Pagina 1 van 2

Chippen v50 d5 6 bak

Geplaatst: 29.12.2013 - 20:18
door Arjenvolvov50
Goedenavond mensen ik net nieuw hier en heb een paar vraagjes waar julie mij misschien mee kunnen/willen helpen?

Ik ben sinds ongeveer een jaartje gelukkige eigenaar van een volvo v50 d5 6bak van 2008 heerlijke auto,heb de auto voorzien van eibach verlagingsveren voor een sportiever uiterlijk,en eigenlijk is het prima zo,maar als zo vaak bij tevreden mensen kan er altijd iets beter of anders...

Wat is misschien nog wil gaan doen is;

-Chippen,rica 240pk 460nm..
- sportuitlaat (einddemper) mag wel iets sportiever,geen brulpijp!

Iemand ervaringen met deze onderwerpen?
Hoor graag van jullie,gr volvo fanaat

Geplaatst: 29.12.2013 - 20:26
door Nomad
Ga eens buurten bij Volvotune zou ik zeggen. Zeer goede ervaringen mee. Mijn V50 D5 is een compleet andere auto geworden!

Geplaatst: 29.12.2013 - 20:29
door koen.s

Geplaatst: 30.12.2013 - 13:10
door Longone
Ik heb zelf een S40 D5 met 180 pk maar ben tegenstander van chippen.

Natuurlijk is het in eerste instantie voor jezelf "kicken", maar de lol is daar binnen twee weken van af omdat je er aan gewend bent.

Het is ook "kicken" omdat familie en vrienden dan kunnen zeggen "soooooo, wat geweldig ben jij" maar echt een persoonlijke prestatie heb je natuurlijk niet geleverd.

Dat de auto "sportiever" gaat rijden is ook maar betrekkelijk, de meeste medeweggebruikers gaan je waarschijnlijk "asocialer" vinden.

Dat de auto zuiniger gaat rijden is theoretisch waar omdat je de marge voor slechtere brandstof, bijvoorbeeld in de oostbloklanden, eraf kunt halen. Maar niemand die ik ken heeft zijn auto laten chippen om vervolgens rustiger te gaan rijden en niemand zit er op te wachten om zijn auto op vakantie slechter te laten lopen op de aldaar lokale brandstof.

Uiteindelijk jaag je jezelf dus flink op kosten door het tunen zelf, de veel hogere slijtage van de aandrijflijn, de banden en het remsysteem. En dan niet te vergeten het hogere aantal bekeuringen dat je zult gaan krijgen.

Gelukkig voor de tuningbedrijven denkt niet iedereen hetzelfde als ik :)

Geplaatst: 30.12.2013 - 14:48
door Nomad
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en vind je opmerkingen eerlijk gezegd heel erg vaag. Of ik heb andere vrienden. Heb in elk geval nog geen felicitaties gehad over de 100 Nm extra....

Ik merk dat mijn auto flink zuiniger is geworden, wat op langere termijn gunstig is voor de portemonnee. En over het toegenomen vermogen: Het is prettig dat het er is. De motor heeft nu nog minder moeite :-) Gisteren vanuit Luxemburg naar Luik over de E25. Cruise control op 130. Gemiddeld: 5,5L/100KM. En dat gaat toch behoorlijk omhoog en omlaag daar soms.

Het ligt eraan hoe je er zelf mee omgaat. Meer vermogen betekent niet automatisch dat je er als een idioot mee hoeft te gaan rijden. Dat doen de Golf GTI rijders wel voor ons.

Geplaatst: 30.12.2013 - 17:32
door Fons099
Nomad schreef:Ik merk dat mijn auto flink zuiniger is geworden, wat op langere termijn gunstig is voor de portemonnee. En over het toegenomen vermogen: Het is prettig dat het er is.
Het excuus "zuiniger" heb ik destijds ook gebruikt toen mijn vriendin vroeg waarom ik enkele honderden Euro's wilde besteden aan een perfecte auto.
Maar ik deed het tunen voor de extra pit en dan de bijbehorende lol op de snelweg tijdens invoegen en inhalen.
Als je voor het zuiniger rijden doet, kun je het beter laten en gewoon zelf voorzichtiger met het gas omgaan.

Geplaatst: 30.12.2013 - 20:11
door V70/2.4D/2003
Gaan we weer.......
Als het dan toch moet gebeuren: POLESTAR! Dan ben je veilig, hebt garantie etc etc.

Geplaatst: 30.12.2013 - 23:02
door Nomad
Fons099 schreef: Als je voor het zuiniger rijden doet, kun je het beter laten en gewoon zelf voorzichtiger met het gas omgaan.
Vind ik geen excuus. Ik heb het geprobeerd, want vond het normale verbruik wat tegenvallen. Haalde met heel veel moeite 800 km op een tank. En dan hing ik veel op de rechterbaan tussen de vrachtwagens uit de wind. Verre van ideaal. Nu doe ik standaard 800 en als ik heel rustig rij tussen de 850 en 900 km op een tank van 50 liter.

En dat er onder de motorkap nu 500 Nm woont, waarmee je een tandemasser Tabbert nog met 120 over de Brennerpas trekt is gewoon mooi meegenomen :-)

Geplaatst: 31.12.2013 - 09:16
door Longone
Mijn niet-gechipte S40 D5 rijdt 1200 km op een tank van 60 liter, dus ik tank normaliter rond de 1100 km.

Banden oppompen tot 2.6 bar, rustig optrekken, airco uit en zoveel mogelijk rechts blijven rijden.

Zelfs al zou eco-tuning 5-10% brandstofbesparing opleveren, dan heb je dat pas na 5-10 jaar eruit.

Geplaatst: 31.12.2013 - 09:32
door V70/2.4D/2003
Zelfs al zou eco-tuning 5-10% brandstofbesparing opleveren, dan heb je dat pas na 5-10 jaar eruit.
+1 en is dus de reden waarom ik dat niet ga doen. Komt bij dat ik power zat heb dus van noodzaak is ook geen sprake. En voor de leuk is het mij glashard veel te veel geld en risico.

Geplaatst: 31.12.2013 - 09:50
door lint
Longone schreef:Mijn niet-gechipte S40 D5 rijdt 1200 km op een tank van 60 liter, dus ik tank normaliter rond de 1100 km.

Banden oppompen tot 2.6 bar, rustig optrekken, airco uit en zoveel mogelijk rechts blijven rijden.

Zelfs al zou eco-tuning 5-10% brandstofbesparing opleveren, dan heb je dat pas na 5-10 jaar eruit.
Helemaal mee eens en eindelijk iemand die gewoon nuchter blijft en zich realiseert dat je de kosten van een eco-tuning pas na jaren eruit hebt.

Geplaatst: 31.12.2013 - 17:12
door Arjenvolvov50
Oké dus niemand heeft ervaring met deze chiptuning van rica,dat was eigenlijk mijn vraag...

Geplaatst: 01.01.2014 - 09:43
door Longone
Volgens diverse fora hebben ze beslist verstand van zaken, maar zijn ze zeker niet de goedkoopste.

Maar mijn betoog blijft bestaan: Behalve deze kosten ga je waarschijnlijk nog veel meer (slijtage) kosten krijgen. Brandstofkosten en bekeuringen gaan wellicht ook stijgen, want bij de meeste mensen lokken meer pk's toch uit tot harder rijden, anders ga je niet tunen natuurlijk.

Geplaatst: 01.01.2014 - 09:57
door mjeuring
Nomad schreef:En dat er onder de motorkap nu 500 Nm woont, waarmee je een tandemasser Tabbert nog met 120 over de Brennerpas trekt is gewoon mooi meegenomen :-)
Fasttech vertrouwde een Geartronic geen 500 Nm toe 450 vonden ze toch wel het maximum.

Geplaatst: 01.01.2014 - 11:20
door Longone
mjeuring schreef:Fasttech vertrouwde een Geartronic geen 500 Nm toe 450 vonden ze toch wel het maximum.
Dat is ook meer dan genoeg, in Oostenrijk mag je met caravan immers ook maar maximaal 100 km/u en in Italie maar maximaal 80 km/u.

Geplaatst: 01.01.2014 - 12:44
door mjeuring
En bij 100 kmh vind ik het al niet eens meer lekker rijden. Blijf overigens meestal tussen de truckers hangen, behalve bergop, dan op de middenbaan met 90 kmh de bult op :-) (oh ja, met 1500 kg op m'n "kont")

Geplaatst: 01.01.2014 - 17:53
door 4wielen
lint schreef:Helemaal mee eens en eindelijk iemand die gewoon nuchter blijft en zich realiseert dat je de kosten van een eco-tuning pas na jaren eruit hebt.
Iemand die nuchter blijft, rijdt een Skoda Octavia Combi :lol:

Geplaatst: 01.01.2014 - 17:56
door diesel01
Polestar gaat ook niet verder dan 450nm...

Geplaatst: 01.01.2014 - 17:59
door mjeuring
diesel01 schreef:Polestar gaat ook niet verder dan 450nm...
Ook bij een handbak?

Geplaatst: 01.01.2014 - 19:37
door Nomad
4wielen schreef:
lint schreef:Helemaal mee eens en eindelijk iemand die gewoon nuchter blijft en zich realiseert dat je de kosten van een eco-tuning pas na jaren eruit hebt.
Iemand die nuchter blijft, rijdt een Skoda Octavia Combi :lol:
Ik heb er drie gehad :D