speaker vraag
- arnoud
- 8th Gear member
Ik zou toch denken dat een speaker met 2x een '+' heel weinig lawaai zou maken?
Deze speakers had ik achterin zitten voordat ik de tweeters erin zette, en daar staat toch echt een plus en een min op de polen...

Deze speakers had ik achterin zitten voordat ik de tweeters erin zette, en daar staat toch echt een plus en een min op de polen...

- Okke
- 4th Gear member
arnoudh schreef:Ik zou toch denken dat een speaker met 2x een '+' heel weinig lawaai zou maken?

Idd...kijk nog eens een keer. De + en - geven de fase aan: als je alles goed aansluit (dus + op + en - op -) dan is de geluidsweergave het beste. Mocht je een speaker "ompolen", dan zal je met name merken dat de laagweergave afneemt...of dat je ineens wel een heel breed stereo beeld hebt. Succes...
V40
- BertjeB
- 3rd Gear member
en als je pech hebt je speakers irritant gaan tikken. doordat de stroom omgekeerd door je spoelen gaat zal hij je membraan naar binnen trekken ipv naar buiten duwen.
op deze manier raken sommige speakers, indien hard bespeeld, de achterzijde van het magneethuis, met als gevolg een irritante tik.
greetzzzz Bert.
op deze manier raken sommige speakers, indien hard bespeeld, de achterzijde van het magneethuis, met als gevolg een irritante tik.
greetzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.
Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.
Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Uitstapje:
Vroegah:
- Okke
- 4th Gear member
Ehm...sinus? Wisselspanning? Dit verhaal klopt niet hoor...met alle respect. Voor de speaker maakt het niets uit! Wat wel het gevolg kan zijn: doordat je te weinig laag hebt (doordat de speakers elkaars werking opheffen) ga je meer lage tonen gebruiken...en dan zit je over de maximale zwaai van de luidsprekerconus heen. Uitkijken, je kan dan de luidspreker beschadigen. Dus op de juiste wijze aansluiten...en je systeem werkt zo optimaal mogelijk op de daarvoor bestemde plaatsen. Luidsprekers die een vervormt geluid weergeven: snel de knop van je versterker omlaag! En sowieso: wees zuinig op je oren...het is een kleine ruimte daar in je bolide.BertjeB schreef:en als je pech hebt je speakers irritant gaan tikken. doordat de stroom omgekeerd door je spoelen gaat zal hij je membraan naar binnen trekken ipv naar buiten duwen.
greetzzzz Bert.
V40
- BertjeB
- 3rd Gear member
probeer het maar eens, kijk hoe je conus beweegt als je hem goed aansluit, en als je de plus en de min omdraaid.
Nu:
Uitstapje:
Vroegah:
Uitstapje:
Vroegah:
- V480-S60
- Geartronic member
Wie noemt hier wisselspanning?
De spanning op speakers is toch altijd gelijkspanning.
Dus ik snap je niet Okke. Wat bedoel je daarmee. (Je bent geluidstechneut dus leg het aub uit.)
De spanning op speakers is toch altijd gelijkspanning.
Dus ik snap je niet Okke. Wat bedoel je daarmee. (Je bent geluidstechneut dus leg het aub uit.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Okke
- 4th Gear member
Dan zie je als het goed is GEEN verandering. Tenzij...je de - (chassis) van je auto is aangesloten op je speaker EN je een zgn klasse D versterker gebruikt. Dit wordt wel een heel technisch verhaal...maar komt erop neer dat mocht je dit zien: check direct al je aansluitingen, en gebruik de aansluitingen van de radio of versterker (en dus niet de - of ground van je radio/ auto chassis: je moet echt de luidsprekeraansluitingen gebruiken). Dan zit je safe.BertjeB schreef:probeer het maar eens, kijk hoe je conus beweegt als je hem goed aansluit, en als je de plus en de min omdraaid.
En ja...het is wisselspanning (sinus). De speakerconus beweegt net zo ver naar voren als naar achteren, gezien vanuit ruststand! Wat is in fase (dus goed): alle speakers bewegen op hetzelfde tijstip naar voren en naar achteren (moeilijk waar te nemen, omdat je oog dit niet snel genoeg volgt). Nogmaals: sluit alle speakers op de daarvoor bestemde SPEAKERaansluitingen aan, denk niet ik neem de ground/chassis aarde van de auto. Dat werkt...maar je draait uiteindelijk ooit de boel in de soep!
V40
- Johnny V
- 2nd Gear member
[quote="arnoudh"]Ik zou toch denken dat een speaker met 2x een '+' heel weinig lawaai zou maken?
Deze speakers had ik achterin zitten voordat ik de tweeters erin zette, en daar staat toch echt een plus en een min op de polen.
Ja inderdaad op mijn nieuwe speaker staat ook een + en - pool.
Alleen op de draad cq stekker niet. Bij mij zaten er trouwens andere in .Het is een soort 2 in 1 , een tweeter en een speaker. Volgens mij worden ze allebij door een + aangestuurd en in de speakerunit denk ik dat er iets gebeurt wat voor een - zorgt.
Deze speakers had ik achterin zitten voordat ik de tweeters erin zette, en daar staat toch echt een plus en een min op de polen.
Ja inderdaad op mijn nieuwe speaker staat ook een + en - pool.
Alleen op de draad cq stekker niet. Bij mij zaten er trouwens andere in .Het is een soort 2 in 1 , een tweeter en een speaker. Volgens mij worden ze allebij door een + aangestuurd en in de speakerunit denk ik dat er iets gebeurt wat voor een - zorgt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Okke
- 4th Gear member
Ik begrijp nu wat je bedoelt! Vele autoradio's maken gebruik van het volgende principe. Wel een moeilijk verhaal...komt erop neer dat je met een multimeter ongeveer 6 volt (de helft van je 12 Volt boordspanning) zal meten. Dit is de reden waarom je nu een "+" spanning meet (idd een gelijkspanning) tov van de ground/ chassis (of -) van de auto. De speaker ruststand is 6 volt op BEIDE aanluitingen. Door een spanningsverdubbeling kan heel even een groter spanningsverschil worden bereikt (tussen deze twee aansluitingen) op deze manier, dan normaal mogelijk zou zijn bij 12 Volt. In werking is het dus altijd een sinus.
De + en - die aangegeven zijn, geven de correcte manier (in fase) aan. Markeer de draad die naar de + van je oude volvo Philips speaker gaat. Sluit die weer aan op de + van je nieuwe speaker. De andere draad loopt natuurlijk naar de - van de nieuwe speaker. Komt dan helemaal goed. Succes!
De + en - die aangegeven zijn, geven de correcte manier (in fase) aan. Markeer de draad die naar de + van je oude volvo Philips speaker gaat. Sluit die weer aan op de + van je nieuwe speaker. De andere draad loopt natuurlijk naar de - van de nieuwe speaker. Komt dan helemaal goed. Succes!
V40
- BertjeB
- 3rd Gear member
Ok, weer wat geleerd!
in mijn volvo is dat prima geregeld=origineel, maar heb een andere wagen met sub's gehad waar ik dit verschijnsel toch echt waarnam. :?
dat van die wisselspanning wist ik, daardoor "branden" speakers ook door, een versterker die boven z'n kunnen staat te schreeuwen gaat gelijkstroom uitsturen waar speakers dus niet tegen kunnen.......? am i right?
sunny greetzzzzz Bert.
in mijn volvo is dat prima geregeld=origineel, maar heb een andere wagen met sub's gehad waar ik dit verschijnsel toch echt waarnam. :?
dat van die wisselspanning wist ik, daardoor "branden" speakers ook door, een versterker die boven z'n kunnen staat te schreeuwen gaat gelijkstroom uitsturen waar speakers dus niet tegen kunnen.......? am i right?
sunny greetzzzzz Bert.
Nu:
Uitstapje:
Vroegah:
Uitstapje:
Vroegah:
- marzz
- 1st Gear member
Yep, klopt. Als de versterker niet harder kan, zal de sinus aan de boven- en onderkant afvlakken, en dus plat worden. Plat = gelijkstroom.BertjeB schreef: dat van die wisselspanning wist ik, daardoor "branden" speakers ook door, een versterker die boven z'n kunnen staat te schreeuwen gaat gelijkstroom uitsturen waar speakers dus niet tegen kunnen.......? am i right?
Het is dus geen zuivere gelijkstroom, maar heel veel korte stukjes gelijkstroom 8r elkaar, en voor een speaker kan dat teveel worden.
Marzz
- Johnny V
- 2nd Gear member
De + en - die aangegeven zijn, geven de correcte manier (in fase) aan. Markeer de draad die naar de + van je oude volvo Philips speaker gaat. Sluit die weer aan op de + van je nieuwe speaker. De andere draad loopt natuurlijk naar de - van de nieuwe speaker. Komt dan helemaal goed. Succes![/quote]
@ Okke ; ik kan op de speaker niet zien welke de + is , dit staat er niet bij. Ik klik gewoon de stekker erin . Dus hoe kan ik erachter komen welke ik dan op de + van de nieuwe speaker moet zetten ?
En wellicht ten overvloede : dus als ik dat weet kan ik zonder risico voor de nieuwe speaker deze aansluiten. Dat hij niet kapot gaat of slecht geluid geven .
Alvast bedankt voor jullie reacties.
@ Okke ; ik kan op de speaker niet zien welke de + is , dit staat er niet bij. Ik klik gewoon de stekker erin . Dus hoe kan ik erachter komen welke ik dan op de + van de nieuwe speaker moet zetten ?
En wellicht ten overvloede : dus als ik dat weet kan ik zonder risico voor de nieuwe speaker deze aansluiten. Dat hij niet kapot gaat of slecht geluid geven .
Alvast bedankt voor jullie reacties.
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Contacteer:
Veel geleerd in dit topicje!
Heldere uitleg overal!
Maar als ik het goed begrijp voor Johnny, kan hij het in principe eerst gewoon proberen. Klinkt het niet; ompolen?
Heldere uitleg overal!
Maar als ik het goed begrijp voor Johnny, kan hij het in principe eerst gewoon proberen. Klinkt het niet; ompolen?
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- Okke
- 4th Gear member
Ja! Met name de hoge tonen (tweeters) gaan dan snel stuk. Je kan dus bij wijze van spreke met een kleine versterker toch je luidsprekers vernielen. Klint het ineens niet zo fris meerBertjeB schreef:dat van die wisselspanning wist ik, daardoor "branden" speakers ook door, een versterker die boven z'n kunnen staat te schreeuwen gaat gelijkstroom uitsturen waar speakers dus niet tegen kunnen.......? am i right?

En denk idd dat Menjo gelijk heeft...vast uit Vadis

V40
- snowwhite
- 1st Gear member
Hallo, als ik even van de gelegenheid gebruik mag maken nu de heren techneuten hier bij elkaar zijn. Ik heb veel aan jullie uitleg gehad, ik heb een V40 gekocht met alleen twee speakers in het dashboard. Deze heb ik vervangen door een orginele set van 6 speakers van volvo, twee dashboardspeakers (tweeters), twee midden/bass speakers in de voordeuren, en twee style speakers achterin. De twee style speakers zijn die speakers die je schuin monteerd en dat ze dan toch recht naar voren zitten; "zijn dit tweeters"? En als laatste, ik heb géén subwoofer achterin zitten maar kan ik op de aansluiting van de subwoofer wel speakers monteren waar bass uitkomt? Nu heb ik alleen maar hoog achterin uit de style speakers. Ik heb er wel een speaker op geprobeert die gaf wel signaal maar dat was niet best, hij lag los op de mat! Ik heb een JVC KD-S673R radio met alle aansluitingen van volvo nog orgineel!
Heel graag reactie, groet Snowwhite
Heel graag reactie, groet Snowwhite
Volvo V50 1.8 Sport RTI (bj 2009)
Volvo V40 1.8 Europa Elegance (bj 2000)
Volvo V40 1.8 Europa Elegance (bj 2000)
- arnoud
- 8th Gear member
Ja, dat zijn de tweeters, en die hoor je eigenlijk in combinatie met de subwoofer te gebruiken.De twee style speakers zijn die speakers die je schuin monteerd en dat ze dan toch recht naar voren zitten; "zijn dit tweeters"?
Ja, maar er zit ook nog een filter in de lijn die je er tussenuit moet halen als je de originele subwoofer aansluit. Deze zit onder de bekleding, op het metaal tegen de achterwand aan. Bij de woofer krijg je een draadbrug om deze uit te schakelen.En als laatste, ik heb géén subwoofer achterin zitten maar kan ik op de aansluiting van de subwoofer wel speakers monteren waar bass uitkomt?