Versnellingsbak Volvo XC90, of andere oorzaak?

Plaats reactie
patrickg
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.01.2010 - 10:18

Beste allemaal,

Mijn vader heeft een Volvo XC90 D5 automaat uit 2003, een van de allereersten geloof ik. Een waanzinnige auto die ons al veel plezier heeft opgeleverd, maar de laatste tijd (jaar misschien wel) hebben we toch het gevoel dat de dealer iets over het hoofd ziet.

Inmiddels staat er zo'n 230.000 kilometer op de teller en is het bekende probleem met de haakse overbrenging al eens langsgeweest en gerepareerd. Op de wintersport kwamen we erachter toen we met onze "stoere" 4x4 even een heuveltje op moesten rijden. Dat lukte dus niet tot onze verbazing. Goed, inmiddels is dat euvel achter ons.


Help:
Wel blijft er iets vaags met de versnellingsbak. Voorheen had ik al het idee dat er iets niet goed zat bij het afdalen van een heuvelachtig gebied en dus het afremmen op de motor. Dan kwam er vanuit de motorruimte wel een aardige trilling voort, behoorlijk merkbaar voor de oplettende amateur-techneut. Ondanks het telkens melden bij de dealer, is het probleem nog altijd niet door hun geconstateerd en dus niet opgelost.

De laatste tijd is er nog iets bijgekomen of het probleem is wat verergerd: bij koude motor hakkelt de motor ernstig. Als ik hem handmatig boven de 2.500 RPM houdt, valt het mee, maar daaronder is het net of alles loshangt. Ook nu kan de dealer niet echt wat vinden. De versnellingsbak zou een gesloten systeem zijn en daarom niet kunnen lekken en bijna niet kapot kunnen. Wel hebben we hem laten doorspuiten voor de zekerheid.

Komt dit iemand bekend voor of hebben we een individueel probleem? Of is er een specialist in de omgeving Den Haag / Delft die je echt moet hebben bezocht als Volvo-rijder in plaats van de dealer? Ik noem geen namen, want we hebben een goede verstandshouding met hem, het is alleen vervelend dat de auto nu al een tijdje niet tiptop is.

Overigens zag ik in de "search-functie" niet echt iets vergelijkbaars, vandaar het nieuwe topic.

Alvast ontzettend bedankt,
Patrick

Ik kom overigens net het volgende topic tegen: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=801211

Rubbers zijn volgens mij al vervangen bij die van ons. Hopelijk is de revisie niet het enige wat er mis kan zijn.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Welkom op het forum, Patrick. Ik adviseer je om eens contact op te nemen met Varioclean op het forum. Dat kan via PM. Misschien reageert hij ook zelf in dit topic. Varioclean zit helaas niet in de buurt. Anders heb je ook nog TPR Powerflush in Ter Aar (bij Alphen aan den Rijn). Zij weten heel veel van automaatbakken. Maar goed, het kan natuurlijk ook iets anders zijn!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
patrickg
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.01.2010 - 10:18

Bedankt voor de reactie. Ik wacht de middag even af qua reacties en anders stuur ik hem wel een PM inderdaad.

In het topic waar ik hierboven aan refereer, heeft iemand het bij
de firma Ganzeboom gedaan, www.ganzeboom.net. Is dat ook een bekende?
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ja, dat is ook een bekend bedrijf. Ik zou alleen eerst vaststellen of het aan de bak ligt! Bij Varioclean kunnen ze dat ongetwijfeld achterhalen. Ook kun je MarioC70 benaderen, die kent onze Volvo's van A tot Z.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

De versnellingbak een gesloten systeem wat niet kan lekken.
Vreemd advies.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
patrickg
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.01.2010 - 10:18

Nou ja, er zijn de afgelopen week weer wat dingen vervangen die onderhoud nodig hadden zoals een turboslang. Helaas heb ik zelf niet gehoord wat er precies is vervangen, maar ik heb wel de auto een week tot m'n beschikking. En het versnellingsbak probleem blijft bij koude motor, dan lijkt het of hij tanden overslaat als ik onder de 2700 rpm ga rijd.

Is dit doorgaans gewoon altijd een kapotte bak? We zouden een offerte krijgen van de Volvo garage, maar wellicht moeten we eens ergens anders rondkijken.
Gebruikersavatar
David Oudshoorn
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Een nieuwe bak of een complete revisie is een grote prak geld.
Soms zijn deze bakken nog goed op gerichte reparatie basis te herstellen.
Hiervoor is een goede diagnose van te voren nodig.
De vraag voor jou is hoe goed wil je dat het gebeurd en waar wil je stoppen ( financieel )
Wij zijn bereid om een vrijblijvende diagnose te doen om te kijken of het aan de automaatbak ligt en of het gericht te repareren is.

Met vriendelijke groet,

David Oudshoorn
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Is er niks mis gegaan met de distributieriem? Tandje versprongen ofzo?
Laatst gewijzigd door jpwg001 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
patrickg
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.01.2010 - 10:18

Tijdje geleden alweer, we twijfelen nog steeds over wat we moeten doen. Is het versnellingsbak-probleem een XC90 kwaaltje of heeft elke automaat van Volvo hier problemen mee? Een XC60 is leuk, maar de euveltjes als de haakse overbrenging en de versnellingsbak willen we liever niet meer hebben.
Hans s60
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 19.06.2009 - 14:20

De automatische bak heeft bij deze auto gewoon niet het eeuwige leven. De mijne is bij 340.000 km vervangen door een goede gebruikte. Ook de haakse overbrenging en de bussen zijn in het verleden al vervangen en onlangs is de DEM gerepareerd. Zijn jullie met de auto bij de dealer of Volvo specialist geweest?
Laatst gewijzigd door Hans s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
patrickg
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.01.2010 - 10:18

Zo, even een berichtje. Wel zo netjes om - na alle hulp - ook resultaat te melden. We hebben de auto bij garage Van Velzen in Hazerswoude Rijndijk gebracht en ik kan niets anders dan heel positief zijn. Eerlijke mensen. We kwamen erachter dat de dealer dus gewoon niet alle olie had geflushed, er zat namelijk geen verse olie in. En wel op de rekening zetten...

Nadat zij het hebben gedaan, is er merkbaar verschil. Veel soepeler. De 5e versnelling bromt wel, wat gewoon duidt op slijtage. T.z.t. zullen we een nieuwe bak moeten monteren, maar in ieder geval schiet hij niet zomaar meer een tandje over bij het optrekken.
Zij zeiden daar ook al: het is jammer dan Volvo niet adviseert om de bakolie te verversen om de zoveel tijd. Zou heel wat schelen.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Goed dat er duidelijkheid is gekomen! Van Velzen is een goed adres voor automaatbakken, zoals ook op het forum te vinden is.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3978
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hallo,

erg slecht van je dealer zeg!
enne: Volvo-Vida zegt wel om olie te verversen:
80dkm bij aanhanger of zware stadsritten.
Niet iedereen rijdt caravan
maar ook niet iedereen rijdt solo alleen maar over snelwegen.
Sta je toch solo nooit in de file en woon je in een dorp?
Maak van die 80dkm desnoods 120dkm en de bakken blijven veel langer heel hpenlijk.
De 3e hands-kopers zoals ik hoeven dan geen ruilbak te nemen. (na schade en schande werd ik pas wijzer)
Enne: als caravantrekker, stad en filerijder, ga ik dus om de 40dkm flushen.
1 keer raden bij wie.......(wegens super service en garantie)
De plaatsnaam heeft 4 letters en begint met een U.
Natuurlijk zijn er meer goede bedrijven......

ps: het zinnetje in Vida van 'gewoonlijk niet' slaat zeker nog op het tijdperk dat de carrosserie eerder wegrotte, dan dat de mechanica kapot ging.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”