Hallo allemaal,
Voor de keuring hier in België moesten er originele veren onder. Dat heb ik de garage laten doen. De verlaagde veren heb ik mee naar huis gekregen. deze wil ik graag weer plaatsen.
Is dat een geweldig karwei? Ik heb geen brug, maar hoef het ook niet op straat te doen.
Bedankt,
Jabo
Veren verwisselen V70
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29601
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De achterveren is niet zo'n probleem maar voor de voorveren heb je een veerspanner nodig bij demontage van de oude veren en montage van de andere veren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ik zou het juist andersom zeggen; voor is wel te doen omdat je de hele veerpoot er onder weg kan nemen. Je hebt er inderdaad wel veerspanners voor nodig.
Achterveren lijkt mij erg lastig zonder brug, je kunt dan namelijk niet genoeg hoogte krijgen om de draagarm ver genoeg naar beneden te buigen... tevens moet je je in een zodanige positie manouvreren dat je waarschijnlijk niet goed kracht kan zetten(je moet met kracht de draagarm aan 1 zijde naar beneden gedrukt houden en tegelijkertijd de veer tussen de veerschotels drukken).
Los van het hele karwei dient je auto daarna weer uitgelijnd te worden.
Achterveren lijkt mij erg lastig zonder brug, je kunt dan namelijk niet genoeg hoogte krijgen om de draagarm ver genoeg naar beneden te buigen... tevens moet je je in een zodanige positie manouvreren dat je waarschijnlijk niet goed kracht kan zetten(je moet met kracht de draagarm aan 1 zijde naar beneden gedrukt houden en tegelijkertijd de veer tussen de veerschotels drukken).
Los van het hele karwei dient je auto daarna weer uitgelijnd te worden.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Zonder ervaring, zonder brug en zonder pneumatisch gereedschap denk ik dat je er 4 uur voor uit mag trekken.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- laro4x4
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 10.08.2013 - 21:30
Ik zou het in een doe-het-zelf garage doen op een brug, of bij een goedkope garage "om de hoek". Op straat is dit bijna niet te doen en niet veilig. Ik ga de klus binnenkort ook doen maar ik heb zelf een eigen brug ivm mijn bedrijfje als LaRo specialist.
Gr, Bart
Meijel
Gr, Bart
Meijel
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Wat is dat voor iets belachelijks dat je de veren moet wisselen voor originelen?
je mag dus helemaal niets aan de auto veranderen?
Ga je dat dan ieder jaar doen voor de keuring?
je mag dus helemaal niets aan de auto veranderen?
Ga je dat dan ieder jaar doen voor de keuring?
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Zo belachelijk is dat niet. Dat is hier in Duitsland ook zo. TS woont in België.Turbodesk schreef: Wat is dat voor iets belachelijks dat je de veren moet wisselen voor originelen?
je mag dus helemaal niets aan de auto veranderen?
Ga je dat dan ieder jaar doen voor de keuring?
In Duitsland mag je in principe ook niets veranderen aan de auto, tenzij het door de fabrikant is goedgekeurd, of is voorzien van een ABE (Algemeine Betriebs Erlaubnis). Ik heb laatst op de S60R nieuwe Stahlflex slangen gemonteerd. Besteld in Duitsland, voorzien van een ABE. Voor de Tüv keuring dus geen probleem. Het gaat zelfs zover dat dit soort papierwinkel voor velgen geldt.
laatste Volvo (960) verkocht
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Je ziet ook in Duitsland heel veel getunede auto`s rijden. Die moeten dus voor al die niet standaard onderdelen een ABE hebben?
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Correct. In elk geval bij de volgende Tüv Prüfung, tenzij ze de auto voor de Prüfung weer in originele staat brengen.Turbodesk schreef: Je ziet ook in Duitsland heel veel getunede auto`s rijden. Die moeten dus voor al die niet standaard onderdelen een ABE hebben?
Alternatief is om de auto, in getunede vorm, te laten keuren en een nieuwe goedkeuring te krijgen (=duur).
laatste Volvo (960) verkocht
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 19.01.2014 - 19:45
- Locatie: Plopsaland
Ja, zo werkt het in België dus ook.
De verlaagde veren waren rood, dus dat viel gelijk op bij de keuring. Ik heb ze nu zwart gespoten in de hoop dat het bij de volgende keuring niet meer opvalt.
gr, J
De verlaagde veren waren rood, dus dat viel gelijk op bij de keuring. Ik heb ze nu zwart gespoten in de hoop dat het bij de volgende keuring niet meer opvalt.
gr, J
Break from the pack
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Voor mijn motor had ik voetsteunverlagers besteld bij een Duitse fabrikant (Wünderlich). De hoeveelheid papierwerk van TüV die ik meegeleverd kreeg woog meer als de verlagers 

XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Vervangen van de veren achter is een rot klus. Demper is er zo uit, maar voor de veren mag de halve achterwiel ophanging uit elkaar is mijn ervaring.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue