Pagina 1 van 2
http://v60-hybrid.de/
Geplaatst: 11.01.2014 - 20:57
door vaudi
Deze berijder heeft veel tips over het rijden op diverse trajecten.
Bijv. bij remmen vanaf bijv. 200+ zal vanaf 150km/u de E motor weer gekoppeld worden om de remenergie naar de accu terug te brengen.
Echter de D5 wordt gestopt. Terwijl de turbo nog roodgloeiend is.
Beter is dan om de automaat in hand of op power te zetten. Dan blijft de diesel nog even draaien en kan de olie rond gepompd worden om de turbo te koelen enz. enz.
http://v60-hybrid.de/
Geplaatst: 11.01.2014 - 22:07
door JRK
Klinkt niet heel gezond, maar hoe vaak was je van plan om dit te gaan doen?
Tevens mis ik misschien nog ergens een gat. Ik dacht dat de E-motor bij 135Km/h al stil gezet werd, waarom word deze dan bij 150km/h al aangekoppeld en niet bij een lagere snelheid?
Just asking...
Geplaatst: 11.01.2014 - 22:13
door jp-v60
kan me haast niet voorstellen dat volvo hier niet aan gedacht heeft.
Geplaatst: 11.01.2014 - 22:22
door rsnhakan
De elektromotor werkt mee tot en met 150 km/h. Sommigen zeggen zelfs 154/155.
Dus stel je laat de motor uitrollen vanaf 200 km/h, wordt hierbij dan geen remenergie opgewekt?
Geplaatst: 11.01.2014 - 23:19
door RoaldH
Boven de 125 km/h loopt de D5 altijd mee. En vanaf 155 km/ is de elektromotor afgekoppeld en is bij hogere snelheden geen regeneratie. Mijn waarneming is dat de D5 tijdens lange(re) ritten op de snelweg bij het afremmen niet zo snel afslaat (pas bij lagere snelheden als de accu wat is bijgeladen). Mogelijk is dit tevens om de D5 wat te laten afkoelen.
Geplaatst: 11.01.2014 - 23:25
door vaudi
In dit artikel komen allerlei zaken naar voren.
Ik kan me voorstellen dat de motor vanaf ca. 150km/u losgekoppeld wordt van de wielen omdat anders het toeren bereik te groot wordt.
Immers de elektromotor is niet via een versnellingsbak aan de wielen gekoppeld.
Je zou het kunnen zien als 1 hele lange versnelling. dus 0 t/m 150 km/u in 1 versnelling. Daarna neemt de 5 cilinder het over en moet het alleen doen.
Daarom is een D6 boven genoemde snelheid ineens niet meer een 285 monster. Misschien qua kracht nog iets minder dan een normale D5.
Geplaatst: 11.01.2014 - 23:28
door vaudi
Ter aanvulling
Bij Volvo zullen ze door motorupdates dit soort zaken beter gaan afstemmen. Wellicht komt dat bericht uit midden 2013 en is het allang bijgesteld in de software.
Mogelijk dat daardoor RoalDH al ander gedrag waarneemt.
Geplaatst: 12.01.2014 - 00:16
door JRK
Jep, dat strookt ook wel met een van m'n opmerkingen in de draad over onderhoud door Dealer of door de Volvo Specialist:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 84#1251784
"
De auto heeft waarschijnlijk nog een firmware update of 20 a 30 nodig om helemaal stabiel te zijn. Je rijdt meer in een luxe computer dan in een auto. "
Maar fijn om te horen hoe het nu echt zit met de elektromotor. Ik schrik alleen van de wijze van uitzetten van de D5 motor na zo'n zware inspanning. Niet dat ik het zal meemaken op de Nederlandse wegen. Zo vaak zit ik nu ook weer niet in Duitsland.
Jelle
Geplaatst: 12.01.2014 - 08:10
door Jaromir
Mijn D6 maakt dit sinds maart al bijne elk weekend mee
Tot op heden nog geen problemen bij 60 000km, maar hij is wel helemaal up2date

Geplaatst: 12.01.2014 - 08:50
door NielsPHEV
Daten seit 30.05.2013: 31277km - 2059,29L Diesel - 1168,2kWh
Opvallende getallen ik heb bij 25.000 km zo'n 4000 kWh verbruik, deze auto wordt dus niet zo vaak opgeladen cq voor lange ritten ingezet. Verbruik zonder e compensatie 1 :15 verbruik met e compensatie ca 1 :14
Geplaatst: 12.01.2014 - 12:35
door Jaromir
Ps, mijn electro motor doet het tot 130, daarna niet meer, maar de AWD doet t wel tot 150km/h, niet dat ik die vaak gebruik, maar wel getest uit nieuwsgierigheid
Ps, de duitsers hebben ook vrij weinig laadpalen en wordt meer autobahn gebruikt daar steden verder uit elkaar liggen.
Nederland is compacter en grotere laadpaaldekking
Geplaatst: 12.01.2014 - 12:47
door Mart van der Steeg
NielsPHEV schreef:Daten seit 30.05.2013: 31277km - 2059,29L Diesel - 1168,2kWh
Opvallende getallen ik heb bij 25.000 km zo'n 4000 kWh verbruik, deze auto wordt dus niet zo vaak opgeladen cq voor lange ritten ingezet. Verbruik zonder e compensatie 1 :15 verbruik met e compensatie ca 1 :14
Dat valt best wel tegen. Ik had gedacht dat de PIH wel > 1:20 zou doen. Mijn mijn normale 2.4D5 doe ik ca. 1:16 (naar beneden afgerond tov. BC cijfer van 5.6/l 100km). Wat is nu het voordeel van de PIH? (behalve fiscaal?)
Geplaatst: 12.01.2014 - 13:10
door RoaldH
Jaromir schreef:Ps, mijn electro motor doet het tot 130, daarna niet meer, maar de AWD doet t wel tot 150km/h, niet dat ik die vaak gebruik, maar wel getest uit nieuwsgierigheid
Ps, de duitsers hebben ook vrij weinig laadpalen en wordt meer autobahn gebruikt daar steden verder uit elkaar liggen.
Nederland is compacter en grotere laadpaaldekking
Selecteer "performance modus" op het dashboard zonder cruisecontrol, dan zie je in het linkervlak de mate van ondersteuning van de elektromotor.
Tot 124 km/h op de teller is de D5 niet nodig en tot 154 km/h op de teller ondersteunt de elektromotor de D5.
Geplaatst: 12.01.2014 - 13:17
door RoaldH
Mart van der Steeg schreef:Dat valt best wel tegen. Ik had gedacht dat de PIH wel > 1:20 zou doen. Mijn mijn normale 2.4D5 doe ik ca. 1:16 (naar beneden afgerond tov. BC cijfer van 5.6/l 100km). Wat is nu het voordeel van de PIH? (behalve fiscaal?)
Bij afstanden < 100/150 km én pluggen (zodat je met een volle accu vertrekt), is het totale dieselverbruik gunstiger dan een reguliere 2.4D5. Maak je vooral langere (snelweg) ritten, is een (spaar)diesel gunstiger dan PIH of reguliere 2.4D5.
Ik neem aan dat een BMW 320d EDE of Volvo V60 D4 op lange afstanden "gehakt' maken van de PIH.
Geplaatst: 12.01.2014 - 13:19
door vaudi
Mart van der Steeg schreef:NielsPHEV schreef:Daten seit 30.05.2013: 31277km - 2059,29L Diesel - 1168,2kWh
...
Dat valt best wel tegen. Ik had gedacht dat de PIH wel > 1:20 zou doen. Mijn mijn normale 2.4D5 doe ik ca. 1:16 (naar beneden afgerond tov. BC cijfer van 5.6/l 100km). Wat is nu het voordeel van de PIH?
(behalve fiscaal?)
Dat voorbeeld van die Duitser is absoluut niet met gebruik hier te vergelijken.
Hij is er mee op de Nurnburgring geweest, rijd regelmatig stukken van 180 km/u plus.
En reken maar dat het verbruik dan enorm toeneemt.
Toch nog ca. 1 op 14 onder die omstandigheden is top.
Geplaatst: 12.01.2014 - 13:28
door Mart van der Steeg
Maar NielsPHEV doet dat niet neem ik aan...
Geplaatst: 12.01.2014 - 19:34
door NielsPHEV
Mart van der Steeg schreef:Maar NielsPHEV doet dat niet neem ik aan...
De Nurburgring niet, nee ben wel regelmatig in Dld en dan rijdt ik ook duidelijk harder dan in NL en af en toe een stukje flat out. Portee van boodschap was dat je bij veel grote afstanden niet veel voordeel hebt van het PIH concept een VEA D4 ( en straks D5) zullen dan beter presteren omdat je de erad bagage niet hebt.
Geplaatst: 12.01.2014 - 19:59
door Jaromir
Hier Live van de testbaan,
Bij mij blijft bij uitrollen van 250 tot 130 het witte druppeltje van motor aan branden...
Dus wordt niet uitgeschakeld, dus loos alarm

Geplaatst: 12.01.2014 - 20:00
door JRK
Jaromir schreef:Hier Live van de testbaan,
Bij mij blijft bij uitrollen van 250 tot 130 het witte druppeltje van motor aan branden...
Dus wordt niet uitgeschakeld, dus loos alarm

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Geplaatst: 12.01.2014 - 20:05
door Superfunky
'Kweenie hoor, maar degene die een PiH aangeschaft heeft vanwege het gunstige verbruik, heeft ergens iets niet begrepen!