Chippen v50 d5 6 bak

Geleverd vanaf 2003
Arjenvolvov50
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.12.2013 - 16:15

Goedenavond mensen ik net nieuw hier en heb een paar vraagjes waar julie mij misschien mee kunnen/willen helpen?

Ik ben sinds ongeveer een jaartje gelukkige eigenaar van een volvo v50 d5 6bak van 2008 heerlijke auto,heb de auto voorzien van eibach verlagingsveren voor een sportiever uiterlijk,en eigenlijk is het prima zo,maar als zo vaak bij tevreden mensen kan er altijd iets beter of anders...

Wat is misschien nog wil gaan doen is;

-Chippen,rica 240pk 460nm..
- sportuitlaat (einddemper) mag wel iets sportiever,geen brulpijp!

Iemand ervaringen met deze onderwerpen?
Hoor graag van jullie,gr volvo fanaat
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Ga eens buurten bij Volvotune zou ik zeggen. Zeer goede ervaringen mee. Mijn V50 D5 is een compleet andere auto geworden!
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik heb zelf een S40 D5 met 180 pk maar ben tegenstander van chippen.

Natuurlijk is het in eerste instantie voor jezelf "kicken", maar de lol is daar binnen twee weken van af omdat je er aan gewend bent.

Het is ook "kicken" omdat familie en vrienden dan kunnen zeggen "soooooo, wat geweldig ben jij" maar echt een persoonlijke prestatie heb je natuurlijk niet geleverd.

Dat de auto "sportiever" gaat rijden is ook maar betrekkelijk, de meeste medeweggebruikers gaan je waarschijnlijk "asocialer" vinden.

Dat de auto zuiniger gaat rijden is theoretisch waar omdat je de marge voor slechtere brandstof, bijvoorbeeld in de oostbloklanden, eraf kunt halen. Maar niemand die ik ken heeft zijn auto laten chippen om vervolgens rustiger te gaan rijden en niemand zit er op te wachten om zijn auto op vakantie slechter te laten lopen op de aldaar lokale brandstof.

Uiteindelijk jaag je jezelf dus flink op kosten door het tunen zelf, de veel hogere slijtage van de aandrijflijn, de banden en het remsysteem. En dan niet te vergeten het hogere aantal bekeuringen dat je zult gaan krijgen.

Gelukkig voor de tuningbedrijven denkt niet iedereen hetzelfde als ik :)
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en vind je opmerkingen eerlijk gezegd heel erg vaag. Of ik heb andere vrienden. Heb in elk geval nog geen felicitaties gehad over de 100 Nm extra....

Ik merk dat mijn auto flink zuiniger is geworden, wat op langere termijn gunstig is voor de portemonnee. En over het toegenomen vermogen: Het is prettig dat het er is. De motor heeft nu nog minder moeite :-) Gisteren vanuit Luxemburg naar Luik over de E25. Cruise control op 130. Gemiddeld: 5,5L/100KM. En dat gaat toch behoorlijk omhoog en omlaag daar soms.

Het ligt eraan hoe je er zelf mee omgaat. Meer vermogen betekent niet automatisch dat je er als een idioot mee hoeft te gaan rijden. Dat doen de Golf GTI rijders wel voor ons.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Nomad schreef:Ik merk dat mijn auto flink zuiniger is geworden, wat op langere termijn gunstig is voor de portemonnee. En over het toegenomen vermogen: Het is prettig dat het er is.
Het excuus "zuiniger" heb ik destijds ook gebruikt toen mijn vriendin vroeg waarom ik enkele honderden Euro's wilde besteden aan een perfecte auto.
Maar ik deed het tunen voor de extra pit en dan de bijbehorende lol op de snelweg tijdens invoegen en inhalen.
Als je voor het zuiniger rijden doet, kun je het beter laten en gewoon zelf voorzichtiger met het gas omgaan.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Gaan we weer.......
Als het dan toch moet gebeuren: POLESTAR! Dan ben je veilig, hebt garantie etc etc.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Fons099 schreef: Als je voor het zuiniger rijden doet, kun je het beter laten en gewoon zelf voorzichtiger met het gas omgaan.
Vind ik geen excuus. Ik heb het geprobeerd, want vond het normale verbruik wat tegenvallen. Haalde met heel veel moeite 800 km op een tank. En dan hing ik veel op de rechterbaan tussen de vrachtwagens uit de wind. Verre van ideaal. Nu doe ik standaard 800 en als ik heel rustig rij tussen de 850 en 900 km op een tank van 50 liter.

En dat er onder de motorkap nu 500 Nm woont, waarmee je een tandemasser Tabbert nog met 120 over de Brennerpas trekt is gewoon mooi meegenomen :-)
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Mijn niet-gechipte S40 D5 rijdt 1200 km op een tank van 60 liter, dus ik tank normaliter rond de 1100 km.

Banden oppompen tot 2.6 bar, rustig optrekken, airco uit en zoveel mogelijk rechts blijven rijden.

Zelfs al zou eco-tuning 5-10% brandstofbesparing opleveren, dan heb je dat pas na 5-10 jaar eruit.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zelfs al zou eco-tuning 5-10% brandstofbesparing opleveren, dan heb je dat pas na 5-10 jaar eruit.
+1 en is dus de reden waarom ik dat niet ga doen. Komt bij dat ik power zat heb dus van noodzaak is ook geen sprake. En voor de leuk is het mij glashard veel te veel geld en risico.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28945
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Longone schreef:Mijn niet-gechipte S40 D5 rijdt 1200 km op een tank van 60 liter, dus ik tank normaliter rond de 1100 km.

Banden oppompen tot 2.6 bar, rustig optrekken, airco uit en zoveel mogelijk rechts blijven rijden.

Zelfs al zou eco-tuning 5-10% brandstofbesparing opleveren, dan heb je dat pas na 5-10 jaar eruit.
Helemaal mee eens en eindelijk iemand die gewoon nuchter blijft en zich realiseert dat je de kosten van een eco-tuning pas na jaren eruit hebt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Arjenvolvov50
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.12.2013 - 16:15

Oké dus niemand heeft ervaring met deze chiptuning van rica,dat was eigenlijk mijn vraag...
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Volgens diverse fora hebben ze beslist verstand van zaken, maar zijn ze zeker niet de goedkoopste.

Maar mijn betoog blijft bestaan: Behalve deze kosten ga je waarschijnlijk nog veel meer (slijtage) kosten krijgen. Brandstofkosten en bekeuringen gaan wellicht ook stijgen, want bij de meeste mensen lokken meer pk's toch uit tot harder rijden, anders ga je niet tunen natuurlijk.
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Nomad schreef:En dat er onder de motorkap nu 500 Nm woont, waarmee je een tandemasser Tabbert nog met 120 over de Brennerpas trekt is gewoon mooi meegenomen :-)
Fasttech vertrouwde een Geartronic geen 500 Nm toe 450 vonden ze toch wel het maximum.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

mjeuring schreef:Fasttech vertrouwde een Geartronic geen 500 Nm toe 450 vonden ze toch wel het maximum.
Dat is ook meer dan genoeg, in Oostenrijk mag je met caravan immers ook maar maximaal 100 km/u en in Italie maar maximaal 80 km/u.
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

En bij 100 kmh vind ik het al niet eens meer lekker rijden. Blijf overigens meestal tussen de truckers hangen, behalve bergop, dan op de middenbaan met 90 kmh de bult op :-) (oh ja, met 1500 kg op m'n "kont")
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

lint schreef:Helemaal mee eens en eindelijk iemand die gewoon nuchter blijft en zich realiseert dat je de kosten van een eco-tuning pas na jaren eruit hebt.
Iemand die nuchter blijft, rijdt een Skoda Octavia Combi :lol:
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21106
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Polestar gaat ook niet verder dan 450nm...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

diesel01 schreef:Polestar gaat ook niet verder dan 450nm...
Ook bij een handbak?
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

4wielen schreef:
lint schreef:Helemaal mee eens en eindelijk iemand die gewoon nuchter blijft en zich realiseert dat je de kosten van een eco-tuning pas na jaren eruit hebt.
Iemand die nuchter blijft, rijdt een Skoda Octavia Combi :lol:
Ik heb er drie gehad :D
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”