rubbers subframe

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Geacht forum,

Bij mijn V70 Auto D5 363.000 km 2002 zijn de draagarmen, de fuseekogels, de stabi-stangetjes, de remmen vervangen c.q hersteld. Toch blijft de auto bij remmen schuin trekken naar links. Rechtuit rijden geeft geen afwijking. Er is geen abnormale bandensleet te zien. Daarom verdenk ik dat de mogelijke 'dader' te zoeken is in de omgeving van de rubbers van het subframe. Heeft iemand reeds gelijkaardige problemen gekend? Is de vervanging een werk met een hoge moeilijkheidsgraad? Graag uw ervaringen. Bedankt.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De subframe inserts zijn betrekkelijk eenvoudig te vervangen. De 4 bouten van het subframe lossen, dan mbv een transmissiekrik het subframe aan een kant ondersteunen. Je kunt de bouten er dan uitdraaien en de inserts wisselen.

Maar ik heb toch mijn twijfels of dit wel het euvel is. Zijn de stuurstangen ook gecontroleerd, en is de uitlijning goed?

Is de auto gecontroleerd op de remmentestbank, en is links en rechts gelijk? Dat is erg belangrijk om mee te beginnen om dit uit te sluiten. Ze kunnen de remmen wel vervangen hebben, maar als er een remslang dicht zit heeft dat niet zoveel zin gehad.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Staan je banden wel op gelijke spanning?
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ik zou hem idd eerst even op de remmenbank zetten om te kijken of je geen remverschil hebt.

Trekt de auto ook een kant op bij hard op trekken?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

De meetbare en gemeten bevindingen :
1. De banden staan op gelijke spanning (ca. 2,5)
2. De auto is door de keuring gegaan zonder opmerkingen.
Op dat ogenblik trok hij reeds schuin; door deze gewaarwording heb ik voor keuring van october nieuwe remslangen (want buitenrand was wat gescheurd) en nieuwe stofbalgen (want ze waren gescheurd waardoor ik dacht dat er de remcilinder enigszins zou vastzitten) gemonteerd, eveneens werd alles uit elkaar gehaald en keurig hermonteerd.
3. Ik vermoed toch dat men met intensieve ophangingstesten alle fouten in de voortrein zou opsporen. Wel werd een defecte fuseekogel (rechts) vastgesteld. Deze werd onmiddellijk vervangen en de auto voor herkeuring aangeboden : foutloos!
4. De keuring merkt toch speling op t.h.v. de stuurstangen, durf ik vermoeden.
5. Er is geen abnormale bandensleet. De wagen stuurt (stuurwiel los gelaten) perfect recht bij elke constante snelheid. De problemen zijn er pas bij het indrukken van de rem : schuin naar links met gevolg bijsturen naar rechts.
6. Ook merk ik een zeker "zoeken" van de voortrein bij het rijden op een wegdek met spoorvorming.
Ik zie echt uit naar een oplossing.
Lees er vorige items maar op na : deze auto is eigenlijk al de(het) nagel(tje) van mijn doodskist geweest. Allerlei nooit eerder geziene problemen : dashboard, fusebox, ...
Nooit eerder ervaren bij mijn 740 GLD en mijn 850.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Voor de keuring (in Nederland.tenminste) word hij goedgekeurd tot een remverschil van 30%.
Dus als je 25% remverschil hebt word hij goedgekeurd maar zou je dut alsnog goed kunnen merken.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als er speling op de stuurstangen zit is dat natuurlijk de hoofdverdachte. Dat eerst laten verhelpen en evt een remmentest doen op zowel de voor als achteras.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Bij nader toezien is er toch rechtsvoor een ietwat grotere (dus abnormale) sleet aan de buitenkant van de band. Aangezien dus wagen STEEDS in dezelfde richting schuin trekt bij het aanremmen ben ik misschien wel verplicht mijn mening te herzien omtrent de rubbers van het subframe. In voorkomend geval zou de wagen eigenlijk niet in een bepaalde richting schuin trekken. Mocht het dan toch een stuurstang zijn dan stel ik mij vraag waarom dit niet gezien wordt op de technische controle met al hun hoog-technisch materiaal. Dus zou de speling te zoeken zijn binnen de balg. Is een stuurstang vrij eenvoudig (schroef los - vervang - schroef vast - laat sporing nazien) te vervangen? Moet de ingreep steeds aan beide zijden gebeuren? Bedankt voor het (hopelijk) goede "spoor".
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het gaat er natuurlijk wel om dat je kunt achterhalen of en waar er speling op de stuurinrichting zit. Daarna uiteraard vervangen. Een stuurstang (binnenste) is inderdaad eenvoudig te vervangen, de balg moet los, dan stuurstang losschroeven en de nieuwe er weer op.
Het feit dat de rechterband scheef is afgesleten wil nog niet zeggen dat er rechtsvoor ook iets mis is. Als de sporing op de achterwielen niet gelijk is afgesteld kan het best zijn dat de auto één kant op trekt met als gevolg slijtage aan een kant. Laat de auto als je laat uitlijnen goed controleren op alle 4 de wielen!

Maar is de remkracht nu al bepaald op de remmentestbank? Dat lijkt me toch het eerste om mee te beginnen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Als u het heeft over de remkracht te laten bepalen, spreken we dan niet over een identieke test zoals de technische keuring uitvoert op de remtestbank? In mijn geval was de gemeten remkracht meer dan voldoende en zonder afwijking tussen beide voorwielen. Alleen constateerde men een versleten fusee-kogel die ik, zoals in een vorige bijdrage gezegd, onmiddellijk heb vervangen waarna de auto ook de herkeuring perfect passeerde. De uitlijning werd voor enkele maanden, na het vervangen van een ophangingsdriehoek, op de 4 wielen uitgevoerd en waar nodig conform de constructeurgegevens bijgesteld.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Uiteraard ook de test uitvoeren op de achterwielen, en inderdaad bedoel ik die test.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Nog steeds hetzelfde euvel. Ondertussen werd bijna alles nagelopen. Zoals gezegd zijn de voorste remmen totaal gereviseerd en de slangen vervangen. Onlangs zijn de draagarmen, de stabistangetjes en een fuseekogel
vernieuwd. Op de remmentestbank is er een verwaarloosbaar verschil tussen links en rechts (zowel voor als achter) van slechts 3%. De keuring heeft laatst (toen het fenomeen zich reeds voordeed) niets abnormaals geconstateerd aan de ophanging. De speling van de "interne" stuurkogels is nauwgezet geïnspecteerd : niets abnormaals. De subframerubbers worden niet erkend als mogelijke oorzaak. Er is geen ongelijke bandensleet. Hoe dan ook is dit rijgedrag zeer enerverend. Doch wat mij raar lijkt wordt één en ander niet erger. Bij lage snelheid is er niets aan de hand; bij hogere snelheid : lichtjes links trekken terwijl het stuurwiel een 10-tal graden naar rechts trekt. Gisteren op het forum iets gelezen over een S80 met nagenoeg dezelfde klachten. Na lang zonder resultaat zeer lang zoeken bleek de achterste rubber van een draagarm een miniem scheurtje te vertonen dat resulteerde in een bijna onopgemerkte speling. Het betrof een onderdeel dat langs de "alternatieve" handel geleverd was. Nu zijn mijn draagarmen ook zo'n alternatievelingen. Blijkbaar zouden de rubbbers van bedenkelijke kwaliteit zijn. Na vervanging door originele items is alles strak. Is hieromtrent meer bekend? De DIY-vervanging vergt wel een stevige inspanning om alles op zijn plaats te krijgen. Graag een reactie.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Dit kan wel degelijk door de subframe rubbers komen. Als deze te zacht zijn geworden dan krijg je dat de auto kan gaan zoeken, Niet meer goed rechtuit blijft rijden en bij het remmen gaat trekken naar 1 kant.

Mijn auto reed ook wat zoekerig op de snelweg. Trok bij een afhellende weg snel naar rechts. Bij stevig remmen wilde hij vaak wat naar 1 kant trekken.
Auto heeft nu 255.000 km gereden.

Ik heb er sinds een paar weken subframe rubber inserts inzitten. En dit rijd fantastisch. Zo super strak ineens. Strak rechtuit, geen speling op het stuur in de middenstand meer. Strak rechtuit remmen.

Je kan ze van IPD krijgen maar je kan ook dit topic even doorlezen. Dan kan je ze kopen voor nog geen 35 euro.

http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=7065
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Teebonk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02

Ervaar je met deze inserts niet meer resonanties en trillingen in de auto?
Had ik wel. Stuurt fantastisch, maar heb toch gekozen voor stilte en comfort.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik vind dat heel erg meevallen. Ik merk het het meeste als de auto stationair loopt.

Je voelt als het ware alsof de auto beter in elkaar geschroefd is. Het voelt sterker aan.

En ja, waarschijnlijk voel ik wat meer resonanties vanaf het wegdek, maar daar wen ik snel aan en ik vind het niet storend.

Ik heb liever een strak sturende auto ipv van een dweil op de weg.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
123com
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24.09.2007 - 14:12

Had ook van die vage klachten.
Gewoon de subframe rubbers vervangen.
4gaatjes 6mm boren door de rand van het oude rubber en je kan ze er zo stuk voor stuk eruit halen.
Potkrik om ze er weer in te persen en klaar.
45 minuten klusje.

Geen speciaal gereedschap nodig of hele subframe eruit halen ook niet nodig.

Gr Herman
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
123com
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24.09.2007 - 14:12

Wat betreft de inserts voor subframe rubbers prijs ongeveer 50 euro, dit kan je goedkoop oplossen door gewoon een tube autoruiten kit te halen.
Professionele kit 1 uur droog prijs ongeveer 12 euro, werkt uitstekend. ( dit is de kit die gebruikt wordt voor plakramen).

Veel plezier,, Herman
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”