Goedendag,
het volgende probleem: De climaatbeheersing in m'n V70 laat de laatste tijd te wensen over. Omdat ik ook een lichte brom hoorde in de unit heb ik deze verwijderd en het fannnetje ontdaan van het nodige stof. Tijdens deze werkzaamheden constateerde ik, al kijkend door het roostertje van de frontcover dat de temperatuurvoeler (metalen draadje) waarschijnlijk gebroken is. Ik heb dus geprobeerd of deze frontcover te verwijderen om e.e.a te controleren. Ik krijg echter met geen mogelijkheid die frontcover er van af. Het lijkt wel of het vastgeplakt zit.
Mijn vraag is dus, hoe verwijder je dat paneel en als de temperatuurvoeler inderdaad gebroken is, is dat dan te fixen? Op Youtube zag ik een filmpje van een Amerikaan die een soort jumper gebruikte om de 2 contactpunten van dit voelertje met elkaar te verbinden. Dat lijkt me echter niet de bedoeling.
Alvast bedankt voor de reacties.
ECC-unit
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29605
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Even kijken bij : http://www.ets1.nl/reparatie-ecc-paneel.html
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- vincent65
- 3rd Gear member
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28
De pennenhouder er aftrekken, daaronder zitten twee torx die je los moet draaien.
Ik weet nog dat mijn automaat in een bepaalde stand moest staan anders kreeg ik het paneel er niet langs.
Dus contact stond aan (anders staat pook vast)
Ik weet nog dat mijn automaat in een bepaalde stand moest staan anders kreeg ik het paneel er niet langs.
Dus contact stond aan (anders staat pook vast)
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Er wordt ook geadviseerd om de spanning van de auto af te halen.vincent65 schreef:De pennenhouder er aftrekken, daaronder zitten twee torx die je los moet draaien.
Ik weet nog dat mijn automaat in een bepaalde stand moest staan anders kreeg ik het paneel er niet langs.
Dus contact stond aan (anders staat pook vast)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ik heb de hele ECC-unit wel eens uit elkaar gehaald, zie deze link: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... e&start=50
Front zit inderdaad geplakt met dubbelzijdig tape.
Groet,
Jan
Front zit inderdaad geplakt met dubbelzijdig tape.
Groet,
Jan
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
JosW schreef:Mario, heb je toevallig een artikelnummer? (V70 Tdi 2001)MarioC70 schreef:Voor 50 euro heb je een andere compleet bij Rima..
Het beste is via je chassisnummer,dat kunnen ze bij Rima ook zien..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 11.12.2006 - 16:31
Hallo JosW en medeforumleden , in mijn vorige auto de S60 van 2002 heb ik
per ongeluk een keer stof verwijderd achter het roostertje , met gevolg sensor kapot. Toevallig ergens gelezen dat de sensor een NTC weerstand is met de waarde van 10 KOHM .(10.000 OHM)Deze is heel simpel voor een paar dubbeltjes bij iedere electronicawinkel te koop , of bij Conrad.Het uit elkaar halen van het panel was eigenlijk straight forward.Omdat ik een tijdje gewacht had met de reparatie kreeg ik zoveel foutmeldingen dat het panel op het laatst uitviel.Als het panel toch uit elkaar ligt gelijk de ventilator schoonmaken.Ik vond
het een leuk knutselkarweitje en scheelde een hoop geld.
per ongeluk een keer stof verwijderd achter het roostertje , met gevolg sensor kapot. Toevallig ergens gelezen dat de sensor een NTC weerstand is met de waarde van 10 KOHM .(10.000 OHM)Deze is heel simpel voor een paar dubbeltjes bij iedere electronicawinkel te koop , of bij Conrad.Het uit elkaar halen van het panel was eigenlijk straight forward.Omdat ik een tijdje gewacht had met de reparatie kreeg ik zoveel foutmeldingen dat het panel op het laatst uitviel.Als het panel toch uit elkaar ligt gelijk de ventilator schoonmaken.Ik vond
het een leuk knutselkarweitje en scheelde een hoop geld.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Goeie tip!!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9311
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Maar..hansk schreef:Het uit elkaar halen van het panel was eigenlijk straight forward. Omdat ik een tijdje gewacht had met de reparatie kreeg ik zoveel foutmeldingen dat het panel op het laatst uitviel. Als het panel toch uit elkaar ligt gelijk de ventilator schoonmaken.
Dat probleem had ik ook. Heb dat ding ook eens geprobeerd open te maken (voor iets anders, ecc werkt prima) maar kreeg hem ook niet open.JosW schreef:Ik heb dus geprobeerd of deze frontcover te verwijderen om e.e.a te controleren. Ik krijg echter met geen mogelijkheid die frontcover er van af. Het lijkt wel of het vastgeplakt zit.
Voor de ventilator hoeft hij niet open, alleen even de ecc uit het dashboard.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06.07.2009 - 22:26
- Locatie: Drenthe
Bij mijn auto was het glazen bolletje binnen in de ecc ook kapot, ik heb het uiteindelijk weten te maken, zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=. En zo'n sensortje kost geen drol. En tot op heden werkt de ecc nog steeds.
Ik heb trouwens geen foto's gemaakt maar je kan er prima bij met de soldeerbout, het was een los plaatje waar de sensor tussen kan worden gesoldeerd. Wel even de tips mbt stroom en mogelijke storingen volgen...
Ik heb trouwens geen foto's gemaakt maar je kan er prima bij met de soldeerbout, het was een los plaatje waar de sensor tussen kan worden gesoldeerd. Wel even de tips mbt stroom en mogelijke storingen volgen...
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Jouw verhaal geeft mij weer hoop maar hoe heb je het vastgeplakte voorpaneel verwijderd? Tenminste, dat is toch nodig om bij die sensor te komen?hansk schreef:Hallo JosW en medeforumleden , in mijn vorige auto de S60 van 2002 heb ik
per ongeluk een keer stof verwijderd achter het roostertje , met gevolg sensor kapot. Toevallig ergens gelezen dat de sensor een NTC weerstand is met de waarde van 10 KOHM .(10.000 OHM)Deze is heel simpel voor een paar dubbeltjes bij iedere electronicawinkel te koop , of bij Conrad.Het uit elkaar halen van het panel was eigenlijk straight forward.Omdat ik een tijdje gewacht had met de reparatie kreeg ik zoveel foutmeldingen dat het panel op het laatst uitviel.Als het panel toch uit elkaar ligt gelijk de ventilator schoonmaken.Ik vond
het een leuk knutselkarweitje en scheelde een hoop geld.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06.07.2009 - 22:26
- Locatie: Drenthe
Ik heb even gezocht naar foto's en ik had ze dus wel gemaakt maar niet op het forum gezet...JosW schreef: Jouw verhaal geeft mij weer hoop maar hoe heb je het vastgeplakte voorpaneel verwijderd? Tenminste, dat is toch nodig om bij die sensor te komen?
De voorkant hoeft er niet vanaf. Je haalt het ventilatortje van de achterkant, schroeft de achterkant open en dan kan je het bordje met de elektronica er ook afschroeven. Daar zit de sensor aan vast.
Ik zal nog even een paar foto's proberen bij te voegen.
Succes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Heb toch maar een andere gehaald op de sloop. Met de oude was meer aan de hand. Uiteraard wel weer een nieuw "probleem".
In de oude unit heb ik links onderin de STC knop. In de nieuwe zit linksonderin de Safelockknop waar ik niets aan heb. Hoe wissel ik die 2 om zonder de boel te mollen?
In de oude unit heb ik links onderin de STC knop. In de nieuwe zit linksonderin de Safelockknop waar ik niets aan heb. Hoe wissel ik die 2 om zonder de boel te mollen?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9311
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Welk modeljaar? Bij mij 04 was het gewoon een schoevendraaier of beter, iets van plastic, tussen de ecc en de strip waar de schakelaars in zitten. Beetje buigen en trekken en je krijgt dat frontje er af. Dan heb je toegang tot de 7 schakelaars.
Je kan ze er zo uit pakken en je oude er weer in zetten.
ECC hoeft niet los, maar was op de foto toevallig wel even los.

Schakelaars zijn verwisselbaar, plaats maakt niet uit.

Je kan ze er zo uit pakken en je oude er weer in zetten.
ECC hoeft niet los, maar was op de foto toevallig wel even los.
Schakelaars zijn verwisselbaar, plaats maakt niet uit.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi