Pagina 1 van 2

Uitlijnen e.d.

Geplaatst: 09.12.2013 - 09:18
door markt
Heb een vraag over uitlijnen.

Vorige week winterbanden erom laten zetten, nu is de afwijking dat de volvo naar rechts trekt iets groter.
Garage zei, (overigens na 3 x uitlijnen, ben er 3x naar toe moeten rijden) dat het te maken had met de draagarm rubbers voor, deze zijn matig.
Beide stuurkogels hebben een klein beetje speling en tevens zit de kruiskoppeling stuurstang vast.
Hij stuurt inderdaad sinds een 2 weken iets zwaarder, de pomp heeft genoeg olie.
Tevens heb ik de gegevens van de uitlijning meegekregen.

Mijn vraag is waar zal ik beginnen..........wederom uit laten lijnen bij een "goede specialist" + of eerst de bovenstaande zaken die gedaan moeten worden laten doen.

Weet iemand waar ik dit kan laten doen in de omgeving Bilthoven, Utrecht.

Alvast bedankt!

Mark

Geplaatst: 09.12.2013 - 10:12
door MN-NL
Eerst fixen, dan uitlijnen. Na deze reparatie moet je sowieso uitlijnen....

Geplaatst: 09.12.2013 - 10:18
door arjan_de_jong
Goed uitlijnen kan pas als je geen speling op je stuurkogels en fuse kogels hebt. Dus dat eerst oplossen.
Wij gaan niet uitlijnen als we speling ontdekken. (of de klant wil dit daarna persé)

Draagarm rubbers ligt er aan hoe erg die zijn. Klein beetje soepel is niet erg. Hij gaat er niet 1 kant van op trekken. Eerder wat zwabberen enzo.

Maar ik zou er toch ook nieuwe draagarmen in zetten want het is aanbevolen om daarna uit te lijnen omdat je alles net los hebt gehad.

Geplaatst: 09.12.2013 - 22:44
door devnullT4
"voorkeur" voor rechts herken ik wel. Heb je dit ook als de weg naar de linkerkant afwatert?
Er is een verschil tussen naar rechts trekken en extra gevoelig voor afwatering. In dat laatste geval kan een net iets minder neutrale uitlijning helpen, dus camber iets negatiever.
Op een vlakke weg kan ik bijna geen afwijking ontdekken, op de meeste snelwegen rijd ik toch echt wel half op de vluchtstrook als ik 5 sec. het stuur los laat.
Uiteraard inderdaad eerst speling en rubbers oplossen, dan nog een keer uitlijnen.

Geplaatst: 09.12.2013 - 22:46
door edraket
Iets meer toespoor op de voorwielen en het trekken in het stuur en naar de zijkant lopen wordt een stuk minder. Dat geeft wel iets meer slijtage aan de banden.

Geplaatst: 09.12.2013 - 23:02
door arjan_de_jong
Als je gewoon goed uitlijnt trekt hij echt niet naar rechts! (op een rechte weg natuurlijk)

Geplaatst: 09.12.2013 - 23:10
door devnullT4
arjan_de_jong schreef:Als je gewoon goed uitlijnt trekt hij echt niet naar rechts! (op een rechte weg natuurlijk)
m.a.w. op elke snelweg dus wel, aangezien die nooit vlak lopen. Vraag is wellicht, hoeveel afwijking acceptabel is.

Geplaatst: 09.12.2013 - 23:21
door arjan_de_jong
snelweg noem ik vlak. Een boeren weggetje niet.

Snelweg hoort hij gewoon recht uit te gaan.
Ik heb vaker een V70 uitgelijnt en die ging altijd perfect recht door.

Geplaatst: 10.12.2013 - 00:32
door devnullT4
nog uitlijn tips dan, specifiek voor de V70?
Heb het forum net even doorgespit, wordt bij een V70 opvallend veel melding van gemaakt, het afwijken naar rechterkant.

Geplaatst: 10.12.2013 - 07:02
door arjan_de_jong
Eerst zorgen dat alle spelingen verholpen zijn!
Rij ook eerst een stuk zodat je zeker weet dat de nivomats hun werk doen.

Daarna eerst de achterkant goed recht uitlijnen.

Daarna voor. zorg dat rechts en links perfect hetzelfde staan.

Geplaatst: 10.12.2013 - 10:09
door markt
Volgende week worden bovenstaande zaken gerepareerd, ben benieuwd

Iig bedankt voor de info

Uitlijnen e.d.

Geplaatst: 10.12.2013 - 10:57
door mees
Mijn wagen wijkt ook een heel minuscuul beetje af naar rechts.
Lijkt mijn logisch want de (vooral snel-)weg ligt altijd iets schuin naar rechts voor regenwater afvoer.

Geplaatst: 10.12.2013 - 14:28
door Wolfs XC
Voor het uitlijnen kan ik je Karelsen in Soest aanraden. Kom er al jaren met volle tevredenheid.

Geplaatst: 10.12.2013 - 15:29
door JosW
Mijn bandenman is in het bezit van een Hunter 3D uitlijnapparaat.
Door dit systeem wordt de auto perfect uitgelijnd. Ik adviseer je dan ook om een garage te zoeken die deze apparatuur ook gebruikt.

http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... MT030629W/

Geplaatst: 10.12.2013 - 16:04
door wim de jong
Ja, leuk systeem, alleen controleert hij het alleen.
Dit systeem is niet om de uitlijning uit te voeren. Je ziet daar een manneke in stropdas......deze heb ik nog nooit in een werkplaats gezien (behalve als er iemand van de monteurs jarig is, en hij tracteert gebak)

als je een getrainde aap hierbij zet, kan hij ook perfect deze machine bedienen, en het resultaat uitprinten. Dat zou ik zelfs kunnen.... :)
Maar heeft niets, maar dan ook niets te maken met een goede uitlijning.
Maar er komt nog steeds een prof technicus bij kijken om de uitlijning te doen, en de monteur maakt het verschil tussen een zeer goede uitlijning, en een gewone uitlijning.

Geplaatst: 10.12.2013 - 16:22
door JosW
wim de jong schreef:Ja, leuk systeem, alleen controleert hij het alleen.
Dit systeem is niet om de uitlijning uit te voeren. Je ziet daar een manneke in stropdas......deze heb ik nog nooit in een werkplaats gezien (behalve als er iemand van de monteurs jarig is, en hij tracteert gebak)

als je een getrainde aap hierbij zet, kan hij ook perfect deze machine bedienen, en het resultaat uitprinten. Dat zou ik zelfs kunnen.... :)
Maar heeft niets, maar dan ook niets te maken met een goede uitlijning.
Maar er komt nog steeds een prof technicus bij kijken om de uitlijning te doen, en de monteur maakt het verschil tussen een zeer goede uitlijning, en een gewone uitlijning.
Ik snap ook wel dat het uitlijnen handwerk is. Maar dat je blijkbaar bestrijdt dat goede diagnoseapparatuur onzin is gaat me te ver. Trouwens, dat "manneke" van jou is in mijn geval een kerel in een overall en zwarte handen. Wat wou je nu eigenlijk zeggen met je verhaal?

Geplaatst: 10.12.2013 - 19:45
door edraket
Wim heeft wel 100% gelijk. De fabrikant geeft de marges aan waarbinnen een auto uitgelijnd moet worden. Maar op beide extremen uitgelijnd levert 2 totaal verschillende autos op. Een vakman met verstand van uitlijnen weet wat hij doet. Die dure hunter controleert alleen maar de instellingen, en als je binnen de fabriekswaarden blijft is alles groen. De rest snap je denk ik wel.
Wat die hunter doet doe ik met een touwtje. Het resultaat is hetzelfde, behalve de man die de keuzes voor de instellingen maakt, en daar zit nu juist het verschil.

Geplaatst: 10.12.2013 - 19:59
door wim de jong
JosW:
Door dit systeem wordt de auto perfect uitgelijnd.
en
Wat wou je nu eigenlijk zeggen met je verhaal?
Ik probeer te zeggen dat dit systeem helemaal niets uitlijnt. Het controleert alleen maar, binnen de marges gegeven door de fabrikant. Zoals je dat ook kunt zien in dat videofilmpje in die link die je geeft. Ik zie niemand onder de auto kruipen en draaien aan de instellingen, zoals stuurstang, etc
Zoals edraket ook al aangeeft: er is nog altijd een vakman nodig om een auto goed uit te lijnen, iemand die weet waar hij mee bezig is. En heeft niet perse een hunter nodig.
Zoals zoveel zaken: kennis van zaken is nodig. Welke instellingen zijn nodig etc etc.

Zo'n hunter vergemakkelt misschien eea, maar je kan er helemaal niets mee uitlijnen.

Geplaatst: 10.12.2013 - 20:10
door ovwest
For what it's worth: Volgens mij hebben jullie beide gelijk. Je kan toch op het blote oog geen auto uitlijnen net zo goed als dat er geen machine bestaat die het voor je doet?

Of: je moet toch kunnen aflezen wat je met de hand aan het veranderen bent?

http://www.tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html

Geplaatst: 13.12.2013 - 22:09
door Waltersan
Heeft er iemand nog een goede suggestie voor een uitlijnadres in de omgeving arnhem nijmegen?
De vorige keer bij de volvo 'specialist' in elst hebben ze het wel goed gedaan, maar de verhalen dat er gaten opgeboord moesten en gevijld moest om het goed te krijgen klopten niet, maar mocht wel €450 aftikken...... Dus dat bezoek was eenmalig