GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

Beste forumleden,

Ik ben 2 maanden geleden overgestapt van V40 T4 2013 naar een V70 2010 2.4d GT Polestar getuned. Een hele stap. Van nieuw naar ouder en met veel meer kilometers (140.000). Spannend. Qua grote en rijbeleving een hele stap vooruit. De 3 kids kunnen hun kont weer keren en zitten er ook relaxter (lees minder ruzie). Allemaal voordelen. Nou heb ik toch wel wat vraagtekens bij de GT. Ik weet het, er zijn pagina's over vol geschreven, maar ik blijf vraagtekens houden en daardoor wat onzekerheden mbt de GT. Het valt op dat hij bij het opschakelen "hikt". Een soort van schok. Mijn vrouw zegt dat ze er wagenziek van wordt :-/ .En dat met name in de 3e en 4e versnelling. Voelt niet geheel prettig. Bij de overige versnellingen is dat een stuk beter en verloopt het soepel. Ondertussen is de GT gespoeld bij de Volvo dealer met de Powerflush. Leek mij geen slecht idee. Alleen blijft het probleem hetzelfde na 200 km verder. De Volvo dealer geeft aan dat de auto eerst 2000 tot 3000 km gereden moet hebben wil je het effect merken. Klopt dit? En, wat is nou normaal "gedrag" van de GT?
Ik hoor het graag.

Groeten, Mark
Laatst gewijzigd door Mark1975 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Bak moet inleren, dat klopt wel. Maar hoe zit het met de software?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

Wat bedoel je daarmee?

Gr.,

Mark
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Heb je de software van de bak laten resetten?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Klinkt mij niet bekend in de oren - de AW bak is volgens mij dezelfde als in mijn vorige V70 en die schakelde boterzacht (heb hem verkocht met 166.000 km). Zou de tuning ermee te maken kunnen hebben (2.4d heeft standaard al een enorm koppel...)?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21036
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb ook een V70 gehad en heb nu een getunde D5 met GT en die heeft geen "hikjes".
Gaat als de brandweer zodra hij in lockup zit en bij rustig cruisen gaat hij rustig door de verzetten.
Enige wat ik blijf ervaren is dat de bak bij 60km/h in de 5 zit waardoor de bak slipt bij versnellen.
Pas als je het gaspedaal half intrapt gaat hij een stap terug naar 4 om er vervolgens als een malloot aan te gaan trekken.
Ik zet de bak dan in manueel en houdt hem in de vier.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Hikjes horen niet, ik zie alleen op de toerenteller dat er geschakeld wordt. Het "inleren" wordt zwaar overschat, de software is adaptief waar het gaat om je rijgedrag. Ingeleerde software doet hikjes niet verdwijnen.
Ps: ook de problemen met een GT worden ook zwaar overschat, je leest hier alleen van mensen met problemen. Een dorpgsgenoot van me rijdt een D5 met GT, inmiddels de 380.000km gepasseerd. Bak schakelt boterzacht en er is nog nooit een powerflush aan te pas gekomen. Kwestie van netjes met je spullen omgaan. Deze bak van Aisin zit in miljoenen auto's (die het veel zwaarder te verduren hebben dan onze Volvo's).
Laatst gewijzigd door prwi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

Bedankt voor jullie reacties. Lijkt me duidelijk dat de GT soepeler zou moeten lopen. Binnenkort maar is aankloppen bij de dealer.

Gr. Mark
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Gebruikersavatar
Rob@XC70
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 28.07.2010 - 14:22
Locatie: Alkmaar e.o.

Als je de status van het onderhoud niet weet vwb de olie in de versnellingsbak kun je de olie ook verversen en dit kan de problemen verhelpen. Bij deze km-stand zou ik gewoon de bak laten flussen. Er is hier meer over geschreven op het forum.
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro & Polestar Engineered - (11-2017) - Inscription Crystal White
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic Summum -RICA ECM upgrade (226 pk - 460 Nm) - (03-2008) - Oyster Grey -
Volvo V50 2.0D Momentum - (10-2004) - Electric Silver Metallic
Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

Rob@XC70 schreef: Als je de status van het onderhoud niet weet vwb de olie in de versnellingsbak kun je de olie ook verversen en dit kan de problemen verhelpen. Bij deze km-stand zou ik gewoon de bak laten flussen. Er is hier meer over geschreven op het forum.
Is gebeurd alleen zonder resultaat tot nu.

Gr.

Mark
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

En met flushen moet je ook oppassen, het kan er ook erger van worden. Ook daar staan genoeg horror verhalen over op het forum. Zoek eens op kleppenhuis-revisie.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

Eigenlijk zou ik de Geartronic door een onafhankelijk specialist, mbt Geartronic/Volvo, laten keuren. Weet iemand een persoon cq adres?

Groeten,

Mark
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Gebruikersavatar
Rob@XC70
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 28.07.2010 - 14:22
Locatie: Alkmaar e.o.

En is er al nieuws...?
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro & Polestar Engineered - (11-2017) - Inscription Crystal White
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic Summum -RICA ECM upgrade (226 pk - 460 Nm) - (03-2008) - Oyster Grey -
Volvo V50 2.0D Momentum - (10-2004) - Electric Silver Metallic
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wij hebben intussen 4 Volvo's gehad met een GT wel allemaal 6 traps, en nog nooit hikken opgemerkt.

V70N had 120.000km
XC70 had 75.000km
C70 heeft nu 50.000km
XC70 heeft nu 85000km
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

Ondertussen is 10.000 km geleden de Geartronic (en de koppelomvormer) vervangen onder VolvoSelekt garantie.
Het schokken van de 1 naar de andere versnelling (van 3 naar 4) is minder geworden. Nog wel aanwezig. Vooral bij een koude motor. Wat ook opvalt is dat de Geartronic nog wel eens 2x in zijn 3 schakelt! Tja, ik weet af en toe niet heel goed wat ik ervan denken moet :( .
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Gebruikersavatar
Rob@XC70
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 28.07.2010 - 14:22
Locatie: Alkmaar e.o.

mmm...is er misschien een verband met je tuning?
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro & Polestar Engineered - (11-2017) - Inscription Crystal White
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic Summum -RICA ECM upgrade (226 pk - 460 Nm) - (03-2008) - Oyster Grey -
Volvo V50 2.0D Momentum - (10-2004) - Electric Silver Metallic
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Mark1975 schreef: Ondertussen is 10.000 km geleden de Geartronic (en de koppelomvormer) vervangen onder VolvoSelekt garantie.
Het schokken van de 1 naar de andere versnelling (van 3 naar 4) is minder geworden. Nog wel aanwezig. Vooral bij een koude motor. Wat ook opvalt is dat de Geartronic nog wel eens 2x in zijn 3 schakelt! Tja, ik weet af en toe niet heel goed wat ik ervan denken moet :( .
wat gek.....
vraagje : zit er een nieuwe GT in of een ruilbak , of een gereviseerde
want zowel in je eerste GT verhaal als in de 2e lees ik dat je een kleppenhuis probleem heb
de kleppen in het brein zijn van aluminium en die slijten na verloop van tijd en dan krijg je dat schokken bij het schakelen
ik zou het liever laten nakijken bij een transmissie specialist dan bij de garage
heb ik gelijk dan kost het een rug
heb ik het mis dan weet ik zo direct ook niet wat er aan de hand is
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

Polestar tuning bleek er achteraf niet op te zitten.

In het Service en onderhoud boekje van mijn Volvo staat; "Geartronic bak vernieuwd". En bij navraag hebben ze ook de koppelomvormer vervangen. Ik ga ervan uit dat de gehele Geartonic is vervangen,
Wat opvalt dat bij rustig wegrijden met (koude) motor de schokken (3 naar 4) waarneembaar zijn en bij snel acceleren dit weer niet. Dan doet ie het prima en vloeiend zonder schokken.
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26980
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hoe koud bedoel je met koud? Met de afgelopen paar dagen "schokt" mijn geartronic ook de eerste paar keer met schakelen.
Dat wil zeggen, je voelt het heel lichtjes en hij is wat trager maar eenmaal een beetje temperatuur erin gaat het schakelen weer boterzacht.

Hebben ze ook het brein, oftewel het klephuis vervangen? Naast eerst nogmaals flushen bij een ander bedrijf dan de dealer (bij voorkeur) is dat het enige dat over lijkt te blijven
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Zelfde hier bij het koude weer, voel bij een koude motor vooral de overgang van 2 naar 3, dan lijkt hij wat meer te slippen. Bij warme motor (en versnellingsbak) schakelt ie prima! Schokken zou ik het slippen trouwens niet willen noemen, het is meer alsof ie even blijft hangen.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”