setje andere simpele velgen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
kazV70tdi
2nd Gear member

Hoi,

Ik wil voor mijn V70 2.5D uit '99 de velgen een opknapbeurt geven en dus tijdelijk andere velgen erop leggen.

Er zitten gewoon standaard 5 spaaks volvo velgen op en dus wil ik ook standaard velgen hebben waar gewoon mijn huidige banden op kunnen. Maar welke ET-waarde moet ik dan hebben en wat betekent dat precies? het zijn 5 steeks velgen.

Wat is een redelijke prijs voor de aankoop van een setje velgen voor tijdelijk? dus velgen die niet mooi zijn, maar wel recht? is het slimmer of goedkopen om voor staal of LM te gaan?

Weet iemand misschien een goedkope velgenboer? of heeft iemand nog een setje liggen dat voor een zacht prijsje weg mag? ik zag op marktpllaats een setje stalen voor 50 euri, maar is veel te ver weg voor mij om op te gaan halen...

Ik hoor t wel,

Tnx, Casper
pjdamen
2nd Gear member

VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hey,
Als er ET43 op uw wagen moet (Mijn volvo S70 1997, is dat zo) best geen andere ET waarde gaan steken, kijk op je gelijkvormigheidsattest van Volvo, daar staan alle maten die je mag leggen van banden en velgen.

Ik had velgen gekocht ET48, 7.5J... en ik had niet als problemen, had ik geen spacers gestoken, dan loopte de banden aan tegen de wielkuipen... + eerst had ik slechte spacers, en dan speciaal voor Volvo S70... en dan had ik boven bepaalde snelheden trillingen, ik heb gewoon terug mijn oude wielen gestoken met nieuwe logo. deze zijn 16 inch, 7J en ET 43 (Volvo Columba velgen).

Ik raad je dus aan om zeker in de juiste ET waarde van je gelijkvorming te zoeken + ook de juiste maten. Das ook ok voor de autokeuring dan (ik was afgekeurd).

mvg,
Stijn
sbolinha
1st Gear member

Nog een website voor velgmaten: http://www.velgensteekwijzer.nl

Van de fabriekswaarden voor ETK mag voor de APK ca ± 5 mm worden afgeweken.

De wiellagers en ophanging worden ontworpen en getest voor een bepaalde specificatie en belastingspatroon. Wijkt men daar teveel van af, dan kan men niet meer zeker zijn dat de duursterkte van de wielophanging zeker is.
Met name de dynamische (=wisselende) belastingen kunnen tot vermoeiingsscheuren leiden.

Daarnaast bestaat natuurlijk het praktische probleem dat het wiel bij in- of uitsturen ergens gaat aanlopen, wat tot een klapband kan leiden.

Alle reden dus om niet te veel van de fabrieksspecificaties af te wijken.
glenfiddich1983
2nd Gear member

Sommige mensen hebben de standaard remmen vervangen door de iets grotere maat remmen (302 mm ipv 280 mm), ik weet niet of jij of een vorige eigenaar van jouw auto dat gedaan heeft. Zo wel: dan moet je opletten met het kopen van andere velgen want niet iedere velg past om de grotere remmen heen!
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”