Deze berijder heeft veel tips over het rijden op diverse trajecten.
Bijv. bij remmen vanaf bijv. 200+ zal vanaf 150km/u de E motor weer gekoppeld worden om de remenergie naar de accu terug te brengen.
Echter de D5 wordt gestopt. Terwijl de turbo nog roodgloeiend is.
Beter is dan om de automaat in hand of op power te zetten. Dan blijft de diesel nog even draaien en kan de olie rond gepompd worden om de turbo te koelen enz. enz.
http://v60-hybrid.de/
http://v60-hybrid.de/
Klinkt niet heel gezond, maar hoe vaak was je van plan om dit te gaan doen?
Tevens mis ik misschien nog ergens een gat. Ik dacht dat de E-motor bij 135Km/h al stil gezet werd, waarom word deze dan bij 150km/h al aangekoppeld en niet bij een lagere snelheid?
Just asking...
Tevens mis ik misschien nog ergens een gat. Ik dacht dat de E-motor bij 135Km/h al stil gezet werd, waarom word deze dan bij 150km/h al aangekoppeld en niet bij een lagere snelheid?
Just asking...
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
De elektromotor werkt mee tot en met 150 km/h. Sommigen zeggen zelfs 154/155.
Dus stel je laat de motor uitrollen vanaf 200 km/h, wordt hierbij dan geen remenergie opgewekt?
Dus stel je laat de motor uitrollen vanaf 200 km/h, wordt hierbij dan geen remenergie opgewekt?
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Boven de 125 km/h loopt de D5 altijd mee. En vanaf 155 km/ is de elektromotor afgekoppeld en is bij hogere snelheden geen regeneratie. Mijn waarneming is dat de D5 tijdens lange(re) ritten op de snelweg bij het afremmen niet zo snel afslaat (pas bij lagere snelheden als de accu wat is bijgeladen). Mogelijk is dit tevens om de D5 wat te laten afkoelen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
In dit artikel komen allerlei zaken naar voren.
Ik kan me voorstellen dat de motor vanaf ca. 150km/u losgekoppeld wordt van de wielen omdat anders het toeren bereik te groot wordt.
Immers de elektromotor is niet via een versnellingsbak aan de wielen gekoppeld.
Je zou het kunnen zien als 1 hele lange versnelling. dus 0 t/m 150 km/u in 1 versnelling. Daarna neemt de 5 cilinder het over en moet het alleen doen.
Daarom is een D6 boven genoemde snelheid ineens niet meer een 285 monster. Misschien qua kracht nog iets minder dan een normale D5.
Ik kan me voorstellen dat de motor vanaf ca. 150km/u losgekoppeld wordt van de wielen omdat anders het toeren bereik te groot wordt.
Immers de elektromotor is niet via een versnellingsbak aan de wielen gekoppeld.
Je zou het kunnen zien als 1 hele lange versnelling. dus 0 t/m 150 km/u in 1 versnelling. Daarna neemt de 5 cilinder het over en moet het alleen doen.
Daarom is een D6 boven genoemde snelheid ineens niet meer een 285 monster. Misschien qua kracht nog iets minder dan een normale D5.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Ter aanvulling
Bij Volvo zullen ze door motorupdates dit soort zaken beter gaan afstemmen. Wellicht komt dat bericht uit midden 2013 en is het allang bijgesteld in de software.
Mogelijk dat daardoor RoalDH al ander gedrag waarneemt.
Bij Volvo zullen ze door motorupdates dit soort zaken beter gaan afstemmen. Wellicht komt dat bericht uit midden 2013 en is het allang bijgesteld in de software.
Mogelijk dat daardoor RoalDH al ander gedrag waarneemt.
Jep, dat strookt ook wel met een van m'n opmerkingen in de draad over onderhoud door Dealer of door de Volvo Specialist: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 84#1251784
"De auto heeft waarschijnlijk nog een firmware update of 20 a 30 nodig om helemaal stabiel te zijn. Je rijdt meer in een luxe computer dan in een auto. "
Maar fijn om te horen hoe het nu echt zit met de elektromotor. Ik schrik alleen van de wijze van uitzetten van de D5 motor na zo'n zware inspanning. Niet dat ik het zal meemaken op de Nederlandse wegen. Zo vaak zit ik nu ook weer niet in Duitsland.
Jelle
"De auto heeft waarschijnlijk nog een firmware update of 20 a 30 nodig om helemaal stabiel te zijn. Je rijdt meer in een luxe computer dan in een auto. "
Maar fijn om te horen hoe het nu echt zit met de elektromotor. Ik schrik alleen van de wijze van uitzetten van de D5 motor na zo'n zware inspanning. Niet dat ik het zal meemaken op de Nederlandse wegen. Zo vaak zit ik nu ook weer niet in Duitsland.
Jelle
- Jaromir
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47
Mijn D6 maakt dit sinds maart al bijne elk weekend mee
Tot op heden nog geen problemen bij 60 000km, maar hij is wel helemaal up2date
Tot op heden nog geen problemen bij 60 000km, maar hij is wel helemaal up2date

2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5305
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Daten seit 30.05.2013: 31277km - 2059,29L Diesel - 1168,2kWh
Opvallende getallen ik heb bij 25.000 km zo'n 4000 kWh verbruik, deze auto wordt dus niet zo vaak opgeladen cq voor lange ritten ingezet. Verbruik zonder e compensatie 1 :15 verbruik met e compensatie ca 1 :14
Opvallende getallen ik heb bij 25.000 km zo'n 4000 kWh verbruik, deze auto wordt dus niet zo vaak opgeladen cq voor lange ritten ingezet. Verbruik zonder e compensatie 1 :15 verbruik met e compensatie ca 1 :14
- Jaromir
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47
Ps, mijn electro motor doet het tot 130, daarna niet meer, maar de AWD doet t wel tot 150km/h, niet dat ik die vaak gebruik, maar wel getest uit nieuwsgierigheid
Ps, de duitsers hebben ook vrij weinig laadpalen en wordt meer autobahn gebruikt daar steden verder uit elkaar liggen.
Nederland is compacter en grotere laadpaaldekking
Ps, de duitsers hebben ook vrij weinig laadpalen en wordt meer autobahn gebruikt daar steden verder uit elkaar liggen.
Nederland is compacter en grotere laadpaaldekking
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Dat valt best wel tegen. Ik had gedacht dat de PIH wel > 1:20 zou doen. Mijn mijn normale 2.4D5 doe ik ca. 1:16 (naar beneden afgerond tov. BC cijfer van 5.6/l 100km). Wat is nu het voordeel van de PIH? (behalve fiscaal?)NielsPHEV schreef:Daten seit 30.05.2013: 31277km - 2059,29L Diesel - 1168,2kWh
Opvallende getallen ik heb bij 25.000 km zo'n 4000 kWh verbruik, deze auto wordt dus niet zo vaak opgeladen cq voor lange ritten ingezet. Verbruik zonder e compensatie 1 :15 verbruik met e compensatie ca 1 :14
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Selecteer "performance modus" op het dashboard zonder cruisecontrol, dan zie je in het linkervlak de mate van ondersteuning van de elektromotor.Jaromir schreef:Ps, mijn electro motor doet het tot 130, daarna niet meer, maar de AWD doet t wel tot 150km/h, niet dat ik die vaak gebruik, maar wel getest uit nieuwsgierigheid
Ps, de duitsers hebben ook vrij weinig laadpalen en wordt meer autobahn gebruikt daar steden verder uit elkaar liggen.
Nederland is compacter en grotere laadpaaldekking
Tot 124 km/h op de teller is de D5 niet nodig en tot 154 km/h op de teller ondersteunt de elektromotor de D5.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Bij afstanden < 100/150 km én pluggen (zodat je met een volle accu vertrekt), is het totale dieselverbruik gunstiger dan een reguliere 2.4D5. Maak je vooral langere (snelweg) ritten, is een (spaar)diesel gunstiger dan PIH of reguliere 2.4D5.Mart van der Steeg schreef:Dat valt best wel tegen. Ik had gedacht dat de PIH wel > 1:20 zou doen. Mijn mijn normale 2.4D5 doe ik ca. 1:16 (naar beneden afgerond tov. BC cijfer van 5.6/l 100km). Wat is nu het voordeel van de PIH? (behalve fiscaal?)
Ik neem aan dat een BMW 320d EDE of Volvo V60 D4 op lange afstanden "gehakt' maken van de PIH.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Mart van der Steeg schreef:Dat voorbeeld van die Duitser is absoluut niet met gebruik hier te vergelijken.NielsPHEV schreef:Daten seit 30.05.2013: 31277km - 2059,29L Diesel - 1168,2kWh
...
Dat valt best wel tegen. Ik had gedacht dat de PIH wel > 1:20 zou doen. Mijn mijn normale 2.4D5 doe ik ca. 1:16 (naar beneden afgerond tov. BC cijfer van 5.6/l 100km). Wat is nu het voordeel van de PIH?
(behalve fiscaal?)
Hij is er mee op de Nurnburgring geweest, rijd regelmatig stukken van 180 km/u plus.
En reken maar dat het verbruik dan enorm toeneemt.
Toch nog ca. 1 op 14 onder die omstandigheden is top.
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Maar NielsPHEV doet dat niet neem ik aan...
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5305
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
De Nurburgring niet, nee ben wel regelmatig in Dld en dan rijdt ik ook duidelijk harder dan in NL en af en toe een stukje flat out. Portee van boodschap was dat je bij veel grote afstanden niet veel voordeel hebt van het PIH concept een VEA D4 ( en straks D5) zullen dan beter presteren omdat je de erad bagage niet hebt.Mart van der Steeg schreef:Maar NielsPHEV doet dat niet neem ik aan...
- Jaromir
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47
Hier Live van de testbaan,
Bij mij blijft bij uitrollen van 250 tot 130 het witte druppeltje van motor aan branden...
Dus wordt niet uitgeschakeld, dus loos alarm
Bij mij blijft bij uitrollen van 250 tot 130 het witte druppeltje van motor aan branden...
Dus wordt niet uitgeschakeld, dus loos alarm

2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>Jaromir schreef:Hier Live van de testbaan,
Bij mij blijft bij uitrollen van 250 tot 130 het witte druppeltje van motor aan branden...
Dus wordt niet uitgeschakeld, dus loos alarm
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
'Kweenie hoor, maar degene die een PiH aangeschaft heeft vanwege het gunstige verbruik, heeft ergens iets niet begrepen!