ECC-unit

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Goedendag,

het volgende probleem: De climaatbeheersing in m'n V70 laat de laatste tijd te wensen over. Omdat ik ook een lichte brom hoorde in de unit heb ik deze verwijderd en het fannnetje ontdaan van het nodige stof. Tijdens deze werkzaamheden constateerde ik, al kijkend door het roostertje van de frontcover dat de temperatuurvoeler (metalen draadje) waarschijnlijk gebroken is. Ik heb dus geprobeerd of deze frontcover te verwijderen om e.e.a te controleren. Ik krijg echter met geen mogelijkheid die frontcover er van af. Het lijkt wel of het vastgeplakt zit.
Mijn vraag is dus, hoe verwijder je dat paneel en als de temperatuurvoeler inderdaad gebroken is, is dat dan te fixen? Op Youtube zag ik een filmpje van een Amerikaan die een soort jumper gebruikte om de 2 contactpunten van dit voelertje met elkaar te verbinden. Dat lijkt me echter niet de bedoeling.

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29605
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

De pennenhouder er aftrekken, daaronder zitten twee torx die je los moet draaien.
Ik weet nog dat mijn automaat in een bepaalde stand moest staan anders kreeg ik het paneel er niet langs.
Dus contact stond aan (anders staat pook vast)
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Voor 50 euro heb je een andere compleet bij Rima..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

vincent65 schreef:De pennenhouder er aftrekken, daaronder zitten twee torx die je los moet draaien.
Ik weet nog dat mijn automaat in een bepaalde stand moest staan anders kreeg ik het paneel er niet langs.
Dus contact stond aan (anders staat pook vast)
Er wordt ook geadviseerd om de spanning van de auto af te halen.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

MarioC70 schreef:Voor 50 euro heb je een andere compleet bij Rima..
Mario, heb je toevallig een artikelnummer? (V70 Tdi 2001)
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Ik heb de hele ECC-unit wel eens uit elkaar gehaald, zie deze link: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... e&start=50

Front zit inderdaad geplakt met dubbelzijdig tape.

Groet,
Jan
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

JosW schreef:
MarioC70 schreef:Voor 50 euro heb je een andere compleet bij Rima..
Mario, heb je toevallig een artikelnummer? (V70 Tdi 2001)

Het beste is via je chassisnummer,dat kunnen ze bij Rima ook zien..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
hansk
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 11.12.2006 - 16:31

Hallo JosW en medeforumleden , in mijn vorige auto de S60 van 2002 heb ik
per ongeluk een keer stof verwijderd achter het roostertje , met gevolg sensor kapot. Toevallig ergens gelezen dat de sensor een NTC weerstand is met de waarde van 10 KOHM .(10.000 OHM)Deze is heel simpel voor een paar dubbeltjes bij iedere electronicawinkel te koop , of bij Conrad.Het uit elkaar halen van het panel was eigenlijk straight forward.Omdat ik een tijdje gewacht had met de reparatie kreeg ik zoveel foutmeldingen dat het panel op het laatst uitviel.Als het panel toch uit elkaar ligt gelijk de ventilator schoonmaken.Ik vond
het een leuk knutselkarweitje en scheelde een hoop geld.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Goeie tip!!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

hansk schreef:Het uit elkaar halen van het panel was eigenlijk straight forward. Omdat ik een tijdje gewacht had met de reparatie kreeg ik zoveel foutmeldingen dat het panel op het laatst uitviel. Als het panel toch uit elkaar ligt gelijk de ventilator schoonmaken.
Maar..
JosW schreef:Ik heb dus geprobeerd of deze frontcover te verwijderen om e.e.a te controleren. Ik krijg echter met geen mogelijkheid die frontcover er van af. Het lijkt wel of het vastgeplakt zit.
Dat probleem had ik ook. Heb dat ding ook eens geprobeerd open te maken (voor iets anders, ecc werkt prima) maar kreeg hem ook niet open.
Voor de ventilator hoeft hij niet open, alleen even de ecc uit het dashboard.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Erik-S60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.07.2009 - 22:26
Locatie: Drenthe

Bij mijn auto was het glazen bolletje binnen in de ecc ook kapot, ik heb het uiteindelijk weten te maken, zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=. En zo'n sensortje kost geen drol. En tot op heden werkt de ecc nog steeds.

Ik heb trouwens geen foto's gemaakt maar je kan er prima bij met de soldeerbout, het was een los plaatje waar de sensor tussen kan worden gesoldeerd. Wel even de tips mbt stroom en mogelijke storingen volgen...
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

hansk schreef:Hallo JosW en medeforumleden , in mijn vorige auto de S60 van 2002 heb ik
per ongeluk een keer stof verwijderd achter het roostertje , met gevolg sensor kapot. Toevallig ergens gelezen dat de sensor een NTC weerstand is met de waarde van 10 KOHM .(10.000 OHM)Deze is heel simpel voor een paar dubbeltjes bij iedere electronicawinkel te koop , of bij Conrad.Het uit elkaar halen van het panel was eigenlijk straight forward.Omdat ik een tijdje gewacht had met de reparatie kreeg ik zoveel foutmeldingen dat het panel op het laatst uitviel.Als het panel toch uit elkaar ligt gelijk de ventilator schoonmaken.Ik vond
het een leuk knutselkarweitje en scheelde een hoop geld.
Jouw verhaal geeft mij weer hoop maar hoe heb je het vastgeplakte voorpaneel verwijderd? Tenminste, dat is toch nodig om bij die sensor te komen?
Erik-S60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.07.2009 - 22:26
Locatie: Drenthe

JosW schreef: Jouw verhaal geeft mij weer hoop maar hoe heb je het vastgeplakte voorpaneel verwijderd? Tenminste, dat is toch nodig om bij die sensor te komen?
Ik heb even gezocht naar foto's en ik had ze dus wel gemaakt maar niet op het forum gezet...
De voorkant hoeft er niet vanaf. Je haalt het ventilatortje van de achterkant, schroeft de achterkant open en dan kan je het bordje met de elektronica er ook afschroeven. Daar zit de sensor aan vast.
Ik zal nog even een paar foto's proberen bij te voegen.

Succes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Helder verhaal! Ik ga aan de slag. Bedankt voor de moeite!
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Vraagje,

ik kan zo'n unit overnemen van een CX 70. Op het oog zijn ze identiek. Kan dat zomaar?
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ja, zijn technisch dezelfde auto's. Komen de bouwjaren en interieurkleur overeen? Kleur van de middenconsole dus...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ja, komen overeen. Bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Heb toch maar een andere gehaald op de sloop. Met de oude was meer aan de hand. Uiteraard wel weer een nieuw "probleem".

In de oude unit heb ik links onderin de STC knop. In de nieuwe zit linksonderin de Safelockknop waar ik niets aan heb. Hoe wissel ik die 2 om zonder de boel te mollen?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Welk modeljaar? Bij mij 04 was het gewoon een schoevendraaier of beter, iets van plastic, tussen de ecc en de strip waar de schakelaars in zitten. Beetje buigen en trekken en je krijgt dat frontje er af. Dan heb je toegang tot de 7 schakelaars.
Je kan ze er zo uit pakken en je oude er weer in zetten.

ECC hoeft niet los, maar was op de foto toevallig wel even los.
Afbeelding

Schakelaars zijn verwisselbaar, plaats maakt niet uit.
Afbeelding
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”