Pagina 1 van 2
Het 'hoe werkt dat' topic
Geplaatst: 15.06.2006 - 15:16
door Ben
Soms heb je van die basale dingen waarvan je graag wil weten hoe het werkt. Dát het werkt is meestal wel duidelijk maar hóe het werkt .....
Ik start met VRAAG 1
Hoe werkt een automatische niveauregeling?
Geplaatst: 15.06.2006 - 15:39
door menjo
Met 2 reservoirs een sensor die aangeeft hoe ver de auto is doorgezakt en een pomp. Het pompen gebeurt tijdens het rijden automatisch door het inveren van de auto, hierdoor werkt het systeem dus volledig autonoom. Als de auto weer op de juiste hoogte gepompt is gaan er automatisch wat schuifjes dicht zodat de pomp niets meer oppompt.
Voor de echte liefhebbers:
http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
Geplaatst: 15.06.2006 - 15:47
door menjo
Is het nu de bedoeling dat ik de volgende vraag bedenk?
Geplaatst: 15.06.2006 - 15:48
door Richard
Bijvoorbeeld.
Geplaatst: 15.06.2006 - 15:50
door menjo
Ik zoek alles wat ik wil weten altijd al meteen op.... eens denken....
VRAAG 2:
Hoe werkt variabele kleptiming precies? (zal zelf niet gaan zoeken)
Geplaatst: 15.06.2006 - 15:51
door NOS
bij variabele kleptiming kan de klep langer of korter open worden gezet om zo een beter verbranding te krijgen. De nokkenas 'verschuift' dan iets
Geplaatst: 15.06.2006 - 15:54
door menjo
Ja, dat weet ik

maar hoe verschuift de nokkenas
Geplaatst: 15.06.2006 - 16:03
door NOS
menjo schreef:Ja, dat weet ik

maar hoe verschuift de nokkenas
vraag het dan niet!
wordt natuurlijk elektronisch geregeld maar weet dat verder ook niet
Geplaatst: 15.06.2006 - 17:39
door IkeV70
Alvast VRAAG 3:
Hoe werkt stuurbekrachtiging?
Hoe kan de pomp zowel linksom als rechtsom bekrachtigen?
Geplaatst: 15.06.2006 - 17:49
door menjo
ANTWOORD 3:
Door aan het stuur te draaien zet je in feite wat kleppen/gaten open zodat er vloeistof gaat rond lopen. Als je naar links stuurt gaan er simpelweg andere kleppen/gaten open dan als je naar rechts stuurt. De rondlopende vloeistof geeft druk op de stuuras en dat is dus de bekrachtiging.
Geplaatst: 15.06.2006 - 17:56
door IkeV70
Dus er zit wat speling tussen stuur en stuuras ?
Geplaatst: 15.06.2006 - 18:11
door menjo
Nee stuur zit gewoon star aan de stuuras, op dit plaatje zie je het duidelijk:
Blijkbaar wordt de druk niet op de stuuras gezet, maar op de staaf die naar de wielen loopt.
Geplaatst: 15.06.2006 - 19:05
door Pjotr_DJ
NOS schreef:menjo schreef:Ja, dat weet ik

maar hoe verschuift de nokkenas
vraag het dan niet!
wordt natuurlijk elektronisch geregeld maar weet dat verder ook niet
Even uit het blote hoofd;
Valvetronic van bmw heeft helemaal geen nokkenas meer, inplaats daarvan bedienen servo's de kleppen. :?:
Waarschijnlijk zijn er systemen die anders werken, wel zo interesant om uit te zoeken.
vraag 4
Wat is het verschil tussen een compressor en een turbo?
Ik weet dat de uitwerking hetzelfde is, maar de manier van aandrijving verschilde oid
Geplaatst: 15.06.2006 - 19:17
door menjo
@ Pjotr_DJ, zou kunnen bij BMW. Volvo, Honda en Toyota (nog meer met variabele kleptiming?) gebruiken gewoon nokkenassen. Ik denk dat ze op een of andere manier de nokkenas verdraaien ten op zichte van de distributieriem. Maar hoe precies...
ANTWOORD 4:
Een compressor wordt aangedreven door de krukas een turbo door de uitlaatlucht.
Leuk weetje: zet een turbo en een compressor bij elkaar in de buurt met een verbrandingskamer ertussen en je hebt een straalmotor.
Geplaatst: 15.06.2006 - 19:20
door NOS
antwoord vraag 4
zoals je al zegt doen ze hetzelfde: lucht samenpersen.
De compressor is op de distributieriem aangesloten en dat drijft een schoepenwiel aan. Dus hoe harder je rijdt hoe meer kracht je ontwikkelt.
De turbo zit aan een compressor die wordt aangedreven door uitlaatgassen.
Geplaatst: 15.06.2006 - 19:22
door NOS
dit is natuurlijk een turbo. volg maar eens de weg die de lucht aflegt, dan wordt het duidelijk!
Geplaatst: 15.06.2006 - 19:25
door Renkel
Een compressor is een luchtpomp idd aagedreven door een krukas die meer lucht dan een standaard motor in de cilinders perst, met meer lucht kan er meer brandstof bij en zo onstaat er ook meer koppel en pk's.
Een turbo is een schoepenwiel in het uitlaatspruitstuk die wordt aangedreven door uitzettende uitlaatgassen, het schoepenwiel zit op een as en deze drijft he inlaat schoepenwiel aan.
ik doe nu twee dingen tegelijk voetbal en typen; niet veel waard.
Maar er is ook nog een supercharger die wordt aangedreven door riemen dus meerdere uitvoeringen zijn er.
Geplaatst: 15.06.2006 - 19:28
door Bover
menjo schreef:Met 2 reservoirs een sensor die aangeeft hoe ver de auto is doorgezakt en een pomp. Het pompen gebeurt tijdens het rijden automatisch door het inveren van de auto, hierdoor werkt het systeem dus volledig autonoom. Als de auto weer op de juiste hoogte gepompt is gaan er automatisch wat schuifjes dicht zodat de pomp niets meer oppompt.
Voor de echte liefhebbers:
http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
Dag Menno,
Dank je wel voor de verwijzing. Ik heb net novomats laten aanbrengen. Mooie uitleg.
Geplaatst: 15.06.2006 - 20:31
door Ben
Jongens, maken jullie het niet té technisch. Jip en Janneke hebben op autogebied bij mij nog steeds het hoogste woord hoor.
Tip: schrijf alsof je het aan je schoonmoeder uitlegt. Misschien snap ik het dan ook nog

Geplaatst: 15.06.2006 - 21:26
door menjo
ANTWOORD 2:
Het blijkt dat de meeste systemen nokkenassen gebruiken met 2 verschillende profielen waar hydraulisch tussen geschoven kan worden. Meer variabele systemen kunnen hydraulisch de hele nokkenas een stuk "bijroteren".
Hier nog de exacte uitleg hoe het bij volvo werkt:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i ... nction.pdf
Ik hoop dat Ben z'n schoonmoeder engels kan lezen