Heb een vraag over uitlijnen.
Vorige week winterbanden erom laten zetten, nu is de afwijking dat de volvo naar rechts trekt iets groter.
Garage zei, (overigens na 3 x uitlijnen, ben er 3x naar toe moeten rijden) dat het te maken had met de draagarm rubbers voor, deze zijn matig.
Beide stuurkogels hebben een klein beetje speling en tevens zit de kruiskoppeling stuurstang vast.
Hij stuurt inderdaad sinds een 2 weken iets zwaarder, de pomp heeft genoeg olie.
Tevens heb ik de gegevens van de uitlijning meegekregen.
Mijn vraag is waar zal ik beginnen..........wederom uit laten lijnen bij een "goede specialist" + of eerst de bovenstaande zaken die gedaan moeten worden laten doen.
Weet iemand waar ik dit kan laten doen in de omgeving Bilthoven, Utrecht.
Alvast bedankt!
Mark
Uitlijnen e.d.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Goed uitlijnen kan pas als je geen speling op je stuurkogels en fuse kogels hebt. Dus dat eerst oplossen.
Wij gaan niet uitlijnen als we speling ontdekken. (of de klant wil dit daarna persé)
Draagarm rubbers ligt er aan hoe erg die zijn. Klein beetje soepel is niet erg. Hij gaat er niet 1 kant van op trekken. Eerder wat zwabberen enzo.
Maar ik zou er toch ook nieuwe draagarmen in zetten want het is aanbevolen om daarna uit te lijnen omdat je alles net los hebt gehad.
Wij gaan niet uitlijnen als we speling ontdekken. (of de klant wil dit daarna persé)
Draagarm rubbers ligt er aan hoe erg die zijn. Klein beetje soepel is niet erg. Hij gaat er niet 1 kant van op trekken. Eerder wat zwabberen enzo.
Maar ik zou er toch ook nieuwe draagarmen in zetten want het is aanbevolen om daarna uit te lijnen omdat je alles net los hebt gehad.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- devnullT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:01
"voorkeur" voor rechts herken ik wel. Heb je dit ook als de weg naar de linkerkant afwatert?
Er is een verschil tussen naar rechts trekken en extra gevoelig voor afwatering. In dat laatste geval kan een net iets minder neutrale uitlijning helpen, dus camber iets negatiever.
Op een vlakke weg kan ik bijna geen afwijking ontdekken, op de meeste snelwegen rijd ik toch echt wel half op de vluchtstrook als ik 5 sec. het stuur los laat.
Uiteraard inderdaad eerst speling en rubbers oplossen, dan nog een keer uitlijnen.
Er is een verschil tussen naar rechts trekken en extra gevoelig voor afwatering. In dat laatste geval kan een net iets minder neutrale uitlijning helpen, dus camber iets negatiever.
Op een vlakke weg kan ik bijna geen afwijking ontdekken, op de meeste snelwegen rijd ik toch echt wel half op de vluchtstrook als ik 5 sec. het stuur los laat.
Uiteraard inderdaad eerst speling en rubbers oplossen, dan nog een keer uitlijnen.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Iets meer toespoor op de voorwielen en het trekken in het stuur en naar de zijkant lopen wordt een stuk minder. Dat geeft wel iets meer slijtage aan de banden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Als je gewoon goed uitlijnt trekt hij echt niet naar rechts! (op een rechte weg natuurlijk)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- devnullT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:01
m.a.w. op elke snelweg dus wel, aangezien die nooit vlak lopen. Vraag is wellicht, hoeveel afwijking acceptabel is.arjan_de_jong schreef:Als je gewoon goed uitlijnt trekt hij echt niet naar rechts! (op een rechte weg natuurlijk)
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
snelweg noem ik vlak. Een boeren weggetje niet.
Snelweg hoort hij gewoon recht uit te gaan.
Ik heb vaker een V70 uitgelijnt en die ging altijd perfect recht door.
Snelweg hoort hij gewoon recht uit te gaan.
Ik heb vaker een V70 uitgelijnt en die ging altijd perfect recht door.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- devnullT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:01
nog uitlijn tips dan, specifiek voor de V70?
Heb het forum net even doorgespit, wordt bij een V70 opvallend veel melding van gemaakt, het afwijken naar rechterkant.
Heb het forum net even doorgespit, wordt bij een V70 opvallend veel melding van gemaakt, het afwijken naar rechterkant.
2011 V70 2.0T R-Design
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Eerst zorgen dat alle spelingen verholpen zijn!
Rij ook eerst een stuk zodat je zeker weet dat de nivomats hun werk doen.
Daarna eerst de achterkant goed recht uitlijnen.
Daarna voor. zorg dat rechts en links perfect hetzelfde staan.
Rij ook eerst een stuk zodat je zeker weet dat de nivomats hun werk doen.
Daarna eerst de achterkant goed recht uitlijnen.
Daarna voor. zorg dat rechts en links perfect hetzelfde staan.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3986
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Mijn wagen wijkt ook een heel minuscuul beetje af naar rechts.
Lijkt mijn logisch want de (vooral snel-)weg ligt altijd iets schuin naar rechts voor regenwater afvoer.
Lijkt mijn logisch want de (vooral snel-)weg ligt altijd iets schuin naar rechts voor regenwater afvoer.
Laatst gewijzigd door mees op 07.12.2019 - 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Voor het uitlijnen kan ik je Karelsen in Soest aanraden. Kom er al jaren met volle tevredenheid.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Mijn bandenman is in het bezit van een Hunter 3D uitlijnapparaat.
Door dit systeem wordt de auto perfect uitgelijnd. Ik adviseer je dan ook om een garage te zoeken die deze apparatuur ook gebruikt.
http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... MT030629W/
Door dit systeem wordt de auto perfect uitgelijnd. Ik adviseer je dan ook om een garage te zoeken die deze apparatuur ook gebruikt.
http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... MT030629W/
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ja, leuk systeem, alleen controleert hij het alleen.
Dit systeem is niet om de uitlijning uit te voeren. Je ziet daar een manneke in stropdas......deze heb ik nog nooit in een werkplaats gezien (behalve als er iemand van de monteurs jarig is, en hij tracteert gebak)
als je een getrainde aap hierbij zet, kan hij ook perfect deze machine bedienen, en het resultaat uitprinten. Dat zou ik zelfs kunnen....
Maar heeft niets, maar dan ook niets te maken met een goede uitlijning.
Maar er komt nog steeds een prof technicus bij kijken om de uitlijning te doen, en de monteur maakt het verschil tussen een zeer goede uitlijning, en een gewone uitlijning.
Dit systeem is niet om de uitlijning uit te voeren. Je ziet daar een manneke in stropdas......deze heb ik nog nooit in een werkplaats gezien (behalve als er iemand van de monteurs jarig is, en hij tracteert gebak)
als je een getrainde aap hierbij zet, kan hij ook perfect deze machine bedienen, en het resultaat uitprinten. Dat zou ik zelfs kunnen....

Maar heeft niets, maar dan ook niets te maken met een goede uitlijning.
Maar er komt nog steeds een prof technicus bij kijken om de uitlijning te doen, en de monteur maakt het verschil tussen een zeer goede uitlijning, en een gewone uitlijning.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ik snap ook wel dat het uitlijnen handwerk is. Maar dat je blijkbaar bestrijdt dat goede diagnoseapparatuur onzin is gaat me te ver. Trouwens, dat "manneke" van jou is in mijn geval een kerel in een overall en zwarte handen. Wat wou je nu eigenlijk zeggen met je verhaal?wim de jong schreef:Ja, leuk systeem, alleen controleert hij het alleen.
Dit systeem is niet om de uitlijning uit te voeren. Je ziet daar een manneke in stropdas......deze heb ik nog nooit in een werkplaats gezien (behalve als er iemand van de monteurs jarig is, en hij tracteert gebak)
als je een getrainde aap hierbij zet, kan hij ook perfect deze machine bedienen, en het resultaat uitprinten. Dat zou ik zelfs kunnen....
Maar heeft niets, maar dan ook niets te maken met een goede uitlijning.
Maar er komt nog steeds een prof technicus bij kijken om de uitlijning te doen, en de monteur maakt het verschil tussen een zeer goede uitlijning, en een gewone uitlijning.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wim heeft wel 100% gelijk. De fabrikant geeft de marges aan waarbinnen een auto uitgelijnd moet worden. Maar op beide extremen uitgelijnd levert 2 totaal verschillende autos op. Een vakman met verstand van uitlijnen weet wat hij doet. Die dure hunter controleert alleen maar de instellingen, en als je binnen de fabriekswaarden blijft is alles groen. De rest snap je denk ik wel.
Wat die hunter doet doe ik met een touwtje. Het resultaat is hetzelfde, behalve de man die de keuzes voor de instellingen maakt, en daar zit nu juist het verschil.
Wat die hunter doet doe ik met een touwtje. Het resultaat is hetzelfde, behalve de man die de keuzes voor de instellingen maakt, en daar zit nu juist het verschil.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
JosW:
Zoals edraket ook al aangeeft: er is nog altijd een vakman nodig om een auto goed uit te lijnen, iemand die weet waar hij mee bezig is. En heeft niet perse een hunter nodig.
Zoals zoveel zaken: kennis van zaken is nodig. Welke instellingen zijn nodig etc etc.
Zo'n hunter vergemakkelt misschien eea, maar je kan er helemaal niets mee uitlijnen.
enDoor dit systeem wordt de auto perfect uitgelijnd.
Ik probeer te zeggen dat dit systeem helemaal niets uitlijnt. Het controleert alleen maar, binnen de marges gegeven door de fabrikant. Zoals je dat ook kunt zien in dat videofilmpje in die link die je geeft. Ik zie niemand onder de auto kruipen en draaien aan de instellingen, zoals stuurstang, etcWat wou je nu eigenlijk zeggen met je verhaal?
Zoals edraket ook al aangeeft: er is nog altijd een vakman nodig om een auto goed uit te lijnen, iemand die weet waar hij mee bezig is. En heeft niet perse een hunter nodig.
Zoals zoveel zaken: kennis van zaken is nodig. Welke instellingen zijn nodig etc etc.
Zo'n hunter vergemakkelt misschien eea, maar je kan er helemaal niets mee uitlijnen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- ovwest
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20
For what it's worth: Volgens mij hebben jullie beide gelijk. Je kan toch op het blote oog geen auto uitlijnen net zo goed als dat er geen machine bestaat die het voor je doet?
Of: je moet toch kunnen aflezen wat je met de hand aan het veranderen bent?
http://www.tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html
Of: je moet toch kunnen aflezen wat je met de hand aan het veranderen bent?
http://www.tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)
Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
- Waltersan
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 23.01.2013 - 21:33
- Locatie: Betuwe
Heeft er iemand nog een goede suggestie voor een uitlijnadres in de omgeving arnhem nijmegen?
De vorige keer bij de volvo 'specialist' in elst hebben ze het wel goed gedaan, maar de verhalen dat er gaten opgeboord moesten en gevijld moest om het goed te krijgen klopten niet, maar mocht wel €450 aftikken...... Dus dat bezoek was eenmalig
De vorige keer bij de volvo 'specialist' in elst hebben ze het wel goed gedaan, maar de verhalen dat er gaten opgeboord moesten en gevijld moest om het goed te krijgen klopten niet, maar mocht wel €450 aftikken...... Dus dat bezoek was eenmalig
V70n 2.4T, 2000, 358000 km