Veel mayonaise aan peilstok

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Dag allemaal,

Mijn 850 gebruikt redelijk wat olie, ik peil elke 14 dagen en vul regelmatig een drupje bij (schatting 500 ml op 1000 km).
Het viel me bij aanschaf al op (paar duizend km geleden) dat er nogal wat mayonaise aan de peilstok zit, het is mij bekend dat dit duidt op vocht.

Dit klopt ook, want ik rijd erg weinig met de Volvo. Ongeveer 30 km per dag (15 km enkele reis) met een wekelijkse uitschieter van 120 km per dag (60 km enkele reis).
Het is dus begrijpelijk dat het blok onvoldoende opwarmt om al het condens te verdampen.

Mijn vraag: kan dit kwaad? Is hier wat aan te doen? Olie en filter wissel heb ik gedaan, maar gezien mijn weinige kilometers per maand heeft dit niets geholpen.
Moet ik het ergens anders zoeken, of mooi zo laten?

Bedankt.

Gr Kajotan
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Ik zou beginnen met de carterventilatie vervangen, als die verstopt zit kan dat sludge aan de peilstok veroorzaken. Verder zijn deze motoren onder deze koude omstandigheden sowieso al wat gevoeliger voor sludgevorming.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29578
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als het reinigen van het carterventilatiesysteem niets oplost is het verstandig om periodiek wat langere afstanden te rijden zodat de motor goed warm wordt.
Het olieverbruik is best hoog, heb je geen lekkages?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Olie sowieso niet verder bijvullen dan tot halverwege de peilstok. Heb vaker gelezen dat alles wat je 'boven de helft' bijvult op mysterieuze wijze verdwijnt maar daaronder niet meer. Zo ook bij mij.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

glenfiddich1983 schreef: Olie sowieso niet verder bijvullen dan tot halverwege de peilstok. Heb vaker gelezen dat alles wat je 'boven de helft' bijvult op mysterieuze wijze verdwijnt maar daaronder niet meer. Zo ook bij mij.
Goede tip, ga ik proberen.

Ik heb geen lekkage. Eén licht zwetende pakking van de nokkenas, maar daar komt geen halve liter per maand uit.

Ik heb vandaag de peilstok-houder gedemonteerd, die zat helemaal vol met smurrie. Deze netjes schoongemaakt en terug gezet.
Olievuldop is van de onderkant 100% schoon. Ik heb de hoop dat dit het probleem was, eens kijken hoe het de komende weken gaat....
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die sludge zit altijd op de koudste plekken van de motor,daar hoort de peilstok dus ook bij.
Het advies om de olie te vullen tot de helft van de peilstok,komt mij beetje vreemd over.
Wat is het nut hiervan?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

MarioC70 schreef: Die sludge zit altijd op de koudste plekken van de motor,daar hoort de peilstok dus ook bij.
Het advies om de olie te vullen tot de helft van de peilstok,komt mij beetje vreemd over.
Wat is het nut hiervan?
De verklaring ervoor weet ik niet maar ik heb het vaker gelezen en bij mij werkt het ook.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dan rij je onder het olieniveau wat eigenlijk niet de bedoeling is.
En om eerlijk te zijn zie ik ook de voordelen er niet van.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”