Maandagochtend Volvo V50 uit 2007?

Geleverd vanaf 2003
V502007
Starter

Graag wil ik mijn verhaal op dit forum kwijt over onze Volvo V50 2.0d uit 2007

In oktober 2010 hebben wij onze Volvo V50 2.0d Edition Sport uit 2007 met 160.000 km gekocht bij een lokale Volvo dealer. Het betrof een ex-lease auto, maar altijd in onderhoud geweest bij een Volvo dealer. Onderhoudsverslag hebben wij gezien. Voor ons leek dit een prima auto. We wilden dit keer een jongere auto, omdat we in de veronderstelling waren dat we op deze manier niet direct tegen hoge onderhouds- en reparatiekosten aan zouden lopen.

In februari 2011 staat mijn man stil voor het stoplicht. Bij het optrekken hield de motor erg in, vervolgens erg veel herrie onder de motorkap, alle lampjes gingen branden en vervolgens stopte de auto ermee. Deed niets meer en de auto is weggesleept naar de garage.

Wat bleek: erg veel olie in de motor en olie op de injectoren. Door de olie in de motor is de motor defect geraakt. De Volvo dealer neemt contact op met Volvo Nederland om dit geval bespreken. Conclusie: motor vervangen. Gelukkig zaten we nog net binnen de 6 maanden garantie, maar omdat de reparatiekosten erg hoog zijn is afgesproken dat wij EUR 1500,00 meebetalen (80% dealer, 20% klant). Dit vonden we toch erg coulant. Auto wordt gerepareerd.

Begin april 2011 kunnen wij onze auto weer halen. Het heeft zo lang geduurd, omdat er steeds weer 'dingetjes' waren, die niet goed waren. Al die tijd gratis een leenauto van de garage gehad. Vervangen zijn op dat moment de motor compleet met cilinderkop en kleppen en buitenste spoorstangarm 2 zijden.
Na 1 dag rijden, blijkt dat de auto nog niet lekker loopt. Terug naar de garage. Verkeerde waardes. Sensoren worden vervangen en de EGR-klep.
Auto weer opgehaald, maar loopt toch weer niet goed. Garage vervangt de turbo-intercooler.

Na een maandje rondgereden te hebben, blijkt het regeneratieproces niet normaal te verlopen. De auto regenereert om de ca. 100 km. Het oliepeil controleren wij zeer regelmatig.
In juni op een iets langere rit gaat de auto in de noodloop. Geen meldingen op het dashbord. Terug naar de garage en de brandstoftemperatuursensor bleek defect. Naar mening van de garage hoefde deze nog niet te worden vervangen. Het regenereren blijft een probleem. Echter dit regeneratieproces wordt niet door de garage als feitelijk probleem erkend.
Uiteindelijk hebben we de turbo ook vervangen, omdat we gelezen hadden dat deze erg te leiden heeft onder het regeneratieproces. Ook hier was de Volvo dealer coulant en gaf ons korting op de vervanging.

Om een lang verhaal kort te maken, na vervanging van vele sensoren en nog heel wat kleine onderdelen, waren wij van mening dat zo'n beetje alles wel was vervangen. Het regeneratieproces en roetfilter waren het probleem. Vervolgens hebben wij de keuze gemaakt om de auto te laten tunen en de roetfilter te laten wegprogrammeren. De auto rijdt sindsdien prima. Dit is gebeurt in januari 2013.

In december 2013 hebben we de koppeling en massavliegwiel, de startmotor en dynamo vervangen. O ja, dat we de auto net hadden, hebben we de buitentemperatuursensor en airco moeten laten repareren.

Buiten kijf staat dat de volvodealer altijd op zijn manier goed heeft geholpen en coulant is geweest. Maar ik vind het toch zuur dat wij een Volvo kopen van toen 3 jaar oud en nu al zoveel kosten hebben gehad.

Buiten de normale onderhoudsbeurten en APK hebben wij in 3 jaar tijd een kleine EUR 6.500,00 aan onze volvo uit 2007 gespendeerd. Dergelijke kosten hebben wij bij eerdere auto's niet gehad. De auto inruilen is ook geen optie volgens mij. Wat krijgen we er dan weer voor terug. Hebben wij een maandagochtendauto? Of moeten we niet zeuren en zijn deze reparaties normaal? En wat kan ik nog meer verwachten?
Alvast bedankt voor reacties.
bassiej
2nd Gear member

Poe! Dat is wel een pech geval zeg. Persoonlijk vind ik de Volvo rond die jaartallen hoe dan ook niet wat het geweest is. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de oudere types (2001/2004) aangezien die voor mijn gevoel (ondanks de bekende ziektes) een stuk betrouwbaarder dan die van jaargang 2007. De Volvo dealer was het met mij eens.

Maar ok neemt niet weg dat Volvo een degelijke auto dient te zijn.

Het kan trouwens mijn onkunde zijn maar volgens mij is die 1500 euro een stuk meer dan 20%. Als ik van mijn S60 uit 2003 een volledige motor wil laten vervangen (tweedehands) dan kost dat me nog geen 3K.

Daarnaast is 20% op een voltarief ook onredelijk aangezien de dealer flinke marges heeft op onderdelen. Gevoelsmatig heb jij meer kosten aan de motor gehad dan de dealer zelf. (even los van de extra onverwachte dingen).

Rekensommetje:
Motor 2500
inbouw 1500?
Kosten 4K
Werkelijke kosten 3000~ ?

Dus kom je uit op 50% betaald terwijl je eigenlijk gewoon garantie hebt.

En dan te bedenken dat die inbouw 1500 dan het verkooptarief is dus dat het ze werkelijk misschien 500 ~ 600 kost?

Als het een totaal nieuwe motor betreft is het misschien een iets ander verhaal maar persoonlijk verwacht ik dat niet.
Volvo S60 2.4T 200PK MY2002
Volvo S60 D5 163PK MY2003
Paul
Geartronic member

Ja lastig verhaal. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad. Maandagochtend auto, tsja, meestal is dat allemaal verholpen in het eerste jaar.

Mijn zus heeft een MY08 1.6D met 140.000km gekocht vorig jaar, probleemloos, maar wel na 1,5 maand met pech langs de weg. Was 1 of andere dynamo stuk ofiets, gebeurd helaas ook wel eens. Nu (afgeklopt) alles weer goed, met 160.000km

Of een MY01-04 model beter is, tsja.... ik ken daar ook wel wat probleem gevallen, maar ja helaas kan dat gewoon gebeuren. Wil je helemaal geen risico lopen, koop een nieuwe auto met garantie en als de garantie is verlopen koop je weer een ander.
Vraag is of dat goedkoper is, dan al de reparaties bij elkaar, denk even aan afschrijving etc...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
diesel01
Geartronic member

Bijzonder je hebt garantie maar de motor draait in de soep en je betaalt toch mee aan de reparatie.
Vandaar dat men mij soms wat meewarig aankijkt als ik een garantie geval claim.
Goed willen verdienen aan de verkoop van gebruikte auto's, garantie verlenen op de desbetreffende auto's en wanneer de po.p de ventilator raakt de klant laten meebetalen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
lint
Geartronic member

Dat is wel een opvallend verhaal met heel veel pech en onkosten bij een relatief jonge en dealer onderhouden auto.
Ik vrees dat het gewoon pech is geweest, kan wel eens gebeuren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
NielsPHEV
7th Gear member

Hoeveel pech kan je hebben en coulance van een klant naar de dealer dat is nog eens nobel. De auto is nu motorisch nieuw, ik zou hem zeker houden.
Rutger
4th Gear member
Contacteer:

Tenzij er nu opnieuw iets in de soep loopt na het "tunen", dan houdt de coulance op de onderdelen die er net in zitten toch echt op.

Maar dit klinkt inderdaad als pech op pech.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
HbTps
2nd Gear member

De Volvo V50 is technisch geen kwalitatief hoogwaardige auto...daar ben ik zelf in korte tijd ook achtergekomen. Al repareer ik de auto wel zelf, dat scheelt in kosten. Oh ja, er staat wel Volvo op maar het is gewoon een Ford...
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Pfft, mijn maag draait al om alleen als ik de titel al lees, ik heb een 2004 gehad, problemen genoeg om hier 30 paginas vol te pennen, dat hield niet op, toch heb ik opnieuw in 2006 dezelfde wagen gekocht en nooit enig probleem gehad tot nu.

Er zijn inderdaad wel degelijk maandagochtend wagens, maar dat zal Volvo nooit toegeven.

Statistisch gezien is dat onvermijdelijk, zelfs de fora van BMW, aUDI, Merc staan er vol van.

Brute pech als het jouw overkomt natuurlijk.

Wat kan je doen; blijf kalm en laat het je niet opvreten.

Ik zou die wagen asap dumpen als het financieel te dragen is, zelfs met verlies, neemt jouw dealer hem misschien over voor een belachelijke prijs?

Ik heb in 2004-2005-2006 mij blauw geergerd, schrik van de enorme financiele kater, maar eens dat kreng weg is, vergeet je dat snel, ik heb in de 7 jaar dat ik deze heb, ongeveer 7 keer in de garage gestaan, onderhoud, ongelooflijk, pas nu begint hij wat slijtage te vertonen, remmen moeten eens vervangen denk ik, steen door airco gevlogen, die moet vervangen voor de zomer.

Misschien dat de post op zich je al helpt, maar ik begrijp je situatie jammer genoeg helemaal.
Paul
Geartronic member

Dat is inderdaad een goede tip, dumpen die auto!

Maar V50 gewoon een Ford, echt wat een onzin. TOP AUTO!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Rutger
4th Gear member
Contacteer:

+1 Paul
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
HbTps
2nd Gear member

Paul schreef:Dat is inderdaad een goede tip, dumpen die auto!

Oh ja, waarom staat er dan op 90% van de onderdelen die ik heb moeten vervangen FoMoCo??
Dave07
2nd Gear member

Je hebt garantie en je betaald mee aan de reparaties? :eeeek:

Omdat de kosten hoog zijn?
Nou en! dat is hun probleem niet die van de klant.
Dat is het risico van garantie verlenen.

Ik heb twee jaar garantie op mijn gebruikte auto en heb ook wat dingen gehad maar nog nooit een stuiver betaald. (hooguit wat fooi voor die jongens)
RVZ
1st Gear member

Ik rijd nu 3 jaar met mijn Volvo s40 2.0d my2009 maar ik heb nog nooit een auto gehad hiervoor die zoveel storingen/problemen heeft gehad als deze auto.
Gelukkig viel bijna alles onder garantie .
Niks dan goeds hier over mijn Volvo dealer ze hebben alles netjes zoals het hoort opgelost.
Maar of ik hierna weer een Volvo weer koop ik denk het niet.
Ze rijden heerlijk maar echt betrouwbaar vind ik ze niet.
Heb hiervoor voornamelijk Mazda en Honda gereden en nooit storingen/problemen gehad.
Ben over gestapt naar Volvo omdat ik de modellen van Honda en Mazda niet meer mooi vond en Volvo een goede naam had op gebied van betrouwbaarheid. Helaas valt dit mij erg tegen.
Phacoid
3rd Gear member

HbTps schreef:
Paul schreef:Dat is inderdaad een goede tip, dumpen die auto!

Oh ja, waarom staat er dan op 90% van de onderdelen die ik heb moeten vervangen FoMoCo??
Voor de show, want de 1.6D en 2.0D uit dat tijdperk zijn gewoon Franse motoren. Dan kunnen we terwijl ook aannemen dat het gewoon een Franse auto is...
V50-Mart
4th Gear member

Bijna alle fabrikanten delen technologie en onderdelen. De filosofie achter de auto, de manier van afwerken en de veiligheid zijn typisch Volvo, dus is het een Volvo en geen ford, geen peugeot, citroen of welk ander merk dan ook. en nee..het is ook geen chinese auto, het is gewoon een Volvo.

even terug on-topic, ik denk dat je gewoon pech kan hebben met je auto, of enorm veel geluk. Ik heb mijn 1.6D nu 4 jaar, en in die 4 jaar heb ik slechts 1 dure reparatie gehad, de krukaspoelie. De rest waren of kleine storingen, of gewoon slijtage onderhoud. Het onderhoud is wel duur, maar niet meer dan bij de gemiddelde andere diesel auto van 180000km+ denk ik.

Wij komen nu op een punt waar we moeten gaan overwegen wat te doen met onze auto. Roetfilter moet gebeuren, turbo is aan de beurt, paar kleine dingetjes erbij... Dat betekent al met al gauw 2500 euro bij elkaar..is dat het nog waard voor een auto met inmiddels 280000km op de teller...na deze zaken zijn er volgend jaar wel weer andere zaken.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
lancer
6th Gear member

Ik heb 3x een S40 gehad, een 2.0D, een 1.8i en een 1.6D. Met de 1.8 is de koppelingsplaat een keer vervangen onder coulance. Met de 1.6D had ik zelfs buiten een rammeltje of een kraakje nooit wat aan te merken voor een beurt.

Pech hebben kan altijd. Bij een 2e hands auto denk ik dat het risico iets groter is, daar je niet weet hoe de vorige berijder gereden heeft.

Naar mijn ervaring zijn het hele betrouwbare auto's, maar pechgevallen komen helaas ook voor.
snorremans
5th Gear member

Wat bleek: erg veel olie in de motor en olie op de injectoren. Door de olie in de motor is de motor defect geraakt. De Volvo dealer neemt contact op met Volvo Nederland om dit geval bespreken. Conclusie: motor vervangen. Gelukkig zaten we nog net binnen de 6 maanden garantie, maar omdat de reparatiekosten erg hoog zijn is afgesproken dat wij EUR 1500,00 meebetalen (80% dealer, 20% klant). Dit vonden we toch erg coulant. Auto wordt gerepareerd.

Dat noem ik geen garantie, dat is iemand een poot uitdraaien! :-x

Weet je zeker dat je bij een Volvo dealer was ?
Als je 6 maanden garantie hebt, en er gaat iets stuk, dan is dit voor de dealer en niet voor de klant ( ook niet gedeelltelijk )
Je hebt bovenop de aanschafprijs een gedeelte voor 6 maanden garantie betaald, en dat betekend, dat hiermee de dealer het risico opzich neemt als er binnen die 6 maanden iets mis gaat, en dat het voor zijn rekening is.

Je hebt nu extra op de aanschafprijs 6 maanden garantie betaald en vervolgens kun je nog zelf gedeeltelijk voor de kosten opdraaien.
Van mij had hij geen cent gehad, en de dealer de keus gehad:
1 reparatie volledig op zijn kosten. ( dit heet garantie )
2 de auto terug nemen en/of een andere goede auto leveren. ( consumentenbescherming )

Als ik jullie was zou ik de Bovag is naar dit laten kijken.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

snorremans schreef:Als ik jullie was zou ik de Bovag is naar dit laten kijken.
Dit is een lastige situatie.
Als er een nieuwe (dus geen gebruikte) motor is geplaatst, dan is er sprake van waarde vermeerdering. De motor heeft immers 0 km ipv 160K km gelopen.
Ik ben bang dat de BOVAG en/of een rechter een bijdrage van de eigenaar daarom zal toewijzen.
(dit even los gezien van alle ellende die daar na nog kwam)

Dergelijke situaties komen bij schades ook voor: als je een auto met bijvoorbeeld veel steenslag voor een voor-schade aanbiedt kan het zijn dat de verzekering niet 100% uitkeert.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Longone
5th Gear member

Ik heb even voor de grap op Zomoto gekeken met een kenteken van een Volvo V50 2.0D uit 2007.

Bij kilometerstand 160.000 en 20.000 km per jaar geeft Zomoto al 195 Euro reparatiekosten per maand aan.

Dus is 6500 Euro dan zo heel raar na 3 jaar?

Ik vind dat relatief wel meevallen voor een auto van 40.000 Euro.

En in die periode ben je ook zeker 2 x 6500 Euro lichter geworden door wegenbelasting, verzekering en afschrijving.

En dan nog een paar duizend Euro brandstof ...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”