Een klant van ons heeft een S80 D5 ,my 2006 huidige km stand ca 950xxx km.
Het probleem is een ca 1 maand geleden begonnen toen de koelventilator defect ging, de koelfan blijft continue draaien totdat de accu leeg is. Op de sloop een andere gehaald, die was ook weer defect na 3 dagen (zelfde probleem). tot zover niets bijzonders, maar na deze weer vervangen te hebben, gaat de vervanger weer defect na een aantal dagen. De 3de vervanger is 3 weken gelden vervangen en heeft gisteren ook weer de geest gegeven. Aangezien het om een auto gaat met een automaatbak die een erg zwaar leven heeft durven we hem niet weg te sturen zonder koelfan, de auto staat dus nu stil tot er een oplossing is.
Ik hoop dat er hier iemand is die dit probleem kent en een oplossing heeft.
zoveelste defecte koelventilator
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Als je met "kapot" bedoelt dat ook deze fan's continue blijven draaien, dan zou ik hier eens naar kijken. Maar ik vermoed dat je dat al hebt gedaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Als ik de stuurlijn van de koelfan losmaak blijft de fan nog doordraaien. Het is echt het "brein" dat defect is.
De enige manier om de fan uit te krijgen is de stekker losmaken.
De enige manier om de fan uit te krijgen is de stekker losmaken.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Dat zou ook normaal gedrag kunnen zijn? Als er iets mis is met de aansturing: draaien kreng! (beter dan oververhitting)haasje schreef:Als ik de stuurlijn van de koelfan losmaak blijft de fan nog doordraaien. Het is echt het "brein" dat defect is.
De enige manier om de fan uit te krijgen is de stekker losmaken.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
De koelfan module gaat stuk bij een laadspanning hoger dan 15 volt in de meeste gevallen..
Dat komt wel is vaker voor dat de dynamo de boosdoener is en niet alleen bij deze storing,maar ook bij ETM problemen,slecht lopen enz enz..
Dat komt wel is vaker voor dat de dynamo de boosdoener is en niet alleen bij deze storing,maar ook bij ETM problemen,slecht lopen enz enz..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
zover als ik gemerkt heb gaat de fan niet aan bij een onderbroken stuurlijn, wel krijg ik een melding bij het uitlezen.M@rcel schreef:Dat zou ook normaal gedrag kunnen zijn? Als er iets mis is met de aansturing: draaien kreng! (beter dan oververhitting)haasje schreef:Als ik de stuurlijn van de koelfan losmaak blijft de fan nog doordraaien. Het is echt het "brein" dat defect is.
De enige manier om de fan uit te krijgen is de stekker losmaken.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
indien de draad onderbroken is krijg ik de melding dat er geen communicatie is met de fan (weet de exacte foutomschrijving niet meer, maar het is wel logisch)
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
lees ik die km stand nu correct? 950xxx - > 950.000 km?
Auto is van 2006, gemiddeld dus 135.000 km per jaar?
Auto is van 2006, gemiddeld dus 135.000 km per jaar?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Kijk! Weer wat geleerd.MarioC70 schreef:De koelfan module gaat stuk bij een laadspanning hoger dan 15 volt in de meeste gevallen..
Dat komt wel is vaker voor dat de dynamo de boosdoener is en niet alleen bij deze storing,maar ook bij ETM problemen,slecht lopen enz enz..

- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Durf ik zo niet te zeggen, ga ik maandag even testen.MarioC70 schreef:Als je de stekker van de koelvloeistof sensor eraf trekt,gaat hij dan draaien?
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Dat heb je goed gelezen, auto is aantal jaar geleden gebruikt gekocht en "doet" nu 150-175 dkm per jaar.dbosker schreef:lees ik die km stand nu correct? 950xxx - > 950.000 km?
Auto is van 2006, gemiddeld dus 135.000 km per jaar?
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Ik zit me net te bedenken dat ik dit nu niet kan testen, dan zal ik eerst een andere fan moeten monteren.haasje schreef:Durf ik zo niet te zeggen, ga ik maandag even testen.MarioC70 schreef:Als je de stekker van de koelvloeistof sensor eraf trekt,gaat hij dan draaien?
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Vandaag even het een en ander getest/gemeten
ik heb gelukkig nog eenzelfde auto tot mijn beschikking gehad om het een en ander te vergelijken, zowel dynamospanning als de spanning op de fan zijn nagenoeg gelijk (verschil van 0,1 Volt).
Na wat contact gehad te hebben met de dealer weet ik inmiddels wel dat er in het verleden een modificatie geweest is voor de fan, morgen weet ik als het goed wat de modificatie is geweest en of hij nog verkrijgbaar is.
en wat betreft het verzoek ok een foto van de kmstand:
ik heb gelukkig nog eenzelfde auto tot mijn beschikking gehad om het een en ander te vergelijken, zowel dynamospanning als de spanning op de fan zijn nagenoeg gelijk (verschil van 0,1 Volt).
Na wat contact gehad te hebben met de dealer weet ik inmiddels wel dat er in het verleden een modificatie geweest is voor de fan, morgen weet ik als het goed wat de modificatie is geweest en of hij nog verkrijgbaar is.
en wat betreft het verzoek ok een foto van de kmstand:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00