Pagina 1 van 1
standkachel slaat niet aan
Geplaatst: 04.01.2014 - 14:37
door Bouma206
Zoals de titel het al zegt slaat bij mijn (xc) 70 de standkachel niet aan. Wanneer ik hem aanzet geeft ie na 2-3 seconden aan dat ie weer is uitgeschakeld. Wat kan dat zijn?
vrgr Arend
Geplaatst: 04.01.2014 - 14:42
door MarioC70
Brander stuk.
Waterpomp stuk,uitlezen kan ook eventueel bij de dealer..
Geplaatst: 04.01.2014 - 16:12
door Bouma206
Hm dat klinkt redelijk heftig of valt dat mee?
Re: standkachel slaat niet aan
Geplaatst: 04.01.2014 - 16:23
door OGA244
Bouma206 schreef:Zoals de titel het al zegt slaat bij mijn (xc) 70 de standkachel niet aan. Wanneer ik hem aanzet geeft ie na 2-3 seconden aan dat ie weer is uitgeschakeld. Wat kan dat zijn?
vrgr Arend
te warm buiten?
Re: standkachel slaat niet aan
Geplaatst: 04.01.2014 - 17:37
door Jers3n
OGA244 schreef:Bouma206 schreef:Zoals de titel het al zegt slaat bij mijn (xc) 70 de standkachel niet aan. Wanneer ik hem aanzet geeft ie na 2-3 seconden aan dat ie weer is uitgeschakeld. Wat kan dat zijn?
vrgr Arend
te warm buiten?
Dat lijkt me niet, bij de V70N zou de standkachel het tot ong 25 graden boven nul moeten doen (dat staat tenminste in mijn instructieboekje). Bij die temperatuur heb ik m overigens ook nog nooit aan gehad, maar boven de 15 graden (wat bij iig. de PIH dd grens is toch?) wel. Daarnaast denk ik dat de kachel boven zijn temperatuur limiet al helemaal niet opstart, dat doet hij bij te weinig brandstof iig ook niet, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
Uitlezen bij dealer lijkt me het beste en meest logisch als eerste stap.
Geplaatst: 04.01.2014 - 19:40
door Wolfs XC
Nieuwe waterpomp kost rond de €150 ex montage (half uur/drie kwartier werk).
Hoeveel de brander kost weet ik niet.
Geplaatst: 04.01.2014 - 21:25
door 1-wiel
Brander kost meer als €200
Uitlezen en dan weet je wat er loos is, kan zelfs oververhittingssensor zijn die defect is, of de ventilator heeft een te hoge of te lage weerstand...
Stuur me de foutcode na uitlezen en ik vertel je wat er mis is...
Heb al ontelbare kachels gerepareerd en heel veel onderdelen liggen...
Geplaatst: 04.01.2014 - 22:17
door Gast
Lees hier ook eens:
http://www.hqracing.nl/ppo_pagina.html
Ongeveer in het midden van dit verhaal gaat het over de standkachel incl. foto's.
De rest van het verhaal is trouwens ook leuk om te lezen.
Geplaatst: 04.01.2014 - 23:27
door 1-wiel
Geplaatst: 05.01.2014 - 00:06
door Gast
Leuk, alleen die taal beheersen weinig forumleden denk ik.

Geplaatst: 08.01.2014 - 20:00
door w.stif
Info over een standkachel kun je niet genoeg lezen lijkt mij.Top bedankt jongens.
Onze standkachel, gaat bij directe start, eerst tikken dan roken en dan blazen, ik voel dan ook de warmte, niets aan de hand...
Totdat hij na ongeveer een 50 sec zegt "directe start off" en vervolgens uitslaat.
Heb het in ongeveer twee weken meerdere malen geprobeerd, dus ook meer dan drie keer achter elkaar!
Ik heb hem overigens nog niet proberen te programmeren.
Één keertje zag ik de code 008 in min display.
Geplaatst: 08.01.2014 - 20:41
door 1-wiel
Uitlezen en foutcode posten....
Moet met vida, code in display zegt mij niets.....
Geplaatst: 10.01.2014 - 14:07
door w.stif
we zijn tot het bizarre besluit gekomen, omdat mijn vrouw dagelijks de bestuurster is.
Dus hier mijn vraag:
Is het mogelijk om met bijvoorbeeld een zekering de standkachel werkloos te maken?
Vraag me niet waarom maar het komt er in het kort op neer dat de 's ochtends de rokerij en stinkerij zo vervelend is dat het nadeel groter is dan het voordeel.
Met mijn argument dat de lederen bekleding NIET is voorzien van verwarmde stoelen (onze vorige V wel namelijk wel) kreeg ik toch geen groen licht.......
Enkele opties, die ik haar gegeven heb zijn:
De standkachel een grote beurt.
Of stoelverwarming inbouwen, dit zal overigens niet mee vallen.
Ik kan overigens nergens iets vinden over een zekering van de standkachel.
Geplaatst: 10.01.2014 - 14:57
door MN-NL
Die stoelverwarming hoeft niet heel moeilijk te zijn, zie de XC van NJ8:
http://volvoforum.nl/viewtopic.php?t=48 ... c&start=50
Marc
Geplaatst: 10.01.2014 - 18:37
door 1-wiel
Zekering om standkachel niet in te laten schakelen, zit onder de motorkap, in de zekeringkast die zich daar bevind.
Nr 1 volgens mij, staat ook in je instructieboekje...
Volgens mij is je brandstof vernevelaar vervuild of de brandstof regelaar kapot.
Nieuwe drukregelaar bij skandix.de
http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... g/1019074/
Succes
Geplaatst: 11.01.2014 - 18:13
door w.stif
Oke dank je.
103 euro kost dus zo'n pompje, ik ben beniuewd wat mijn dealer daar nou voor vraagt.
Weet iemand ook waar ik de standkachel een beurtje kan geven, buiten de dealer dan, en ergens in noord holland.
Inmiddels is wel al de zekering d'r uit, het was idd nr 1
Geplaatst: 11.01.2014 - 18:23
door 1-wiel
Noord Nederland is me te ver....
Heel goed zelf te doen.....
Is totaal geen rocket-science....
Veel info over te vinden hier op het forum....(zelf toegevoegd, kijk bij projecten naar mijn v70 verhaal)
Geplaatst: 12.01.2014 - 15:45
door w.stif
Leuk stukje heb je gemaakt in jet projecten topic beste 1-wiel.
Als de winter er echt aankomt denk ik dat we spijt hebben van het verwijderen van zekering 1.
Ik zou graag eens bij je op de koffie willen, om te praten en kijken en repareren over oa standkachels...
Welk gebied woon je eigenlijk.
Geplaatst: 12.01.2014 - 16:00
door 1-wiel
Vlak bij Cuijk, in de hoek, Gelderland,noord Brabant,Limburg en Duitsland....