Pagina 1 van 2

speaker vraag

Geplaatst: 15.06.2006 - 20:47
door Johnny V
Ik heb in mijn de D stijl speakers zitten . Nu is mijn vraag waarom op de 2 draadjes plus staat ? Maak dit uit als ik deze speakers wil vervangen voor een speaker die gewoon + en - vraagt ?

Geplaatst: 15.06.2006 - 22:18
door arnoud
Ik zou toch denken dat een speaker met 2x een '+' heel weinig lawaai zou maken?

Deze speakers had ik achterin zitten voordat ik de tweeters erin zette, en daar staat toch echt een plus en een min op de polen...

Afbeelding

Geplaatst: 16.06.2006 - 09:00
door Okke
arnoudh schreef:Ik zou toch denken dat een speaker met 2x een '+' heel weinig lawaai zou maken?
:D
Idd...kijk nog eens een keer. De + en - geven de fase aan: als je alles goed aansluit (dus + op + en - op -) dan is de geluidsweergave het beste. Mocht je een speaker "ompolen", dan zal je met name merken dat de laagweergave afneemt...of dat je ineens wel een heel breed stereo beeld hebt. Succes...

Geplaatst: 16.06.2006 - 11:53
door BertjeB
en als je pech hebt je speakers irritant gaan tikken. doordat de stroom omgekeerd door je spoelen gaat zal hij je membraan naar binnen trekken ipv naar buiten duwen.
op deze manier raken sommige speakers, indien hard bespeeld, de achterzijde van het magneethuis, met als gevolg een irritante tik.

greetzzzz Bert.

Geplaatst: 16.06.2006 - 13:15
door Okke
BertjeB schreef:en als je pech hebt je speakers irritant gaan tikken. doordat de stroom omgekeerd door je spoelen gaat zal hij je membraan naar binnen trekken ipv naar buiten duwen.
op deze manier raken sommige speakers, indien hard bespeeld, de achterzijde van het magneethuis, met als gevolg een irritante tik.

greetzzzz Bert.
Ehm...sinus? Wisselspanning? Dit verhaal klopt niet hoor...met alle respect. Voor de speaker maakt het niets uit! Wat wel het gevolg kan zijn: doordat je te weinig laag hebt (doordat de speakers elkaars werking opheffen) ga je meer lage tonen gebruiken...en dan zit je over de maximale zwaai van de luidsprekerconus heen. Uitkijken, je kan dan de luidspreker beschadigen. Dus op de juiste wijze aansluiten...en je systeem werkt zo optimaal mogelijk op de daarvoor bestemde plaatsen. Luidsprekers die een vervormt geluid weergeven: snel de knop van je versterker omlaag! En sowieso: wees zuinig op je oren...het is een kleine ruimte daar in je bolide.

Geplaatst: 16.06.2006 - 13:28
door BertjeB
probeer het maar eens, kijk hoe je conus beweegt als je hem goed aansluit, en als je de plus en de min omdraaid.

Geplaatst: 16.06.2006 - 13:39
door V480-S60
Wie noemt hier wisselspanning?
De spanning op speakers is toch altijd gelijkspanning.

Dus ik snap je niet Okke. Wat bedoel je daarmee. (Je bent geluidstechneut dus leg het aub uit.)

Geplaatst: 16.06.2006 - 14:22
door Okke
BertjeB schreef:probeer het maar eens, kijk hoe je conus beweegt als je hem goed aansluit, en als je de plus en de min omdraaid.
Dan zie je als het goed is GEEN verandering. Tenzij...je de - (chassis) van je auto is aangesloten op je speaker EN je een zgn klasse D versterker gebruikt. Dit wordt wel een heel technisch verhaal...maar komt erop neer dat mocht je dit zien: check direct al je aansluitingen, en gebruik de aansluitingen van de radio of versterker (en dus niet de - of ground van je radio/ auto chassis: je moet echt de luidsprekeraansluitingen gebruiken). Dan zit je safe.

En ja...het is wisselspanning (sinus). De speakerconus beweegt net zo ver naar voren als naar achteren, gezien vanuit ruststand! Wat is in fase (dus goed): alle speakers bewegen op hetzelfde tijstip naar voren en naar achteren (moeilijk waar te nemen, omdat je oog dit niet snel genoeg volgt). Nogmaals: sluit alle speakers op de daarvoor bestemde SPEAKERaansluitingen aan, denk niet ik neem de ground/chassis aarde van de auto. Dat werkt...maar je draait uiteindelijk ooit de boel in de soep!

Geplaatst: 16.06.2006 - 23:00
door Johnny V
[quote="arnoudh"]Ik zou toch denken dat een speaker met 2x een '+' heel weinig lawaai zou maken?

Deze speakers had ik achterin zitten voordat ik de tweeters erin zette, en daar staat toch echt een plus en een min op de polen.


Ja inderdaad op mijn nieuwe speaker staat ook een + en - pool.
Alleen op de draad cq stekker niet. Bij mij zaten er trouwens andere in .Het is een soort 2 in 1 , een tweeter en een speaker. Volgens mij worden ze allebij door een + aangestuurd en in de speakerunit denk ik dat er iets gebeurt wat voor een - zorgt.

Geplaatst: 16.06.2006 - 23:02
door Johnny V
Nog 1 van de achterkant.

Geplaatst: 16.06.2006 - 23:11
door Johnny V
@ Okke : dus als ik, zoals jij zegt , de nieuwe speaker op de DAARVOOR BESTEMDE SPEAKERAANSLUITING aansluit dan moet het goed zijn. Je ziet wel op de foto dat daar alleen + opstaat !

Geplaatst: 17.06.2006 - 21:09
door Okke
Ik begrijp nu wat je bedoelt! Vele autoradio's maken gebruik van het volgende principe. Wel een moeilijk verhaal...komt erop neer dat je met een multimeter ongeveer 6 volt (de helft van je 12 Volt boordspanning) zal meten. Dit is de reden waarom je nu een "+" spanning meet (idd een gelijkspanning) tov van de ground/ chassis (of -) van de auto. De speaker ruststand is 6 volt op BEIDE aanluitingen. Door een spanningsverdubbeling kan heel even een groter spanningsverschil worden bereikt (tussen deze twee aansluitingen) op deze manier, dan normaal mogelijk zou zijn bij 12 Volt. In werking is het dus altijd een sinus.

De + en - die aangegeven zijn, geven de correcte manier (in fase) aan. Markeer de draad die naar de + van je oude volvo Philips speaker gaat. Sluit die weer aan op de + van je nieuwe speaker. De andere draad loopt natuurlijk naar de - van de nieuwe speaker. Komt dan helemaal goed. Succes!

Geplaatst: 17.06.2006 - 21:29
door BertjeB
Ok, weer wat geleerd! :wink:
in mijn volvo is dat prima geregeld=origineel, maar heb een andere wagen met sub's gehad waar ik dit verschijnsel toch echt waarnam. :?
dat van die wisselspanning wist ik, daardoor "branden" speakers ook door, een versterker die boven z'n kunnen staat te schreeuwen gaat gelijkstroom uitsturen waar speakers dus niet tegen kunnen.......? am i right?


sunny greetzzzzz Bert.

Geplaatst: 17.06.2006 - 22:01
door marzz
BertjeB schreef: dat van die wisselspanning wist ik, daardoor "branden" speakers ook door, een versterker die boven z'n kunnen staat te schreeuwen gaat gelijkstroom uitsturen waar speakers dus niet tegen kunnen.......? am i right?
Yep, klopt. Als de versterker niet harder kan, zal de sinus aan de boven- en onderkant afvlakken, en dus plat worden. Plat = gelijkstroom.
Het is dus geen zuivere gelijkstroom, maar heel veel korte stukjes gelijkstroom 8r elkaar, en voor een speaker kan dat teveel worden.

Marzz

Geplaatst: 17.06.2006 - 23:15
door Johnny V
De + en - die aangegeven zijn, geven de correcte manier (in fase) aan. Markeer de draad die naar de + van je oude volvo Philips speaker gaat. Sluit die weer aan op de + van je nieuwe speaker. De andere draad loopt natuurlijk naar de - van de nieuwe speaker. Komt dan helemaal goed. Succes![/quote]

@ Okke ; ik kan op de speaker niet zien welke de + is , dit staat er niet bij. Ik klik gewoon de stekker erin . Dus hoe kan ik erachter komen welke ik dan op de + van de nieuwe speaker moet zetten ?
En wellicht ten overvloede : dus als ik dat weet kan ik zonder risico voor de nieuwe speaker deze aansluiten. Dat hij niet kapot gaat of slecht geluid geven .

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geplaatst: 18.06.2006 - 10:22
door Caerbannog
Veel geleerd in dit topicje!
Heldere uitleg overal!

Maar als ik het goed begrijp voor Johnny, kan hij het in principe eerst gewoon proberen. Klinkt het niet; ompolen?

Geplaatst: 18.06.2006 - 10:36
door menjo
De - draad is die met de zwarte streep

Geplaatst: 18.06.2006 - 11:09
door Okke
BertjeB schreef:dat van die wisselspanning wist ik, daardoor "branden" speakers ook door, een versterker die boven z'n kunnen staat te schreeuwen gaat gelijkstroom uitsturen waar speakers dus niet tegen kunnen.......? am i right?
Ja! Met name de hoge tonen (tweeters) gaan dan snel stuk. Je kan dus bij wijze van spreke met een kleine versterker toch je luidsprekers vernielen. Klint het ineens niet zo fris meer ;-).

En denk idd dat Menjo gelijk heeft...vast uit Vadis ;-). En mocht het niet klinken...dan van beide speakers de aansluitingen omdraaien en kijken wat je het beste vindt klinken. Je maakt ze niet stuk...nogmaals het is altijd wisselspanning!

Geplaatst: 21.06.2006 - 00:41
door snowwhite
Hallo, als ik even van de gelegenheid gebruik mag maken nu de heren techneuten hier bij elkaar zijn. Ik heb veel aan jullie uitleg gehad, ik heb een V40 gekocht met alleen twee speakers in het dashboard. Deze heb ik vervangen door een orginele set van 6 speakers van volvo, twee dashboardspeakers (tweeters), twee midden/bass speakers in de voordeuren, en twee style speakers achterin. De twee style speakers zijn die speakers die je schuin monteerd en dat ze dan toch recht naar voren zitten; "zijn dit tweeters"? En als laatste, ik heb géén subwoofer achterin zitten maar kan ik op de aansluiting van de subwoofer wel speakers monteren waar bass uitkomt? Nu heb ik alleen maar hoog achterin uit de style speakers. Ik heb er wel een speaker op geprobeert die gaf wel signaal maar dat was niet best, hij lag los op de mat! Ik heb een JVC KD-S673R radio met alle aansluitingen van volvo nog orgineel!

Heel graag reactie, groet Snowwhite

Geplaatst: 21.06.2006 - 07:34
door arnoud
De twee style speakers zijn die speakers die je schuin monteerd en dat ze dan toch recht naar voren zitten; "zijn dit tweeters"?
Ja, dat zijn de tweeters, en die hoor je eigenlijk in combinatie met de subwoofer te gebruiken.
En als laatste, ik heb géén subwoofer achterin zitten maar kan ik op de aansluiting van de subwoofer wel speakers monteren waar bass uitkomt?
Ja, maar er zit ook nog een filter in de lijn die je er tussenuit moet halen als je de originele subwoofer aansluit. Deze zit onder de bekleding, op het metaal tegen de achterwand aan. Bij de woofer krijg je een draadbrug om deze uit te schakelen.

Afbeelding