Pagina 1 van 2
Nivomatconversie
Geplaatst: 04.01.2014 - 21:27
door ronin1
Zijn er hier mensen die een Nivomatverlagingsset van ET hebben gemonteerd dmv speciale beugels?
Zou graag willen weten hoeveel hij in werkelijkheid zakt.
bvd,
Ronin
Geplaatst: 04.01.2014 - 21:58
door Gast
Geplaatst: 04.01.2014 - 22:36
door ronin1
Nee de eerste link ben ik van op de hoogte en is vrij duur in aanschaf.
De andere link is alleen bedoeld voor de Volvo 850 & S/V/C70 Classic.
Het nadeel van een Volvo met niveaumats is dat de achterkant altijd iets hoger staat dan de voorkant.
Ik ben eigenlijk wel tevreden met de voorkant maar achter staat hij toch in vergelijking met voor wat te hoog.
Met de beugels die ET aanbied gaan ze circa 2cm omlaag en wil weten wat dit in werkelijkheid is en of er dus hier mensen zijn die dit al hebben gemonteerd.
Geplaatst: 05.01.2014 - 00:22
door elianmars
Kijk even hier:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... msg1457338
Stefan heeft recentelijk zijn wagen alleen aan de achterkant verlaagd met behulp van de beugels van ET.
Geplaatst: 05.01.2014 - 20:29
door Gast
Hoe zien die beugels van ET er eigenlijk uit? Linkje?
Geplaatst: 05.01.2014 - 20:58
door ronin1
Geplaatst: 05.01.2014 - 21:29
door Bakboord1
Doeke dobbema is er mee bezig geweest op zijn s60 enkele jaren terug geloof ik. Bij hem werkte het toen niet lekker omdat de veerkarakterisiek verandert. Enkel beugels lijkt dus niet te werken.
Elienmars heeft een sam-set uit zweden gehaald en rijdt daarmee zover ik heb gelezen naar tevredenheid. Het linkje is hieroven al opgenomen.
Geplaatst: 05.01.2014 - 21:42
door ronin1
Dan waren waarschijnlijk zijn veren cq schokbrekers al niet helemaal lekker meer.
Het gaat hierbij om een minimale verlaging ,het lijkt me dan ook niet logisch als dan gelijk je veerkarakteristiek hiermee zal veranderen.
Marc van ET geeft zelf ook al aan dat er verder niks zal veranderen aan je veerkarakteristiek.
Geplaatst: 06.01.2014 - 20:43
door Bakboord1
ET heeft een goede naam op tuninggebied dus mag ik aannemen dat zijn verhaal klopt.
Houd je ons op de hoogte van je resultaat?!
Geplaatst: 07.01.2014 - 18:37
door snorremans
Al maak je die verleng beugels 10 cm naar beneden , verandertd er nog niets aan de veerkarakteristiek.
Het enigste wat je doet is dat je het montagepunt van de schokbreker naar beneden brengt.
De veerkarakteristiek gaat alleen veranderen als je andere veren ( korter,langer,stugger,slapper ) gaat monteren.
Geplaatst: 07.01.2014 - 20:05
door Gerald de Groot
Ik kan het mis hebben maar volgens mijn logica moet de karakteristiek wel iets veranderen. De schroefveer heeft vast niet dezelfde karakteristiek als de veerfunctie van de nivomatdemper. Bij montage van de brackets gaat de schroefveer meer doen en de nivomat minder. De uiteindelijke karakteristiek zal dan meer naar die van de schroefveer neigen.
Geplaatst: 07.01.2014 - 20:07
door Fredhead
Naar mijn weten ook, montage van de schokdemper wordt anders en ook dat heeft "gevolgen".
Voor het mooie zou je dan eigenlijk ook een setje andere veren moeten hebben die geschikt zijn voor die 2 cm verlaging.
Geplaatst: 07.01.2014 - 20:12
door Bakboord1
Met deze oplossing haal je de demper omlaag. De veer blijft zitten zoals deze zat. Daarmee wordt de veer meer ingedrukt dan voorheen en wijzigt de karakteristiek imho.
Re: Nivomatconversie
Geplaatst: 07.01.2014 - 20:21
door Gerald de Groot
Afgelopen zaterdag heb ik ook het SAM setje gemonteerd. Als ik de originele veren naast de SAM veren leg, dan lijkt het of alleen de onderste winding ontbreekt (bij alle vier).
Geplaatst: 07.01.2014 - 21:49
door Thijs
Verpoot loshalen, veer samen persen en er uit halen? Is het zo simpel?
Geplaatst: 07.01.2014 - 23:08
door Gerald de Groot
Voor moet je hem samen persen, achter hoeft dat niet.
Geplaatst: 07.01.2014 - 23:17
door elianmars
Gerald de Groot schreef:Afgelopen zaterdag heb ik ook het SAM setje gemonteerd. Als ik de originele veren naast de SAM veren leg, dan lijkt het of alleen de onderste winding ontbreekt (bij alle vier).
Ah, je hebt het gemonteerd. En? Hoe vind je het rijden?
Geplaatst: 07.01.2014 - 23:25
door Gerald de Groot
Nou, het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar hij is comfortabeler geworden. Dit had ik niet verwacht. Maar met de oude veren was hij altijd behoorlijk stug. Kan het misschien zijn dat de V70 met zwaardere leverbaar geweest is? Ook drempels gaat prima met normale snelheid, ik heb de grond nog niet geraakt. Je merkt wel dat hij wat eerder in de veerbegrenzer komt. Ik ben er super blij mee, kan niet wachten tot de zomerwielen er weer op gaan.
Geplaatst: 08.01.2014 - 12:31
door Bakboord1
Dit is echt een mooie upgrade.
V70 kenners zien het verschil in hoogte maar de rest niet. Precies zoals het hoort.
Geplaatst: 08.01.2014 - 16:35
door edraket
Bakboord1 schreef:Dit is echt een mooie upgrade.
V70 kenners zien het verschil in hoogte maar de rest niet. Precies zoals het hoort.
Heu, heb je elders al een foto gezien? Ik zie hier niets.