Maandagochtend Volvo V50 uit 2007?
Geplaatst: 03.01.2014 - 09:45
Graag wil ik mijn verhaal op dit forum kwijt over onze Volvo V50 2.0d uit 2007
In oktober 2010 hebben wij onze Volvo V50 2.0d Edition Sport uit 2007 met 160.000 km gekocht bij een lokale Volvo dealer. Het betrof een ex-lease auto, maar altijd in onderhoud geweest bij een Volvo dealer. Onderhoudsverslag hebben wij gezien. Voor ons leek dit een prima auto. We wilden dit keer een jongere auto, omdat we in de veronderstelling waren dat we op deze manier niet direct tegen hoge onderhouds- en reparatiekosten aan zouden lopen.
In februari 2011 staat mijn man stil voor het stoplicht. Bij het optrekken hield de motor erg in, vervolgens erg veel herrie onder de motorkap, alle lampjes gingen branden en vervolgens stopte de auto ermee. Deed niets meer en de auto is weggesleept naar de garage.
Wat bleek: erg veel olie in de motor en olie op de injectoren. Door de olie in de motor is de motor defect geraakt. De Volvo dealer neemt contact op met Volvo Nederland om dit geval bespreken. Conclusie: motor vervangen. Gelukkig zaten we nog net binnen de 6 maanden garantie, maar omdat de reparatiekosten erg hoog zijn is afgesproken dat wij EUR 1500,00 meebetalen (80% dealer, 20% klant). Dit vonden we toch erg coulant. Auto wordt gerepareerd.
Begin april 2011 kunnen wij onze auto weer halen. Het heeft zo lang geduurd, omdat er steeds weer 'dingetjes' waren, die niet goed waren. Al die tijd gratis een leenauto van de garage gehad. Vervangen zijn op dat moment de motor compleet met cilinderkop en kleppen en buitenste spoorstangarm 2 zijden.
Na 1 dag rijden, blijkt dat de auto nog niet lekker loopt. Terug naar de garage. Verkeerde waardes. Sensoren worden vervangen en de EGR-klep.
Auto weer opgehaald, maar loopt toch weer niet goed. Garage vervangt de turbo-intercooler.
Na een maandje rondgereden te hebben, blijkt het regeneratieproces niet normaal te verlopen. De auto regenereert om de ca. 100 km. Het oliepeil controleren wij zeer regelmatig.
In juni op een iets langere rit gaat de auto in de noodloop. Geen meldingen op het dashbord. Terug naar de garage en de brandstoftemperatuursensor bleek defect. Naar mening van de garage hoefde deze nog niet te worden vervangen. Het regenereren blijft een probleem. Echter dit regeneratieproces wordt niet door de garage als feitelijk probleem erkend.
Uiteindelijk hebben we de turbo ook vervangen, omdat we gelezen hadden dat deze erg te leiden heeft onder het regeneratieproces. Ook hier was de Volvo dealer coulant en gaf ons korting op de vervanging.
Om een lang verhaal kort te maken, na vervanging van vele sensoren en nog heel wat kleine onderdelen, waren wij van mening dat zo'n beetje alles wel was vervangen. Het regeneratieproces en roetfilter waren het probleem. Vervolgens hebben wij de keuze gemaakt om de auto te laten tunen en de roetfilter te laten wegprogrammeren. De auto rijdt sindsdien prima. Dit is gebeurt in januari 2013.
In december 2013 hebben we de koppeling en massavliegwiel, de startmotor en dynamo vervangen. O ja, dat we de auto net hadden, hebben we de buitentemperatuursensor en airco moeten laten repareren.
Buiten kijf staat dat de volvodealer altijd op zijn manier goed heeft geholpen en coulant is geweest. Maar ik vind het toch zuur dat wij een Volvo kopen van toen 3 jaar oud en nu al zoveel kosten hebben gehad.
Buiten de normale onderhoudsbeurten en APK hebben wij in 3 jaar tijd een kleine EUR 6.500,00 aan onze volvo uit 2007 gespendeerd. Dergelijke kosten hebben wij bij eerdere auto's niet gehad. De auto inruilen is ook geen optie volgens mij. Wat krijgen we er dan weer voor terug. Hebben wij een maandagochtendauto? Of moeten we niet zeuren en zijn deze reparaties normaal? En wat kan ik nog meer verwachten?
Alvast bedankt voor reacties.
In oktober 2010 hebben wij onze Volvo V50 2.0d Edition Sport uit 2007 met 160.000 km gekocht bij een lokale Volvo dealer. Het betrof een ex-lease auto, maar altijd in onderhoud geweest bij een Volvo dealer. Onderhoudsverslag hebben wij gezien. Voor ons leek dit een prima auto. We wilden dit keer een jongere auto, omdat we in de veronderstelling waren dat we op deze manier niet direct tegen hoge onderhouds- en reparatiekosten aan zouden lopen.
In februari 2011 staat mijn man stil voor het stoplicht. Bij het optrekken hield de motor erg in, vervolgens erg veel herrie onder de motorkap, alle lampjes gingen branden en vervolgens stopte de auto ermee. Deed niets meer en de auto is weggesleept naar de garage.
Wat bleek: erg veel olie in de motor en olie op de injectoren. Door de olie in de motor is de motor defect geraakt. De Volvo dealer neemt contact op met Volvo Nederland om dit geval bespreken. Conclusie: motor vervangen. Gelukkig zaten we nog net binnen de 6 maanden garantie, maar omdat de reparatiekosten erg hoog zijn is afgesproken dat wij EUR 1500,00 meebetalen (80% dealer, 20% klant). Dit vonden we toch erg coulant. Auto wordt gerepareerd.
Begin april 2011 kunnen wij onze auto weer halen. Het heeft zo lang geduurd, omdat er steeds weer 'dingetjes' waren, die niet goed waren. Al die tijd gratis een leenauto van de garage gehad. Vervangen zijn op dat moment de motor compleet met cilinderkop en kleppen en buitenste spoorstangarm 2 zijden.
Na 1 dag rijden, blijkt dat de auto nog niet lekker loopt. Terug naar de garage. Verkeerde waardes. Sensoren worden vervangen en de EGR-klep.
Auto weer opgehaald, maar loopt toch weer niet goed. Garage vervangt de turbo-intercooler.
Na een maandje rondgereden te hebben, blijkt het regeneratieproces niet normaal te verlopen. De auto regenereert om de ca. 100 km. Het oliepeil controleren wij zeer regelmatig.
In juni op een iets langere rit gaat de auto in de noodloop. Geen meldingen op het dashbord. Terug naar de garage en de brandstoftemperatuursensor bleek defect. Naar mening van de garage hoefde deze nog niet te worden vervangen. Het regenereren blijft een probleem. Echter dit regeneratieproces wordt niet door de garage als feitelijk probleem erkend.
Uiteindelijk hebben we de turbo ook vervangen, omdat we gelezen hadden dat deze erg te leiden heeft onder het regeneratieproces. Ook hier was de Volvo dealer coulant en gaf ons korting op de vervanging.
Om een lang verhaal kort te maken, na vervanging van vele sensoren en nog heel wat kleine onderdelen, waren wij van mening dat zo'n beetje alles wel was vervangen. Het regeneratieproces en roetfilter waren het probleem. Vervolgens hebben wij de keuze gemaakt om de auto te laten tunen en de roetfilter te laten wegprogrammeren. De auto rijdt sindsdien prima. Dit is gebeurt in januari 2013.
In december 2013 hebben we de koppeling en massavliegwiel, de startmotor en dynamo vervangen. O ja, dat we de auto net hadden, hebben we de buitentemperatuursensor en airco moeten laten repareren.
Buiten kijf staat dat de volvodealer altijd op zijn manier goed heeft geholpen en coulant is geweest. Maar ik vind het toch zuur dat wij een Volvo kopen van toen 3 jaar oud en nu al zoveel kosten hebben gehad.
Buiten de normale onderhoudsbeurten en APK hebben wij in 3 jaar tijd een kleine EUR 6.500,00 aan onze volvo uit 2007 gespendeerd. Dergelijke kosten hebben wij bij eerdere auto's niet gehad. De auto inruilen is ook geen optie volgens mij. Wat krijgen we er dan weer voor terug. Hebben wij een maandagochtendauto? Of moeten we niet zeuren en zijn deze reparaties normaal? En wat kan ik nog meer verwachten?
Alvast bedankt voor reacties.