Pagina 1 van 3
zoveelste defecte koelventilator
Geplaatst: 10.01.2014 - 23:31
door haasje
Een klant van ons heeft een S80 D5 ,my 2006 huidige km stand ca 950xxx km.
Het probleem is een ca 1 maand geleden begonnen toen de koelventilator defect ging, de koelfan blijft continue draaien totdat de accu leeg is. Op de sloop een andere gehaald, die was ook weer defect na 3 dagen (zelfde probleem). tot zover niets bijzonders, maar na deze weer vervangen te hebben, gaat de vervanger weer defect na een aantal dagen. De 3de vervanger is 3 weken gelden vervangen en heeft gisteren ook weer de geest gegeven. Aangezien het om een auto gaat met een automaatbak die een erg zwaar leven heeft durven we hem niet weg te sturen zonder koelfan, de auto staat dus nu stil tot er een oplossing is.
Ik hoop dat er hier iemand is die dit probleem kent en een oplossing heeft.
Geplaatst: 11.01.2014 - 14:43
door M@rcel
Als je met "kapot" bedoelt dat ook deze fan's continue blijven draaien, dan zou ik hier eens naar kijken. Maar ik vermoed dat je dat al hebt gedaan.
Geplaatst: 11.01.2014 - 14:53
door MarioC70
Dynamolaadspanning niet veel te hoog?
Geplaatst: 11.01.2014 - 15:16
door M@rcel
MarioC70 schreef:Dynamolaadspanning niet veel te hoog?
Deze vraag maakt me wel erg nieuwsgierig.

Waarom denk je hieraan?
Geplaatst: 11.01.2014 - 15:18
door haasje
Als ik de stuurlijn van de koelfan losmaak blijft de fan nog doordraaien. Het is echt het "brein" dat defect is.
De enige manier om de fan uit te krijgen is de stekker losmaken.
Geplaatst: 11.01.2014 - 15:20
door M@rcel
haasje schreef:Als ik de stuurlijn van de koelfan losmaak blijft de fan nog doordraaien. Het is echt het "brein" dat defect is.
De enige manier om de fan uit te krijgen is de stekker losmaken.
Dat zou ook normaal gedrag kunnen zijn? Als er iets mis is met de aansturing: draaien kreng! (beter dan oververhitting)
Geplaatst: 11.01.2014 - 15:20
door MarioC70
De koelfan module gaat stuk bij een laadspanning hoger dan 15 volt in de meeste gevallen..
Dat komt wel is vaker voor dat de dynamo de boosdoener is en niet alleen bij deze storing,maar ook bij ETM problemen,slecht lopen enz enz..
Geplaatst: 11.01.2014 - 15:27
door haasje
M@rcel schreef:haasje schreef:Als ik de stuurlijn van de koelfan losmaak blijft de fan nog doordraaien. Het is echt het "brein" dat defect is.
De enige manier om de fan uit te krijgen is de stekker losmaken.
Dat zou ook normaal gedrag kunnen zijn? Als er iets mis is met de aansturing: draaien kreng! (beter dan oververhitting)
zover als ik gemerkt heb gaat de fan niet aan bij een onderbroken stuurlijn, wel krijg ik een melding bij het uitlezen.
Geplaatst: 11.01.2014 - 15:43
door MarioC70
Jammer dat ik het niet eerder heb gelezen,kom net uit Boxtel...
Welke melding krijg je?
Geplaatst: 11.01.2014 - 15:46
door haasje
indien de draad onderbroken is krijg ik de melding dat er geen communicatie is met de fan (weet de exacte foutomschrijving niet meer, maar het is wel logisch)
Geplaatst: 11.01.2014 - 15:57
door MarioC70
Als je de stekker van de koelvloeistof sensor eraf trekt,gaat hij dan draaien?
Geplaatst: 11.01.2014 - 16:03
door Gast
lees ik die km stand nu correct? 950xxx - > 950.000 km?
Auto is van 2006, gemiddeld dus 135.000 km per jaar?
Geplaatst: 11.01.2014 - 16:19
door M@rcel
MarioC70 schreef:De koelfan module gaat stuk bij een laadspanning hoger dan 15 volt in de meeste gevallen..
Dat komt wel is vaker voor dat de dynamo de boosdoener is en niet alleen bij deze storing,maar ook bij ETM problemen,slecht lopen enz enz..
Kijk! Weer wat geleerd.

Geplaatst: 11.01.2014 - 17:14
door haasje
MarioC70 schreef:Als je de stekker van de koelvloeistof sensor eraf trekt,gaat hij dan draaien?
Durf ik zo niet te zeggen, ga ik maandag even testen.
Geplaatst: 11.01.2014 - 17:15
door haasje
dbosker schreef:lees ik die km stand nu correct? 950xxx - > 950.000 km?
Auto is van 2006, gemiddeld dus 135.000 km per jaar?
Dat heb je goed gelezen, auto is aantal jaar geleden gebruikt gekocht en "doet" nu 150-175 dkm per jaar.
Geplaatst: 11.01.2014 - 22:05
door jpwg001
Jeetje, wat een km-stand! Foto maandag? Werk je bij Van den Brandt?
Geplaatst: 11.01.2014 - 22:07
door haasje
Als ik er aan denk zal ik dat ff doen. Nee werk niet bij een dealer.
Geplaatst: 12.01.2014 - 11:24
door haasje
haasje schreef:MarioC70 schreef:Als je de stekker van de koelvloeistof sensor eraf trekt,gaat hij dan draaien?
Durf ik zo niet te zeggen, ga ik maandag even testen.
Ik zit me net te bedenken dat ik dit nu niet kan testen, dan zal ik eerst een andere fan moeten monteren.
Geplaatst: 13.01.2014 - 20:20
door haasje
Vandaag even het een en ander getest/gemeten
ik heb gelukkig nog eenzelfde auto tot mijn beschikking gehad om het een en ander te vergelijken, zowel dynamospanning als de spanning op de fan zijn nagenoeg gelijk (verschil van 0,1 Volt).
Na wat contact gehad te hebben met de dealer weet ik inmiddels wel dat er in het verleden een modificatie geweest is voor de fan, morgen weet ik als het goed wat de modificatie is geweest en of hij nog verkrijgbaar is.
en wat betreft het verzoek ok een foto van de kmstand:
Geplaatst: 13.01.2014 - 20:34
door jpwg001
Holy shit!!!!!