Pagina 1 van 1

Kabelschaarste

Geplaatst: 21.12.2013 - 09:57
door Montalbano
Het lijkt erop dat het aanbod van laadkabels niet tegen de vraag op kan momenteel. Mijn auto is geleverd met een 4m schucko kabel ipv bestelde 8m en volgens dealer kunnen ze er nog niets van zeggen wanneer die 8m geleverd kan worden omdat er veel in backorder staan.

Omdat ik ook van publieke laadpalen gebruik wil maken probeer ik aan een 6m type 2 - type2 kabel te komen maar ook dat lukt niet echt. De forumsponsor verwacht ze de 2e helft januari pas weer.

Laadpaal op kantoor wordt 3e week januari geplaatst. Dat is grotendeels mijn eigen schuld, wilde eerst zeker weten dat de auto geleverd zou worden.

Vooralsnog is het dus even behelpen met de 4m schucko en een verlengsnoer. Dat mag niet van Volvo, maar je moet iets he.

Geplaatst: 21.12.2013 - 09:59
door Paul
Verlengsnoer kan prima, maar zou hem alleen bij echt een goede kabel op 12ampere zetten.

Geplaatst: 21.12.2013 - 10:11
door Offemar
Zie het autoweek video verslag over de PiH, daar laden ze ook steeds op met een oprolsnoer. Geen brand gehad. Succes.

http://www.autoweek.nl/video/3721/op-re ... gin-hybrid

Geplaatst: 21.12.2013 - 10:18
door Jeroen
Maar met zo'n oprolsnoertje zoals ze gebruiken zou ik het niet aandurven.

Ik laad ook wel eens met een verlengkabel, maar dan wel een goeie dikke en op 6A.

Geplaatst: 21.12.2013 - 10:20
door Jaromir
Ik heb een infustriele buitenkabel gekocht bij de boumarkt, dik rood voor 25 euro voor 10 meter, zonder problemen 16 ampere...
Voorheennam ik maar wat verlengkabeltjes, endat had vaker problemen, zelfs met 6 ampere laden (voornamekijk de katrollen), de kabel die ik nu heb werkt vlekkeloos op de max 13ampere

Geplaatst: 21.12.2013 - 11:15
door Montalbano
Kabel die ik nu gebruik doet het op zich goed op 10A maar wordt wel wat warm (niet heet). Dus voor de zekerheid toch maar zo'n dikke kabel gaan halen die 16A aan kan. Als ik dan daarmee op 10A laad dan hoef ik me volgens mij nergens zorgen om te maken.

Geplaatst: 21.12.2013 - 12:17
door JeroenV60PHID
Voor de publieke laadkabel zou ik bij de bmw dealer langs gaan of de i3 kabel via de ekris webshop bestellen. 5m kabel geschikt voor 32A voor 205 euro. Heb ik ook op die manier aangeschaft en is een prima kabel.

Geplaatst: 21.12.2013 - 13:01
door Jaromir
Ik laad zowel via 220 als openbare laadpalen.
Met de originele kabels (die als ik het hier zo lees, veel te duur zijn)
Maja, de verlwngkabel optie werkt super, die gebruik ik beide wekelijks zonder problemen.
Vanochtend hingen we in breukelen, nu in amsterdam centrum

Geplaatst: 21.12.2013 - 13:01
door Jaromir
Maar int buitenland wordt vaak mijn pas niet geaccepteerd, dus dan maar de normale laadkabel prive insteken :)

Geplaatst: 21.12.2013 - 13:21
door Magliaveli
Rol kabels kan wel, maar wel helemaal afrollen anders krijg je spoelwerking en dat is van invloed op de stroom (of zoiets, is mij verteld) wel kan dat dan warm worden (en dus brandgevaarlijk)

Geplaatst: 22.12.2013 - 12:31
door Montalbano
JeroenV60PHID schreef:Voor de publieke laadkabel zou ik bij de bmw dealer langs gaan of de i3 kabel via de ekris webshop bestellen. 5m kabel geschikt voor 32A voor 205 euro. Heb ik ook op die manier aangeschaft en is een prima kabel.
Dit is wel interessant. Volgens de webshop op voorraad en ik kom toevallig ook nog in de buurt van een van de vestigingen komende week.
Maar dat kan dus zonder problemen? Regelt de auto zelf dat er met max 16A wordt geladen? Of kun je dat instellen op de kabel op een of andere manier?

Geplaatst: 23.12.2013 - 13:35
door friend
Montalbano schreef:
JeroenV60PHID schreef:kabel geschikt voor 32A
Maar dat kan dus zonder problemen? Regelt de auto zelf dat er met max 16A wordt geladen? Of kun je dat instellen op de kabel op een of andere manier?
De kabel kan op 32A laden mits de laapaal en de auto dit toelaten. Aangezien in ieder geval de V60 PHEV niet meer dan 16A aan kan, zal de laadpaal ook niet meer dan 16A (hoeven te) leveren, dat gaat vanzelf goed, daar hoef je niets voor te doen.
Een 16A kabel zal bv. op een 32A auto en 32A laadpaal altijd maar op 16A laden (dat wordt met interne weerstandjes in de kabel geregeld).