Stuurbediening vervangen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
...

Hallo,

Dit weekend wil ik de stuurbediening gaan vervangen (cruise control) door een nieuwer exemplaar (de mijne heeft een aantal kale knoppen door slijtage). Nu heb ik erbij ook de bediening v.d. radio. Dus deze wil ik er gelijk opzetten. Alleen kabels zitten bij beide bedieningsknoppen (cruise control en radio) niet. Voor de cruise control geen probleem, want daar zitten de knoppen al. Maar is dit al voorbereid voor de radio. Dus zitten de kabels ervoor hier al in het stuur. En zo niet...kun je deze kabels los kopen? En mochten ze er wel zitten...is het plug and play. Dus hoeft er niks geprogrameerd worden? Alvast bedankt voor de hulp.

Rene 1974

P.S. Binnenkort komen de foto's erop van wat er gedaan is.
Jé Lé
2nd Gear member

Indien het over een S40/V50 gaat zal je de kabels van de radio apart moeten doen vrees ik. Of de fiche daadwerkelijk erin voorzien is kan ik niet zeggen...

Om die knopjes te vervangen moet je je airbag demonteren. eenmaal die eruit is kan je de knopjes makkelijk eruithalen, alsook de kabel. Is eigenlijk heel makkelijk allemaal ;) en op een uurtje ben je klaar :)
ik heb mijn gewoon stuur vervangen door een R-Design op 45min tijd ;)
Gait
3rd Gear member

Daar is eens iets over geschreven op het forum: volgens mij was het zo dat de kabels voor de audio meestal wel, maar soms niet aanwezig zijn. Ligt aan uitvoering van de auto en het type stuurwiel.
Als je cruisecontrol hebt is de kans dat ze er liggen volgens mij wel erg groot. Airbag hoeft niet persé gedemonteerd te worden, je kan gewoon het afdekkapje lostrekken (eventueel voorzichtig wrikken met iets plats) je ziet dan gelijk of de kabels er liggen of niet. Liggen ze er is het een kwestie van plug&play.

Tenzij je heel goed met je buren kunt is het wel een goed idee de zekering van de claxon er even uit te halen ;-)
Gert

Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Als iedereen nou eens in zijn onderschrift zou zetten wat voor auto hij/zij heeft, dan hoef je er ook niet steeds om te vragen na zo'n bericht...

Vorige maand in een C30 gedaan, met CC en geen audio. Kabel lag wel in het stuur, dummy er uit en audio blokje er weer in. Geen software, gewoon plug & play inderdaad.
Volgens de dealer zijn wel alle in NL geleverde auto's standaard voorbereid voor audio bediening, maar inmiddels weet ik dat dat dus niet zo is. Voor mijn S60 had ik een kabeltje nodig, moet bij de dealer 60 euro kosten en dan krijg je er direct een nieuwe claxon bij...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
...

Was ik inderdaad vergeten. Gaat om een Volvo S40 M2 (van eind 2004).

Rene1974
...

Neem aan dat ik dummy die op plek zit waar radiobediening komt weghaal gelijk kan zien als bekabeling er zit. En dat deze dummy zonder weghalen van de airbag kan verwijderen.

Rene1974
Jé Lé
2nd Gear member

Ben ik niet zeker :|
Althans is het heel moeilijk te verwijderen. Als de airbag eruit is kan je makkelijk met iets plats onder die topjes en ze zo eruit 'duwen' let wel op dat je je kabels niet beschadigd ;) (vraag me niet hoe ik dat weet :( )

Airbag eruithalen is trouwens ook niet erg moeilijk hoor :)

Batterij afkoppelen voor 5 min, dan stuur 90° draaien, en achteraan zie je een gaatje. daar steek je schroevendraaier in zo vel mogelijk. Als je dan wat prutst voel je een soort hendeltje die je moet 'overhalen' als je het goed doet klikt je airbag naar voren (merk je echt wel :) )
dan stuur 180° graden endan zie je het tweede gaatje, nu doe je hetzelfde en klikt je airbag volledig eruit. Nu kan je hem voorzichtig eruit halen en zie je alles liggen van kabels en topjes.
Gait
3rd Gear member

Jongens, lees de reacties nou even. Het is echt niet nodig om de airbag te verwijderen.
Er is op het forum iemand geweest die het dummy kapje er in de file even vanaf heeft gehaald om te kijken of de kabeltjes er wel lagen.

foto-stappenplan: http://www.motor-talk.de/blogs/flori-s- ... 10549.html
Laatst gewijzigd door Gait op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gert

Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
...

Op accessoiresweb van volvo cars heb ik een uitdraai gemaakt. Alleen hierin hebben ze het over eerst verwijderen v.d. airbag. Maar wil eerst weten zonder airbag te verwijderen als kabels er liggen. Zo niet moet ik gaan bestellen.

Rene1974
Gait
3rd Gear member

Nogmaals, je kunt de dummy verwijderen zonder de airbag te hoeven verwijderen. Wrik daarvoor aan de boven- en onderkant, ipv aan de zijkant zoals in de beschrijvingen van Volvo staat.
Als de kabel er ligt plaats je de knoppen terug ipv de dummy en ben je al klaar. Job well done in <5min.

De uitdraai die je hebt gemaakt van Volvo laat je om verschillende redenen (ergonomie, veiligheid, voorkomen van beschadigingen, ...) voor sommige klussen meer demonteren dan eigenlijk nodig is. Als je alleen de knoppen wilt vervangen/plaatsen is het niet nodig de airbag te verwijderen.
Gert

...

Klopt. Alles uitgeprint. Moet dus zo te doen zijn. Wil met zo weinig mogelijk werk de klus klaren. Bedankt allemaal. Foto's volgen binnenkort.

Rene1974
toontakel
1st Gear member

Hoi rene,

als ik wist dat je ook lid was van het forum, dan had ik je gelijk een beschrijving gegeven van de inbouw!
Je hoeft de airbag er niet uit te halen aangezien ze met de 3 pinnen in de rubbers geduwd zitten.
Of de kabels er zitten zie je dan snel genoeg.
Mocht je het stuur er wel uit halen ivm de kabels dan kun je de airbag er eerst uitklikken door achter met een dunne platte schroevendraaier erin van binnen naar buiten te gaan.
Als de airbag dan los ligt, de accu loskoppelen (niet eerder anders kan het stuurwiel geen 180graden gedraaid worden ivm stuurslot)
15 minuten wachten, stekkers van de airbag loshalen en je kan er zo bij.
Je kan de airbag ook vast laten liggen aan de kabels, die zijn lang genoeg. Het is maar net wat je prettig vindt qua werken.

Veel succes!

Groeten Dennis
...

Dennis,

Leuk dat jij ook op het forum te vinden bent. Moet zeker gaan lukken met alles...zeker met de hulp verkregen. Resultaat te zien op later tijdstip.

Rene1974
...

Gisteren (zondag) de dummy verwijderd om te kijken als stekker aanwezig was. En deze was er. Alleen veel geweld moeten toepassen om dummy te verwijderen. Vanavond (maandag) alle werkzaamheden uitgevoerd. Wel hierbij airbag losgehaald. Loshalen en weer vastzetten van airbag is in 45 seconden te doen. En doe dit maar ook. Anders veel gehannis. Nu was het simpeler om stekkers los te halen en vast te zetten (draad stekker is heel kort). En cruise control bediening en radio (dummy) bediening is makkelijker te verwijderen en te installeren. Mijn advies: verwijder airbag bij deze werkzaamheden. Je hebt er plezier van. Resultaat: zie foto.

Rene 1974
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...

P.S. Alles werkt ook nog naar behoren.

Rene1974
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”