Off Topic berichten uit PIH topics

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Het is niet aan ons dat de opgewekte stroom bij een centrale worden opgewekt met als resultaat veel co². Als je zonnepanelen hebt of andere groene stroom dan heb je dat niet.
Het is de keuze van de regering om op deze manier stroom op te wekken.
Durden
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 25.04.2013 - 17:39

CaptainKlutz schreef: Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter.
Dat is niet helemaal fair. DAn zou je ook de uitstoot moeten meenemen van de raffinaderijen die de diesel produceren. Kan me voorstellen dat dat ook vog vrij veel zal zijn.
V60 PIH MY14
knakworst
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 03.07.2013 - 22:56

Hier is een interessant artikel over de CO2 uitstoot van well to wheel.

http://www.thenewmotion.com/de-overstap ... eigenlijk/
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

RichieB schreef:
CaptainKlutz schreef: Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter.
Welke idioot gaat nu stroom opgewekt in een kolencentrale in een PIH stoppen? Daar heb ik zonnepanelen voor.
Zou zo´n PIH ook willen rijden op een houtvergasser die ze in de oorlog op auto´s monteerden? :'(
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Nee, die stoten naast CO2 ook nog andere rotzooi uit! 8-)
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

RichieB schreef:
CaptainKlutz schreef: Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter.
Welke idioot gaat nu stroom opgewekt in een kolencentrale in een PIH stoppen? Daar heb ik zonnepanelen voor.
Richie, be real man! Die zonnepanelen van jou leveren hun output op een tijdstip dat er zo'n overkill aan productie is (voornamelijk uit D) dat jouw output ongebruikt "ins blaue hinein" gaat. Dus, echt waar, tenzij jij je PiH overdag thuis laat en op de fiets naar de zaak fietst (en dan trouwens vanwege de inspanning een enorme CO2 bom produceert!), staat ook jouw PiH gedurende de nacht gewoon steenkolen stroom te tanken!
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Zo voorspelbaar, SF! Ik gebruik het net inderdaad als een grote accu. Maar dankzij mijn panelen hoeft er minder grijze stroom ingekocht te worden.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Dankzij Richie's zonnepanelen kan er overdag een kooltje minder op het vuur. :D
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8465
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

CaptainKlutz schreef:
RichieB schreef:28 cent per kWh uur betaal je alleen bij een publieke paal, thuis betaal je waarschijnlijk rond de 20 cent per kWh. En het verschil in CO2 uitstoot tussen de heen en terugreis is toch al snel zo'n 100%
Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter. Zie bijv. pag 39 op dit document: http://www.iea.org/co2highlights/co2highlights.pdf
Nog meer zelfs

bij verbranding van 1 kubieke meter aardgas ontstaat 2,2 kilogram CO2 (inclusief de CO2-uitstoot bij de produktie en distributie van het aardgas)
• de energie-inhoud van 1 kubieke meter aardgas = 8,8 kilowattuur
• het rendement van de opwekking van elektriciteit is 33%
• de energie uit het stopcontact is dus 0,33 × 8,8 = 2,9 kilowattuur per kubieke meter aardgas
•1 kilowattuur uit het stopcontact veroorzaakt "well-to-plug" dus: 2,2 / 2,9 = 0,760 kilogram CO2 = 760 gram CO2 (4 kilowattuur veroorzaakt bijna 3,1 kilogram CO2, zie tabel hieronder)

Bij een gasgestookte centrale en bij dezelfde CO2-uitstoot levert een elektromotor 1,6 keer zoveel nuttige arbeid als een benzinemotor. Bij een kolengestookte centrale is er vrijwel geen verschil.

Voor diesel mag je de benzine getallen vermenigvuldigen met 1,5.

En om zo een auto op te laden met zonnepanelen mag je je hele dak en tuin wel vol leggen, niet echt te doen. Het blijft meer een besparing op de energie die het huis binnen komt en als je het goed doet kan je aan het eind van het jaar geld terug krijgen van de leverancier.
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Mijn PIH slurpt thuis zo'n 2000 kWh per jaar. Dat haal je met een paneeltje of 10 al. Daar heb je niet zo'n heel groot dak voor nodig. Ik overweeg om op de andere kant van het huis nog zo'n 30 panelen neer te leggen. Dan hoef ik helemaal geen verbruik meer af te rekenen aan de energieleverancier.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8465
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Autowina schreef:Overigens is de bedoeling van electrisch rijden denk ik vooral het verplaatsen van uitstoot naar plekken buiten de stad.
Ja zeker. Je verplaatst het probleem, zodat de grote steden schoner minder vervuild raken. Grappig trouwens, die 178gram co2 per kilometer. Zo staat het niet in de folder :P
Autowina schreef:In vijf jaar verwacht ik 17.500 Kwh op te wekken. Dit kost dan € 0,31 per KwH, maar daarna verwacht ik dat de panelen nog jaren meegaan.
Bij Gathering of Tweakers (forum van tweakers.net) lopen een paar topics over energie. Ik volg het de laatste tijd niet zo intensief, maar laatste keer dat ik er over las was de verwachting van zonnepanelen 20-30 jaar? Die dingen gaan naar mate ze ouder worden natuurlijk minder presteren, maar na 30 jaar kom je dan misschien op 5-10 cent per KWh.

En dan 20,6KW/100km, reken dat om naar diesel en je komt op 2 liter. Zo wordt het weer eens duidelijk dat elektromotoren echt wel de toekomst zijn.

Zag op Discovery een stukje over hoe auto's de wereld veranderd hebben. Daar hadden ze het over de eerste auto's. Je had benzinemotoren, voor de mannen want je werd er vies van en moest hard werken en ze waren gevaarlijk. Voor de vrouwen waren er elektrische auto's, reden makkelijke en schoon. Uiteindelijk was het Ford die voor de goedkopere benzinemotoren koos voor de massaproductie, maar het zou een close call geweest zijn.
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
knakworst
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 03.07.2013 - 22:56

JeroenSpock schreef:
CaptainKlutz schreef:
RichieB schreef:28 cent per kWh uur betaal je alleen bij een publieke paal, thuis betaal je waarschijnlijk rond de 20 cent per kWh. En het verschil in CO2 uitstoot tussen de heen en terugreis is toch al snel zo'n 100%
Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter. Zie bijv. pag 39 op dit document: http://www.iea.org/co2highlights/co2highlights.pdf
Nog meer zelfs

bij verbranding van 1 kubieke meter aardgas ontstaat 2,2 kilogram CO2 (inclusief de CO2-uitstoot bij de produktie en distributie van het aardgas)
• de energie-inhoud van 1 kubieke meter aardgas = 8,8 kilowattuur
• het rendement van de opwekking van elektriciteit is 33%
• de energie uit het stopcontact is dus 0,33 × 8,8 = 2,9 kilowattuur per kubieke meter aardgas
•1 kilowattuur uit het stopcontact veroorzaakt "well-to-plug" dus: 2,2 / 2,9 = 0,760 kilogram CO2 = 760 gram CO2 (4 kilowattuur veroorzaakt bijna 3,1 kilogram CO2, zie tabel hieronder)

Bij een gasgestookte centrale en bij dezelfde CO2-uitstoot levert een elektromotor 1,6 keer zoveel nuttige arbeid als een benzinemotor. Bij een kolengestookte centrale is er vrijwel geen verschil.

Voor diesel mag je de benzine getallen vermenigvuldigen met 1,5.

En om zo een auto op te laden met zonnepanelen mag je je hele dak en tuin wel vol leggen, niet echt te doen. Het blijft meer een besparing op de energie die het huis binnen komt en als je het goed doet kan je aan het eind van het jaar geld terug krijgen van de leverancier.

Bij centrales wordt de warmte die vrijkomt, bijvoorbeeld gebruikt voor stadsverwarming. Daarom is het rendement 40-60%. Maakt de wassen neus in ieder geval iets kleiner.

De rijksoverheid komt tot 60-70 gram CO2 per kilometer. Zie paragraaf klimaat.
http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam- ... euvoordeel

Nog een aanvullend zwak argument:
Bij grijze stroom moet de CO2-uitstoot gecompenseerd worden. Voor benzine en diesel niet.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15374
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Duidelijk. De enige optie om dus echt alleen op diesel te rijden is de knop SAVE? (mits je minimaal 20 km aan acculading hebt)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

rsnhakan schreef: Duidelijk. De enige optie om dus echt alleen op diesel te rijden is de knop SAVE? (mits je minimaal 20 km aan acculading hebt)
Nee. Ook met de Save knop aan werkt de electromotor soms mee.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15374
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dan alleen op de diesel kan rijden, zonder ook maar een klein beetje elektriciteit gebruikt te hebben? (om verschillende redenen, maar dat terzijde, voordat ik nog meer off-topic ga)
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

De manier om alleen op Diesel te rijden is de versnellingsbak in de handmatige (S) stand te zetten volgens de prodrive instructeur.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

De vraag is waarom je alleen op diesel zou willen rijden. Als het is omdat je je acculading wilt sparen dan gebruik je de Save knop. Als het is omdat je de diesel rustig op wilt warmen dan kun je AWD of eventueel handmatig schakelen gebruiken. Zijn er nog andere redenen?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15374
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

IkeV70 schreef: De vraag is waarom je alleen op diesel zou willen rijden. Als het is omdat je je acculading wilt sparen dan gebruik je de Save knop. Als het is omdat je de diesel rustig op wilt warmen dan kun je AWD of eventueel handmatig schakelen gebruiken. Zijn er nog andere redenen?
De diesel (rustig) opwarmen is een van de belangrijkste punten!
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

rsnhakan schreef:
IkeV70 schreef: De vraag is waarom je alleen op diesel zou willen rijden. Als het is omdat je je acculading wilt sparen dan gebruik je de Save knop. Als het is omdat je de diesel rustig op wilt warmen dan kun je AWD of eventueel handmatig schakelen gebruiken. Zijn er nog andere redenen?
De diesel (rustig) opwarmen is een van de belangrijkste punten!
Tja, het hangt natuurlijk van de rit af. Als de diesel pas aanslaat als je al met 120 km/h op de snelweg zit dan is het waarschijnlijk wel beter om zelf in te grijpen en mbv AWD op te warmen. Ik laat zelf alles zoveel mogelijk aan de auto over. Wel preconditioneren, maar verder alles op automatisch.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik vertrouw er op dat Volvo dit scenario (dat best wel eens voorkomt bij normaal gebruik) ook heeft bedacht, en dat de D5 dit kan hebben. Zelf handmatig de dieselmotor opwarmen vermindert bij mij echt van het rijgenot.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”