Pagina 1 van 2

Werkelijk verbruik V70 D3 geartronic 2011

Geplaatst: 25.12.2013 - 21:53
door 33erik
Er kwam een mooie V70 D3 gear. 2011 op ons pad en we zijn opzoek naar zoveel mogelijk info over dit model, we konden veel info van dit model op het forum vinden maar echte verbruikscijfers waren dun gezaaid.
De dealer vertelde dat de auto 1 op 17 liep bij normaal weggedrag, tevens
vertelde hij dat het verschil van verbruik tussen een D3 en D5 minimaal is.
Ik hoop dat iemand van dit forum een antwoord voor ons heeft.

M.v.g. Erik

Geplaatst: 25.12.2013 - 21:55
door V70/2.4D/2003
Dealer heeft gelijk maar hij zal iets minder "zuipen" dan een D5. Bij de mijne (D5) is het met een gemiddelde van 1:15 mooi zat.

Geplaatst: 25.12.2013 - 22:19
door lint
Het door de dealer gemelde verbruik van 1 op 17 is echt alleen te halen bij een heel rustig gebruik van de auto.
Als je normaal doet is 1 op 14-15 al heel keurig.

Geplaatst: 27.12.2013 - 11:25
door eouwehand
Even op www.spritmonitor.de gekeken en daar hebben 10 gebruikers hun verbruik bijgehouden, 1 op 17 is zoals gezegd nagenoeg onhaalbaar.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Geplaatst: 27.12.2013 - 12:01
door NielsPHEV
ik reed met mijn V70 D3 163 pk H6 zo rond de 1:13.5

Geplaatst: 27.12.2013 - 12:06
door 4wielen
Die D3 is echt wel een zuinige motor hoor. Ik haalde met mijn S60 D3 GT zonder problemen 1:18 en ik reed er lekker mee door. Nou is de V70 natuurlijk een slag groter en zwaarder, maar 1:17 lijkt mij toch niet onhaalbaar, aangezien ik met mijn V70 D5 ook al 1:16 haal...

Geplaatst: 27.12.2013 - 12:09
door 4wielen
Grappig dat sprintmonitor. Als ik mijn V70 zou invoeren, zou ik er met kop en schouders bovenuit steken qua verbruik. Wat doen die mensen met hun auto's??? Allemaal Duitsers die vaak 150+ rijden?

Geplaatst: 27.12.2013 - 12:13
door eouwehand
4wielen schreef:Die D3 is echt wel een zuinige motor hoor. Ik haalde met mijn S60 D3 GT zonder problemen 1:18 en ik reed er lekker mee door. Nou is de V70 natuurlijk een slag groter en zwaarder, maar 1:17 lijkt mij toch niet onhaalbaar, aangezien ik met mijn V70 D5 ook al 1:16 haal...
Op de bc of gemeten aan de pomp?
De bc is meestal wat gunstiger in het verbruik.

Geplaatst: 27.12.2013 - 12:18
door 4wielen
Werkelijk, op de BC reed ik 5,3L/100km.

Geplaatst: 27.12.2013 - 20:39
door BRTV70R
Hier 7,7 l per 100 op bc
Ik weet nie hoe jullie op 5,.... Komen ?

Geplaatst: 27.12.2013 - 21:33
door Gast
BRTV70R schreef:Hier 7,7 l per 100 op bc
Ik weet nie hoe jullie op 5,.... Komen ?
Zien ze af en toe voorbij komen als ze het gas los laten. :wink:

Geplaatst: 27.12.2013 - 21:48
door Msuidgeest
Mannen, verbruik zegt niets. Een kreet als 1 op 17 is zinloos als je niet de gemiddelde snelheid meegeeft in je reactie. Want wie minder hard rijdt zal een zuiniger verbruik hebben.

Mijn zakelijke Nissan doet bijna 1 op 14 maar dan is de gemiddelde sneheid nauwelijks 80 km/h terwijl bij gemiddeld 85 km/h het verbruik toch meer 1 op 12 wordt ...

Geplaatst: 27.12.2013 - 22:33
door 4wielen
Mark, de gemiddelde snelheid zegt ook niets als het geen momentopname is. Als je 1000 kilometer op een tank rijdt en een gemiddelde snelheid van 70 km/h hebt, dan kun je 1000 kilometer 70 gereden hebben, maar evengoed 500 kilometer 120 en 500 km 20. Verbruik is dan echt niet hetzelfde!

Geplaatst: 28.12.2013 - 21:42
door Msuidgeest
Ik zie dat anders Bas, dat staat in mijn 2e alinea.

Ben je het met mij eens dat bij 120 km/h gedurende 500 km je gemiddelde verbuik hoger is dan dat je 20 rijdt gedurende 500 km? Beide gemiddelden leveren een gemiddeld verbuik op en ook een gemiddelde snelheid. Dat is wat ik aflees van de boordcomputer in die zakelijke Nissan.

Maar feitelijk is het een misvormd totaalplaatje: een echt gemiddelde is niet te berekenen als je inderdaad 120 en verderop 20 km/h rijdt. Vandaar die gemiddelden. Maar ik zie aan de boordcomputer dat het verbruik lager is als de gemiddelde snelheid ook lager is.

Overigens gaat het nog verder mank want proberen om 80 te rijden op secundaire wegen zorgt voor een hoger verbuik dan 80 op de snelweg. Simpel door minder remmen en optrekken welke nu eenmaal inherent zijn aan secundaire wegen.

Geplaatst: 28.12.2013 - 22:13
door 4wielen
Msuidgeest schreef:Ben je het met mij eens dat bij 120 km/h gedurende 500 km je gemiddelde verbuik hoger is dan dat je 20 rijdt gedurende 500 km? Beide gemiddelden leveren een gemiddeld verbuik op en ook een gemiddelde snelheid. Dat is wat ik aflees van de boordcomputer in die zakelijke Nissan.
Neen Mark, dat ben ik niet met je eens. Als ik 20 rijd, verbruikt mijn D5 veel meer dan wanneer ik 60 rijd. Vanaf zo'n 40-50 tot 100-110 is de D5 echt zuinig. Daaronder en daarboven niet.

Mijn gemiddelde snelheid ligt altijd tussen de 60-80 km/h en het gemiddelde verbruik altijd tussen 1:15,x en 1:17,x. Tussen de twee zit GEEN relatie: mijn gemiddelde verbruik is laag als de auto veel in de stad is geweest. De gemiddelde snelheid kan dan toch gecompenseerd worden door 130 te rijden. Het gemiddelde verbruik gaat dan echter nog verder omhoog... Hoe dan ook, ik kan altijd verklaren waarom het verbruik hoger is, maar niet aan de hand van de gemiddelde snelheid. Dat zou wellicht wel kunnen als je kortere afstanden tussen het tanken rijdt (een paar honderd kilometer bijvoorbeeld).

Geplaatst: 28.12.2013 - 22:18
door Bakboord1
Toch geven gemiddeldes wel een indicatie.
Op basis van bovenstaande heb je al een aardige bandbreedte te pakken.

Geplaatst: 28.12.2013 - 22:28
door Msuidgeest
Hoe dan ook: ik maak er een beetje een sport van om stotterend bij de pomp aan te komen, 90 liter erin te kieperen en dan de dagteller bij 1200+ kilometers te resetten.

Samenvattend, kijkend naar die boordcomputer en respect voor de opvattingen van Bas: er gaan meer kilometers uit een tank als de gemiddelde snelheid lager is.

Geplaatst: 28.12.2013 - 22:36
door 4wielen
Ik zou ervan willen maken: er gaan meer kilometers uit een tank als het je lukt om over een langere tijd tussen de 40 en 110 te te rijden in de juiste versnelling :)

Oh Mark, ik heb nog een tip voor je: steeds na 45 liter tanken en de tank leeg rijden scheelt je ook in verbruik ;)

Geplaatst: 29.12.2013 - 10:42
door Msuidgeest
Je bedoelt natuurlijk die 45 liter brandstof aangewicht die je niet hoef tmee te nemen? Dan moet ik vaker stoppen en weer starten met die extra tankstops ...
Overigens is het niet het gewicht maar de stroomlijn die voor het brandstofverbuik zorgt.

Geplaatst: 29.12.2013 - 11:09
door rob en karin
Met een d3 geartronic haal ik gemiddeld 1:14.6 en dat is ong 50 km per dag afgewisseld snelweg en stad.