850 kopen. Is dit wat?

Voor kenners: de "Roffel"
Mike Philippens
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
Locatie: Gorinchem

Door een baanwissel raak ik (na 1.5 maand :) ) mijn nieuwe V40 R-Design kwijt. Ik moet op zoek naar een eigen auto. Voor het eerst in mijn leven een eigen auto en ik ben pas 48...

Na heel veel gezoek op MP en Autotrader en heeel veel gelezen over de bekende problemen enzo over 2de hands Volvo's (S60, S/V70), merkte ik dat ik steeds weer terugkwam bij een die ik in het begin al zag staan: een 850 uit '92.. Het is een oudje, maar hij heeft maar 159k op de klok staan. Zo te zien heeft ie niet jaren stil gestaan, maar heeft de eigenaar gewoon heeeeel weinig gereden.
Waarom 'val' ik op deze auto?
  • 850 vind ik gewoon een mooi model (It's hip to be square!)
  • Volgens velen de laatste 'echte' Volvo
  • Kilometerstanden van 500+k zijn mogelijk met goed onderhoud
  • Hij lijkt een volledige onderhoudshistorie te hebben
  • Zelfs werkplaatslogboek aanwezig met specificaties van reparaties
  • Alle grote zaken lijken al vervangen (oa distri,airco, remmen en banden zijn ook praktisch nieuw)
  • Zo te zien is het instappen en rijden tot de volgende grote beurt
Iemand zei me 'if it sounds to good to be true, it probably is'. Ik ken de uitspraak, maar het is goed om aan herinnerd te worden. Het lijkt een hele mooie kar, in zeer goede conditie en goed onderhouden.

Wie wil advocaat van de duivel spelen en deze auto uit mijn hoofd praten? Zijn er zaken die mogelijk niet kloppen, of is er een andere reden om hiervan af te blijven? Hij staat tenslotte al eventjes bij die meneer (nieuw bedrijfje zo te zien) en ik had verwacht dat een goede 850 zó weg zou zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

2250 bieden, voor 2500 uiteindelijk meenemen, een gebed tot onze Lieve Heer en gaan met dat ding.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gast

ik zou zelfs nog lager bieden - EUR 2.000,--. Omhoog kun je altijd nog. Markt voor deze auto's is ook niet verschrikkelijk groot.
robert31
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 09.06.2006 - 20:01

Ik zeg doen!! Even lekker over een klinkerweg rijden voor evt rammels, airco proberen of die werkt. Distributieriemwissel checken. Blok checken op lekkages, checken of alle controlelampjes doen wat ze moeten. Als alles klopt: lekker roffelen en er een tonnetje of 3 bijzetten.....
Gebruikersavatar
Jurijn
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 12.08.2013 - 23:57

2000 euro vindt ik nog veel hoor. In Nederlands noemen ze dat een Youngtimer, maar wat wordt tegenwoordig geen Youngtimer ?
Als ik mag eerlijk zijn hé , velen zullen me niet begrijpen maar ik zou 800€ bieden :)
Volvo S60 2.4D 2002 Heico||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
Mike Philippens
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
Locatie: Gorinchem

Jurijn schreef:2000 euro vindt ik nog veel hoor. In Nederlands noemen ze dat een Youngtimer, maar wat wordt tegenwoordig geen Youngtimer ?
Als ik mag eerlijk zijn hé , velen zullen me niet begrijpen maar ik zou 800€ bieden :)
Nou, dat bedrag ben ik niet met je eens. Als je rondkijkt, zie je best wel wat 850's voor om en nabij dat bedrag. Maar deze heeft een aantoonbare onderhoudshistorie en een hoop dure dingen zijn al vervangen. Er liggen redelijk nieuwe banden onder, remmen zijn vervangen, a/c, en nog wat zaken. Zou je eentje van €800 kopen, weet je eigenlijk al dat je binnen het jaar minimaal €1500 gaat uitgeven aan onderhoud en reparaties omdat ze voor dat bedrag gewoon geen perfect lopende machine gaan verkopen die de eerste 20.000km geen aandacht meer nodig heeft. Tuurlijk, je kunt het risico nemen dat je de dans ontspringt en hopen dat ie het gewoon blijft doen. Ik vind dat een dure manier om geld te besparen.

€800 bieden is (vind ik dan) een belediging. Als verkoper zou ik 'm dan niet eens meer aan je willen verkopen. Maar dat is mijn mening. Misschien geen handige instelling voor iemand die niet teveel geld wil uitgeven, maar je moet realistisch zijn. Als ik iets verkoop, hou ik er ook niet van als mensen onrealistisch laag bieden. Dan ben ik er snel klaar mee.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Zelf laat ik auto's waarvan het kenteken is weggepoetst altijd staan. Als er niks te verbergen is, waarom doen ze dit dan? In de foto van de papieren is het kenteken wel te lezen en de RDW-site geeft geen verontrustende zaken (alleen dat de auto van 92 is en het kenteken van 93). Dit lijkt me geen probleem.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Mike Philippens
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
Locatie: Gorinchem

Gerald de Groot schreef:Zelf laat ik auto's waarvan het kenteken is weggepoetst altijd staan. Als er niks te verbergen is, waarom doen ze dit dan? In de foto van de papieren is het kenteken wel te lezen en de RDW-site geeft geen verontrustende zaken (alleen dat de auto van 92 is en het kenteken van 93). Dit lijkt me geen probleem.
Het kenteken wordt verderop gewoon genoemd. Ik heb geen idee waarom dat op de foto's weg is gemaakt, maar ik vind het geen probleem als verder alles in orde is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29578
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ziet er uit als een hele aardige auto, ik denk dat het verstandig is de auto wat nader te gaan bekijken en een proefrit te maken.
Ook een aankoopkeuring door een Volvodealer kan nuttig zijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
R.Bijl
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
Locatie: Bergambacht
Contacteer:

2950 voor een 850 van 1992 is gewoo teveel! Reeel is 1500-2000 euro en dan moet wel alles werken! Het blijft een oude auto die ouder als 20 is....
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Auto is de laatste jaren onderhouden door Autotechniek Raalte. Daar is mijn V70 ook in onderhoud en is echt een topbedrijf. Bel ze even, ze weten vast van de hoed en de rand van deze 850!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Jurijn
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 12.08.2013 - 23:57

Oké misschien is 800 wat weinig. Maar ik bedoel gewoon dat die auto dat bedrag niet waard is. En dat weet die verkoper denk ik ook wel.

Maar ik blijf erbij een 850 is echt een topwagen. Heb er zelf ook ene gehad en ik heb bij wijze van spreken gratis gereden. Niets breekt er aan die wagen etc etc. Het is zeker een goede aankoop, maar het bedrag is gewoon TE !

Voor 2950 euro, koop je dan beter een V70 ?
Volvo S60 2.4D 2002 Heico||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
Mike Philippens
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
Locatie: Gorinchem

Tuurlijk. Ik zal ook, als ik zou besluiten dat ik 'm echt wil, ook minder bieden. Echter, ik hou ik overweging dat ie (ik moet 'm nog zien, dus wie weet...) in goede staat is en er best wel wat aan gedaan is. Dat is ook wat waard. En tussen €800 en €2950 zit een hoop speelruimte.

Ik denk zelf dat ie zoveel vraagt omdat ie op de zakelijke markt werkt. Als je dan weinig bijtelling hebt, boeit die aanschafprijs niet zo. Eens kijken hoeveel ruimte de goede man biedt...
Ondertussen heb ik nog wel wat auto's op het oog van het 850 forum.
Afbeelding
Mike Philippens
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
Locatie: Gorinchem

Net even wezen kijken en het is inderdaad een hele mooie kar! Er zijn auto's van 5 jaar die er slechter uitzien. Onder de kap zag het er ook prima uit, (expres) niet schoongemaakt en dat was ook niet nodig. Ziet er spik&span uit. Uiteraard een ritje gemaakt. En ook dat viel helemaal niet tegen. De motor is ontzettend soepel en ik rij al een paar jaar diesel en de laatste 4 jaar zo'n ecodiesel dus dan is het wel even wennen om in een 'oude' benzineslikker te rijden. Ik schakelde eigenlijk veel te vroeg (2000tpm) maar dat vond ie helemaal niet erg. Wegligging prima, stuurt goed (heeeel klein beetje speling, maar niet irri) ook over mindere wegen en drempels gaat ie goed, geen gebonk of raar gevoel in het stuur.

Stoelen zitten perfect, zelfs als ze niet helemaal afgesteld zijn. Ze zitten zoals ik gewend ben van een Volvo.

Ik moet zeggen dat dit mijn eerste 850 was die ik gereden heb, dus ik moet nog een paar ritjes maken deze week en dan kan ik vergelijken. Wat een leuke gewaarwording was, was het geluid. Een auto die geluid maakt! Kom daar maar om bij die ecodiesels... ;)

Kortom: een positieve ervaring. De verkoper was beslist niet opdringerig en ik kan een aankooptest laten doen bij de Volvo dealer als ik dat wil. Prijs heb ik nog niet over gesproken. Ik ga gewoon nog een aantal andere 850's besnuffelen en dan weet ik denk ik aan het eind van de week wel welke mij het beste gevoel gaf en waar ik het meeste vertrouwen in heb. En dan kan het handjeklap beginnen :)
Afbeelding
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Kijk ook eens op volvo850forum.nl daar komen ook vaak 850's beschikbaar van liefhebbers.

Ik persoonlijk vind de vraagprijs veel te hoog. Echt veel te hoog. Hoe net hij ook is.

Een vriend van me kocht voor ongeveer datzelfde bedrag zijn 850 uit 1995, ook een GLT met vergelijkbare opties (hij heeft zelfs nog een schuif/kanteldak), vergelijkbare kilometerstand en ook in heel nette staat.

Maar dat was wel in 2008! Toen ging het dus om een auto van 13 jaar oud, in jouw geval om een van ruim 21 jaar oud!!

Rariteiten heeft hij er overigens nooit mee gehad en hij staat nu op 450.000 km ofzo geloof ik. Dus dat zit wel goed. Onverwoestbaar die dingen. Het is dankzij hem dat ik nu mijn S70 heb trouwens, ik had zijn auto een keer een weekend bereden en ik was helemaal om, ik moest en zou ook een Roffel hebben 8)
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Ik heb er zo een gehad, met 480.000 km er op. en bleef maar lopen. En deze is echt HEEL mooi en origineel.
Alleen 3 mille is wel heel veel geld.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Mike Philippens
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
Locatie: Gorinchem

Ik heb 'm nog niet betaald... :) Er zal zeker nog wel wat handjeklap plaatsvinden.

Maar er is geen pijl op te trekken moet ik zeggen. Sommigen vragen de hoofdprijs (dus écht veel hoger dan dit) en anderen weer dermate lage bedragen waarbij ik bijna zeker binnen een jaar €1500 aan reparaties voor mijn kiezen krijg.

Ik kijk wat ik vind van de andere waarmee ik ga rijden en dan trek ik mijn plan. En ik laat sowieso een Volvo aankoopkeuring uitvoeren bij welke auto ik ook kies. En persoonlijk betaal ik liever 'te veel' dan 'te weinig' en dan één bak ellende. Vergeet niet dat ik geen automonteur ben en voor elk wissewasje naar een garage moet. Het is niet dat ik 100% garantie wil, maar ik mag wel enige betrouwbaarheid verwachten. De 850's die ik zie staan in de categorie €1000-1500 krijg ik in ieder geval geen warm gevoel van.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 535
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Alles staat of valt met de kwaliteit; als er veel relatief snel moet gebeuren dan ben je zomaar veel duurder uit dan bij een auto waar je de eerste 100,000 km alleen maar regulier onderhoud hebt, ook al was die wat duurder in aanschaf. Over 5 ofzo jaren gebruik valt het verschil tussen 1,5 en 3 mille snel weg. Dus ik ben het met TS eens.

Over hoge/lage prijzen gesproken, alles is relatief: kijk maar eens wat er voor een Katterug of P 1800 gevraagd wordt. Om maar niet te spreken van dat blikken VW Samba busje dat recent $200,000 op heeft gebracht op veiling.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Mike Philippens
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
Locatie: Gorinchem

Ja, soms heb je alleen maar last van een cult of klassieker status van een voertuig. Ik wilde bv persé een oude Yamaha Ténéré hebben voor mijn Dakar avontuur. Dan kom je dus ook aan de beurt wat prijzen betreft. De 'gewone' XT600's zijn een stuk goedkoper, maar die klassieker uit '86 kost een stuk meer. Maar ja, ik heb er wél lekker op naar Dakar gereden, door de Sahara. Lekker puh! ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Ik had de mijne voor 450 euro gekocht, met nieuwe distributie en nieuw tweedehands interieur. bij 405.000 km bij een Volvo specialist
Het was wel eentje met alles door de dealer gedaan tot 375.000 km en dat was te merken,
De onkosten na 75.000 km : setje banden 2x apk En een nieuw gas klepstangetje van 20 euro. een paar koplampen. (gratis) en twee lampjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Volgens mijn Garage was ik gek, want hij was goed voor een miljoen kms.
maar ja ik wilde ...
Afbeelding
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”