Pagina 1 van 2

GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 27.01.2014 - 20:31
door Mark1975
Beste forumleden,

Ik ben 2 maanden geleden overgestapt van V40 T4 2013 naar een V70 2010 2.4d GT Polestar getuned. Een hele stap. Van nieuw naar ouder en met veel meer kilometers (140.000). Spannend. Qua grote en rijbeleving een hele stap vooruit. De 3 kids kunnen hun kont weer keren en zitten er ook relaxter (lees minder ruzie). Allemaal voordelen. Nou heb ik toch wel wat vraagtekens bij de GT. Ik weet het, er zijn pagina's over vol geschreven, maar ik blijf vraagtekens houden en daardoor wat onzekerheden mbt de GT. Het valt op dat hij bij het opschakelen "hikt". Een soort van schok. Mijn vrouw zegt dat ze er wagenziek van wordt :-/ .En dat met name in de 3e en 4e versnelling. Voelt niet geheel prettig. Bij de overige versnellingen is dat een stuk beter en verloopt het soepel. Ondertussen is de GT gespoeld bij de Volvo dealer met de Powerflush. Leek mij geen slecht idee. Alleen blijft het probleem hetzelfde na 200 km verder. De Volvo dealer geeft aan dat de auto eerst 2000 tot 3000 km gereden moet hebben wil je het effect merken. Klopt dit? En, wat is nou normaal "gedrag" van de GT?
Ik hoor het graag.

Groeten, Mark

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 28.01.2014 - 19:52
door V70/2.4D/2003
Bak moet inleren, dat klopt wel. Maar hoe zit het met de software?

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 29.01.2014 - 08:39
door Mark1975
Wat bedoel je daarmee?

Gr.,

Mark

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 29.01.2014 - 13:56
door jpwg001
Heb je de software van de bak laten resetten?

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 29.01.2014 - 21:45
door mehrzahl
Klinkt mij niet bekend in de oren - de AW bak is volgens mij dezelfde als in mijn vorige V70 en die schakelde boterzacht (heb hem verkocht met 166.000 km). Zou de tuning ermee te maken kunnen hebben (2.4d heeft standaard al een enorm koppel...)?

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 29.01.2014 - 22:31
door diesel01
Ik heb ook een V70 gehad en heb nu een getunde D5 met GT en die heeft geen "hikjes".
Gaat als de brandweer zodra hij in lockup zit en bij rustig cruisen gaat hij rustig door de verzetten.
Enige wat ik blijf ervaren is dat de bak bij 60km/h in de 5 zit waardoor de bak slipt bij versnellen.
Pas als je het gaspedaal half intrapt gaat hij een stap terug naar 4 om er vervolgens als een malloot aan te gaan trekken.
Ik zet de bak dan in manueel en houdt hem in de vier.

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 30.01.2014 - 10:03
door prwi
Hikjes horen niet, ik zie alleen op de toerenteller dat er geschakeld wordt. Het "inleren" wordt zwaar overschat, de software is adaptief waar het gaat om je rijgedrag. Ingeleerde software doet hikjes niet verdwijnen.
Ps: ook de problemen met een GT worden ook zwaar overschat, je leest hier alleen van mensen met problemen. Een dorpgsgenoot van me rijdt een D5 met GT, inmiddels de 380.000km gepasseerd. Bak schakelt boterzacht en er is nog nooit een powerflush aan te pas gekomen. Kwestie van netjes met je spullen omgaan. Deze bak van Aisin zit in miljoenen auto's (die het veel zwaarder te verduren hebben dan onze Volvo's).

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 30.01.2014 - 17:30
door Mark1975
Bedankt voor jullie reacties. Lijkt me duidelijk dat de GT soepeler zou moeten lopen. Binnenkort maar is aankloppen bij de dealer.

Gr. Mark

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 02.02.2014 - 00:48
door Rob@XC70
Als je de status van het onderhoud niet weet vwb de olie in de versnellingsbak kun je de olie ook verversen en dit kan de problemen verhelpen. Bij deze km-stand zou ik gewoon de bak laten flussen. Er is hier meer over geschreven op het forum.

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 02.02.2014 - 13:53
door Mark1975
Rob@XC70 schreef: Als je de status van het onderhoud niet weet vwb de olie in de versnellingsbak kun je de olie ook verversen en dit kan de problemen verhelpen. Bij deze km-stand zou ik gewoon de bak laten flussen. Er is hier meer over geschreven op het forum.
Is gebeurd alleen zonder resultaat tot nu.

Gr.

Mark

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 04.02.2014 - 15:32
door prwi
En met flushen moet je ook oppassen, het kan er ook erger van worden. Ook daar staan genoeg horror verhalen over op het forum. Zoek eens op kleppenhuis-revisie.

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 07.02.2014 - 13:12
door Mark1975
Eigenlijk zou ik de Geartronic door een onafhankelijk specialist, mbt Geartronic/Volvo, laten keuren. Weet iemand een persoon cq adres?

Groeten,

Mark

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 07.12.2014 - 23:28
door Rob@XC70
En is er al nieuws...?

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 08.12.2014 - 04:15
door BlackcurrantV70
Wij hebben intussen 4 Volvo's gehad met een GT wel allemaal 6 traps, en nog nooit hikken opgemerkt.

V70N had 120.000km
XC70 had 75.000km
C70 heeft nu 50.000km
XC70 heeft nu 85000km

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 08.12.2014 - 18:42
door Mark1975
Ondertussen is 10.000 km geleden de Geartronic (en de koppelomvormer) vervangen onder VolvoSelekt garantie.
Het schokken van de 1 naar de andere versnelling (van 3 naar 4) is minder geworden. Nog wel aanwezig. Vooral bij een koude motor. Wat ook opvalt is dat de Geartronic nog wel eens 2x in zijn 3 schakelt! Tja, ik weet af en toe niet heel goed wat ik ervan denken moet :( .

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 08.12.2014 - 18:51
door Rob@XC70
mmm...is er misschien een verband met je tuning?

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 08.12.2014 - 19:15
door evert65
Mark1975 schreef: Ondertussen is 10.000 km geleden de Geartronic (en de koppelomvormer) vervangen onder VolvoSelekt garantie.
Het schokken van de 1 naar de andere versnelling (van 3 naar 4) is minder geworden. Nog wel aanwezig. Vooral bij een koude motor. Wat ook opvalt is dat de Geartronic nog wel eens 2x in zijn 3 schakelt! Tja, ik weet af en toe niet heel goed wat ik ervan denken moet :( .
wat gek.....
vraagje : zit er een nieuwe GT in of een ruilbak , of een gereviseerde
want zowel in je eerste GT verhaal als in de 2e lees ik dat je een kleppenhuis probleem heb
de kleppen in het brein zijn van aluminium en die slijten na verloop van tijd en dan krijg je dat schokken bij het schakelen
ik zou het liever laten nakijken bij een transmissie specialist dan bij de garage
heb ik gelijk dan kost het een rug
heb ik het mis dan weet ik zo direct ook niet wat er aan de hand is

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 08.12.2014 - 20:21
door Mark1975
Polestar tuning bleek er achteraf niet op te zitten.

In het Service en onderhoud boekje van mijn Volvo staat; "Geartronic bak vernieuwd". En bij navraag hebben ze ook de koppelomvormer vervangen. Ik ga ervan uit dat de gehele Geartonic is vervangen,
Wat opvalt dat bij rustig wegrijden met (koude) motor de schokken (3 naar 4) waarneembaar zijn en bij snel acceleren dit weer niet. Dan doet ie het prima en vloeiend zonder schokken.

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 08.12.2014 - 20:51
door Fredhead
Hoe koud bedoel je met koud? Met de afgelopen paar dagen "schokt" mijn geartronic ook de eerste paar keer met schakelen.
Dat wil zeggen, je voelt het heel lichtjes en hij is wat trager maar eenmaal een beetje temperatuur erin gaat het schakelen weer boterzacht.

Hebben ze ook het brein, oftewel het klephuis vervangen? Naast eerst nogmaals flushen bij een ander bedrijf dan de dealer (bij voorkeur) is dat het enige dat over lijkt te blijven

Re: GT V70; wat is normaal! aan de GT.

Geplaatst: 08.12.2014 - 20:59
door ijsga
Zelfde hier bij het koude weer, voel bij een koude motor vooral de overgang van 2 naar 3, dan lijkt hij wat meer te slippen. Bij warme motor (en versnellingsbak) schakelt ie prima! Schokken zou ik het slippen trouwens niet willen noemen, het is meer alsof ie even blijft hangen.