Kabelschaarste

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Het lijkt erop dat het aanbod van laadkabels niet tegen de vraag op kan momenteel. Mijn auto is geleverd met een 4m schucko kabel ipv bestelde 8m en volgens dealer kunnen ze er nog niets van zeggen wanneer die 8m geleverd kan worden omdat er veel in backorder staan.

Omdat ik ook van publieke laadpalen gebruik wil maken probeer ik aan een 6m type 2 - type2 kabel te komen maar ook dat lukt niet echt. De forumsponsor verwacht ze de 2e helft januari pas weer.

Laadpaal op kantoor wordt 3e week januari geplaatst. Dat is grotendeels mijn eigen schuld, wilde eerst zeker weten dat de auto geleverd zou worden.

Vooralsnog is het dus even behelpen met de 4m schucko en een verlengsnoer. Dat mag niet van Volvo, maar je moet iets he.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32891
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Verlengsnoer kan prima, maar zou hem alleen bij echt een goede kabel op 12ampere zetten.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Offemar
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 22.04.2013 - 15:07
Locatie: Friesland

Zie het autoweek video verslag over de PiH, daar laden ze ook steeds op met een oprolsnoer. Geen brand gehad. Succes.

http://www.autoweek.nl/video/3721/op-re ... gin-hybrid
Volvo V60 D6 MY 2014 crystal white
BMW 535d
Volvo C70 D5
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Maar met zo'n oprolsnoertje zoals ze gebruiken zou ik het niet aandurven.

Ik laad ook wel eens met een verlengkabel, maar dan wel een goeie dikke en op 6A.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Ik heb een infustriele buitenkabel gekocht bij de boumarkt, dik rood voor 25 euro voor 10 meter, zonder problemen 16 ampere...
Voorheennam ik maar wat verlengkabeltjes, endat had vaker problemen, zelfs met 6 ampere laden (voornamekijk de katrollen), de kabel die ik nu heb werkt vlekkeloos op de max 13ampere
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Kabel die ik nu gebruik doet het op zich goed op 10A maar wordt wel wat warm (niet heet). Dus voor de zekerheid toch maar zo'n dikke kabel gaan halen die 16A aan kan. Als ik dan daarmee op 10A laad dan hoef ik me volgens mij nergens zorgen om te maken.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

Voor de publieke laadkabel zou ik bij de bmw dealer langs gaan of de i3 kabel via de ekris webshop bestellen. 5m kabel geschikt voor 32A voor 205 euro. Heb ik ook op die manier aangeschaft en is een prima kabel.
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Ik laad zowel via 220 als openbare laadpalen.
Met de originele kabels (die als ik het hier zo lees, veel te duur zijn)
Maja, de verlwngkabel optie werkt super, die gebruik ik beide wekelijks zonder problemen.
Vanochtend hingen we in breukelen, nu in amsterdam centrum
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Maar int buitenland wordt vaak mijn pas niet geaccepteerd, dus dan maar de normale laadkabel prive insteken :)
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Magliaveli
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.09.2012 - 00:06

Rol kabels kan wel, maar wel helemaal afrollen anders krijg je spoelwerking en dat is van invloed op de stroom (of zoiets, is mij verteld) wel kan dat dan warm worden (en dus brandgevaarlijk)
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

JeroenV60PHID schreef:Voor de publieke laadkabel zou ik bij de bmw dealer langs gaan of de i3 kabel via de ekris webshop bestellen. 5m kabel geschikt voor 32A voor 205 euro. Heb ik ook op die manier aangeschaft en is een prima kabel.
Dit is wel interessant. Volgens de webshop op voorraad en ik kom toevallig ook nog in de buurt van een van de vestigingen komende week.
Maar dat kan dus zonder problemen? Regelt de auto zelf dat er met max 16A wordt geladen? Of kun je dat instellen op de kabel op een of andere manier?
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
friend
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 06.02.2013 - 15:21

Montalbano schreef:
JeroenV60PHID schreef:kabel geschikt voor 32A
Maar dat kan dus zonder problemen? Regelt de auto zelf dat er met max 16A wordt geladen? Of kun je dat instellen op de kabel op een of andere manier?
De kabel kan op 32A laden mits de laapaal en de auto dit toelaten. Aangezien in ieder geval de V60 PHEV niet meer dan 16A aan kan, zal de laadpaal ook niet meer dan 16A (hoeven te) leveren, dat gaat vanzelf goed, daar hoef je niets voor te doen.
Een 16A kabel zal bv. op een 32A auto en 32A laadpaal altijd maar op 16A laden (dat wordt met interne weerstandjes in de kabel geregeld).
Volvo V60 Plug-in Hybrid (Sensus Connected Touch*), S40, 850, 460, 242
(tussendoor: Peugeot, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Audi, BMW)

Afbeelding
(*)__________Torque___________________Flitsmeister__________________FlitsNav__________________Lovetoload__________________Parkmobile___________________Netflix____________
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”