Wie kent dit type koplamp?

De grotere Volvo's
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Gisteren een setje heldere koplampen gekocht via marktplaats. Heeft iemand een idee waarop deze zijn geleverd? De unit lijkt identiek aan de originele fase I koplamp, alleen de ribbeltjes in het glas zitten er niet in (behalve voor de knipperlichten). De vorige eigenaar dacht dat ze bij een lichtpakket hoorden, maar hij wist het ook niet zeker. Er zitten ook gewoon de normale halogeenlampjes in (H7 en HB3).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

dat lijkt me een bi xenon unit, op halogeen is er nooit helder glas geweest
Volvo for life
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Heb je gekocht van een V70 forumlid of niet? Jeroen dacht dat ze wel eens omgebouwd zouden kunnen zijn...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Dat ze omgebouwd zijn, zou goed kunnen. De lichtbundel wordt normaal horizontaal enigszins verstrooid door de glasribbels en dat doet hij nu niet. Ik vind het wel mooi licht geven in het donker, maar hopelijk gaat dit met de APK ook goed. Ik heb niet plotseling heel veel vrienden in het donker, dus het zal iig niet verblindend zijn.Ik zal de originele koplampen voor de zekerheid toch nog maar even bewaren. De vorige eigenaar had er overigens een Pilot Xenon setje in.
Hij was wel lid van een forum, maar ik weet niet welke. Hij zei dat hij ze ook zo gekocht had van iemand die zijn V70 aan de handel had verkocht en de koplampen er uit had gehaald omdat ze toch wel bijzonder waren.
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Even bij de buren gekeken (V70 forum) en dat zijn ze inderdaad. Vorige eigenaar is RemiT5. Ik lees daar dat ze uit een Zweedse S60 komen.
vwalex
1st Gear member

Als ik dit zo zie, denk aan het glas van een xenon 00-04, en daarachter een koplamphuis van 04-......(h7-h9).
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Koplamphuis is denk ik niet van een 04-...... want de stekkers van mijn 00-04 passen er zo in.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

daardoor dus geen "type" koplamp als zodanig maar een fröbelding
Volvo for life
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

daardoor dus geen "type" koplamp als zodanig maar een fröbelding
Klinkt ook best Zweeds toch :lol:
Het zou best kunnen, ik verwacht het zelf ook, maar het is gelukkig wel netjes gedaan dan. Ik ben er iig blij mee.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Laguna-S60 schreef:Heb je gekocht van een V70 forumlid of niet? Jeroen dacht dat ze wel eens omgebouwd zouden kunnen zijn...
Dat zijn deze ja. Ik denk dat het V70 lampen zijn met xenon glas er voor. S60 lampen hebben zo'n zwarte rand in de lamp, dat is hier niet goed te zien.
Ben wel benieuwd of je door de apk komt omdat het ribbelglas voor het lichtbeeld zorgt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Als ik het allemaal goed begrepen heb zijn het dus halogeenlampen met het glas van een xenon unit ervoor. Indien dat juist is staat je dit bij de APK te wachten:

Titel 9. Verlichting en retroreflecterende voorzieningen
Afdeling 1. Dimlicht
Artikel 113

Het dimlicht moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat dan wel een lichtscherm het geprojecteerde beeld, na fixatie van het apparaat dan wel het scherm, voldoet aan de volgende eisen:

a. het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;

b. een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;

c. het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het lichtscherm, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;

d. indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:

1°. moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm;

2°. mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte:

– bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen, dan wel

– bij controle met een lichtscherm maximaal 20 mm/m links van de geprojecteerde verticale hartlijn van de koplamp op het lichtscherm vallen.

Artikel 114

1. De stand van de lichtbundel van het dimlicht wordt gecontroleerd met behulp van een koplamptestapparaat dat juist voor het voertuig moet zijn opgesteld en waarbij:

a. de voorwielen van het voertuig in de stand van rechtuitrijden staan;

b. de handrem van het voertuig los staat, en

c. het voertuig en het koplamptestapparaat op een vlakke en horizontale vloer zijn geplaatst.

2. Indien het voertuig is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, moet tijdens de controle deze afstelinrichting staan op de stand die overeenkomt met de beladingstoestand.

3. Indien het voertuig is uitgerust met een automatische niveauregeling, wordt de controle uitgevoerd met stationair draaiende motor. Een eventuele bedieningsmogelijkheid moet in de normale rijstand staan.

4. Voertuigen die zijn voorzien van een kenteken bevattende de lettergroep CD of CDJ of de lettergroep BN of GN en twee groepen van twee cijfers dan wel een vermelding inzake afwijkende koplampen onder bijzonderheden in het kentekenregister, mogen zijn voorzien van dimlichten met een afwijkend lichtbeeld. Het dimlicht wordt niet als verblindend aangemerkt indien deze als volgt is afgesteld:

a. globaal mag het geprojecteerde lichtste vlak, voor zowel een beladen als een onbeladen voertuig, zich niet bevinden boven de horizontale lijn die overeenkomt met een daling van 2 cm/m van de lichtbundel ten opzichte van het midden van de koplamp;

b. tevens mag het midden van dit vlak zich niet duidelijk links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat.

Kortom als dit allemaal goed voor elkaar gefröbeld is dan is er niets aan de hand .........

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

We zullen het beleven in mei, dan moet hij weer voor de APK. De oude koplampen bewaar ik iig tot die tijd. Met een klein half uurtje zitten de ouwe er weer in. En gsx, bedankt voor je uitgebreide verhaal, je zult wel lamme vingers hebben nu (of was het copy paste :P )
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Tjah, hij zat hiervoor ook in een auto die gewoon gekeurd is geweest. Zal allemaal wel mee vallen denk ik?
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

De vorige eigenaar had er wel xenon in, maar dat zal voor het lichtbeeld niet uitmaken toch?
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Xenon zal het alleen maar erger maken, omdat er bij origineel xenon ribbels in de reflector zitten er hier helemaal niet. Deze lampen zijn bedoeld voor halogeen, maak anders eens een foto van het lichtbeeld op een muur of garagedeur.
Is het glas of plastic?
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Het is glas. Even een foto gemaakt van het lichtbeeld. Ben bang dat de APK-keurmeester dit niet goed gaat vinden :'(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dbosker
6th Gear member

daar ben ik ook bang voor, niet echt een mooi lichtbeeld.

laatste Volvo (960) verkocht
diesel01
Geartronic member

Wat vind je er zelf van?
Hier worden in het kader van bezuiniging steeds meer lantaarnpalen weggehaald en met dit lichtbeeld zou ik heel snel mijn oemlampen weer terug willen hebben.
Wat een raar gezicht zo met 2 van die afgekante lichtkaarsen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Het is wel heel erg gericht licht. Wat zit er in, halogeen?
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Er zitten nu gewoon de originele halogeenlampjes in. Zo op de muur ziet het er raar uit, maar onderweg ervaar ik het niet als storend. Als je in de auto zit, zie je maar een klein stukje van de donkere kegel tussen de beide lichtbundels. De originele glazen verstrooien het licht wel meer in de breedte.
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”