het lijkt alsof ie de 1e "koude" km ongeveer 1:1 rijdt. Bewijs heb ik (nog) niet. Wellicht loopt ie veel te rijk dan. Neem aan dat dat trouwens wel een foutmelding op zou moeten leveren(?).
Ik moet even heen en weer (4km verderop) en inderdaad brandt het lampje nu. BC claimt nog 70km op tank. Ik rij dus 8km en parkeer de auto weer thuis met nog 50km volgens BC. Vanochtend wil ik starten, maar dat redt ie net niet. Duidelijk tekort aan brandstof (BC zegt nog 30km). Jerrycan met benzine bij BP gehaald om de hoek, 4L en hij start weer. Daarna 64.5L getankt. Oftewel, er zou nog zo'n 1.5L in de tank gezeten hebben. Is dat niet wat een onzuinig ritje, die 8km?
Dit is overigens met zeer rustig rijden, wel binnendoor.
Nogmaals, het betreft dus alleen de 1e km zeg maar. Op bijv. de snelweg en met warme motor haal ik prima verbruik waardes, voor zover dat mogelijk is met een T5 geartronic

Herkent iemand dit?
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
volgens mij is dat gewoon een producteigenschap om de koude motor te beschermen tegen idioten die met koude motor meteen plankgas gaan, niet dat ik daar mee bedoel dat TS een idioot is hoor!
keep calm!, your randomizer is running
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
De onnauwkeurigheid van de door de BC aangegeven resterende km's op de tankvulling kan ik beamen....gelukkig nog nooit drooggereden 
Was er niet iets met een verbinding tussen de twee tankhelften die dicht kan gaan zitten waardoor je niet alle benzine helemaal op kan rijden?

Was er niet iets met een verbinding tussen de twee tankhelften die dicht kan gaan zitten waardoor je niet alle benzine helemaal op kan rijden?
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
In elk geval is een tip dat je nooit je tank zo ver moet leegrijden vanwege allerlei prut in de benzinetank. De betrouwbaarheid van de BC is inderdaad niet helemaal geweldig, maar over het algemeen strookt het gemiddelde verbruik aardig met het werkelijke verbruik. In mijn geval dan.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- devnullT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:01
Gelukkig, ik hoef dus niet nog een keer te benadrukken dat ik rustig rijd en al helemaal met een motor die nog niet op temperatuur isevert65 schreef:volgens mij is dat gewoon een producteigenschap om de koude motor te beschermen tegen idioten die met koude motor meteen plankgas gaan, niet dat ik daar mee bedoel dat TS een idioot is hoor!
Maar inderdaad, inmiddels van meerdere mensen vernomen dat deze eigenschappen "normaal" zijn. Mijn graadmeter is als mijn vrouw er over begint, dan is er meestal ook echt wel iets. Ooit de vorige auto verlaagd, nooit iets over gehoord :roll:
Wat wellicht ook meetelt is dat ik hier nog een nieuwe motorsteun (rechts-onder) heb liggen die er onder gaat. Bij koude start resoneert eea. ook wat extra, waardoor het ook allemaal net iets minder soepel aanvoelt bij wegrijden.
Wat betreft de BC en "km tot tank leeg" zal ik maar met een korreltje zout nemen voortaan dan, en sowieso tank niet meer zo laag laten komen inderdaad.
Net trouwens voor het eerst de standkachel timer ingesteld voor morgenochtend... ben benieuwd!
2011 V70 2.0T R-Design
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi