Pagina 1 van 3
PIH onderhoud bij een 'niet-officiele' Volvo dealer ?
Geplaatst: 10.12.2013 - 07:34
door Sjoerd007
Zijn er hier PIH rijders die de PIH bij een zogenaamde Volvo specialist i.p.v. een officiele Volvo dealer in onderhoud hebben?
Zo ja; hoe zit het met de garantie reparaties?
Geplaatst: 10.12.2013 - 07:36
door V70/2.4D/2003
Die heb je dan niet en de specifieke kennis van de PIH etc zal ontbreken.
Geplaatst: 10.12.2013 - 07:49
door Skibs
V70/2.4D/2003 schreef:Die heb je dan niet en de specifieke kennis van de PIH etc zal ontbreken.
Garantiereparaties heb je daar ook, de wetgeving op dat vlak is al een tijdje geleden veranderd. Kennis niet (Fabrikanten zijn verplicht info te verstrekken) maar ervaring specifiek met de pih kan wel een issue zijn.
Geplaatst: 10.12.2013 - 08:59
door V480-S60
Klopt Skibs,
Maar een niet officiele Volvo-dealer heeft niet de kennis en kunde om een PIH te onderhouden. En Volvo is zeer rigoreus als er een onbekwaam (dwz. niet speciaal opgeleid persoon) aan de specialistische onderdelen van de auto sleuteld.
Erkende Volvo-onderhoudscentra zouden een specialist in huis kunnen hebben.
Geplaatst: 11.12.2013 - 00:07
door Sjoerd007
Inmiddels wat onderzoek gedaan: conclusie is dat mijn D6 naar de specialist in het dorp gaat.
Garantie moet gehonoreerd worden als een niet merk (en strikt genomen ook een merk) dealer zich aan de geldende onderhoudsvoorschriften houdt.
'Mijn' specialist heeft zowel een samenwerking met een officiele dealer in de buurt, getrainde Volvo monteurs, alle officiele Volvo apparatuur en zelf al een flink aantal (import) D6 rijden en in onderhoud. Ik denk wel dat het goed komt!
Geplaatst: 11.12.2013 - 15:57
door V480-S60
Dat zal inderdaad geen problemen op moeten leveren.
Ik ga er dan vanuit dat je een specialist in "Stad" op het oog hebt

Geplaatst: 11.12.2013 - 16:31
door RoaldH
Eindigt toch niet op anaal?

Geplaatst: 11.12.2013 - 16:37
door V480-S60
Nee, een tukker weet dan als het goed is wat bedoelt wordt.
Geplaatst: 11.12.2013 - 16:50
door Sjoerd007
Nee niet die. In het westen van Twente zit er nog één.
Geplaatst: 11.12.2013 - 17:30
door diesel01
Maar vanwaar de keus voor een niet Volvo dealer?
Ik stond laatst bij Volvo Groningen toen iemand in een versmeerde overall binnen kwam met de vraag of ze de V70 even konden uitlezen.
Mijn auto kreeg een Polestar update en daarom moest hij wachten, iets wat hem eigenlijk niet zinde.
Geplaatst: 11.12.2013 - 17:37
door JRK
Prijzen voor manuren kunnen een grote oorzaak hiervan zijn. Als ik kijk naar de prijsverschillen van dealers en specialisten, dan zit hier nog wel eens een gat van zomaar 10-20 euro per gewerkt uur tussen. Voor leaserijders geen punt, maar voor kleine ondernemers of particulieren op zich aantrekkelijk om dan voor een specialist te kiezen.
Voor mij wordt het nog even kijken wat ik ga doen. Er zit een goede dealer in Waddinxveen en om de hoek een lease-rijder dealer met ditto hoge prijzen en behandeling van auto. <waarde>
Ik kan de keuze voor een specialist goed begrijpen.
Geplaatst: 11.12.2013 - 18:06
door VolvoTech
Sjoerd007 schreef:Inmiddels wat onderzoek gedaan: conclusie is dat mijn D6 naar de specialist in het dorp gaat.
Garantie moet gehonoreerd worden als een niet merk (en strikt genomen ook een merk) dealer zich aan de geldende onderhoudsvoorschriften houdt.
'Mijn' specialist heeft zowel een samenwerking met een officiele dealer in de buurt, getrainde Volvo monteurs, alle officiele Volvo apparatuur en zelf al een flink aantal (import) D6 rijden en in onderhoud. Ik denk wel dat het goed komt!
Ik denk dat ze je aan de 1e garantie eis al niet kunnen voldoen; namelijk voor de D6 een special kar met gereerdschap specifiek voor de PIH en speciale afkoppel / aardings materialen die ingezet moeten worden tijdens werkzaamheden aan de auto.
Daarnaast zijn er per dealer 1 of 2 man getraind en gecertificeerd door Volvo om aan de PIH te Mogen werken!
Dat heeft jouw specialist denk ik niet in huis...
Gezien de garanties op bijv. de accu zou ik gewoon naar den dealer vertrekken en de specialist met deze D6 even links laten liggen.
(en ja, hij kan vast het standaard onderhoud aan je Diesel gedeelte kunnen doen. Maar als je vervolgens door moet naar de Volvo dealer om daar uurtarief te gaan betalen voor updates die je nodig gaat hebben.... tsja.)
Geplaatst: 11.12.2013 - 18:11
door V70/2.4D/2003
Ik snap het niet: Je hebt de keuze gemaakt voor een PIH. Dat ding kost het blauwe van de hemel en dan breng je hem niet naar de dealer?
Kijk, die leaseboys kunnen niet anders, die moeten naar de dealer maar waarom dan met een specifiek ding als zo'n PIH naar een "specialist"?
Maar dat zal wel weer tot een oeverloze wellen/nietes discussie gaan leiden.
Geplaatst: 11.12.2013 - 18:12
door VolvoTech
En wat denk je van de restwaarde? Een dealer onderhouden (en dus volledig geupdate/alles vervangen waar nodig) D6 of ....
Geplaatst: 11.12.2013 - 18:20
door NielsPHEV
ik snap de overweging in het geheel niet, de enige onderhoudskosten die je de eerste paar jaar hebt zijn reguliere beurtjes (om de 30 kkm's) en wat bandjes. Als je flink rijdt zijn dat 3 beurtjes in de 2 jaar. Ik zou voor de beurtjes zeker met deze auto ALTIJD naar de dealer gaan. Komt bij dat een beurt een vastgesteld tarief is en geen uurtarief, inclusief de updates die er zeker met deze wagen wat vaker zullen zijn, de eventuele garantie discussies het ontbreken van training etc etc.
penny wise pound foolish noemen engelsen dit. Als je had willen besparen had dan een Mits of Toyota PHEV gekocht.
Geplaatst: 11.12.2013 - 18:31
door bart simpson
of het OV genomen met aanvullende OV fiets
Geplaatst: 11.12.2013 - 18:48
door s60magic
En jij bent ondernemer?
jrkalf schreef:Prijzen voor manuren kunnen een grote oorzaak hiervan zijn. Als ik kijk naar de prijsverschillen van dealers en specialisten, dan zit hier nog wel eens een gat van zomaar 10-20 euro per gewerkt uur tussen. Voor leaserijders geen punt, maar voor kleine ondernemers of particulieren op zich aantrekkelijk om dan voor een specialist te kiezen.
Voor mij wordt het nog even kijken wat ik ga doen. Er zit een goede dealer in Waddinxveen en om de hoek een lease-rijder dealer met ditto hoge prijzen en behandeling van auto. <waarde>
Ik kan de keuze voor een specialist goed begrijpen.
Geplaatst: 11.12.2013 - 19:17
door V480-S60
Volgens mij gaat TS naar een Erkend Volvo Onderhoudsbedrijf en voormalig officieel Volvodealer op de grens van Salland en Twente.
Daar hebben ze als het goed is inderdaad wel geïnstrueerd personeel voor de D6 en het elektra gedeelte
Geplaatst: 11.12.2013 - 19:29
door Ben
Gelukkig maar, dan hoeft hij (en hoeven wij) daar niet van wakker te liggen.
Geplaatst: 11.12.2013 - 19:31
door NielsPHEV
V480-S60 schreef:Volgens mij gaat TS naar een Erkend Volvo Onderhoudsbedrijf en voormalig officieel Volvodealer op de grens van Salland en Twente.
Daar hebben ze als het goed is inderdaad wel geïnstrueerd personeel voor de D6 en het elektra gedeelte
Als het een door VCNL erkent onderhoudsbedrijf is is het voor wat betreft service dus vergelijkbaar met een dealer in dat geval lijkt me er niets aan de hand