Soms heb je van die basale dingen waarvan je graag wil weten hoe het werkt. Dát het werkt is meestal wel duidelijk maar hóe het werkt .....
Ik start met VRAAG 1
Hoe werkt een automatische niveauregeling?
Het 'hoe werkt dat' topic
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41025
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Met 2 reservoirs een sensor die aangeeft hoe ver de auto is doorgezakt en een pomp. Het pompen gebeurt tijdens het rijden automatisch door het inveren van de auto, hierdoor werkt het systeem dus volledig autonoom. Als de auto weer op de juiste hoogte gepompt is gaan er automatisch wat schuifjes dicht zodat de pomp niets meer oppompt.
Voor de echte liefhebbers: http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
Voor de echte liefhebbers: http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Bijvoorbeeld.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
ANTWOORD 3:
Door aan het stuur te draaien zet je in feite wat kleppen/gaten open zodat er vloeistof gaat rond lopen. Als je naar links stuurt gaan er simpelweg andere kleppen/gaten open dan als je naar rechts stuurt. De rondlopende vloeistof geeft druk op de stuuras en dat is dus de bekrachtiging.
Door aan het stuur te draaien zet je in feite wat kleppen/gaten open zodat er vloeistof gaat rond lopen. Als je naar links stuurt gaan er simpelweg andere kleppen/gaten open dan als je naar rechts stuurt. De rondlopende vloeistof geeft druk op de stuuras en dat is dus de bekrachtiging.
- Pjotr_DJ
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
- Locatie: Nieuw-Vennep
Even uit het blote hoofd;NOS schreef:vraag het dan niet!menjo schreef:Ja, dat weet ikmaar hoe verschuift de nokkenas
![]()
wordt natuurlijk elektronisch geregeld maar weet dat verder ook niet
Valvetronic van bmw heeft helemaal geen nokkenas meer, inplaats daarvan bedienen servo's de kleppen. :?:
Waarschijnlijk zijn er systemen die anders werken, wel zo interesant om uit te zoeken.
vraag 4
Wat is het verschil tussen een compressor en een turbo?
Ik weet dat de uitwerking hetzelfde is, maar de manier van aandrijving verschilde oid
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
@ Pjotr_DJ, zou kunnen bij BMW. Volvo, Honda en Toyota (nog meer met variabele kleptiming?) gebruiken gewoon nokkenassen. Ik denk dat ze op een of andere manier de nokkenas verdraaien ten op zichte van de distributieriem. Maar hoe precies...
ANTWOORD 4:
Een compressor wordt aangedreven door de krukas een turbo door de uitlaatlucht.
Leuk weetje: zet een turbo en een compressor bij elkaar in de buurt met een verbrandingskamer ertussen en je hebt een straalmotor.
ANTWOORD 4:
Een compressor wordt aangedreven door de krukas een turbo door de uitlaatlucht.
Leuk weetje: zet een turbo en een compressor bij elkaar in de buurt met een verbrandingskamer ertussen en je hebt een straalmotor.
- NOS
- 7th Gear member
- Berichten: 6567
- Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
- Locatie: Pijnacker
antwoord vraag 4
zoals je al zegt doen ze hetzelfde: lucht samenpersen.
De compressor is op de distributieriem aangesloten en dat drijft een schoepenwiel aan. Dus hoe harder je rijdt hoe meer kracht je ontwikkelt.
De turbo zit aan een compressor die wordt aangedreven door uitlaatgassen.
zoals je al zegt doen ze hetzelfde: lucht samenpersen.
De compressor is op de distributieriem aangesloten en dat drijft een schoepenwiel aan. Dus hoe harder je rijdt hoe meer kracht je ontwikkelt.
De turbo zit aan een compressor die wordt aangedreven door uitlaatgassen.
- Renkel
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
- Locatie: Dr88.
- Contacteer:
Een compressor is een luchtpomp idd aagedreven door een krukas die meer lucht dan een standaard motor in de cilinders perst, met meer lucht kan er meer brandstof bij en zo onstaat er ook meer koppel en pk's.
Een turbo is een schoepenwiel in het uitlaatspruitstuk die wordt aangedreven door uitzettende uitlaatgassen, het schoepenwiel zit op een as en deze drijft he inlaat schoepenwiel aan.
ik doe nu twee dingen tegelijk voetbal en typen; niet veel waard.
Maar er is ook nog een supercharger die wordt aangedreven door riemen dus meerdere uitvoeringen zijn er.
Een turbo is een schoepenwiel in het uitlaatspruitstuk die wordt aangedreven door uitzettende uitlaatgassen, het schoepenwiel zit op een as en deze drijft he inlaat schoepenwiel aan.
ik doe nu twee dingen tegelijk voetbal en typen; niet veel waard.
Maar er is ook nog een supercharger die wordt aangedreven door riemen dus meerdere uitvoeringen zijn er.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14848
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Dag Menno,menjo schreef:Met 2 reservoirs een sensor die aangeeft hoe ver de auto is doorgezakt en een pomp. Het pompen gebeurt tijdens het rijden automatisch door het inveren van de auto, hierdoor werkt het systeem dus volledig autonoom. Als de auto weer op de juiste hoogte gepompt is gaan er automatisch wat schuifjes dicht zodat de pomp niets meer oppompt.
Voor de echte liefhebbers: http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
Dank je wel voor de verwijzing. Ik heb net novomats laten aanbrengen. Mooie uitleg.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41025
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Jongens, maken jullie het niet té technisch. Jip en Janneke hebben op autogebied bij mij nog steeds het hoogste woord hoor.
Tip: schrijf alsof je het aan je schoonmoeder uitlegt. Misschien snap ik het dan ook nog
Tip: schrijf alsof je het aan je schoonmoeder uitlegt. Misschien snap ik het dan ook nog

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
ANTWOORD 2:
Het blijkt dat de meeste systemen nokkenassen gebruiken met 2 verschillende profielen waar hydraulisch tussen geschoven kan worden. Meer variabele systemen kunnen hydraulisch de hele nokkenas een stuk "bijroteren".
Hier nog de exacte uitleg hoe het bij volvo werkt: http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i ... nction.pdf
Ik hoop dat Ben z'n schoonmoeder engels kan lezen
Het blijkt dat de meeste systemen nokkenassen gebruiken met 2 verschillende profielen waar hydraulisch tussen geschoven kan worden. Meer variabele systemen kunnen hydraulisch de hele nokkenas een stuk "bijroteren".
Hier nog de exacte uitleg hoe het bij volvo werkt: http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i ... nction.pdf
Ik hoop dat Ben z'n schoonmoeder engels kan lezen