Pagina 1 van 3

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 15:07
door jp-v60
Het is niet aan ons dat de opgewekte stroom bij een centrale worden opgewekt met als resultaat veel co². Als je zonnepanelen hebt of andere groene stroom dan heb je dat niet.
Het is de keuze van de regering om op deze manier stroom op te wekken.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 15:12
door Durden
CaptainKlutz schreef: Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter.
Dat is niet helemaal fair. DAn zou je ook de uitstoot moeten meenemen van de raffinaderijen die de diesel produceren. Kan me voorstellen dat dat ook vog vrij veel zal zijn.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 15:19
door knakworst
Hier is een interessant artikel over de CO2 uitstoot van well to wheel.

http://www.thenewmotion.com/de-overstap ... eigenlijk/

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 16:08
door Poni
RichieB schreef:
CaptainKlutz schreef: Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter.
Welke idioot gaat nu stroom opgewekt in een kolencentrale in een PIH stoppen? Daar heb ik zonnepanelen voor.
Zou zo´n PIH ook willen rijden op een houtvergasser die ze in de oorlog op auto´s monteerden? :'(

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 16:56
door RichieB
Nee, die stoten naast CO2 ook nog andere rotzooi uit! 8-)

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 16:57
door Superfunky
RichieB schreef:
CaptainKlutz schreef: Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter.
Welke idioot gaat nu stroom opgewekt in een kolencentrale in een PIH stoppen? Daar heb ik zonnepanelen voor.
Richie, be real man! Die zonnepanelen van jou leveren hun output op een tijdstip dat er zo'n overkill aan productie is (voornamelijk uit D) dat jouw output ongebruikt "ins blaue hinein" gaat. Dus, echt waar, tenzij jij je PiH overdag thuis laat en op de fiets naar de zaak fietst (en dan trouwens vanwege de inspanning een enorme CO2 bom produceert!), staat ook jouw PiH gedurende de nacht gewoon steenkolen stroom te tanken!

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 18:18
door RichieB
Zo voorspelbaar, SF! Ik gebruik het net inderdaad als een grote accu. Maar dankzij mijn panelen hoeft er minder grijze stroom ingekocht te worden.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 18:19
door XC30
Dankzij Richie's zonnepanelen kan er overdag een kooltje minder op het vuur. :D

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 18:36
door JeroenSpock
CaptainKlutz schreef:
RichieB schreef:28 cent per kWh uur betaal je alleen bij een publieke paal, thuis betaal je waarschijnlijk rond de 20 cent per kWh. En het verschil in CO2 uitstoot tussen de heen en terugreis is toch al snel zo'n 100%
Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter. Zie bijv. pag 39 op dit document: http://www.iea.org/co2highlights/co2highlights.pdf
Nog meer zelfs

bij verbranding van 1 kubieke meter aardgas ontstaat 2,2 kilogram CO2 (inclusief de CO2-uitstoot bij de produktie en distributie van het aardgas)
• de energie-inhoud van 1 kubieke meter aardgas = 8,8 kilowattuur
• het rendement van de opwekking van elektriciteit is 33%
• de energie uit het stopcontact is dus 0,33 × 8,8 = 2,9 kilowattuur per kubieke meter aardgas
•1 kilowattuur uit het stopcontact veroorzaakt "well-to-plug" dus: 2,2 / 2,9 = 0,760 kilogram CO2 = 760 gram CO2 (4 kilowattuur veroorzaakt bijna 3,1 kilogram CO2, zie tabel hieronder)

Bij een gasgestookte centrale en bij dezelfde CO2-uitstoot levert een elektromotor 1,6 keer zoveel nuttige arbeid als een benzinemotor. Bij een kolengestookte centrale is er vrijwel geen verschil.

Voor diesel mag je de benzine getallen vermenigvuldigen met 1,5.

En om zo een auto op te laden met zonnepanelen mag je je hele dak en tuin wel vol leggen, niet echt te doen. Het blijft meer een besparing op de energie die het huis binnen komt en als je het goed doet kan je aan het eind van het jaar geld terug krijgen van de leverancier.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 18:58
door RichieB
Mijn PIH slurpt thuis zo'n 2000 kWh per jaar. Dat haal je met een paneeltje of 10 al. Daar heb je niet zo'n heel groot dak voor nodig. Ik overweeg om op de andere kant van het huis nog zo'n 30 panelen neer te leggen. Dan hoef ik helemaal geen verbruik meer af te rekenen aan de energieleverancier.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 19:50
door JeroenSpock
Autowina schreef:Overigens is de bedoeling van electrisch rijden denk ik vooral het verplaatsen van uitstoot naar plekken buiten de stad.
Ja zeker. Je verplaatst het probleem, zodat de grote steden schoner minder vervuild raken. Grappig trouwens, die 178gram co2 per kilometer. Zo staat het niet in de folder :P
Autowina schreef:In vijf jaar verwacht ik 17.500 Kwh op te wekken. Dit kost dan € 0,31 per KwH, maar daarna verwacht ik dat de panelen nog jaren meegaan.
Bij Gathering of Tweakers (forum van tweakers.net) lopen een paar topics over energie. Ik volg het de laatste tijd niet zo intensief, maar laatste keer dat ik er over las was de verwachting van zonnepanelen 20-30 jaar? Die dingen gaan naar mate ze ouder worden natuurlijk minder presteren, maar na 30 jaar kom je dan misschien op 5-10 cent per KWh.

En dan 20,6KW/100km, reken dat om naar diesel en je komt op 2 liter. Zo wordt het weer eens duidelijk dat elektromotoren echt wel de toekomst zijn.

Zag op Discovery een stukje over hoe auto's de wereld veranderd hebben. Daar hadden ze het over de eerste auto's. Je had benzinemotoren, voor de mannen want je werd er vies van en moest hard werken en ze waren gevaarlijk. Voor de vrouwen waren er elektrische auto's, reden makkelijke en schoon. Uiteindelijk was het Ford die voor de goedkopere benzinemotoren koos voor de massaproductie, maar het zou een close call geweest zijn.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 21.01.2014 - 21:49
door knakworst
JeroenSpock schreef:
CaptainKlutz schreef:
RichieB schreef:28 cent per kWh uur betaal je alleen bij een publieke paal, thuis betaal je waarschijnlijk rond de 20 cent per kWh. En het verschil in CO2 uitstoot tussen de heen en terugreis is toch al snel zo'n 100%
Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter. Zie bijv. pag 39 op dit document: http://www.iea.org/co2highlights/co2highlights.pdf
Nog meer zelfs

bij verbranding van 1 kubieke meter aardgas ontstaat 2,2 kilogram CO2 (inclusief de CO2-uitstoot bij de produktie en distributie van het aardgas)
• de energie-inhoud van 1 kubieke meter aardgas = 8,8 kilowattuur
• het rendement van de opwekking van elektriciteit is 33%
• de energie uit het stopcontact is dus 0,33 × 8,8 = 2,9 kilowattuur per kubieke meter aardgas
•1 kilowattuur uit het stopcontact veroorzaakt "well-to-plug" dus: 2,2 / 2,9 = 0,760 kilogram CO2 = 760 gram CO2 (4 kilowattuur veroorzaakt bijna 3,1 kilogram CO2, zie tabel hieronder)

Bij een gasgestookte centrale en bij dezelfde CO2-uitstoot levert een elektromotor 1,6 keer zoveel nuttige arbeid als een benzinemotor. Bij een kolengestookte centrale is er vrijwel geen verschil.

Voor diesel mag je de benzine getallen vermenigvuldigen met 1,5.

En om zo een auto op te laden met zonnepanelen mag je je hele dak en tuin wel vol leggen, niet echt te doen. Het blijft meer een besparing op de energie die het huis binnen komt en als je het goed doet kan je aan het eind van het jaar geld terug krijgen van de leverancier.

Bij centrales wordt de warmte die vrijkomt, bijvoorbeeld gebruikt voor stadsverwarming. Daarom is het rendement 40-60%. Maakt de wassen neus in ieder geval iets kleiner.

De rijksoverheid komt tot 60-70 gram CO2 per kilometer. Zie paragraaf klimaat.
http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam- ... euvoordeel

Nog een aanvullend zwak argument:
Bij grijze stroom moet de CO2-uitstoot gecompenseerd worden. Voor benzine en diesel niet.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 22.01.2014 - 09:07
door rsnhakan
Duidelijk. De enige optie om dus echt alleen op diesel te rijden is de knop SAVE? (mits je minimaal 20 km aan acculading hebt)

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 22.01.2014 - 09:09
door IkeV70
rsnhakan schreef: Duidelijk. De enige optie om dus echt alleen op diesel te rijden is de knop SAVE? (mits je minimaal 20 km aan acculading hebt)
Nee. Ook met de Save knop aan werkt de electromotor soms mee.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 22.01.2014 - 09:13
door rsnhakan
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dan alleen op de diesel kan rijden, zonder ook maar een klein beetje elektriciteit gebruikt te hebben? (om verschillende redenen, maar dat terzijde, voordat ik nog meer off-topic ga)

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 22.01.2014 - 09:17
door Montalbano
De manier om alleen op Diesel te rijden is de versnellingsbak in de handmatige (S) stand te zetten volgens de prodrive instructeur.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 22.01.2014 - 09:46
door IkeV70
De vraag is waarom je alleen op diesel zou willen rijden. Als het is omdat je je acculading wilt sparen dan gebruik je de Save knop. Als het is omdat je de diesel rustig op wilt warmen dan kun je AWD of eventueel handmatig schakelen gebruiken. Zijn er nog andere redenen?

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 22.01.2014 - 09:47
door rsnhakan
IkeV70 schreef: De vraag is waarom je alleen op diesel zou willen rijden. Als het is omdat je je acculading wilt sparen dan gebruik je de Save knop. Als het is omdat je de diesel rustig op wilt warmen dan kun je AWD of eventueel handmatig schakelen gebruiken. Zijn er nog andere redenen?
De diesel (rustig) opwarmen is een van de belangrijkste punten!

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 22.01.2014 - 09:53
door IkeV70
rsnhakan schreef:
IkeV70 schreef: De vraag is waarom je alleen op diesel zou willen rijden. Als het is omdat je je acculading wilt sparen dan gebruik je de Save knop. Als het is omdat je de diesel rustig op wilt warmen dan kun je AWD of eventueel handmatig schakelen gebruiken. Zijn er nog andere redenen?
De diesel (rustig) opwarmen is een van de belangrijkste punten!
Tja, het hangt natuurlijk van de rit af. Als de diesel pas aanslaat als je al met 120 km/h op de snelweg zit dan is het waarschijnlijk wel beter om zelf in te grijpen en mbv AWD op te warmen. Ik laat zelf alles zoveel mogelijk aan de auto over. Wel preconditioneren, maar verder alles op automatisch.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 22.01.2014 - 10:03
door RichieB
Ik vertrouw er op dat Volvo dit scenario (dat best wel eens voorkomt bij normaal gebruik) ook heeft bedacht, en dat de D5 dit kan hebben. Zelf handmatig de dieselmotor opwarmen vermindert bij mij echt van het rijgenot.