18"Ixion met 235x45 onder de PIH??

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
pannie
Starter

Begin dec 2013 heb ik mijn V60 PIH opgehaald en daarbij via de dealer een set 18" Ixion zomerbanden bij gekocht.

In mij enthousiasme zette ik de velg na het uitladen op de zaak voor de huidige 17" winterset en viel het me meteen op dat de band veel hoger was. De 17" heeft een bandenmaat van 235x45 maar dit heeft de 18" ook! Dus de omloop maat is veel groter...

Bij de dealer vinden ze het ook vreemd maar in het systeem staat dat de normale V60 bij 18"een bandenmaat 235x40 heeft en een PIH daarintegen 235x45 ?

Nu heb ik van de dealer verhalen aangehoord dat de afwijking in KM minimaal zou zijn, slechts 4%. Waarop ik zeg betalen jullie dan de bekeuringen? Ander verhaal was dat de auto door extra accu zwaarder is en daarom geen plattere band mogelijk is. Lijkt mij ook onzin. Daarna kreeg ik te horen dat ze in de software konden aanpassen dat de auto op 18" stond maar dit vervolgens niet meer terug konden zetten in 17". Ik zeg maar ik vervang zelf de zomer/winter set en ik kan de software niet aanpassen en jullie doen het niet gratis. Buiten het fijt dat terugzetten niet mogelijk was?

Er werd mij verteld dat ik Volvo Nederland maar moest bellen omdat de dealer mij niet gerust kan stellen. Ik nu echt geïrriteerd, geef 80k euro uit en dan..... hmpf @##@%$#

Wie heeft hier nog meer ervaring mee? Dan bedoel ik niet hoe de dealer zijn zaken afhandelt want daar ben ik nu niet echt over te spreken...
PIH
2nd Gear member
Contacteer:

Luistert. Je dealer heft je toch aangegeven wat er kan en niet?

De PIH heeft een aparte bandenmaat, en JA dat heeft te maken met de wangdikte vs gewicht van de auto.
235x40 wil je NIET op rijden in de PIH, tenzij je van nature een stuiterbal bent (anders wordt je dat namelijk...)

De auto is op de geleverde maat ingeregeld, dus afwijkingen zullen op die maat niet voorkomen.
Een andere maat gebruiken geeft afwijking en die is (nog) niet terug instelbaar voor zover ik weet.
Maar reken zelf eens uit wat de verschillen zijn? Juist, net zoveel (of nog minder) dan tussen 8mm profiel en 2mm profiel op de banden...

Je wilt denk ik niet horen wat de dealer zegt, da's wat anders dan dat ze je niet helpen toch?
En Volvo är som bäst på diesel och Electicity tillsammans!
v60pih
4th Gear member

Welkom op het forum!
pannie
Starter

Zeker wel dat ik hoor wat de dealer zegt alleen is het verhaal niet eenduidig en stelt me dus niet gerust.

Ik ben geen monteur of dealer maar mijn inziens kan dit niet kloppen. Je moet overigens toch je velgen kunnen wisselen zonder een dealer er bij te betrekken? Notabene nog wel de velgen die bij de dealer zijn gekocht.

Als van 17" naar 18" deze problemen opleveren waarom is mij dan niet geadviseerd om ook 18" winter set te nemen? Dan ben je toch van alle gedoe af?

4% afwijking kan ook de nodige boetes opleveren.
Superfunky
5th Gear member

pannie schreef:Begin dec 2013 heb ik mijn V60 PIH opgehaald en daarbij via de dealer een set 18" Ixion zomerbanden bij gekocht.

In mij enthousiasme zette ik de velg na het uitladen op de zaak voor de huidige 17" winterset en viel het me meteen op dat de band veel hoger was. De 17" heeft een bandenmaat van 235x45 maar dit heeft de 18" ook! Dus de omloop maat is veel groter...

Bij de dealer vinden ze het ook vreemd maar in het systeem staat dat de normale V60 bij 18"een bandenmaat 235x40 heeft en een PIH daarintegen 235x45 ?

Nu heb ik van de dealer verhalen aangehoord dat de afwijking in KM minimaal zou zijn, slechts 4%. Waarop ik zeg betalen jullie dan de bekeuringen? Ander verhaal was dat de auto door extra accu zwaarder is en daarom geen plattere band mogelijk is. Lijkt mij ook onzin. Daarna kreeg ik te horen dat ze in de software konden aanpassen dat de auto op 18" stond maar dit vervolgens niet meer terug konden zetten in 17". Ik zeg maar ik vervang zelf de zomer/winter set en ik kan de software niet aanpassen en jullie doen het niet gratis. Buiten het fijt dat terugzetten niet mogelijk was?

Er werd mij verteld dat ik Volvo Nederland maar moest bellen omdat de dealer mij niet gerust kan stellen. Ik nu echt geïrriteerd, geef 80k euro uit en dan..... hmpf @##@%$#

Wie heeft hier nog meer ervaring mee? Dan bedoel ik niet hoe de dealer zijn zaken afhandelt want daar ben ik nu niet echt over te spreken...
Pffff, nou die dealert ratelt ook maar wat (en PIH ook trouwens). Lees het "wielen" topic maar eens door, daar vind je alle antwoorden.

Kortgezegd, tellerafwijking kun je gewoon uitrekenen en is bovendien inderdaad gewoon simpel aanpassen. Als de dealer dat niet bij de banden wissel voor je wil doen moet je meteen een andere dealer zoeken.

Geen plattere banden? Allemaal onzin. Het enige waar je op dient te letten is dat je geen banden met een loadindex lager dan 93 monteert. Dat is het wettelijk minimum bij deze auto.
Gaat hij dan stuiteren? Nee, hij wordt iets harder ja, maar daar krijg je betere wegligging voor terug hetgeen niet per definitie een slechte trade is gezien de niet geweldige wegligging van de auto.

Ter info: ik krijg volgende week geleverd met 19 inch 245/35/19. Gaat prima rijden en als je daaraan twijfelt wacht je nog 2 weken, dan weet ik het zeker!
pannie
Starter

v60pih schreef:Welkom op het forum!
Thx!
pannie
Starter

Zo zie ik het ook Superfunky, maar het vreemde is dat ze bij volvo in het systeem toch echt 235x45 hebben staan bij de PIH en 235x40 bij de normale V60.

Ik zei ook tegen de dealer dat plattere banden niet het probleem moet zijn qua draagvermogen zoals jij ook aangeeft. Ze zeiden dat dit nieuw voor ze is maar ik heb ze nu 3 weken de tijd gegeven om met een antwoord te komen. Omdat ik niks van ze hoorde heb ik vandaag zelf maar weer gebeld.

Als ik de huidige 18"set ervoor zet blijft er weinig ruimte over in de wielkast....
v60pih
4th Gear member

Nou nou;
- wat dacht je hoeveel afwijking je hebt als je banden van 8mm naar 2 mm slijten?? Ook een paar procent;
- wat dacht je hoeveel afwijking je meetsensoren etc. op de auto zelf heeft?? Ook een paar procent.

Daarom is wettelijk verplicht dat snelheidsmeters X% minder aangeeft dan de werkelijke (grond)snelheid.

Laat je snelheidsmeter op 18 inch zetten dan heb je met 17 zeker geen probleem.
pannie
Starter

waarom software matige aanpassingen als je ook de bandenmaat kan aanpassen?
Zo plat is 235X40 nou ook weer niet hoor en wegdek in Nederland is bijzonder goed.

Heb nog een MB E 250 uit 2010 met 18" 245x35 voor en volgens mij 265x30 achter, AMG sportonderstel die 1,5 cm lager ligt en ook daar stuiter ik niet mee over de weg. Sterker nog daar kun je haaks de bocht mee om.

Maar goed dat is off topic. Het moet niet zo zijn dat als je 80 k uitgeeft je zit te hannesen met het wisselen van je bandenset. Daarentegen zal ik niet de enige zijn die met deze vraag zit dus vandaar dat ik het op het forum heb gezet. Als er een gegronde reden is vind ik het prima, maar die is er tot op dit moment niet.
Superfunky
5th Gear member

pannie schreef:Zo zie ik het ook Superfunky, maar het vreemde is dat ze bij volvo in het systeem toch echt 235x45 hebben staan bij de PIH en 235x40 bij de normale V60.

Ik zei ook tegen de dealer dat plattere banden niet het probleem moet zijn qua draagvermogen zoals jij ook aangeeft. Ze zeiden dat dit nieuw voor ze is maar ik heb ze nu 3 weken de tijd gegeven om met een antwoord te komen. Omdat ik niks van ze hoorde heb ik vandaag zelf maar weer gebeld.

Als ik de huidige 18"set ervoor zet blijft er weinig ruimte over in de wielkast....
Volvo geeft 235/45 voor de PiH omdat er geen 235/40 banden zijn met een LI 97 of hoger. Bij Volvo hebben ze bedacht dat een PiH banden nodig heeft met het draagvermogen van een tank. Onzin, want Heico heeft 'm al laten goedkeuren voor LI93, maar om de een of andere onduidelijke reden houdt Volvo hieraan vast.
pannie
Starter

dat is een duidelijk antwoord superfunky! Hier kan ik wat mee.

Kunnen we ergens zo'n rapport vandaan halen?
Superfunky
5th Gear member

pannie schreef:dat is een duidelijk antwoord superfunky! Hier kan ik wat mee.

Kunnen we ergens zo'n rapport vandaan halen?
Ja hoor, ff mailtje sturen naar Duitsland en ze sturen je het zo toe.
RoaldH
6th Gear member

@pannie: Je kan de "route van SF" zonder problemen volgen. Zelf heb ik bij aflevering in juni 2013 de auto op Dunlop SportMAXX RT in de maat 245/40 ZR 18 97Y Extra Load laten zetten. De banden zijn gemonteerd op dezelfde Ixions die jij hebt. Totaal geen stuiterbak. De tellerafwijking is vrijwel indentiek aan mijn winterset in de standaardmaat op de Thia's.

Rond de zomer 2013 kwam Volvo pas met die 235/45 R18 sets die 4% afwijken van de originele maat.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
pannie
Starter

ok, zelfs iets breder en dus ook nog platter. Dit klinkt als muziek in de oren, bedankt voor de reacties. Weet er nu meer van af dan een uurtje geleden, handig zo'n forum!
RoaldH
6th Gear member

Op pagina 6 in de wielentopic, zie je enkele foto's en verder info van mijn set.
Paul
Geartronic member

Even over je afwijking. Met 17inch winterbanden kan je 105 rijden en rij je op de GPS 100, met 18inch heb je gewoon GEEN afwijking en klopt het altijd precies. Dus rij je harder dan 100 waar is toegestaan, dan heb je in beide gevallen gewoon een bon. Hoef je Volvo niet voor aan te klagen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
pannie
Starter

Hoi Paul, bedankt voor je toelichting en ik snap wat je zegt. Maar het gaat er niet om of ik de Volvo wil aanklagen maar ik kreeg niet een eenduidig antwoord en dat stelde me niet gerust.

Hier op het forum heb ik wel mijn antwoord gevonden met dank aan Superfunky en RonaldH. Weet nu hoe het zit en wat de reden is. Dit zou een dealer ook moeten weten. Kreeg zelfs een keer te horen "tsja misschien waren er geen andere banden leverbaar" en geloof me ik heb de helft nog niet verteld wat er allemaal was gebeurt. Heb ik bij Mercedes in ieder geval allemaal niet meegemaakt de afgelopen jaren. Toch vreemd want de Volvo dealer heeft een paar vestigingen en genoeg PIH verkocht en zoals ik wel gewent ben krijg ik altijd te horen "dit is de eerste keer dat we..." Lol denk dat ik die ook ga gebruiken.
IkeV70
5th Gear member

Ik ben er in al mijn naiviteit vanuit gegaan dat als mijn Volvodealer straks de 18" zomerwielen onder mijn PIH monteert hij indien noodzakelijk ook wel even in de autoi instelt dat er een andere maat wielen gemonteerd is. Ik ga er ook vanuit dat hij dat weer doet als hij volgend jaar de 17" winterwielen weer monteert.

Ik begrijp uit bovenstaande posts dat dit dus helemaal niet zo voor de hand liggend is? Dat ik er zelf rekening mee moet houden dat 100 km/h op de teller straks opeens echt 100 km/h is ipv de gebruikelijke 95 km/h ??
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RoaldH
6th Gear member

IkeV70 schreef:Ik ben er in al mijn naiviteit vanuit gegaan dat als mijn Volvodealer straks de 18" zomerwielen onder mijn PIH monteert hij indien noodzakelijk ook wel even in de autoi instelt dat er een andere maat wielen gemonteerd is. Ik ga er ook vanuit dat hij dat weer doet als hij volgend jaar de 17" winterwielen weer monteert.

Ik begrijp uit bovenstaande posts dat dit dus helemaal niet zo voor de hand liggend is? Dat ik er zelf rekening mee moet houden dat 100 km/h op de teller straks opeens echt 100 km/h is ipv de gebruikelijke 95 km/h ??
Het is niet voor de hand liggend, helaas. :(

Er stonden een aantal posts van mensen die zich hebben "verslikt" in de marge tijdens een trajectcontrole a2/a12 en reden op de 235/45R18 set.
Autozoeker
5th Gear member

hmmm ze staan de hele week nu extra op de A12 te controleren...
hoe nauwkeurig is de snelheid in VOC app, bij de ritten log ?
Mijn woon werk verkeer is minder geworden sinds de winterbanden namelijk ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”